Slipon, Nya regler?

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Själva helfordonsgodkännandet är ju inte nytt, men det har ju inte varit någon som brytt sig tidigare. Så det intressanta är väl varför det verkar vara sånt fokus på det nu?

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tur man kör äldre hoj så man inte behöver bry sig så mycket. Byter till org. när ja besiktigar men de är allt. Sen får farbror blå säg vad dom vill vid en flugande besiktning.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Verkar inte bara vara polisen som fått upp ögonen för detta. Var in och besiktade min zzr för någon vecka sedan och då kom just detta upp. Enligt honom har dom fått nya direktiv på att kontrollera bla slip-on och dyl hårdare på nyare helgodkända hojar.

Jag tror inte att detta handlar om nya regler eller nya direktiv. Den som orkar leta (på bland annat Transportstyrelsens hemsida) kan finna ett dokument som anger hur kontrollbesiktning av motorcykel ska gå till. Där står tydligt att de ska kolla E-märkt ljuddämpare och en massa annat skit som faller under helfordonsgodkännandet och detta dokument är flera år gammalt.

Det är uppenbart att de flesta besiktningsmän har struntat i att göra detta eller inte vetat att de ska göra detta. Någon högre upp i kedjan har säkert fått nys om detta och försöker nu se till att reglerna följs. Kanske samma person / organisation som också har väckt polisens intresse i denna fråga...?

Last edited:

jetson

Guest
Ibland när man läser trådar på SH känner man sig ganska smart, eller iaf bra påläst.

Detta är en sån tråd :tummenupp

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Man har till och med besökt en av de lokala handlarna och krävt att få fotografera en snöskoter i originalskick, bara för att veta exakt hur denna ser ut.

Låter märkligt att "kräva" något sånt. en vanlig förfrågan räcker ofta gott. och vad var det för fel på polisens google-kunskaper? luktar lite fisk över påståendet...

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Fick med ett sånt här till mitt slipon

Bifogat

• uploadfromtaptalk1368981363571.jpg
    uploadfromtaptalk1368981363571.jpg
    41.5 KB · Visningar: 571

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Jorråå..känns bra att vi sitter o betalar polisers löner medans de slår ner på ett slipon utan e-märkning.
Det är tamigfan pinsamt!

Det som är mest irriterande är polisernas dubbelmoral. De läxar gärna upp en för att man kör 10-20km/h för fort oavsett fordon (som 90% av sveriges befolkning) för att sedan ta av sig polisuniformen och kör exakt likadant!
Ska man få bötfälla någon för fortkörning ska man fan tvingas ha gps utrustning på sin privatbil för att sedan själv straffas så fort man kör 1 kilometer för fort!
Kräv det så ska vi se att inte en enda polis signar upp sig för nästa hastighetskontroll

Är livet orättvist och du känner dig nertrampad av de stora stygga politikerna, krÄnkTof the day.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Du så väldigt tuff du....:3freak

Nja, tuff o tuff? Konstaterar bara att det finns ännu en anledning att fundera på om det är värt att ta alla diskussioner med Harry Haffa, vid en vanlig rutinkontroll finns det ju betydligt fler anledningar att stanna än att dra. Men vet man att lappen ryker mm, då kan man kanske fundera på't.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Låter märkligt att "kräva" något sånt. en vanlig förfrågan räcker ofta gott. och vad var det för fel på polisens google-kunskaper? luktar lite fisk över påståendet...

Du behöver inte tro på något av det jag skriver. Men om du använder dina egna google-kunskaper hamnar du snart på något av de snöskoterforum där detta diskuteras. Enligt uppgifter på dessa forum så har en delegation från polisen i Skellefteå besökt Yamahacenter i just Skellefteå för att kolla hur en helt standard Yamaha FX Nytro (modellen i fråga) ser ut. Om de sedan har krävt sig till detta eller frågat snällt har knappast någon betydelse...?

Enligt samma forum har sedan flera grabbar från området blivit stoppade av polisen med körförbud och regbesiktning som följd, just för att de bryter mot helfordonsgodkännandet då de monterat turbo. Jag känner i alla fall en av dem personligen och har ingen anledning att tro att han ljuger. Eller luktar fisk.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Håller med om det att man bara skulle vara ifred. Men låter det inte jävligt sjukt att de ska behöva vara så då? Då kan vi ju skita i o ha en besiktning så får polisen sköta allt som har med det att göra?:dummer Jag är helt med på noterna angående säkerhet så som bromsar, däckdjup, lysen, blinkers mm. men vafan så länge de inte låter som en moto gp hoj så lär det väl inte skada någon annan? När jag tänker tillbaka på pratstunden med farbror blå så kommer jag ihåg att han nämnde något med miljösynpunkt därför skulle det vara ett E.
Sen är de ju klart att man får ögonen på sig om man kör som en dåre men nu var inte så fallet då de gick 20 i ett cruising led.

