Slippa lumpen. Vinnande taktik belönas.

Status
Ej öppen för fler svar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
gladh skrev:
Svar:
1. Vet inte hur du uppfattat mig.
2. Sänker mig inte till den nivån, bättre kan du.
3. Nej, jag anser att jag åtnjuter medborgerlig frihet, men jag sa "ponera att".

För att göra det tydligare. Skulle förtryckta irakier (som för övrigt hadde almän värnplikt) försvara sig oavsett vad man trodde på gentemot USA (sen kan man disskutera USA:s bakomliggande orsaker till aggression, men inte här)?
Skulle fransmän gått man ur huse för att försvara sig gentemot engelsmän och amerikanare under Vishy-regimen?
Hoppas poängen gått fram.

gladh

Ok, ber om ursäkt. Jag var fortfarande i Sverige. Svaret på frågan blir alltså 1. :)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Chris Ash skrev:
Hur tror du du försvarar din släkt bäst? I en Stridsvagn eller med en klyvyxa i nävarna?

Svenska försvaret färdigmobiliserat har alla möjligheter att tillfoga vilken fiende som helst väldigt kännbara förluster. Förluster som både hindrar dem och sänker stridsviljan. Dessutom tror jag inte att vi skulle stå ensamma.

Vänd på det: Den utländska angriparen har alla möjligheter att tillfoga Sverige väldigt kännbara förluster. Förluster som både hindrar dem och sänker stridsviljan.

Svenska försvaret är skapligt omodernt, det är skitsamma att man är massor med hemvärnsgubbar osv. Sen om jag håller folk från mitt hus bäst med en AK 50 mil i från släkten och vännerna eller på gårdsplan med hagelbössan så är det väl bättre att vara nära släkten och vännerna om nu det är huvudargumentet. Krig är enstående korkat och kan bara utföras för att vi som är bassar som utför det, om du, jag samt resten sket i att plocka upp vapnen skulle vi inte skjuta varandra och politikerna kunde stå och gorma hur mycket de ville.

/F

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
d1ce skrev:
det handlar väl snarare om att:

*få sin tjänst
*lära sig sin uppgift
*utföra den uppgiften
*ta order
*ibland oxå ge order
*se till att saker och ting blir gjorda
*sköta sig och ta hand om sig själv

så egentligen är det som vilket jobb som helst under andra förhållanden? viist du har ditt vapen på ryggen och använder det säkerligen mer eller mindre ofta, men focus ligger ju trotts allt inte på vapnet.

Jo, allt det där handlar det naturligtvis om. Men det leder ju till ett högre syfte, det är det jag menar. Allt det du skrev skulle lika gärna kunnat handla om nazityskland till exempel. Man får ju se vad det syftar till i slutändan.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
URRninja skrev:
Det där var inte alls min definition av folk som gör lumpen, självklart inte. Men det var ett svar på att Chris kallade folk som inte gör lumpen för skitfyllda snorvalpar. Såg du inte det?

Det var inte så jag menade. Jag menade att det finns en massa puckon som skriver att de känner si och så många som hatade lumpen när de gjorde den. Det är alltid de som inte ha varit i närheten av det militära.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Svenska försvaret färdigmobiliserat har alla möjligheter att tillfoga vilken fiende som helst väldigt kännbara förluster. Förluster som både hindrar dem och sänker stridsviljan. Dessutom tror jag inte att vi skulle stå ensamma.
Oh yeah! Vårt försvar är varje angripares grav :D

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
Resonemanget är ju intressant om man ser till Irak. Där har man ju tydligen haft en mycket begränsad stridsvilja hos försvararna vilket gjort det ganska enkelt för amerikanerna. Titta sedan på Afganistan/Sovjet så ser man snart vad David verkligen kan göra under rätt förutsättningar och med rätt motivation.

Om man sedan skulle tillämpa det resonemanget på oss själva så faller det ju på två ting
- INGEN kan påstå att vi lever i förtryck.
- Den enda rimliga teori om framtida anfall mot Svea Rike måste ju vara att det kommer från någon av de forna Sovjet-staterna. Det händer mycket skumt i de trakterna och det finns politiker som känns skrämmande.

Men visst, hade Olav Norman anfallit så hade jag antagligen haft problem med motivationen på väg mot Svinesund..

