Slött vrid i GSXR1100

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Vad kan den flacka vridkurvan bero på?
Dåligt med bränsle?, kassa stift?
Jag köpte den för ett tag sen och har inte mekat nånting alls så jag har inte hunnit kolla nånting :tungan
Men vart tror ni jag ska börja?

Bifogat

• gsxr1100.jpg
    gsxr1100.jpg
    39.5 KB · Visningar: 607

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Tror andersbrink svarade på en liknande kurva tidigare. Har visst med för litet in och ut att göra. Eller liknande.

Men han kommer nog snart hit med ett svar.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Helt normal vridkurva och normal effekt (ca 115) om det är en 1986-1988 med 1052cc motor. En 1127'a ska ligga på runt 125.

<edit>Dvs det är ingenting som är trasigt eller felaktigt inställt utan helt normala kurvor.</edit>

<edit 2>Ah, du avslöjar dig med årsmodellen i tag'en, 1992. Den bör ha minst 125 hästar. Gammalt luftfilter? Nåt annat kan jag inte tänka mig... annat än nedslitna kamaxlar (som är väldigt vanligt på den modellen).
</edit 2>

Last edited:

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
andersbrink skrev:
Helt normal vridkurva och normal effekt (ca 115) om det är en 1986-1988 med 1052cc motor. En 1127'a ska ligga på runt 125.

<edit>Dvs det är ingenting som är trasigt eller felaktigt inställt utan helt normala kurvor.</edit>

<edit 2>Ah, du avslöjar dig med årsmodellen i tag'en, 1992. Den bör ha minst 125 hästar. Gammalt luftfilter? Nåt annat kan jag inte tänka mig... annat än nedslitna kamaxlar (som är väldigt vanligt på den modellen).
</edit 2>
Det är en portad 1127'a (-92) med v&h-system, 5500 mil.
Ska kika på luftfiltret imorgon.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jabben skrev:
Det är en portad 1127'a (-92) med v&h-system, 5500 mil.
Ska kika på luftfiltret imorgon.

Kolla även på vänstersidan av cylinder, står det 1052, 1127 eller 1157?
Visste jag inget bättre skulle jag kunna tro att det sitter en Bandit-motor, dvs 1157cc) i din ram, vridmomentet är identiskt med en sådan.

chyfer1

chyfer
Gick med
26 Oct 2004
Hoj
gsf 1200s
andersbrink skrev:
Visste jag inget bättre skulle jag kunna tro att det sitter en Bandit-motor, dvs 1157cc) i din ram, vridmomentet är identiskt med en sådan.

hej andersbrink du verkar ha bra koll det där med effekt trimm osv vad ligger en suzuki 84 i för hk har flera bud och ingen säger det samma (lika) om man sätter i ett par expo kammar vad blir skillnaden i hk och vad bör man tänka på

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
andersbrink skrev:
Ska kolla upp det imorgon, men det är högst otoligt...
La även märke till en egendomlig sak vid samtliga bänkkörningar idag. Vid ca 6500 rpm faller varvtalet tillfälligt (varvräknaren tvärdippar 500rpm under en halv sekund) Det är som att hojen kippar efter andan eller tar ny sats. Känns som man tappar drivet och måste börja från början igen nästan... (grafen är korrigerad så det syns inte, programmet ser det som brus i signalen)

Skulle det kunna vara så att en av kammarna ligger en kugg fel?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kammarna är inte en kugg fel, det skulle göra att kammarna står 18 grader fel. Det skulle isf skifta vridmomenttoppen nästan 2000 varv.

Din effekttopp är lite för hög för en Bandit men lite för låg för en "äkta" gsxr1100.

Du fick ingen Lambda-utskrift med bänkningen? Då hade du sett vad problemet orsakades av. Dvs för klen eller för fet blandning.

Effekten på en 84'ans GSX har jag ingen aning om. Det är före min "tid".

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vridkurva

Otroligt bra egentligen. Över så brett register, ha mer än 80% av max vridmoment. Det är ju rena drömmen för många. Rena rama Scania dieseln.
Sedan kan den ju vara lite högre i och för sig, men det är en annan sak :)

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
andersbrink skrev:
Kammarna är inte en kugg fel, det skulle göra att kammarna står 18 grader fel. Det skulle isf skifta vridmomenttoppen nästan 2000 varv.

Din effekttopp är lite för hög för en Bandit men lite för låg för en "äkta" gsxr1100.

Du fick ingen Lambda-utskrift med bänkningen? Då hade du sett vad problemet orsakades av. Dvs för klen eller för fet blandning.
Vridtopppen ligger faktiskt vid 8800 rpm.
Kollade om det var en 1127'a idag, och det var det...
Ingen lambdautskrift nix, har bara möjlighet att mäta vrid och effekt, däremot kan jag bänka när jag vill! Bra med egen bänk :banana
Ska kika på luftfiltret som troligtvis är orginal från -92 (tvättbart?) riva loss ventilkåpan och kika på kammar och ventilspel under helgen...

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om det är en 92'a originaltopp på din hoj gissar jag på antingen nedslitna kamnockar och/eller nedslitna vipparmar. Sätter en kopp kaffe på det...

Du har lixom ingen markerad vridmomenttopp, det tyder på väldigt lite överlapp och rätt korta kamtider, typ som man får om kamaxeldetaljerna är slitna.