Njae, jag tänker så att vi medelbegåvade håller våra fordon trafiksäkra för vår egen och andras skull. Den mindre vettiga delen av befolkningen kan man aldrig lagstifta bort så det effektivaste i längden är nog darwinism.
Fast det vet vi ju alla att det inte funkar, med tanke på alla dårar därute som verkar föröka sig som amöbor :D
Sen tycker jag bilprovningen är bra i bemärkelsen att dom ibland hittar fel och brister man kanske inte skulle bemöda sig att kolla i vanliga fall. Typ ärgiga bromsrör.. men vafan har nån att göra med motorbuller. Vissa gillar det, andra gillar melodifestivalen och den verkar svår att illegalisera hur gärna jag än skulle vilja..

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Låter ju nästan värt o försöka regga om sin hoj som ombyggt fordon eller något? Antar att det är "samma" regler som för bilar, dvs att en del regler upphör att gälla. dock vet jag inte vad som krävs för att få det godkänt som ombyggt, men de kanske är för komplicerat o dyrt i förhållande till vad man får ut av det. :va

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Ett problem är att många handlare "säljer på" köpare en massa lull lull som gör att hojen varken uppfyller bullerkrav eller kraven på avgasrening efter 2007 (euro3). T.ex slip on, helsystem med kat-förbikoppling och power commander m.m Det fordenet är både ett bullrigt och smutsigt fordon som inte skulle acepteras vare på bil, lastbil eller buss av nyare årmodell.

Mycket av dom kompnenter som eftermonteras gör att mc fungerar "något bättre" körmässigt MEN blir ett Bullrigt o smutsigt miljösvin. Att den funkar något bättre körmässigt är en följd av att andra egenskaper försämras kraftigt.

Alla moderna konstruktioner är en kompromiss mellan en massa olika krav på användbarhet, pris, slitstyrka och reglementen (lagkrav) gällande säkerhet och miljö

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Låter ju nästan värt o försöka regga om sin hoj som ombyggt fordon eller något? Antar att det är "samma" regler som för bilar, dvs att en del regler upphör att gälla. dock vet jag inte vad som krävs för att få det godkänt som ombyggt, men de kanske är för komplicerat o dyrt i förhållande till vad man får ut av det. :va

Ja, speciellt som du måste göra betydande förändringar på ett standardfordon för att få regga det som amatörbyggt, att byta avgasrör och blinkers klassar nog inte in som det... =)

Frågan är om bilprovningen kommer börja kolla vad för däck/fälgar som sitter på bilar då, för dom dimensionerna står ju i typningen på nya bilar.
I tyskland måste man ju ha TUV-godkännande för sin bilmodell av fälgarna om det är andra dimensioner än i typningen...

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja, speciellt som du måste göra betydande förändringar på ett standardfordon för att få regga det som amatörbyggt, att byta avgasrör och blinkers klassar nog inte in som det... =)

Nä precis, men det borde väl finnas någon sådan där bok man kan köpa / kolla på nätet vad som skall bytas för att göra det möjligt :tummenupp

menade inte att det skulle räcka =) bara att det finns ju möjligheter som öppnar upp för väldigt många modifikationer, dock kanske det som sagt, inte är värt priset.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
blir jobbigt om jag köper ljuddämpare till skoda fabian på biltema nästa gång då,, för polisen lär ju hänga under bilen o kika o säga,, ne detta går inte, det är ju inte e märkt!

detta har bara med ljud o göra och inte e märkn.
dom kan inte säga om ett tillbehörssystem är godkänt så då är de lättare såhär.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Annars brukar polis vid oklarhet om att något är felaktigt modifierat med ett fordon skicka fordonet till närmsta besiktningshall.

Blev själv stoppad en gång för ett stenskott på bilens ena strålkastarglas.Kling och Klang spatserade runt bilen och förkunnade att med det stenskottet så skulle jag aldrig få bilen godkänd av Svensk Bilprovning när min ljusbild var helknas.Svarade att den var så gott som nybesiktigad med just detta stenskott vilket inte hjälpte när Kling och Klang åter tvingade mig till ett besök på denna statliga inrättning.Besiktningsgubben tittade förvånat och undrade vad jag gjorde där igen och jag förklarade allt.Men det är inget fel på din ljusbild den här gången heller så bilen är fortfarande godkänd svarade denna besiktningsgubbe.Så kan det gå ibland när när Kling och Klang leker trafikpolis.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati