Slött vrid i GSXR1100

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
andersbrink skrev:
gamle gsxr'en är vansklig eftersom det bildas ett vakum bakom kåporna och motorn som gör att den går bäst med luftburk och intakt frontintag vid höga farter.
Jag köpte hojen med knäckta kåpor på sidan om och utan slangar från luftintagen fram. Hur fungerar luftintaget? det är ju inga anslutningar på luftburken för så kallad luffarturbo, är intagen bara till för att "trycksätta" / förse med luft bakom kåporna?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Dom är bara för att dra in frisk luft, inte trycksätta. Hojen har ju (såvitt jag minns) ingen tät luftburk.
Det är 750R -96 som var först hos Suz med trycksatt luftburk.
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Rikard Thunderace skrev:
Ingen uppdatering av läget snart? :va
Jag är nyfiken på vad som orsakat problemet...
Blev ingen mätning av kamaxlarna igår p.g.a brist på tändstiftsnyckel... :huvet
Ikväll ska jag mäta!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Här är väl precis som jag... går det att fixa själv gör man det - trots att det tar tid. Jag sågade ut en cylinderfots-spacer igår kväll med sticksåg, hålsåg och HSS-slipstift ur ett stort flak 2.50 mm tjock aluminium. Har man inte att göra... fixar man det - för att "spara in" 500 spänn. :D
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
andersbrink skrev:
Här är väl precis som jag... går det att fixa själv gör man det - trots att det tar tid. Jag sågade ut en cylinderfots-spacer igår kväll med sticksåg, hålsåg och HSS-slipstift ur ett stort flak 2.50 mm tjock aluminium. Har man inte att göra... fixar man det - för att "spara in" 500 spänn. :D
Hehe, snyggt jobbat :tummenupp
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
andersbrink skrev:
Här är väl precis som jag... går det att fixa själv gör man det - trots att det tar tid. Jag sågade ut en cylinderfots-spacer igår kväll med sticksåg, hålsåg och HSS-slipstift ur ett stort flak 2.50 mm tjock aluminium. Har man inte att göra... fixar man det - för att "spara in" 500 spänn. :D

...jag som bara har en 2,5mm ligger o skräpar...plus några 2,0 oxo :tungan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Wibbe skrev:
...jag som bara har en 2,5mm ligger o skräpar...plus några 2,0 oxo :tungan

Dina "fabriksgjorda" skulle inte passa in i stuket på min blå/vita rat-bike-from-parts-bin. Du ska se växellådadreven jag cuttade med hjälp av en diamantklinga och roterade diamantrasp... lagom inspirerat! Storänden på en vevstake är shimsad med 0.05 mässing och ramlagren är nästintill gula - istället för grå. Det höll hela förra säsongen iaf. Det enda som ser okej ut är topplocksjobbet! :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Anders:
Handcuttning av låda kan man ju förstå men jag tycker det låter lite chansartat med schimsning av lagerskålar. :) :tummenupp
Å andra sidan så har jag schimsat vevlager på en gammal Ascona med några lager A4-papper en gång i tiden.
Antar att du har kapat skålarna med schimsningen * pi.


Men hursomhelst, har du koll på hur mycket vinkel en cuttning bör ha?
Om man nu skulle göra ett seriöst maskinjobb menar jag...
Har du koll på hur man lägger på klackarna om dom är så nergångna?
Klarar man sig med MIG? Eftersom det är så små fogar borde de kallna rätt snabbt = bli halvhårda.
Eller har du provat att bygga upp klackarna med såna där elektroder som används för slitstål? De blir ju rätt hårda men ändå med en viss "inbyggd seghet".

Visst fan, jag har kanske inte utrustning för att ta hand om de klackar som har rund profil, bara de kantiga.
Men det är klart, om man sätter upp en delningsapparat på ett rundmatningsbord så...
Faan vad krångligt det blev.
Och i fel tråd dessutom.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Robban_C skrev:
Antar att du har kapat skålarna med schimsningen * pi.
...
Men hursomhelst, har du koll på hur mycket vinkel en cuttning bör ha?