Ungefär så tänkte jag, men du han förklara mig före jag själv hann det.
Sen så håller jag med om att vi är fria individer i vårt samhälle samt åtnjuter samhälleliga rättigheter och likhet inför lagen. Dock så tror jag att det enda hot vi kan se från öststaterna under de närmaste åren är export av organiserad brottslighet i form av trafficing, droghandel och vapenhandel. Det är dock inte arméns problem.

gladh

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Chris Ash skrev:
Och låter de dina mördas och förtryckas? Bara inga fiender blir skadade?
Har du öht funderat över hur fienden skulle bete sig vid en invasion?

Jag tror att färre av de mina skulle bli skadade om vi gjorde mindre motstånd. Och förhoppningsvis skulle de följa Genèvekonventionen. Men det här känns väldigt hypotetiskt, ge gärna exempel på en fiende som du tror skulle bete sig så.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Felix skrev:
Svenska försvaret är skapligt omodernt.../F

det där skulle jag vilja veta var du fått det ifrån?

vi är ledande inom vissa områden i förhållande motsvarande den svenska geografin.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
URRninja skrev:
...

Men det här med att man "ska" stå emot, det handlar väl helt och hållet om vilka värderingar man har? Jag anser att jag hellre låter bli att döda andra och låter Sverige bli ockuperat än att delta i ett krig med mängder av stupade på bägge sidor. Inte en superkonstig åsikt tycker jag.

Vilken typ av land skulle vilja ockupera oss och vad hade den ockupationen medfört. Senaste gången som vi officiellt stod inför det hotet så tycker jag att du ska fundera över vad som hänt om din konflikthantering tillämpats av alla och inte bara oss svenska semi-nassar. Om Hitler hade ockuperat skandinavien så tror du självklart att samerna, hade klarat sig jättebra va? Zigenarna?

Jodu, att bara lägga ner vapnen hade säkert gynnat oss.... Inga hade dött och sen hade vi alla levt som fria individer. Angiveri, bokbränning och rasavel hade gett oss ett fint land....

Vi hade en fruktansvärd tur när andra stred åt oss.

Man måste inse att vissa konflikter MÅSTE lösas med våld. Tyvärr.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
gladh skrev:
Svar:
3. Nej, jag anser att jag åtnjuter medborgerlig frihet, men jag sa "ponera att".

För att göra det tydligare. Skulle förtryckta irakier (som för övrigt hadde almän värnplikt) försvara sig oavsett vad man trodde på gentemot USA (sen kan man disskutera USA:s bakomliggande orsaker till aggression, men inte här)?
Skulle fransmän gått man ur huse för att försvara sig gentemot engelsmän och amerikanare under Vishy-regimen?
Hoppas poängen gått fram.

gladh

Det är samma poäng jag också försökt tydliggöra, den som är villig att ta en kula för Göran P får väl göra det.

Eftersom man har sett lite av det svenska försvaret känner mig tveksam hur väl det skulle fungera i krig. Största risken är nog att bli skjuten av klanten bakom sig..

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Chris Ash skrev:
Det var inte så jag menade. Jag menade att det finns en massa puckon som skriver att de känner si och så många som hatade lumpen när de gjorde den. Det är alltid de som inte ha varit i närheten av det militära.

Ålrajt, fattar vad du menar :)

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
jovisst vi har ett kanon försvar,dom vart tvungen att provflyga jasen när terrordåden hände i usa för att se om dom funkar än eller har ramlat isär,blir det krig så vifta med vitflaggan så slipper vi bli helt sönder bombade med det klena försvar vi har.
Det har dragits ner för mycket sverige hade ett bra försvar en gång i tiden men inte nu längre. Men som det ser ut så kommer Göran att få kamma fram pengar till att bygga upp det igen eftersom eu vill ha ett gemensamt starkt försvar.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Vänd på det: Den utländska angriparen har alla möjligheter att tillfoga Sverige väldigt kännbara förluster. Förluster som både hindrar dem och sänker stridsviljan.

Svenska försvaret är skapligt omodernt, det är skitsamma att man är massor med hemvärnsgubbar osv. Sen om jag håller folk från mitt hus bäst med en AK 50 mil i från släkten och vännerna eller på gårdsplan med hagelbössan så är det väl bättre att vara nära släkten och vännerna om nu det är huvudargumentet. Krig är enstående korkat och kan bara utföras för att vi som är bassar som utför det, om du, jag samt resten sket i att plocka upp vapnen skulle vi inte skjuta varandra och politikerna kunde stå och gorma hur mycket de ville.

