Slippa lumpen. Vinnande taktik belönas.

Status
Ej öppen för fler svar.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
Jehovas vitnen är totalpacifister oasett vad de utsätts för. Sånt är bra att veta :D
Det finns massor av historier från andra världskriget och liknande om JV som utsatts för tortyr under omänskligt lång tid, ibland till döds, och trots detta fortsatt att vägra avsäga sig sin tro. Själv är jag lite skeptisk till dom uppgifterna eftersom de kommer från JV själva. Det finns alltid sätt att få folk att säga det man vill att de ska säga, frågan är bara hur långt tid det tar.

Men det är sant att de antingen sitter av fängelsestraff eller går under jord i länder där militärtjänstgöringslagarna är hårda. Det är däremot inte av politiska skäl utan av religiösa skäl, vilket är en stor skillnad.

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Har skjutit en del med mauser i skytteförening, o det var inte svårt att lära sig. Så vapenhantering är nog inget problem.

Får kolla igenom tråden o se vem som rekomenderade "raka rör" först. det är nämligen den taktik jag kommer använda. Att man sedan faktiskt har haft ont i ryggen och tvingat uppsöka vård gör ju inte saken sämre.

Priset blir en stor stark vid festen efter mässan. :tummenupp

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Öppööppöpp! Nu drar jag i handbromsen! Den enda militärmakt som på något sätt liknar det du beskriver är idag USA. Du får det att låta som om vilken fiende som helst skulle sätta sig på oss på samma sätt. Jämför vi istället med Ryssland(fortfarande den mest trolige angriparen) så ser det helt plötsligt annorlunda ut.

Vad gäller det man hänger på en JAS så är det samma som jänkarna hänger på sina. Det har hängt mycker mystiska prylar på både Gripar och Viggar.

Laserbomber och kryssningsmissiler är sannolikt något som till exempel skulle slå ut kustartilleriet och andra fasta mål väldigt snabbt(Jaktflyget får troligen spana med den egna radarn efter bara någon dag). Att slå ut snabbrörliga pansarenheter och flygbaserna är nog inte riktigt så lätt som du inbillar dig, även om jag givetvis kan ha fel. Vad jag vet slog de Amerikanska markstridskrafterna ut över 2000 stridsfordon i det senaste kriget och däribland "hundratals stridsvagnar". Givetvis är detta säkert väldigt väl tilltaget men bör ändå innebära att cirka hälften av Iraks pansarstyrkor klarade sig undan bombningarna. Att jänkarna dessutom förlorade ett tjugotal Abrams bör ju tyda på att det fanns lite vagnar kvar.En T-72 kan ju skjuta på en Abrams och slå ut den men är ofta utslagen innan den kommer så nära.

STRV 122 klarar sig faktiskt rätt bra på plutonsnivå då den har eget eldledningssystem. Dessutom har LVKV90:eek:rna flygspaningsradar. Allt detta för att de skall kunna operera på mindre än bataljons och brigadnivå och föra "störande krigföring". Detta hade inte Irakierna.

Då är vi överens ang jaktflyget och dogfights, jag missuppfattade dig helt där.

Vad gäller luftherraväldet så bör Svenska flyget ha högre taktisk uthållighet än det irakiska. Bassystemet är helt enkelt svårare att slå ut här. Smarta bomber eller inte. Att skicka in attackflyg eller -helikoptrar där det finns minsta jakt kvar resulterar i förluster som fi vill undvika.

Du har säkert rätt angående AK5. Men jag tycker det är ett bra vapen, om jag ska vara ärlig så känns det lika gediget som AK74 och har bättre riktmedel. Dessutom kan man på "bullpop-gevären" eller vad de heter ofta vända mekanismen så att de passar både vänster och högerskyttar. SA-80 är det sämsta av de vapen jag provat och det är ändå modernt. Undra på att SAS använder M-16.....
Va bra, då hoppas jag att du förstår varför jag kallar det svenska försvaret för halvmodernt. Klart att det är USA jag syftar på. Det är måttstocken för vad som är en modern krigsmakt och vilka resurser den förfogar över. Inget annat kommer i närheten. Sveriges fösvar är fullt jämförbart emd andra lika stora/rika länder men mycket mer än så är det naturligtvis inte.

Jag är inte övertygad om att vår uthålighet skulle vara större än Iraks. Hade man frågat någon underrättelseperson före Kuwaitkriget viken som var starkast, den svenska eller den irakiska krigsmakten så hade han nog blivit förvånad över frågan. "Iraks självklart" hade blivit svaret. Och det är självklart, ett litet land har inte de finansiela muskler som krävs för en stark krigsmakt. Money matters.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Chris Ash skrev:
Japp men modifierad. Numera finns det tydligen sistaskottsspärr på den också så nu är den fulländad....

och det kommer nu?! säger bara AKAN 40/48... där har det funnits länge! :D

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Holger skrev:
tur att du är det då,syns på ditt inlägg idiot!!!

Eftersom du har gått i Obs-klass(särbarn) och fortfarande har läs- och skrivsvårigheter så antar jag att försvaret nobbade dig.
So zip it.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
berggren_martin skrev:
Det finns massor av historier från andra världskriget och liknande om JV som utsatts för tortyr under omänskligt lång tid, ibland till döds, och trots detta fortsatt att vägra avsäga sig sin tro. Själv är jag lite skeptisk till dom uppgifterna eftersom de kommer från JV själva. Det finns alltid sätt att få folk att säga det man vill att de ska säga, frågan är bara hur långt tid det tar.

Men det är sant att de antingen sitter av fängelsestraff eller går under jord i länder där militärtjänstgöringslagarna är hårda. Det är däremot inte av politiska skäl utan av religiösa skäl, vilket är en stor skillnad.
Det är inte bara en massa historier. Det är väldokumenterat. I koncentrationslägren fanns det en egen färg för dem (fångarna hade olikfärgade trianglar som visade vad de satt där för. Gröna - förbrytare, röda - politiska, svarta - associala osv). Läs t ex "the Buchenwald Documents" eller Eugene Kogons "Theory and practice of hell" (Der SS-Staat, på originalspråket).

Det är inte något ni skall ta efter, ungdomar. Gör er plikt och håll käft :7peta

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
goodfella skrev:
Eftersom du har gått i Obs-klass(särbarn) och fortfarande har läs- och skrivsvårigheter så antar jag att försvaret nobbade dig.
So zip it.

idiot kan man väl svälja men att kalla folk för det du gjorde är lite over the limit...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Va bra, då hoppas jag att du förstår varför jag kallar det svenska försvaret för halvmodernt. Klart att det är USA jag syftar på. Det är måttstocken för vad som är en modern krigsmakt och vilka resurser den förfogar över. Inget annat kommer i närheten. Sveriges fösvar är fullt jämförbart emd andra lika stora/rika länder men mycket mer än så är det naturligtvis inte.

Jag är inte övertygad om att vår uthålighet skulle vara större än Iraks. Hade man frågat någon underrättelseperson före Kuwaitkriget viken som var starkast, den svenska eller den irakiska krigsmakten så hade han nog blivit förvånad över frågan. "Iraks självklart" hade blivit svaret. Och det är självklart, ett litet land har inte de finansiela muskler som krävs för en stark krigsmakt. Money matters.

Ok, tyvärr börjar nog diskussionen plana ut nu (kul var det) men jag vill ändå påstå att vårt försvar håller hög standard och i förhållande till vårt lands storlek är det antagligen världsledande på många punkter, så ordet halvmodernt tycker jag är fel. I jämförelse med Ryssland är det hursomhelst inte underlägset(givetvis inte räknat till numerären) då Ryssland och Irak har ganska lik standard på sina styrkor.

Självklart hade Irak en starkare krigsmakt 1990 men det innebär inte nödvändigtvis bättre uthållighet.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det var väldigt vad det här blev pajkastning och störst k*k vinner tävling!

Fakta är ändå att de flesta som tagit sig igenom lumpenhelvetet är ganska nöjda med att ha gjort det.
Det är få enskilda händelser i mitt liv som jag kan tänka tillbaka på och ha så många goda minnen och som ger en samtalsämnen som räcker och blir över.
Och det jag menade förrut, URRninja, var att många av de som är kritiska är de som inte gjort lumpen och därmed inte har en blekaste om vad lumpen handlar om. Så är det tyvärr! Det är en så otroligt speciell upplevelse så det går inte att sätta sig in i. Men trots det skall alla dessa som avstått lumpen disskutera i oändlighet om hur värdelöst det är att göra lumpen... :va

Sen handlar det inte om att alla som avstått lumpen är en hög drönare medans vi lumpare är fullutbildade specialsoldater som står högre i näringskedjan än övriga.
Men det är en bra erfarenhet för många att lära sig ta hand om sig själv och lyda order. Det behövs! Visst självklart lär man sig det på andra sätt men det är en bra skola.
Min åsikt och den står jag för!
Sen att jag inte känner mig som mer soldat än moster Greta i frysdisken på Konsum är en helt annan deal. Jag hade jävligt kul och skulle definitivt göra om det om jag var 18 och fjunig igen.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Ok, tyvärr börjar nog diskussionen plana ut nu (kul var det) men jag vill ändå påstå att vårt försvar håller hög standard och i förhållande till vårt lands storlek är det antagligen världsledande på många punkter, så ordet halvmodernt tycker jag är fel. I jämförelse med Ryssland är det hursomhelst inte underlägset(givetvis inte räknat till numerären) då Ryssland och Irak har ganska lik standard på sina styrkor.

Självklart hade Irak en starkare krigsmakt 1990 men det innebär inte nödvändigtvis bättre uthållighet.
Om man tar storleken i beaktande måste man säga att vi är världsledande på det mesta. Allt nästan. Särskilt på de områden där vi inte vet hur det är i andra länder :D

Notera att irakierna i det första kriget "höll ut" en lång tids flygangrepp innan offensiven sattes in.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...