Slippa lumpen. Vinnande taktik belönas.

Status
Ej öppen för fler svar.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Holger skrev:
Hur som helst kan vi ta 20 pers från sporthoj med paintball gevär 10 som gjort lumpen och 10 som inte gjort den men är beredd att strida i krig ändå sen tar vi reda på hur mycket längre man lever om man gjort lumpen än om man inte gjort den.

den jämförelsen var bra! för det beskriver snarare en scen ur filmen patrioten(då man ställer upp på led mitt emot varandra, avfyrar, för att sedan se vilka som har mest tur) än verkligeheten...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chrille skrev:
Säg det till de som försökt störta Saddam. Eller Hitler innan dess...

Ickevåld som konfliktlösning är i slutänden alltid sämre än megavåld. Effekten av ditt ickevåldande är försumbar när din meningsmotståndare helt sonika dödat dig och tagit tag i nästa problem.
Både Hitlers och Saddams regimer kom till som ett resultat av ett tankefel. Hade jag växt upp som förtryckt i Irak hade jag säkert känt mig berättigad att använda våld för att störta den fötryckande regimen. Å andra sidan så föder våld nytt våld i en ändlös spiral och nånstans måste det börjas. Ickevåldsmetoden kan vara oerhört effektfull när den väl får genomslagskraft och tillräckligt många anhängare.

Last edited:

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Holger skrev:
Hur som helst kan vi ta 20 pers från sporthoj med paintball gevär 10 som gjort lumpen och 10 som inte gjort den men är beredd att strida i krig ändå sen tar vi reda på hur mycket längre man lever om man gjort lumpen än om man inte gjort den.

Spela tvspel det gör dom amerikanska soldaterna när dom tränar så det duger åt mig med,lär mig nog lika mycket på det.

För övrigt släpps snart spelet som dom tränat med till xbox tror det blir en höjdare <--- lite lätt offtopic

Vet inte om du gjort lumpen eller ej, men om du gjort den och lyssnat så hade du lärt dig att kulor går igenom träd och kvistar. :rolleyes:
Sen skiljer det sig även åt på så vis att du blir rädd som fan i ett skarpt läge. Det värsta du riskerar på någon paintballranch är att du blir träffad på något känsligt ställe och att det svider som fan. I verklighetens krig så dör du.
Har man då en utbildning, inom konsten att döda-utan-att-dö-själv-för-att-man-gör-rookie-misstag, så ökar ens chanser till överlevnad dramatiskt samt att fiendens tilltänkta död infinner sig snabbare.

Många talar om att de har så många rättigheter i Sverige, men glömmer oftast bort sina skyldigheter.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
LasseR6 skrev:
Många talar om att de har så många rättigheter i Sverige, men glömmer oftast bort sina skyldigheter.

den meningen var utan tvekan den bästa hittills... synd att det faller på att lumpen inte längre är allmän utan något kul för ett fåtal utvalda

edit: enligt mig iaf :) fanns tydligen delade meningar!

Hornet

Poserpotatis
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
R1 och R6 plus en KTM
Fan jag skule vilja göra den en gång till ju! Du missar en hel del roligt om du inte gör den

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
berggren_martin skrev:
Ickevåldsmetoden kan vara oerhört effektfull när den väl får genomslagskraft och tillräckligt många anhängare.

Ett tydligt exempel på det är Naziregimen som tog makten helt legitimt. Det finns vissa ideal som måste beskyddas och upprätthållas till varje pris. Att förespråka ickevåld löser inte väpnade konflikter eller etniska utrotningar. Det är enbart i en utopisk verklighet där hotade ideal kan försvaras utan väpnade medel.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Banco skrev:
Ett tydligt exempel på det är Naziregimen som tog makten helt legitimt. Det finns vissa ideal som måste beskyddas och upprätthållas till varje pris. Att förespråka ickevåld löser inte väpnade konflikter eller etniska utrotningar. Det är enbart i en utopisk verklighet där hotade ideal kan försvaras utan väpnade medel.
Ickevåld handlar inte om någon verklighetsfrämmande utopi. Det handlar om en alternativ grundsyn. Grundsynen idag är "bomba först, tänk sen", vilket Irakkriget var ett tyligt exempel på.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Holger skrev:

Spela tvspel det gör dom amerikanska soldaterna när dom tränar så det duger åt mig med,lär mig nog lika mycket på det.

För övrigt släpps snart spelet som dom tränat med till xbox tror det blir en höjdare <--- lite lätt offtopic

haha, just i paintball funkar lumpenträning rätt dåligt:)

Man är nog inte så tuff när riktiga kulor visslar som man är när man spelar paintbol där en buske kan utgöra fullgott skydd.

Helt annan typ ut av eget tänkade o taktiker i paintboll med, tro mig jag spelade det i 5år och vet inte en enda gång lumpen skulle hjälpt till (utom möjligen i ren kondition hos en som nyss blivit klar då)

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Den enda skydigheten vi har är att värna om våra rättigheter :)

Hoppas att du menar "...våra och andras rättigheter"
Annars hamnar man ju lätt i en sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-värld.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Holger skrev:
vore kul att ta tillex ett par amerikanska plan och en eurofighter och ett jas för att se hur det går i lite olika test då får vi se om jasen är så bra som du tror.
Tror sverige mutade länderna mest ändå valde dom bort jasen,vi lovade att handla för mer än dom skulle köpa jasarna för.
Lägg av nu, det blir bara pinsamt. Dina "argument" är lika sakliga och korrekta som Sverigedemokraternas.

39 Gripen är ett tredje generationens stridsflygplan (leveransstart början av nittiotalet), F-16 Fighting Falcon är ett andra generationens (leveransstart mitten av sjuttiotalet).

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
berggren_martin skrev:
Ickevåld handlar inte om någon verklighetsfrämmande utopi. Det handlar om en alternativ grundsyn. Grundsynen idag är "bomba först, tänk sen", vilket Irakkriget var ett tyligt exempel på.
...och det fungerade utmärkt igen.... Sadam är gripen!

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Chrille skrev:
VA?!? Skyldighet?? Plikt??

:hihi

"En droppe droppad i livets älv
har ingen kraft till att flyta själv
Det ställs ett krav på varenda droppe:
Hjälp till att hålla de andra oppe!"

Tage Danielsson

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Bara blaj igen. Det är enbart av politiska skäl. Den som vet något om flygplan vet vilka idioter de länderna var som valde F-16 framför Gripen.
Äh, JAS är ett fredsprojekt. Byggt för att inte användas. F16 är konstruerat för att användas på allvar.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fredde Meck skrev:
...och det fungerade utmärkt igen.... Sadam är gripen!
Ja, men skedde det hela på rätt sätt och till rätt pris? Med pris menar jag humanitärt lidande.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Chrille, du borde nog ha sex eller gå och smeka hojen lite. Du svär och skränar mot hyggligt folk som lägger fram personliga uppfattningar. Att ta till Hitlerjämförelser är klart lamt.

Du brukar ju annars ha vettiga synpunkter och förmågan att resonera sansat. Är det möjligtvis de där bonnastövlarna som klämmer lite? Du borde nog skaffa ett par M90 trots allt.. :D

Försvaret fyller viktiga funktioner i fredstid. Det är lätt att glömma i debatten. Angående försäljningen av JAS kan ju tilläggas att även om JAS är den modernare är F16 billigare och flexiblare.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...