Vevaxeln i sig själv är ovalt sliten så det blir 0.001" spel på ett ställe och 0.003" spel på ett annat. 0.002" låter som ett bra mål när den väl slitit in sig - om den håller så länge. :)

Jävla PI! :tomten

Det löste jag genom att inte dra (lägga i) mer än 1/3 varv längst nere i botten. Så pissnoga på min parts-bin-hoj är det inte.

Cuttningen har jag bara hört siffror på, mellan 5 till 7 grader. Mina drev ser man att de har en rätt bra vinkel på iaf... mmm, blir nog bra det där. Rätt hårt material, kan de vara sinterpressade? De är iaf maskinbearbetade från Suzuki. Min minsta HSS-fil (200 spänn) från Bacho torskade på stört så jag fick ta till diamant (Claes i Sjön) istället för att få någon avverkning alls.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vet ej om dom är sintrade. Men är dom så hårda så glömmer vi nog det där med MIG i alla fall. Elektroder för slitstål kanske kan vara nåt. Har aldrig provat men man får väl ta chansen nån gång. Trist bara om klackarna börjar ramla loss under drift. :)

Förstår att en snabbstålsfil inte funkade. Hårdmetall eller, som du gjorde, slipning, är nog det som gäller. Eller menade du en handfil av industridiamant?
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
andersbrink skrev:
Mät (ovanpå ventilfjäderns tryckplatta) gradtalet när insugsventilen har öppnat 1.00 mm. Notera detta, bör ligga nånstans runt 10 grader före TDC. Dra runt motorn och notera när ventilen har kommit tillbaks igen till 1.00 lyfthöjd. Bör ligga runt 40 grader efter BDC. Det blir i räknefallet 11+180+39=230 graders duration med ett lobcenter på 104 grader, dvs ((39-11)+180)/2.

Din avgaskam ska öppna 1.00 mm 38 grader grader före BDC och stänga till 1.00 mm lyfthöjd vid 12 grader efter TDC. Det blir 38+180+12=230 grader med ett lobcenter på 103 grader, dvs ((38-12)+180)/2.
Funderar på varför du dragit bort en grad i exemplet med insuget men inte på avgas? Jag räknade utan att dra bort/lägga till en grad:

Nu har jag mätt insugskammen och avgaskammen 2 ggr vardera.
IN 1)
14 före TBC
44 efter BDC
Ger Duration 14+180+44= 238 grader
och Lobcenter ((44-14)+180)/2=105 grader

IN 2)
15 före TBC
47 efter BDC
Ger Duration 15+180+47= 242 grader
och Lobcenter ((47-15)+180)/2=106 grader

UT 1)
15 efter TBC
43 före BDC
Ger Duration 15+180+43=238 grader
och Lobcenter ((43-15)+180)/2=104 grader

UT 2)
16 efter TBC
41 före BDC
Ger Duration 16+180+41=237 grader
och Lobcenter ((41-16)+180)/2=102,5 grader

Fan va krångligt det är när man gör nånting första gången :rolleyes: . Bara att lista ut hur indikatorklockan med magnetfäste skulle fästa stabilt på ett alublock... men tillslut gick det iaf, räkna med en grad hit eller dit i felmarginal.
Hur ser det ut, vanliga kammar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Robban_C skrev:
Vet ej om dom är sintrade. Men är dom så hårda så glömmer vi nog det där med MIG i alla fall.

En roterande hårdmetallfil torskade, har inga av vanligt snabbstål (ingen aning om det heter HSS eller nåt annat, karbidstål?). Min repas iaf inte ens av en rondell! Claes har små diamantslipskivor för dremmel. Det var det enda som hade bett nog att göra märken (mina intialer) i både hårdmetallfilen och drevet.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Åh fan, var dreven sååå hårda. Visste inte.

HSS = High Speed Steel, dvs vanligt snabbstål, som i vanliga borrar, pinnfräsar och sparskär till svarven. Såna filar går bara till mjuka metaller. Dock oftast bättre (så länge dom är skarpa) till alu eftersom dom har skarpare egg än hårdmetallverktyg. Men dom slits fortare och då kladdar dom mer i alu:t.
Men allt det där vet du säkert redan. Tänkte mer som generell info om nån vill veta.

Jabben: sorry för att vi snott din tråd till annat.
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Sons of bitches! :4skrika
Nä det är lungt, ni är så snälla som hjälper mig :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Missat 1 grad? Nä väl... kika en gång till. Rita gärna upp det på ett papper så kanske det ger sig. Tänk på att lobcenter är relativt TDC och värden före TDC är "negativa".

Ivfsh är dina kamvärden helt okej, både duration, överlapp och samtidigt då lob-center.

Det som bafflar mig är det höga vridet som börjar vid 4000 varv och att du inte får någon effekttopp. Fast nu hittade jag en 92 gsxr-1100 Dyno-graf från USA (hos mig själv!) som visar 120 hästar på slangen på en Dynojet, det bör bli ca 115 på den Danska Dynon.

Men speciellt portad kan den då inte vara...

Vi kanske jagar spöken som inte finns... :D

Jabben skrev:
Funderar på varför du dragit bort en grad i exemplet med insuget men inte på avgas? Jag räknade utan att dra bort/lägga till en grad:

Nu har jag mätt insugskammen och avgaskammen 2 ggr vardera.
IN 1)
14 före TBC
44 efter BDC
Ger Duration 14+180+44= 238 grader
och Lobcenter ((44-14)+180)/2=105 grader

IN 2)
15 före TBC
47 efter BDC
Ger Duration 15+180+47= 242 grader
och Lobcenter ((47-15)+180)/2=106 grader

UT 1)
15 efter TBC
43 före BDC
Ger Duration 15+180+43=238 grader
och Lobcenter ((43-15)+180)/2=104 grader

UT 2)
16 efter TBC
41 före BDC
Ger Duration 16+180+41=237 grader
och Lobcenter ((41-16)+180)/2=102,5 grader

Fan va krångligt det är när man gör nånting första gången :rolleyes: . Bara att lista ut hur indikatorklockan med magnetfäste skulle fästa stabilt på ett alublock... men tillslut gick det iaf, räkna med en grad hit eller dit i felmarginal.
Hur ser det ut, vanliga kammar?
 

Bifogat

  • dyno.jpg
    dyno.jpg
    12.5 KB · Visningar: 264

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bearing skrev:
Varför tappar dom så mycket mellan i mellanregistret?

Det är gsxr'ens förgasarkaraktäristik, CV36'orna som sitter på gör tillsammans med avgassystemet att den blir tok-klen runt 5500 varv. Höjer man flottörnivån lite blir det bättre, men inte bra. Det gäller bara CV36'orna, inte 38 och 40 som finns på de Europeiska modellerna.
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Det är klart, min bänk visar inga glädjehästar som dynojetten hörs göra, men ändå..! avgassystemet är ju bytt mot ett v&h samt att den ÄR portad. eller? hur kollar jag lättast detta? skruvar bort förgasarna och kikar in?
Kikade på stiften och dom var gyllenbruna.
bara jag får tag på ett nytt filter så ska jag köra bänken igen...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Portad eller inte? Vet du inget om vad som görs vid en portning är det omöjligt för dig att avgöra om du inte har en likadan topp att kika och jämföra med - med ett undantag. Ser det ut att vara grå eller grön/brun epoxy längst in vid "grytan" och på "golvet" som du kan repa med en skruvmejsel - och det inte blir blankt i repan, då kan den vara portad.

Enklast är att ringa Peter och fråga vad som är gjort åt topplocket.

Peter förresten, fick ett paket av honom idag där han vill ha fyra nya säten installerade i en gsxr-topp. Sverige ÄR litet!

Jabben skrev:
Det är klart, min bänk visar inga glädjehästar som dynojetten hörs göra, men ändå..! avgassystemet är ju bytt mot ett v&h samt att den ÄR portad. eller? hur kollar jag lättast detta? skruvar bort förgasarna och kikar in?
Kikade på stiften och dom var gyllenbruna.
bara jag får tag på ett nytt filter så ska jag köra bänken igen...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top