Slip-on

Wuushu

Tejpa rullen i botten!
Gick med
12 May 2003
Hoj
R1 03 Röd STULEN
Hej har kollat lite på dylika slip-ons, tex Yoshimura etc.
Kan nån med erfarenhet säga om ljudet blir så mycket "grymmare" med slip-on på? Och hur är det med laglighet?
Är det "lagligt" och isåfall, i praktiken blir man stoppad ofta?

(Hornet 600 -00)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Lagligt å lagligt...

Skulle du ha ett slipon på vid besiktning eller vid flygande besiktning skulle du nog åka dit.
MEN det är ju bara å byta vid besiktning. En flygande bes. kan man inte skydda sig mot men har inte hört ngn som åkt fast i en sådan.
Och JA ljudet blir mer grymmare.... lite olika ljud på olika märken...

rekommenderar Yoshi.... :rock :rock

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
Jag besiktigade hojen i morse, fast det sitter på ett MICRON bolt-on ljuddämpare.
Den är faktiskt någerlunda "tyst" för att vara en bolt-on.
Original är dock lite VÄL tyst, så jag brydde mig inte om att sätta på det inför besiktiningen.

"Det låter en del den här..." sa besiktningskillen.
"...men går jag på känsla, så låter det nog precis i underkant på de tillåtna 103dB..." fortsatte han, och sedan godkände han den och skrev ut protokollet. :p

OK! Då har man ju "papper" på att det är tillåtet med min MICRON ljuddämpare! :tummenupp

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Med orginalet låter den som hetsig liten symaskin (det är det ju i och för sig också) men med mitt slip-on på, då j....r.

Kör med Yoshimura rs-3 oval. Bubblar riktigt gött vid motorbroms. Hojen låter minst 30 km/h snabbare. :rock

Har på förra ägarens inrådan inte vågat besiktiga med slip-on

:squid

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Jag har satt på en Vance &Hines och dom ska tydligen låta mycket men polaren säger - fan va coolt du drar i väg som en blixt och det bara susar .........Det va ju inte det som va meningen , jag ville få lite morr i bitarna ............i och för sig så kör polaren en Ducce med Performance kolfiber burkar så han kanske är ljudskadad ( jämför med sin ), fast jag tycker att min låter minimalt .( sån här burk har jag )

Bifogat

• 35623_dal_s.gif
    35623_dal_s.gif
    6.5 KB · Visningar: 606
Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
det går att få en r6:a med akrapovic helsystem igenom besiktningen.

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
Jag skaffade ett micron oval regnbågsfärgat slip on till min retta, och den låter ngt så fruktansvärt,blev nästan rädd för den när jag startade den första ggr, men nu är jag vrålkär i ljudet på den..

så den kan jag rekomendera varmt, funkar för mig... :tummenupp

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Tror inte att det finns yoshi-pipor till hornet 600:a... men micron har ett rör med dubbla pipor, ett på vardera sida, seatpipes...till 600:an...

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Hade en gång en CBR600 av 92 års modell med ett Micron slipon. Den lät som den gjorde 300km/h minst. Fick en underbart mullig ton o duktigt med yl på höga varv. Lät bättre än min senare 95:a med Ixil och fetare än den senaste som va en Gixxer 750 -98 med Yoshi bolton. Hornet har väl nästan exakt samma motor som den generationen med CBR? Ljudet bör alltså bli snarlikt. Micron låter gött... iaf den kolfiber burken jag hade och på en CBR =)

Wuushu

Tejpa rullen i botten!
Gick med
12 May 2003
Hoj
R1 03 Röd STULEN
Gil, hur var det med besiktning med rör? eller bytte du bara tebax innan? Stoppad av polisen för ljudet nångång? eller andra problem med lagen p.g.a micron röret på cbr600an?.
Japps cbr600 motorn och cb600 hornet motorn är *väldigt* snarlika.. nånting lite annorlunda designat (kommer inte ihåg vad) men i stort sett samma.. :p

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Kan varmt rekomendera Micron, har ett sådant själv och det är ett underbart ljud.

Jag märker av skillnad i effekt också när jag har det på, hojen får mer effekt på lite lägre varv istället för att all effekt kommer vid ca 9000 varv. :tummenupp

Micron :bow

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Tyvärr så hade jag inte den hojen sålänge p.g.a. att vissa bilister inte har lärt sig normala trafikregler så jag besiktigade den aldrig.

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Motorcyklar ska låta, det är en rättighet som räddar liv. Glider jag in någonstans där det är mycket bilar eller annat som vill ha ihjäl en så rycker jag lite extra i rullen för att visa omgivningen att jag finns. Basics men rätt svårt att göra ifall man inte låter. Har ett yoshi slipon men önskar mig lite mer ljud ur burken. Har funderat på att plocka ur en del dämpull men låter det vara tills andan faller på.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Lagligt? Ja, så länge du har ett system som inte överstiger 103db, dom brukar mäta runt 5000-6000v/min om jag inte minns fel. Min Arrow-burk klarade detta med glans så det finns ju många som klarar ljudkraven, samtidigt som det ju händer att man varvar MER än 6000v/min :rolleyes: också.

Du får ett fetare ljud, en troligen snyggare och framförallt lättare burk på cykeln, du kan välja highpipe, oval, rostfri, carbon...

Sen ger det lite mer mos vid gaspådrag, några ynka hk ger det samtidigt som intrycket förstärks när du kör (man tycker nästan att det går fortare för att det låter mer).

Sen är det ingen nackdel att man "syns" dvs bilarna hör dig bättre än innan.

Köp!

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
non
103 db är rätt högt ändå. Tror inte det är så värst många märken av so som inte tar sig igenom en besiktining. Jag har ett Jardin och tycker att den bara låter mer o mer. Den mätte inte ens besiktningsmannen...

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
bsm vampier

Jag besiktigade min 00 R1 med ett BSM Vampire slipon

"Jag gillar din slipon, Det låter ju väldigt bra!"

Jag: "Jo det tycker jag oxo!" :D

Dvs inga problem att bessa en R1 med slipon (låt lika mycket som mitt förra micron ovala)

//Linus

Wuushu

Tejpa rullen i botten!
Gick med
12 May 2003
Hoj
R1 03 Röd STULEN
Fan vad gutt! Är HELT övertygad nu! :) Tack för de hjälpsamma inläggen! Ska kolla upp det där Micron blåset, fast dubbelpipigt, spelar det nån roll? Har ju en pipa i orginal.. Hur svårt är det att montera på ett slip-on? Lämna in till verkstad? Nån som kan en modell + namn rakt upp-och-ned som passar till en Honda 600 hornet 01'a? :) Och ev. var man kan köpa ett sånt. :)

Kommer in senare ikväll! :) Ska kolla på Micron när jag kommer hem!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Wuushu skrev:
Fan vad gutt! Är HELT övertygad nu! :) Tack för de hjälpsamma inläggen! Ska kolla upp det där Micron blåset, fast dubbelpipigt, spelar det nån roll? Har ju en pipa i orginal.. Hur svårt är det att montera på ett slip-on? Lämna in till verkstad? Nån som kan en modell + namn rakt upp-och-ned som passar till en Honda 600 hornet 01'a? :) Och ev. var man kan köpa ett sånt. :)

Kommer in senare ikväll! :) Ska kolla på Micron när jag kommer hem!

http://www.duells.se/ - kolla efter närmaste återförsäljare där...

http://www.duells.se/katalog/prodfs...1&idbg=&openmenu=&submenulined=&language=1053

montera slipon är enkelt. Du löser det på en kvart högst. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...