Slippa lumpen. Vinnande taktik belönas.

Status
Ej öppen för fler svar.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
berggren_martin skrev:
Läs på i DSM-IV och försök sätta dig in i panikattacker och sånt så kan det kanske gå vägen ;)

Puh! Har läst den nu...var ju skitjobbigt! Den var på engelska så jag fick översätta... Men nu kan jag den utantill. :rolleyes: :)

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
MikkE skrev:
Min jobbarkompis fick hem ett brev från försvarsmakten om att han skulle bränna alla handlingar angående lumpen å grejjer.. skumma typer dom där.. :kocko

Det fick dom flesta placerade. Nya order kommer i Januari (tror dom)

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
vad jag försöker säga är hur stor det av dom som gör lumpen får ligga ute mycket i fält? ange gärna i %
jag tror man lär sig av praktik inte av att bädda sängen skruva traktorer köra bandvagn köra lastbil m.m m.m m.m utan av att ligga ute i fält.
Det är det jag menar med en snabb utbildning duger lika gott,då har jag lekt krig lika mycket som en som var förådsman i lumpen,eller har jag fel?
Jag blir ingen jägare på några veckor det är inte så jag säger så misstolka inte nu ni som bara läser hälften.
Dessutom får jag ju lära mig dom aktuella prylarna.

d1ce skrev:
du har inte gjort lumpen(vad jag kan förstå), inte haft ett rätt än sålänge och den liknelsen du gjorde var definitivt inte på hög nivå... har du överhuvudtaget tänkt igenom det du skriver?

det är väl självklart att de som har blivit utbildade klarar sig bäst(därmed inte längst).

JAS är ett bra jakt/attack/spanings plan. bäst kan jag inte säga när de inte gjorts några jämförelser som jag sett?

som någon tidigare sa i ett inlägg, sveriges specialförband är av världsklass dock inte så stort. de har ju t.o.m gjorts uttalanden om de operationerna de varit på i tv där de berättade hur det gick?(det var naturligtvis deras sida, men om det hade varit några förluster hade det naturligtvis stått på första sidan i någon stor tidning)

ang svenska förband jag vet något om, marinen krossar allt motstånd i de rådande förhållanden de är aktiva. finns inte många som har något att säga till om.

//andreas

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Holger skrev:
vad jag försöker säga är hur stor det av dom som gör lumpen får ligga ute mycket i fält? ange gärna i %
jag tror man lär sig av praktik inte av att bädda sängen skruva traktorer köra bandvagn köra lastbil m.m m.m m.m utan av att ligga ute i fält.
Det är det jag menar med en 2 veckors utbildning duger lika gott,då har jag lekt krig lika mycket som en som var förådsman i lumpen,eller har jag fel?
Jag blir ingen jägare på 2 veckor det är inte så jag säger så misstolka inte nu ni som bara läser hälften.

har tyvärr inga siffror på det, men de ligger i fält klart mer än vad som är roligt, det blir alltså ett par veckor.

men hallå?! om de inte kan skruva, inte köra traktor, osv osv?! hur ska de då kunna ta sig ut i fält, vara mobila och flexibla förband, ta med sig all utrustning(utrustning är TUNGT :fakta ). om ett förband ska vara starkt och göra bra ifrån sig måste man vara säker på sin sak, veta hur saker och ting går till, veta att lastbilen med utrustning kommer fram så man får sin mat. och återigen nej, 2 veckor räcker inte, du kan inte skjuta ett gevär bra efter 2veckor, en stor del av de som skulle försöka lära sig skjuta på 2veckor skulle troligtvis fortfarande missa tavlan med 3 av 10 skott.

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
KTM 625 '05
vill du ha tips! Antingen så säger du att du är väldigt omotiverad för att göra lumpen osv. osv... säg att du köpt motorcykel å att du skall börja tävla till sommarn eller nåt... sen gör du tig till på testern, chansen att du blir nåt är riktigt liten.

Annars gör allt som jag... blev jägargruppbefäl... skall rycka in nu.. OCH JAG HAR ME KÖPT HOJ!!! Jag skall faka skada bara... 50% manfall på min utbildining.

menmen

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
d1ce skrev:
du har inte gjort lumpen(vad jag kan förstå), inte haft ett rätt än sålänge och den liknelsen du gjorde var definitivt inte på hög nivå... har du överhuvudtaget tänkt igenom det du skriver?

det är väl självklart att de som har blivit utbildade klarar sig bäst(därmed inte längst).

JAS är ett bra jakt/attack/spanings plan.

som någon tidigare sa i ett inlägg, sveriges specialförband är av världsklass dock inte så stort. de har ju t.o.m gjorts uttalanden om de operationerna de varit på i tv där de berättade hur det gick?(det var naturligtvis deras sida, men om det hade varit några förluster hade det naturligtvis stått på första sidan i någon stor tidning)

ang svenska förband jag vet något om, marinen krossar allt motstånd i de rådande förhållanden de är aktiva. finns inte många som har något att säga till om.(då ä det många gånger svenska lumpare som övat mot yrkesmilitärer elelr vad man kallar det)

//andreas
:D

Det här var ju ett riktigt roligt inlägg. Otroligt vad skit dina befäl tutade i dig. Ännu mer otroligt att du gick på det.

Fatta detta: svensk trupp har inte varit i strid sedan Kongokriget i början av sextiotalet. Gången innan dess var det Leipzig 1813 (-14?). Marinen krossar allt motstånd, ja jävlar :D

För övrigt är det självklart att man gör sin värnplikt. Det är när det blir allvar man fattar beslutet om man vill vara med eller inte. Att avstå från utbildningen är att avsäga sig den möjligheten.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
d1ce skrev:
har tyvärr inga siffror på det, men de ligger i fält klart mer än vad som är roligt, det blir alltså ett par veckor.

jo jag sa ju att jag hinner ikapp på några veckor ju ok vi säger 4-8veckor då så kan jag mer om min bössa än många andra intensiv utbildningar är bra för då slipper man det ovesäntliga.

skruva lärde jag mig när andra gjorde lumpen,kan garanterat mer inom det området än dom som bara gjort det i lumpen,så jag tar mig säkert ut i fält också.

Bäst tror jag vore om man hade hårdare utbildning och att fler fick träna i fält.
Fast det finns inga pengar till det idag,eller det finns men det läggs på annat.
Problemet som jag ser det vid ett eventuellt krig är ju att det har dragits ner på allt så man ska väl vara glad om utrustningen man ska använda funkar.

Men personligen tror jag inte det finns minsta lilla risk för krig här i norden på mycket länge,tror till och med risken är större för inbördeskrig,vad tror ni?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Bingo skrev:
:D

Det här var ju ett riktigt roligt inlägg. Otroligt vad skit dina befäl tutade i dig. Ännu mer otroligt att du gick på det.

Fatta detta: svensk trupp har inte varit i strid sedan Kongokriget i början av sextiotalet. Gången innan dess var det Leipzig 1813 (-14?). Marinen krossar allt motstånd, ja jävlar :D

början av 60talet? http://www.mil.se/index.php?c=news&id=18427 <-- afghanistan/kongo? läs, det ska tydligen ha varit ganska nyligen och 60-talet är ju inte runt hörnet?... krig kan man kanske inte kalla det men strid var det säkerligen alla gånger.

krossar allt motstånd var väl att ta i :D men de är bra...

edit: stavfel*52

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Holger skrev:
jo jag sa ju att jag hinner ikapp på några veckor ju ok vi säger 4-8veckor då så kan jag mer om min bössa än många andra intensiv utbildningar är bra för då slipper man det ovesäntliga.

skruva lärde jag mig när andra gjorde lumpen,kan garanterat mer inom det området än dom som bara gjort det i lumpen,så jag tar mig säkert ut i fält också.

Bäst tror jag vore om man hade hårdare utbildning och att fler fick träna i fält.
Fast det finns inga pengar till det idag,eller det finns men det läggs på annat.
Problemet som jag ser det vid ett eventuellt krig är ju att det har dragits ner på allt så man ska väl vara glad om utrustningen man ska använda funkar.

Men personligen tror jag inte det finns minsta lilla risk för krig här i norden på mycket länge,tror till och med risken är större för inbördeskrig,vad tror ni?

absolut!