/F

Jepp, MEN, den avgörande skillnaden är att vi är försvarare. Ett svenskt försvar skulle med största sannolikhet vara ganska förbannat och välmotiverat. Hur välmotiverad hade du varit om du skickades i väg av Göran P till Sibirien på fälltåg? Jämför Finland-Ryssland 1939 eller Afghanistan-Sovjet, eller Vietnam...

Svenska försvaret omodernt? Vad grundar du det på? Vi har världens bästa pansar, utan egentlig konkurrens. Hypermodern flotta och flygvapen. Vi faller på att organisationen idag är bedrövlig och att vi är för få.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Chrille skrev:
Vilken typ av land skulle vilja ockupera oss och vad hade den ockupationen medfört. Senaste gången som vi officiellt stod inför det hotet så tycker jag att du ska fundera över vad som hänt om din konflikthantering tillämpats av alla och inte bara oss svenska semi-nassar. Om Hitler hade ockuperat skandinavien så tror du självklart att samerna, hade klarat sig jättebra va? Zigenarna?

Jodu, att bara lägga ner vapnen hade säkert gynnat oss.... Inga hade dött och sen hade vi alla levt som fria individer. Angiveri, bokbränning och rasavel hade gett oss ett fint land....

Jag är medveten om det. Jag är inte så naiv att jag inte inser att det definitivt är en av svårigheterna. Du har helt rätt vad gäller nazismen. Men jag väljer ändå att agera så som jag skulle velat att alla agerade trots de svårigheter det kan medföra.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Holger skrev:
jovisst vi har ett kanon försvar,dom vart tvungen att provflyga jasen när terrordåden hände i usa för att se om dom funkar än eller har ramlat isär,blir det krig så vifta med vitflaggan så slipper vi bli helt sönder bombade med det klena försvar vi har.

jasså det säger du. du tror att jas är ett undantag mot andra modeller från andra land?

skulle vilja se den tillverkaren som tillverkar en felfri maskin som fungerar 100% och utan problem, spelar ingen roll inom vilket område. det är nog i det närmaste omöjligt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
URRninja skrev:
Jag tror att färre av de mina skulle bli skadade om vi gjorde mindre motstånd. Och förhoppningsvis skulle de följa Genèvekonventionen. Men det här känns väldigt hypotetiskt, ge gärna exempel på en fiende som du tror skulle bete sig så.

En soldat, du eller jag, 500 mil hemifrån. Utskickad i krig, rädd och förvirrad och antagligen ett mentalt vrak.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Chrille skrev:

Min farfar deltog i det där kriget och en skaplig bit av min släkt gick åt i det. Lite pejl har jag och motstånd är helt meningslöst ibland. Inte ger du dig på 15 grininga poliser när du blivit stoppad för fortkörning även om det gagnar din släkt och dina vänner.

Angående moderniteten, vilka områden är vi ledande inom, hur lång tid tar det för en fiende att nå luft och sjöherravälde, och ala USA bomba bort det som ser läskigt ut,

/F

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Chris Ash skrev:
Jag hade gjort lumpen om jag hade fått, som jag skrev tidigare så är jag Norsk. Det jag menade med mitt innlägg var att eftersom Sverige med allra högsta sannoliket inte kommer hamna i ngt krig så blir lumpen lite av en lekplats, på denna "lekplats" är det många som missbrukar sin status, det är sådana personer jag inte kan med. Dessutom så är jag ingen fan av kollektiv bestraffning som ALLA mina kompisar som har gjort lumpen blivit utsatta för.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
menar inte att det är fel på jasen utan på att den inte används,sen att det kanske inte är det bästa planet heller vet vi väl sen förut,det duger ju bara åt oss ingen vill köpa det trots massiva mutförsök.
blir svårt att kriga med piloter som alldrig sett insidan av ett riktigt plan utan bara suttit i simulatorer.samma sak gäller andra saker.

d1ce skrev:
jasså det säger du. du tror att jas är ett undantag mot andra modeller från andra land?

skulle vilja se den tillverkaren som tillverkar en felfri maskin som fungerar 100% och utan problem, spelar ingen roll inom vilket område. det är nog i det närmaste omöjligt.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Chris Ash skrev:
En soldat, du eller jag, 500 mil hemifrån. Utskickad i krig, rädd och förvirrad och antagligen ett mentalt vrak.

Jag tror inte det. Jag tror inte att våldtäkter och mord på civila skulle bli vardagsmat för en soldat för att han är förvirrad och rädd, särskilt inte om han inte blir anfallen överhuvudtaget.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife