Slippa lumpen. Vinnande taktik belönas.

Status
Ej öppen för fler svar.

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
KarlJohan skrev:
Fy fan. Idag damp det ner ett brev från pliktverket i min brevlåda.
De puckona har fått fört sig att jag ska mönstra.

Ok visst, mönstringen slipper man ju inte så lätt, men jag vill EJ göra lumpen.

Hur ska man göra för att slippa? Säga att man inte tål folk?, hävda att man får utslag av vapenfett?, vara besvärlig som fan?, hänvisa till ont i ryggen?

Eller ska man vara ärlig säga att man inte vill och hellre jobbar o betalar skatt för de som ligger inne?

Det ska ju tydligen inte vara så svårt att slippa om man absolut inte vill. Såg nån siffra på hur många som togs in av de som mönstrade, och det var inte många.
Men har man otur får man väl nån sur gubbjävel som var mobbad som barn och som sätter en som skyttesoldat i Boden eller nåt.

Måste fundera ut nåt sätt. Fan, jag kan ju inte rycka in direkt efter skolan. Jag ska ju köra motorcykel!

Var inte en sån smitare! Gör lumpen för fan!

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Detta börjar bli en tråd där alla kan ta ett steg tillbaka och ta tre djupa andetag och gå från :mad: via :gnissla till :)

Ok :tummenupp
Tre djupa andetag och sen fortsätt diskutera.

gladh

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Det var en jävla massa svar man fått här. :yoparty

Tror jag fått klarhet i hur jag skall göra nu.

Pratade med en som gjorde lumpen för nåt år sen o han tyckte det var sveriges största lekstuga. Han blev gruppchef mot sin vilja och fick göra dubbla baskerprov och öva växelvis framryckning med idioter som kunde ta på sig fel känga på fel fot utan att märka nåt.

Så nej tack, lumpen står jag gärna över. Däremot om ryssen kommer så ska jag också trycka på avtryckaren och det har jag inget emot.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Säg att du lider av migrän så slipper du göra lumpen...

Jag slapp pga psykist lidande pga krig... =)

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
gladh skrev:
Fast frågar man efter tips om hur man slipperundan värnplikt så vill man nog ha svar, eller :va

gladh

Absolut, menar mest dom som berättar för killen att han visst ska göra lumpen, som du just sa så ville han veta hur han skulle slippa, inte få en massa mupp påhopp om att han visst ska göra lumpen för man blir så manlig av det osv.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
t-rex skrev:
1. Djupt tragiskt att inte ha någon pliktkänsla.
Jag gör min plikt genom att vara samhällslydande, skattebetalande och stå upp för dom ideal som jag tror på. Detta inbegiriper inte att döda andra människor för mitt lands skull.

Visst skulle det vara absurt ifall hela Sveriges befolkning vapenvägrade och Sverige blev ett lätt mål på kartan för belägring och maktövertagande. Nu fungerar det dock inte på det viset. Vapenvägran är en global företeelse. Runtom i världen finns folk som tjänar av fängelsestraff av liknande ideologiska skäl. Dessa behövs, om inte annat för att få en hälsosam samhällsdebatt. Det måste finnas folk som vågar visa att det faktiskt finns andra sätt att lösa konflikter på än med våld.

Ur en filosofisk synvinkel tycker jag det är intresant att se det hela utifrån Kants kategoriska imperativ.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
berggren_martin skrev:
Jag gör min plikt genom att vara samhällslydande, skattebetalande och stå upp för dom ideal som jag tror på. Detta inbegiriper inte att döda andra människor för mitt lands skull.
...

Fair 'nuff. Dock, om nu ryssen eller någon kommer, kommer du då att försvara din rätt att ha dessa ideal. Eller kommer du att låta andra sköta den biten för dig?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Jag får yrsel ibland. Inte ofta men det händer, och då kan det gå så långt att jag däckar om jag inte kan sätta mig ner...

Får jag göra lumpen med ett sådant "handikapp"...

Jag har inte bestämt mig än om jag vill göra, men om jag vill göra lumpen så skulle man kanske hålla tyst om det... :5sure

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
t-rex skrev:
Fair 'nuff. Dock, om nu ryssen eller någon kommer, kommer du då att försvara din rätt att ha dessa ideal. Eller kommer du att låta andra sköta den biten för dig?
Om en krigssituation bryter ut så måste det likväl finnas folk som ser till att samhället rullar på.

Sen är ryska hotbilden förlegad.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Conrad skrev:
Jag får yrsel ibland. Inte ofta men det händer, och då kan det gå så långt att jag däckar om jag inte kan sätta mig ner...

Får jag göra lumpen med ett sådant "handikapp"...

Jag har inte bestämt mig än om jag vill göra, men om jag vill göra lumpen så skulle man kanske hålla tyst om det... :5sure
Läs på i DSM-IV och försök sätta dig in i panikattacker och sånt så kan det kanske gå vägen ;)

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
berggren_martin skrev:
skrev jag "klara"?
nej, "vettiga" skrev jag :fakta
Ja, jag såg det nu. Sorry :tomten

Vettiga planen är att låta Irakierna bilda en folkvald regering.

Så fort motståndet slutar och regeringen fungerar så tror jag att USA åker hem.

..men jag kan ha fel....

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Såvida du inte är utbildad jaktpilot och provcyklat båda planen (vilket jag betvivlar) fattar jag inte hur du kan uttala dig...

skrev inte att jas var dåligt! har heller inte skrivit att amerikanska plan är bäst,tycker du ska vara tyst om du ej har vettiga saker att säga.

Tittat för mycket på platonen och liknande filmer? Återigen fattar jag inte hur man kan uttala sig om försvarsmakten om man inte ens gjort militärtjänst. Jag vet vad man får lära sig, du har inte den blekaste...

nej det har jag inte har du? eller får du inte se dom för mamma? åter igen helt ovesäntligt inlägg från dig men visst skriv på du.

Enkelt förklarat, ponera att du ska lära dig att åka skidor. Blir du en bättre skidåkare av att träna två veckor istället för minst ett halvår?

du ligger inte ute i fält ett halvår när du gör lumpen tro mig jag VET det,kanske som jägare då men inte som nåt annat.

Svenska elitförband håller hög internationell kvalitet, men återigen...hur skulle du kunna veta...

ja ELIT förband du skrev det själv hur stor del av dom som gör lumpen ligger i ett sånt?

En likhet med Sverigedemokraterna och flera inlägg i den här tråden är att de helt saknar verklighetsuppfattning...[/QUOTE][/QUOTE]

dom har inget med detta inlägg att göra,men kan ju garantera att dom kan mer om politik än dig.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
berggren_martin skrev:
Om en krigssituation bryter ut så måste det likväl finnas folk som ser till att samhället rullar på.

Sen är ryska hotbilden förlegad.

Japp. Kvinnor, barn och vapenvägrare!
:D

Ryssen KAN ha varit ett exempel....

MikkE

Guest
hehe. jag behövde inte göra lumpen, fick inte ens prova styrketestet.

anledningen löd: "Du kan bli annan fara"

jag frågade: "hursa??"

Kärringen: "Ja, eftersom att dun har så dålig syn så kan du bli annan fara för de andra"

Jag: "Jaha. så vadå... ska jag börja skjuta alla om jag skulle tappa glasögonen??"

Kärringen "Ja, ungefär"

Jag: "Jaha.. men det låter ju jättelogiskt, då e jag alltså klar här. Bra, hej då!"

Min jobbarkompis fick hem ett brev från försvarsmakten om att han skulle bränna alla handlingar angående lumpen å grejjer.. skumma typer dom där.. :kocko

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Holger skrev:
Jag skrev inte att F16 var bättre skrev att jas var dåligt,amerikanarna har inte bara F16 dom har flera plan,varför? för att det behövs plan med olika egenskaper såklart.
Jas klarar flera men är en medelmåtta på dom istället.

Man lär sig inte kriga av att leka med paintball och man lär sig inte kriga av att skjuta träplugg i lumpen.
Man lär sig av praktisk erfarenhet,att se kompisarnas tarmar utan för deras kroppar när dom blivit skjutna,av att se den du drack öl med för 1 vecka sen bli utan ben av en mina,av att inte kunna sova på 1 vecka för att man är livrädd att ständigt höra bomber och gevärseld o vara mitt i det,det här lär dom inte ut i lumpen.
Jag överlever mycket längre outbildad om jag är mindre rädd än en utbildad som ligger o gråter under en buske.
sen visst kan vara bra att veta lite taktik och hur man använder vapnen men det får man lära sig när man får sin snabb utbildning före krig,medans dom som gjort lumpen och är utbildade dör som flugor på fältet för dom kan inte hälften som en annan får lära sig på 2 veckor eftersom dom gjorde lumpen för 25år sen.

Sen har väl sveriges militär utbildning sjukit rejält i nivå nu mer,inte så mycket strids träning direkt iallafall enligt dom jag pratat med som gjort lumpen.

du har inte gjort lumpen(vad jag kan förstå), inte haft ett rätt än sålänge och den liknelsen du gjorde var definitivt inte på hög nivå... har du överhuvudtaget tänkt igenom det du skriver?

det är väl självklart att de som har blivit utbildade klarar sig bäst(därmed inte längst).

JAS är ett bra jakt/attack/spanings plan.

som någon tidigare sa i ett inlägg, sveriges specialförband är av världsklass dock inte så stort. de har ju t.o.m gjorts uttalanden om de operationerna de varit på i tv där de berättade hur det gick?(det var naturligtvis deras sida, men om det hade varit några förluster hade det naturligtvis stått på första sidan i någon stor tidning)

ang svenska förband jag vet något om, marinen krossar allt motstånd i de rådande förhållanden de är aktiva. finns inte många som har något att säga till om.(då ä det många gånger svenska lumpare som övat mot yrkesmilitärer elelr vad man kallar det)

//andreas

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...