Slött vrid i GSXR1100

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
andersbrink skrev:
Förklara hur dina kammar ser ut. Är det två eller en nock per cylinder? Är det skruv- eller shimsjustering av ventilspelet?

Mät även basdiametern på icke-nocken (dvs diametern vid basen) så att det går att räcka ut hur mycket den lyfter.

Hur stora är förgasardiametern i bakändan? Dvs innerdiametern där den går in i insugsgummina.

Du såg inte fel på 1127 och 1157?

20% upp från 115 hästar är 138, det har aldrig en original gsxr-1100. Inte ens en hottad med avgassystem och rs36'or. Det krävs portning för att du ska få så mycket. Däremot ska din hoj ha mellan 125 till 130 hästar.

Kameramobil? Digitalkamera?
112 bhp maxeffekt i bänken
Såg inte fel, det är en 1127'a
Ventilerna är shimsade.
ska mäta basdiametern och kika vad det är för fuggar imorrn.
Den är portad. :)
 

Bifogat

  • kammen-006.jpg
    kammen-006.jpg
    115.7 KB · Visningar: 222
  • kammen-004.jpg
    kammen-004.jpg
    132.9 KB · Visningar: 267
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jabben skrev:
112 bhp maxeffekt i bänken
Såg inte fel, det är en 1127'a
Ventilerna är shimsade.
ska mäta basdiametern och kika vad det är för fuggar imorrn.
Den är portad. :)

Ta ett foto på vipporna då du har kammarna borttagna eller om du kan ta en närbild på en insugsvippa som inte är nedtryck så att man kan se om den är nött eller inte.

Vem har portat toppen och vilken portninggrad och vem skruvade ihop motorn efter portningen?
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
andersbrink skrev:
Ta ett foto på vipporna då du har kammarna borttagna eller om du kan ta en närbild på en insugsvippa som inte är nedtryck så att man kan se om den är nött eller inte.

Vem har portat toppen och vilken portninggrad och vem skruvade ihop motorn efter portningen?
Ok, imorgon: kort på insugsvippa, mäta basdiameter på kammarna, mäta fögasare.
Vet inte vad killen heter men jag kan kolla upp det, han bor i holmsund utanför Umeå iaf. Räknar med att motorn är ihopskruvad rätt, han jag köpte den av kör på strippen med en annan gsxr och har 19x bhp. Han verkar ha koll på sina muttrar iaf.
Du ska ha största tacket för att du tar dig tid med mina rookieproblem :Bugar
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Då bör det vara Peter Sjödin. Han kan skruva GSXR.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ställ 4'ans kolv i topp-läge, dvs då T't på tändplattan stämmer överens med strecket på signalgivaren (dvs bakom motorkåpan på höger sida) eller så kan du stoppa ned en lång smal skruvmejsel genom 4'ans tändstiftshål (och notera när den står som högst). Fota då kamaxlarnas ände på högersidan. Kamaxlarna har ett indikatorstreck på sig i änden som är intressant att kika på.

"Remote diagnostic" :hihi
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Will do! :nicka
Kan ju nämna att hojen är importerad också, så något kanske skiljer från en svensksåld? ska kolla upp vilket land den är ifrån.
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Jabben skrev:
Will do! :nicka
Kan ju nämna att hojen är importerad också, så något kanske skiljer från en svensksåld? ska kolla upp vilket land den är ifrån.

Japp det är skillnad, den kan vara strypt på något sätt, har för mig att 91-92órna hde 36ór i USA men dom har 40ór i Sverige.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gixxer_1255 skrev:
Japp det är skillnad, den kan vara strypt på något sätt, har för mig att 91-92órna hde 36ór i USA men dom har 40ór i Sverige.

Min är en 90'a USA-version med 36'or. Den hade iaf 127 hästar på bakhjulet med ett Yosh 4-1 och dual pod luftfilter innan den blev moddad. CV36'orna klarar av att supporta upp till 150 hästar på bakhjulet innan den börjar bli en begränsande faktor.

Det som bafflar mig mest är vridmomentkurvan, identiskt med en Bandit eller Katana, dvs väldigt korta kammar nånstans runt 210 graders duration och lite låg effekt som beror på lite väl lågt lyft i förhållande till ventilstorleken.

Sen att effekten håller i sig så pass länge och inte dyker direkt - beror på en portning och/eller en "lång" avgaskam.

Grrr... insugsvipporna bara MÅSTE vara slutkörda med djupa kratrar. Annars blir det jobbigt att hitta "felet". :huvet
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
andersbrink skrev:
Min är en 90'a USA-version med 36'or. Den hade iaf 127 hästar på bakhjulet med ett Yosh 4-1 och dual pod luftfilter innan den blev moddad. CV36'orna klarar av att supporta upp till 150 hästar på bakhjulet innan den börjar bli en begränsande faktor.

Det som bafflar mig mest är vridmomentkurvan, identiskt med en Bandit eller Katana, dvs väldigt korta kammar nånstans runt 210 graders duration och lite låg effekt som beror på lite väl lågt lyft i förhållande till ventilstorleken.

Sen att effekten håller i sig så pass länge och inte dyker direkt - beror på en portning och/eller en "lång" avgaskam.

Grrr... insugsvipporna bara MÅSTE vara slutkörda med djupa kratrar. Annars blir det jobbigt att hitta "felet". :huvet

GSXR 1100 90 har 36ór i Sverige oxå, nu tror inte jag heller det beror på förgasarna men det var ett exempel på att det är skillnad på hojarna från olika marknader.

Är det ett V&H SS avgassystem? Du har inte någon sådan där eländig Qiutech insats (tystare insats), provde en sådan i min en gång i tiden, hoj gick knappt.
 
Last edited:

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Jahapp, det sitter 36mm mikunis på hojen... inga 40 mm flatslide här inte! :mad: :4skrika
Basdiametern på kammarna är ca 28.100 mm, nockarna är ca 33.750. (både avgas och insug)
Altså lyfter ventilerna 5,65 mm (?)
Har tagit kort på vipparmarna och kammarna i rätt läge men kan inte lägga upp dem föränn ikväll.

/edit
vet bara att det är ett v&h-system och det är INTE tyst! går ej att besikta med iaf.
Nu plockade jag inte lös kammarna för jag har ingen momentnyckel att dra dit dem med igen just nu, men jag kikade/fotade så gott det gick och några kratrar verkar det inte vara, varken på avgas eller insug

/edit2
Bakre motorfästet på höger sida var utan bultar... på vänster sida var de halvägs ut ut gängorna. nu ska alla bultar på hela motorn efterdras.
 
Last edited:

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Dåliga bilder på vipporna... det är från avgaskammen, insug ser likadan ut.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    67.3 KB · Visningar: 157
  • 2.jpg
    2.jpg
    138.6 KB · Visningar: 184
  • 3.jpg
    3.jpg
    52.9 KB · Visningar: 156
  • 4.jpg
    4.jpg
    78.6 KB · Visningar: 157
  • 5.jpg
    5.jpg
    76.2 KB · Visningar: 162
  • 6.jpg
    6.jpg
    35.1 KB · Visningar: 175

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Som sagt, 36'orna klarar av upp till 150 hästar på bakhjulet. Dvs de är inte proppen för din motor, iaf inte just nu. Insugsfiltren, vad använder du för några och i vilket skick är de?

Kammarna har det vanliga lyftet, dvs (5.65*1.5)/25.4 = 0.330". Men om jag inte missminner mig ska 91-92-kammarna ha ett lyft på hela 0.350", dvs samma som 88-89 750. Kan det vara så eländigt att din motor har strypta kammar med kort duration.

Har du tillgång till en mätklocka och gradskiva? Gradskivan iofs kan du hitta på nätet och skriva ut på en skrivare som du sen klistrar fast på en hinkbotten. Dvs så att du kan mäta upp durationen. Eller så kan du fråga Peter Sjödin om han vet något om kammarna.

Avgaskammen ser ut att stänga väldigt sent. Nu har jag inte i minnet om det ska vara 22 eller 24 kuggar mellan "2" och "3" på kamdreven. Nån som har sin servicemanual hemma och kan svara på det?

Om avgaskammen stänger sent betyder det att dess lobcenter ligger närmare 120 än 103. Det gör att du får mycket bättre lågvrid på bekostnad av maxeffekt. Men det vet vi inget om än förrän någon kan svara på "22" eller "24".

Jabben skrev:
Jahapp, det sitter 36mm mikunis på hojen... inga 40 mm flatslide här inte! :mad: :4skrika
Basdiametern på kammarna är ca 28.100 mm, nockarna är ca 33.750. (både avgas och insug)
Altså lyfter ventilerna 5,65 mm (?)
Har tagit kort på vipparmarna och kammarna i rätt läge men kan inte lägga upp dem föränn ikväll.
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
andersbrink skrev:
Som sagt, 36'orna klarar av upp till 150 hästar på bakhjulet. Dvs de är inte proppen för din motor, iaf inte just nu. Insugsfiltren, vad använder du för några och i vilket skick är de?

Kammarna har det vanliga lyftet, dvs (5.65*1.5)/25.4 = 0.330". Men om jag inte missminner mig ska 91-92-kammarna ha ett lyft på hela 0.350", dvs samma som 88-89 750. Kan det vara så eländigt att din motor har strypta kammar med kort duration.

Har du tillgång till en mätklocka och gradskiva? Gradskivan iofs kan du hitta på nätet och skriva ut på en skrivare som du sen klistrar fast på en hinkbotten. Dvs så att du kan mäta upp durationen. Eller så kan du fråga Peter Sjödin om han vet något om kammarna.

Avgaskammen ser ut att stänga väldigt sent. Nu har jag inte i minnet om det ska vara 22 eller 24 kuggar mellan "2" och "3" på kamdreven. Nån som har sin servicemanual hemma och kan svara på det?

