Slip-on på helt ny maskin?

Nicotin

Guest
Går ju alltid att dra saker till det extrema. För gemene man som fiser om kring på gata och monterar ett slipon tror jag personligen att det är säkert. Det är väl ungefär det som är målet med ett slipon också...?

fast jag e ju en av dom som fiser..rätt ofta också..:D

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
ahh så om ngn sticker iväg och köper en hoj med moddad luftbruk,moddad topp..racefilter the works utan att veta detta och hojen bränner både ventilsäten och ventiler ( värsta tänkbara senario med andra ord ) så kommer slipontillverkare att stå för kostnaden då ?

jag kan ju säga också att jag har bränt mina säten med min gp pipa då den rullat för snålt...
Så klart menar tillverkaren av slip-on att hojen är orginal.

Alltid intressant att höra om andras erfarenheter. GP pipan, var det ett slip-on? Luftfilter? Hur långt kom du innan det paja?

Putte600rr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
Mellan hojar
Det där påståendet talar ju mot allt sunt förnuft. En tätare (cylinder/kolvring) motor som inte läcker ner avgaser/bensin i oljan borde ju rimligen smörja bättre och ge en längre livslängd?
Tycker jag sett det här påståendet tidigare och jag förstår inte varför det dyker upp?

ps. har precis kört in min hoj enligt motomans recept och det kändes fint:)

Din inkörning.

Har den gjort att du har bättre prestanda på motorn eller längre livslängd på motorn?

Nicotin

Guest
Så klart menar tillverkaren av slip-on att hojen är orginal.

Alltid intressant att höra om andras erfarenheter. GP pipan, var det ett slip-on? Luftfilter? Hur långt kom du innan det paja?

fast jag som e en som fattar slött kanske inte förstod att dom menade just det..:D

m4gp är ett slipon..kort gp slipon..

Inget pajjade. detta upptäcktes under ventilkollen...
i början org filter..efter bänkningen bmc racefilter och pc3 givetvis..

men jag förstår din frågeställning..
Jag tror heller inte att ngn hoj rasar på grund av ett slipon men det kan däremot orsaka lite skador som man kanske inte upptäcker..
Men brända ventilsäten gör ju givetvis att ventilerna inte går ner ordentligt i sätena vilket gör att hojen går som en påse nötter..vilket ger att man måste slipa om ventilsäterna..kostsamt..
Billigare att mappa om skiten ordentligt...

Putte600rr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
Mellan hojar
stämmer så länge hojen inte går för snålt..då kan du få problem med brända ventilsäten och ventiler..

Hur justerar man ventiler etc. efter slip-on? och hur vet man hur man ska ställa insprutning etc. efter det slip-on man valt?

m.a.o. hur vet man om hojen går för snålt?

Nicotin

Guest
Hur justerar man ventiler etc. efter slip-on? och hur vet man hur man ska ställa insprutning etc. efter det slip-on man valt?

man ljusterar inte ventiler efter ett slipon el ngt annat för den delen om man inte byter till racekamar..

Jag fick tipset att när krökarna på systemet blir blått beror på att hojen efterbränner soppa i systemet..
Detta gäller dock inte dom som kör med titansystem..gör man det så har man garanterat mappat om hojen ( hoppas man )

Jo det gäller att röka morronciggen och sen snabbt på med stället så man inte missar en... :D

fyy f*n va du e äcklig....:D :D

Last edited:

Putte600rr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
Mellan hojar
Det där påståendet talar ju mot allt sunt förnuft. En tätare (cylinder/kolvring) motor som inte läcker ner avgaser/bensin i oljan borde ju rimligen smörja bättre och ge en längre livslängd?
Tycker jag sett det här påståendet tidigare och jag förstår inte varför det dyker upp?

ps. har precis kört in min hoj enligt motomans recept och det kändes fint:)

med tanke på att jag skrev mer är vad du quotade så är jag osäker på vad du menade... klart att inte en motor som läcker bensin, avgaser till oljan inte har med sunt förnuft att göra... när skrev jag det... eller vad gör det som har med det jag skrev att göra?

man ljusterar inte ventiler efter ett slipon el ngt annat för den delen om man inte byter till racekamar..

