Slipon eller ej?

Slipon eller ej? Vilket föredrar du?


  • Antal röstningar
    0

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Glad i hågen gick jag ut i garaget och bultade på sliponet till hojen för första gången. Hade det på min förra hoj för några år sedan som var en radfyra, och tänkte att det måste vara gottigt värre att ha det på en twin!

Allting på och ut på första turen, men det var ju inte alls kul eller ballt. Kändes som att man brötade nåt fruktansvärt när man körde där det fanns människor och inte bara trafik.

Då är frågan:

Har jag blivit gammal?
Har jag fel slipon?
Det ÄR verkligen gej med brölpipa.
Har jag fel hoj?

Fördelen med slipon i trafiken är given då man hörs på ett annat sätt när man tex ska köra om, men det var nog det enda.

Ni då? Föredrar ni slipon/annat system som låter högt eller är det original som gäller?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
slip on!!! ja tack:tummenupp
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Loud pipes saves lives:tummenupp
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Säger som wonderwizard, jag skulle gärna ha det men är för snål för att betala för det. :)
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Hur e det med böter ang ljudnivå??:va

Kör motard med cross dämparen på låter som fan men jämnför man med HD åkarna så e det inte mycket skillnad.:D

vill inte sätta på (den lagliga tysta) dämparen! förlorar ju nästan 10Hk:gnissla
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag vill kunna köra tyst när det passar, men samtidigt ha lite gött jud när man gasar på. Dock får det inte låta HÖGT för då åker orginalet på.

Devil systemet som sitter på min retta är helt ok.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Jag föredrar alla gånger ett system som är tyst men inte stjäl effekt.
Nu kör jag inte ylande radfyra men satte i insatsen i min dämpare inför besiktningen och det blev mycket behagligare att köra. Tyvärr kvävs den på toppen :(

/Danne
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
En TWIN LÅTER ju iaf med slipon, en rad4 låter ju symaskin oavsett rör...

:tungan

Det kanske där skon klämmer...

Att en twin på 750 kubik inte är berättigad till slipon är bara moppesnack. En afrikan låter rätt gott med rejäl pipa, men faktum kvarstår. Det är Inte så roligt när det brötar. Känns lite epa-traktor om det hela...

Lite bonnigt på något sätt. Jag menar, va där det som egentligen skiljer en 740 med simonssystem mot en ducce eller r1 med brölpipa på mc? Ja, ljudet etc kommer folk att svara, men det är fortfarande saken att låta högt som verkar vara saken.

Mer utvecklande svar än :rock mottages.
 

V 2

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Söder om Söder
Hoj
Aprilia RST 1000 -01
Ljudet är väl avgörande för de flesta, och några skulle lägga till att det gör skillnad på att få 5-6 % mer hästkrafter (i o f sig beroende på system). Att höras kan ju vara bra för säkerheten, men kan å andra sidan vara olagligt och man måste byta inför besiktningen. Kör man original kan man ju dock alltid trösta sig med att man gör en insats för miljön då man med ljudlig slipon i högre grad bidrar till växthuseffekten :) Nån kanske tror jag skämtar, men jag är rätt övertygad om att vi kommer att se mer begränsingar på motorer, avgassystem etc. med tanke på den förda miljöpolitiken...

Varför inte surfa in på www.bensinskatteuppror.se och läs mer om trafikpolitik!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att det skulle va en säkerhetsgrej "Loud pipes saves lifes" osv hävdar jag är en stor påse tjurbajs.

Bilisterna hör dig ändå inte förän du är jämsides och IOFS lite längre efter du har passerat.
Har dom tänkt svänga vänster utan blinkers så sitter du ändå som ett fluglik i lacken.

Bilisterna som har tänkt svänga ut framför dig hör dig inte heller, oavsett avgassystem.

Tror ni mig inte, kolla olycksstatistiken, dom flesta hojar som är inblandade i såna olyckor HAR slipon...
(sen att Arne 45, återfallsknutte med orginalpipor kör betydligt defensivare, det är en annan sak)

Ger det inte en REJÄL effektökning röstar jag för orginal, och ska det vara slipon så ska det vara det tystaste av dom som ger den rejäla effektökningen.

IOFS så har ju vissa hojar i dag orginaldämpare som ser ut som en hel dammsugare, dom får man byta bort för utseendets skull....

/ Tycker jag!
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top