Om avgaskammen stänger sent betyder det att dess lobcenter ligger närmare 120 än 103. Det gör att du får mycket bättre lågvrid på bekostnad av maxeffekt. Men det vet vi inget om än förrän någon kan svara på "22" eller "24".
Insugsfiltret är nog orginal från -92 typ... enligt förra ägaren, det ser risigt ut och ska bytas iaf. handlar nytt imorgon om det finns hemma.
Jag räknade på 22 när jag kollade att kammarna stod rätt, 22 stod i min rephandbok för årsm. 91 och 92.
Indikatorklocka har jag, japp japp, vad ska mätas? hur många grader ventilen står i maxläge?
 

Bifogat

  • 7.jpg
    7.jpg
    7 KB · Visningar: 481
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Nu har jag inte i minnet om det ska vara 22 eller 24 kuggar mellan "2" och "3" på kamdreven. Nån som har sin servicemanual hemma och kan svara på det?

Attan att jag inte har manualen hemma, men på 1100R -86 är det 22 pinnar på kedjan mellan 2 och 3. Har för min att det stod "all 1100 models 22 pins", 750 hade 21 och 600 hade 20 eller 24. Är kanske samma på 92:an som på 86:an? Borde väl vara det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mät (ovanpå ventilfjäderns tryckplatta) gradtalet när insugsventilen har öppnat 1.00 mm. Notera detta, bör ligga nånstans runt 10 grader före TDC. Dra runt motorn och notera när ventilen har kommit tillbaks igen till 1.00 lyfthöjd. Bör ligga runt 40 grader efter BDC. Det blir i räknefallet 11+180+39=230 graders duration med ett lobcenter på 104 grader, dvs ((39-11)+180)/2.

Din avgaskam ska öppna 1.00 mm 38 grader grader före BDC och stänga till 1.00 mm lyfthöjd vid 12 grader efter TDC. Det blir 38+180+12=230 grader med ett lobcenter på 103 grader, dvs ((38-12)+180)/2.

Diffar det upp till 4 grader på framräknat lobcenter är det inget att bråka om. Dvs, mät inte upp den fysiska maxlyftpunkten, helt ointressant i vårt fall.

TDC = Top Dead Centre, övre vändpunkten.
BDC = Bottom Dead Centre, undre vändpunkten.

Jabben skrev:
vad ska mätas? hur många grader ventilen står i maxläge?
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
andersbrink skrev:
Mät (ovanpå ventilfjäderns tryckplatta) gradtalet när insugsventilen har öppnat 1.00 mm. Notera detta, bör ligga nånstans runt 10 grader före TDC. Dra runt motorn och notera när ventilen har kommit tillbaks igen till 1.00 lyfthöjd. Bör ligga runt 40 grader efter BDC. Det blir i räknefallet 11+180+39=230 graders duration med ett lobcenter på 104 grader, dvs ((39-11)+180)/2.

Din avgaskam ska öppna 1.00 mm 38 grader grader före BDC och stänga till 1.00 mm lyfthöjd vid 12 grader efter TDC. Det blir 38+180+12=230 grader med ett lobcenter på 103 grader, dvs ((38-12)+180)/2.

Diffar det upp till 4 grader på framräknat lobcenter är det inget att bråka om. Dvs, mät inte upp den fysiska maxlyftpunkten, helt ointressant i vårt fall.

TDC = Top Dead Centre, övre vändpunkten.
BDC = Bottom Dead Centre, undre vändpunkten.
Ja låda.
Någon som har länk till utskrivningsbar gradskiva?
Blir kvällsmeck imorgon med alltså... :)

Anngående luftfilter, JAG tycker det ser fränt ut med koniska luftfilter utan luftburk, det kostar lite mer såklart.. Men vad tror (vet) ni, är det lönt? Ger det nånting för min motor med 36'or och portad topp? eller lirar fuggarna bäst med orginalfilter för 1/3 av priset?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jabben skrev:
... eller lirar fuggarna bäst med orginalfilter för 1/3 av priset?
Troligen bäst med originalfiltret. Brukar vara trassligt att justera vakuumfuggar med lösa filter.
Om jag inte misstar mig räcker en moddad originalburk rätt långt effektmässigt men det vet Anders mer om.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Möjligen att du hittar 2 - 3 hästar till med öppnare filter på bänken men gamle gsxr'en är vansklig eftersom det bildas ett vakum bakom kåporna och motorn som gör att den går bäst med luftburk och intakt frontintag vid höga farter.

Inte värt besväret enligt min mening. Däremot när du ska på med större förgasare och samtidigt större ventiler är det dags att ta en funderare.

Observera att originalfiltret ska vara torrt och ska inte oljas in.

Jabben skrev:
Ger det nånting för min motor med 36'or och portad topp? eller lirar fuggarna bäst med orginalfilter för 1/3 av priset?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top