Jag fick tipset att när krökarna på systemet blir blått beror på att hojen efterbränner soppa i systemet..
Detta gäller dock inte dom som kör med titansystem..gör man det så har man garanterat mappat om hojen ( hoppas man )

fyy f*n va du e äcklig....:D :D

tack.

Last edited:

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996

Du behöver inte justera ventiler för slipon. Om du däremot skulle mot förmodan skulle ha den extrema oturen att din hoj går snålt bränner du kanske ventilsätena. Då får du slipa/fräsa dem, inte direkt för att du monterar ett slipon.

Last edited:

Putte600rr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
Mellan hojar
Du behöver inte justera ventiler för slipon. Om du däremot skulle mot förmodan skulle ha den extrema oturen att din hoj går snålt bränner du kanske ventilsätena. Då får du slipa/fräsa dem, inte direkt för att du monterar ett slipon.

Så, har jag rätt eller har jag fel (med tanke på hur denna tråd startades)..

Kan man sätta ett slip-on på en ny cykel?

Nu ponerar vi att det första inlägget gällde en helt vanlig gatuförare med en helt vanlig gatuhoj...

För ska man använda en hoj till racing så räcker det ju inte bara att sätta på ett slip-on för att hänga med bland topp tre runt en bana... eller?

Last edited:

Nicotin

Guest
Så, har jag rätt eller har jag fel (med tanke på hur denna tråd startades)..

Kan man sätta ett slip-on på en ny cykel?

kör så det ryker..bränner du ventilerna lär du märka det..

det gjorde jag..:)

sen kan man ju tillägga att hojen går så mycket bättre och jämnare med en ommappning...

Putte600rr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
Mellan hojar
kör så det ryker..bränner du ventilerna lär du märka det..

det gjorde jag..:)

sen kan man ju tillägga att hojen går så mycket bättre och jämnare med en ommappning...

det var inte jag som startade tråden...

men jag har tänkt att skaffa en slip-on-dämpare med mera till hojen så jag har ett intresse...

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Så summa sumarum, det går att köra utan att mappa men kan medföra negativa konsekvenser för motorn på länge sikt och den går bättre om den mappas om efter byte av "hårdvara" ?

Pakko

Havre moped funkar oxå
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Kawasaki
Är hojen helt org, å du slänger på ett slip-on så behöver du väl ändå inte mappa hojen? :va
Enligt YC behöver man inte det iaf.

Min förra hoj Yamaha R6 -05 satte jag slip-on på redan efter 50 mil, utan å mappa å den gick som ett skott :yoparty

Nicotin

Guest
det var inte jag som startade tråden...

men jag har tänkt att skaffa en slip-on-dämpare med mera till hojen så jag har ett intresse...

tja rent seriöst så skulle jag om jag satsade på ett slipon enbart för att få bättre stil på hojen el bättre ljud osv köra i alla fall...

Fast efter ha fått min hoj ommappad märktes en otrolig skillnad på hur den går..jämnare och renare..
Och med ngr extra kusar lite här och var....

Men kör och testa...

Så summa sumarum, det går att köra utan att mappa men kan medföra negativa konsekvenser för motorn på länge sikt och den går bättre om den mappas om efter byte av "hårdvara" ?

precis...:tummenupp

Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Vad sägs om man kan se till att ställa upp bränsleblandningen med några procent i ECU:n om man tar hjälp av någon aukt. återförsäljare av, i mitt fall, Suzuki med rätt grejer för att fixa det?

Då kanske man kan "slippa" att köpa och montera en powercommander bara för ett slipon?

Vad säger ni som kan, det borde väl vara möjligt och fungera bra? Har också för mig att jag läst om detta någonstans...

Last edited:

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7

Varför gäller detta inte titansystem? Syns inte på grund av annan metall eller för att man har mappat om hojen?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...