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
d1ce skrev:
början av 60talet? http://www.mil.se/index.php?c=news&id=18427 <-- afghanistan/kongo? läs, det ska tydligen ha varit ganska nyligen och 60-talet är ju inte runt hörnet?... krig kan man knaske inte kalla det men strid var det säkerligen alla gånger.

krossar allt motstånd var väl att ta i :D men de är bra...
Jaja okej då, det var väl mer nära i tiden då :D

Men det hjälps inte. Erfarenheterfrån ett litet förband i strid mot lokala milisgrupper i Kongo kan inte överföras till större skala. När jag låg inne så var det samma visa som ni kommer dragande med. Vi var fan oslabara - i alla fall när vi var på hemmaplan. Stridsvagn S var bäst i världen. Viggen var bäst i världen. Haubits 77 var bäst i världen. Kustjägarna var grymmast i världen. Och så där höll de på. Bara nys alltihop så klart.

Sveriges försvar kan nog bäst betecknas som halvmodernt med avseende på teknologin. Och halvmodernt är ingen match för supermodernt. Iraks försvar var halvmodernt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
d1ce skrev:
början av 60talet? http://www.mil.se/index.php?c=news&id=18427 <-- afghanistan/kongo? läs, det ska tydligen ha varit ganska nyligen och 60-talet är ju inte runt hörnet?... krig kan man kanske inte kalla det men strid var det säkerligen alla gånger.
Trist att vi inte kämpar mera för att behålla vår neutralitet. Ännu mer insyltade blir vi väl nu när vi är med i EU.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Chrille skrev:
"DE SVÅRIGHETER!?!?!" Det var allt ett förbannat förenklat sätt att se det på. Miljontals döda kallar du 'svårigheter'.

Hur kan du tolka mig så fel? Jag syftade inte på andra världskriget, jag menade att det är en svårighet med pacifismen om man blir anfallen av en regim som är ute efter att utrota eller förtrycka ens folk. Sen skrev jag att du hade rätt i ditt exempel med nazismen. Fan, lägg ner attityden när jag accepterar dina argument åtminstone.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Bingo skrev:
Men det hjälps inte. Erfarenheterfrån ett litet förband i strid mot lokala milisgrupper i Kongo kan inte överföras till större skala. När jag låg inne så var det samma visa som ni kommer dragande med. Vi var fan oslabara - i alla fall när vi var på hemmaplan. Stridsvagn S var bäst i världen. Viggen var bäst i världen. Haubits 77 var bäst i världen. Kustjägarna var grymmast i världen. Och så där höll de på. Bara nys alltihop så klart.

läs lite på mil.se, naturligtvis går de inte ut med några resultat. men de övningar som är gjorda med förband från andra länder visar ju att sverige står på sig mkt bra. exempel på förband är just marinen inomskärs och ubåtsvapnet.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
berggren_martin skrev:
Trist att vi inte kämpar mera för att behålla vår neutralitet. Ännu mer insyltade blir vi väl nu när vi är med i EU.

jo, sant... men det är ju ofta i goda syften, t.ex. iks som är ett förband bland många som ska reda ut krissituationer, t.ex. stänga av import och export till länder, undersöka och genomsöka fartyg osv osv

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Holger skrev:

Vem tror du skulle ha tid att utbilda dig om Sverige blev invaderat(knappast troligt inom en överskådlig framtid)? :confused:
Svenska landslaget i vilken sport du vill tränar inte bara några veckor innan landskamp utan lite oftare än så. Undrar varför? Kan ha att göra med att de vill ha lite rutin i kroppen. :rolleyes:

Kan hålla med dig om du med hårdare menar bättre kvalitet på utbildningen, dvs att man höjer prestationskraven. :tummenupp
Pengar ja, det lägger staten helst på onödiga projekt som tex att påbörja en ombyggnad av Västerås lasaretts huvuingång för 23miljoner senare komma på att man inte har råd att bygga färdigt och skicka hembyggarna och låta det stå halvfärdigt. :3freak
Jobbigt att klara en yttre fiende när vi har en sån farlig inre fiende. :hihi

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
d1ce skrev:
läs lite på mil.se, naturligtvis går de inte ut med några resultat. men de övningar som är gjorda med förband från andra länder visar ju att sverige står på sig mkt bra. exempel på förband är just marinen inomskärs och ubåtsvapnet.
mil.se är en partsinlaga. Att referera till den sidan är som att referera till Mekonomens katalog i en diskussion om hur bra Mekonomens momentnycklar är.

Marinen innomskärs och ubåtsvapnet har väl mer än några andra bidragit till åsikten att försvaret är amatörmässigt i sin utövning. Det räcker med att säga "främmande undervattensfarkost" för att mer än en hög officer skall börja flacka med blicken.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...