Jabben skrev:
Vridtopppen ligger faktiskt vid 8800 rpm.
Kollade om det var en 1127'a idag, och det var det...
Ingen lambdautskrift nix, har bara möjlighet att mäta vrid och effekt, däremot kan jag bänka när jag vill! Bra med egen bänk :banana
Ska kika på luftfiltret som troligtvis är orginal från -92 (tvättbart?) riva loss ventilkåpan och kika på kammar och ventilspel under helgen...

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
andersbrink skrev:
Om det är en 92'a originaltopp på din hoj gissar jag på antingen nedslitna kamnockar och/eller nedslitna vipparmar. Sätter en kopp kaffe på det...

Du har lixom ingen markerad vridmomenttopp, det tyder på väldigt lite överlapp och rätt korta kamtider, typ som man får om kamaxeldetaljerna är slitna.
Helvete va gärna jag vill dricka kaffe hos dig!... :4skrika
Jaja det blir spännande i helgen när kammarna ska inspekteras...

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
chyfer1 skrev:
hej andersbrink du verkar ha bra koll det där med effekt trimm osv vad ligger en suzuki 84 i för hk har flera bud och ingen säger det samma (lika) om man sätter i ett par expo kammar vad blir skillnaden i hk och vad bör man tänka på

Är det ES/EF modellen -84 (1135) du tänker på, så var den strypt till 74 kW (100hk), hade en vit/röd själv.

Köpte ett par "englandskammar" till den, skulle ge 122 hk.
Men den stora skillnaden efter bytet var att den orkade varva mer än 7000, för de strypta kammarna såg ut som om någon svarvat ner nockarna så dom var lika runda hela varvet.

Satte oxå på ett Termignione 4-1, mulligare ljud och bättre flås, dock var väghållningen inte den bästa, men jädrar vad den gick rakt fram :tummenupp

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
Varför gör någon hål i bottenplåten på luftfiltret? och sedan tejpar igen det med silvertejp (som släppt)?
Öka flödet på något dumt sätt och sätta igen fuggarna med skit?
Kan min vridkurva ha med skit i förgasarna att göra?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jabben skrev:
Varför gör någon hål i bottenplåten på luftfiltret? och sedan tejpar igen det med silvertejp (som släppt)?
Öka flödet på något dumt sätt och sätta igen fuggarna med skit?
Kan min vridkurva ha med skit i förgasarna att göra?

Dräneringshål ska det finnas, fast pluggat.

Skit i gasarna är det inte, då hade du haft större "problem" över ett bredare varvtalsområde. Din vridkurva är ju snyff å fin för övrigt.

Kamaxlarna, hur såg de ut?

Själv har man spenderat eftermiddagen till att undercutta växelådan med diamantslipskivor och slipstift - på fri hand. Så kan man göra med motorn-man-slängt-ihop-av-gammalt-junk-man-haft-i-lådorna. :hihi

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
Nu är ventilkåpan avplockad, kammarna ser fina ut tycker jag. :banana
Enligt min rephandbok (.pdf...) så ska måtten över kanmockarna vara:
insug: > 33.580mm
utblås: > 33.240mm
Mina kammar mäter kring 33.800-39.000mm (inte så jävla noga mätt) men det är då bra mycket över toleransen tycker jag, vad är måttet när kammarna är nya?

edit/ ska fixa bild på kamnockarna till senare ikväll

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
hmm fler frågor...
undrar över måtten i min rephandbok, det är nog en -89as rephandbok, men motorn är väl identisk?
Tycker det är så långt kvar till min-toleransen på typ allt jag kollat.
Först kammarna och nu kamkedjan där "service-limit" är 158mm och kedjan mätte 155,4mm. Hur jävla lång och sliten kan en kedja bli? känns som att den borde gå av innan den hinner nötas 2,6mm till på mätintervallet.

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
tom '90 har man kammar (4 nockar per kam), vippor med skruvjustering för ventilspelet, from '91 kammar (8 nockar per kam) o vippor med shimssjustering, lite mer lyft har väl shimstopparna oxo.

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
Wibbe skrev:
tom '90 har man kammar (4 nockar per kam), vippor med skruvjustering för ventilspelet, from '91 kammar (8 nockar per kam) o vippor med shimssjustering, lite mer lyft har väl shimstopparna oxo.
Just det ja, tror jag hittat rätt mått på kammarna nu.
in: 33.630 mm
ut: 33.340 mm
:confused:
dock verkar det vara lungt ändå om mina nockar mäter 33.800 - 33.900 mm...
Borde man inte se med blotta ögat om nockarna är nedslitna? mina ser mest polerade ut tycker jag.
Hur ser en nedsliten kam som ger upphov till 20% effektförlust ut?

/edit
Noterade att några av ventilerna är lite väl mycket snålställda, vart sitter shimsen och hur får jag bort dem så jag kan byta? bort med kammarna?

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Förklara hur dina kammar ser ut. Är det två eller en nock per cylinder? Är det skruv- eller shimsjustering av ventilspelet?

Mät även basdiametern på icke-nocken (dvs diametern vid basen) så att det går att räcka ut hur mycket den lyfter.

Hur stora är förgasardiametern i bakändan? Dvs innerdiametern där den går in i insugsgummina.

Du såg inte fel på 1127 och 1157?

20% upp från 115 hästar är 138, det har aldrig en original gsxr-1100. Inte ens en hottad med avgassystem och rs36'or. Det krävs portning för att du ska få så mycket. Däremot ska din hoj ha mellan 125 till 130 hästar.

Kameramobil? Digitalkamera?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...