Öppööppöpp! Nu drar jag i handbromsen! Den enda militärmakt som på något sätt liknar det du beskriver är idag USA. Du får det att låta som om vilken fiende som helst skulle sätta sig på oss på samma sätt. Jämför vi istället med Ryssland(fortfarande den mest trolige angriparen) så ser det helt plötsligt annorlunda ut.
Vad gäller det man hänger på en JAS så är det samma som jänkarna hänger på sina. Det har hängt mycker mystiska prylar på både Gripar och Viggar.
Laserbomber och kryssningsmissiler är sannolikt något som till exempel skulle slå ut kustartilleriet och andra fasta mål väldigt snabbt(Jaktflyget får troligen spana med den egna radarn efter bara någon dag). Att slå ut snabbrörliga pansarenheter och flygbaserna är nog inte riktigt så lätt som du inbillar dig, även om jag givetvis kan ha fel. Vad jag vet slog de Amerikanska markstridskrafterna ut över 2000 stridsfordon i det senaste kriget och däribland "hundratals stridsvagnar". Givetvis är detta säkert väldigt väl tilltaget men bör ändå innebära att cirka hälften av Iraks pansarstyrkor klarade sig undan bombningarna. Att jänkarna dessutom förlorade ett tjugotal Abrams bör ju tyda på att det fanns lite vagnar kvar.En T-72 kan ju skjuta på en Abrams och slå ut den men är ofta utslagen innan den kommer så nära.
STRV 122 klarar sig faktiskt rätt bra på plutonsnivå då den har eget eldledningssystem. Dessutom har LVKV90
rna flygspaningsradar. Allt detta för att de skall kunna operera på mindre än bataljons och brigadnivå och föra "störande krigföring". Detta hade inte Irakierna.
Då är vi överens ang jaktflyget och dogfights, jag missuppfattade dig helt där.
Vad gäller luftherraväldet så bör Svenska flyget ha högre taktisk uthållighet än det irakiska. Bassystemet är helt enkelt svårare att slå ut här. Smarta bomber eller inte. Att skicka in attackflyg eller -helikoptrar där det finns minsta jakt kvar resulterar i förluster som fi vill undvika.
Du har säkert rätt angående AK5. Men jag tycker det är ett bra vapen, om jag ska vara ärlig så känns det lika gediget som AK74 och har bättre riktmedel. Dessutom kan man på "bullpop-gevären" eller vad de heter ofta vända mekanismen så att de passar både vänster och högerskyttar. SA-80 är det sämsta av de vapen jag provat och det är ändå modernt. Undra på att SAS använder M-16.....