Korrekt. Men det är honingens ytråhet på cylindervägger som är det tidskritiska att hinna utnyttja.
För att få max gastryck så räcker det med vridmomentmax ty då är fyllnadsgraden störst, man behöver/ska inte dra till varvstoppet.
Och många som inte orkar läsa
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm själva missöversätter alltid den "nya" inkörningsmetodiken till att motsvara "stumt hela dan" och gläds över att de nu kan skita i inkörning. Så är det ju inte alls, isf är det nog bättre att köra in motor lugnt, ty att låta en ny motor ligga på kontinuerligt hög last i över en minut kan ju led till skärning i värsta fall. Det som tex Mototune skriver är ju först varmköra lugnt att det viktiga sedan är att alternera mellan gaspullar och motorbroms så att man drar upp olja och förhindrar hotspots och brusten oljefilm vid ringarna när den slits in.
Det är också mycket viktigt att byta olja ofta när man kör in motorn med belastning, hela inkörningsavverkningan sker ju då nämligen i princip de första 10 milen. Det blir mycket magnetiskt slam om man har gjutjärns eller stålfoder kan jag själv intyga.
Själv körde jag de första 10 milen på nattomma motorvägar med min senaste motor i hojen, bara just för att få ha min inkörningskörcykel opåverkad av rödljus och bilköer. Olja bytte jag första gången efter 10 mil, magnetpluggen var då full av magnetiskt grått slam. Jag har separat växelådssmörjning och rullyftare så detta kom från cylinderväggarna.
Vore jag frågeställaren skulle jag köra in hojen med originalsystem, sedan montera slipon och bänka i samband med det. Men jag är ju lite pedant. Dumt att riskera att motorn KAN gå för magert de första timmarna med anledning av det jag skrev ovan menar jag.
Tycker jag.
/J