Slippa lumpen. Vinnande taktik belönas.

Status
Ej öppen för fler svar.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Värt att tänka på...

"Om jag tänkte som fan,
kanske tänkte hela dan
på mitt liv och fann
en slags mening som var sann,
ja, då får jag inte glömma en förbannat viktig grej,
att då gäller denna sanning bara mig."

Tage Danielsson

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Även om diskussionen är intressant så är vi ändå något OT.
Det som KarlJohan frågade var ju trots allt hur han ska slippa att göra värnplikten eftersom han inte vill in i armén.

gladh

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Flyget är för litet och flottan för liten. Piloterna får knappt öva. Svenska försvaret har med sig bastuaggregat postkontor med mera ut i fält, större delen av armen är ju rätt gammeldags, vi hade inget som var modernare än 20 år iaf.

På pappret hade Irak enormt mycket pansar med... det flög i luften rätt snabbt.

Nu är jag inte expert på det här området öht. så jag skall inte säga mer.
Armeér brukar slås ner raskt, en motståndsrörelse är svårare. Den är ju en del av befolkningen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Min farfar deltog i det där kriget och en skaplig bit av min släkt gick åt i det. Lite pejl har jag och motstånd är helt meningslöst ibland. Inte ger du dig på 15 grininga poliser när du blivit stoppad för fortkörning även om det gagnar din släkt och dina vänner.

Angående moderniteten, vilka områden är vi ledande inom, hur lång tid tar det för en fiende att nå luft och sjöherravälde, och ala USA bomba bort det som ser läskigt ut,

/F

Du verkar ha vissa fördomar om det svenska förvaret med "de dumma klantiga bonnabassarna". Vårt försvar tål att jämföras med vilket som helst här på vår hemmaplan. Hur lång tid det skulle ta för fi att uppnå luft och sjöherravälde är givtvis omöjligt att svara på. Det beror på hur väl han lyckas med överraskningsmoment och "svarta operationer".

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Holger skrev:
menar inte att det är fel på jasen utan på att den inte används,sen att det kanske inte är det bästa planet heller vet vi väl sen förut,det duger ju bara åt oss ingen vill köpa det trots massiva mutförsök.
blir svårt att kriga med piloter som alldrig sett insidan av ett riktigt plan utan bara suttit i simulatorer.samma sak gäller andra saker.

så vitt jag vet har sveriges stridspiloter dagliga flygningar i jakt-plan inte i något överdimensionerat tv-spel.

varför folk inte vill köpa det? kanske beror på att planet är utformat för sveriges behov och natur, det kanske är så enkelt att det finns andra modeller som passar bättre i kundernas rådande förhållande?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
URRninja skrev:
Jag är medveten om det. Jag är inte så naiv att jag inte inser att det definitivt är en av svårigheterna. Du har helt rätt vad gäller nazismen. Men jag väljer ändå att agera så som jag skulle velat att alla agerade trots de svårigheter det kan medföra.

"DE SVÅRIGHETER!?!?!" Det var allt ett förbannat förenklat sätt att se det på. Miljontals döda kallar du 'svårigheter'.

Förstår du inte att OM vi skulle bli anfallna så skulle det vara av en riktig fullblodsgalning som tex Sjirnovski(stavfel) som enligt egen utsago är precis så galen. Eller vad finns i vitryssland där regeringskritiker försvinner precis som på den gamla goda tiden?

Ett av problemen med de här resonemangen är att folk inte läser tillräckligt mycket böcker. Att lära av historien innebär ju att man kan undvika att göra om misstag och det tror jag gäller ALLT. Att inte ha förståelse för VARFÖR det rättfärdiga i att de allierade stred mot Hitler är skrämmande. Och förstår man det så måste man ju förstå att det kan hända igen.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
URRninja skrev:
Jag tror inte det. Jag tror inte att våldtäkter och mord på civila skulle bli vardagsmat för en soldat för att han är förvirrad och rädd, särskilt inte om han inte blir anfallen överhuvudtaget.
Precis, det är civilbefolkningen som betalar priset, jag har gört så mycket exempel och berättelse att jag blir alldeles matt. Fan ta och jobba som hjälparbetare ett år istället, då har du kanske på allvar hjälpt till att avvärja förluster i ett kanske kommande krig.

/Felix

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag sade öppet till alla olika personer som skulle bedöma mig under mönstringen att jag var villig att sitta av en kortare tid i fängelse för att slippa. Nu hade jag tur och lyckades få en riktgt risig hälsobedömning, så därför blev jag en av två personer i en busslast om 60 pers som hamnade i utbildningsreserven. Att vapenvägra handlar inte om passivitet, det finns andra än väpnade metoder att tillgripa än för att lösa konflikter. Ta Ghandi som exempel...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Holger skrev:
menar inte att det är fel på jasen utan på att den inte används,sen att det kanske inte är det bästa planet heller vet vi väl sen förut,det duger ju bara åt oss ingen vill köpa det trots massiva mutförsök.
blir svårt att kriga med piloter som alldrig sett insidan av ett riktigt plan utan bara suttit i simulatorer.samma sak gäller andra saker.

Bara blaj igen. Det är enbart av politiska skäl. Den som vet något om flygplan vet vilka idioter de länderna var som valde F-16 framför Gripen.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Felix skrev:
Min farfar deltog i det där kriget och en skaplig bit av min släkt gick åt i det. Lite pejl har jag och motstånd är helt meningslöst ibland. Inte ger du dig på 15 grininga poliser när du blivit stoppad för fortkörning även om det gagnar din släkt och dina vänner.

...

Jag håller med dig om poliserna men personligen är jag ohyggligt tacksam att folk slogs under WW2. Priset var ohyggligt, men vad hade det blivit om folk inte hade stridit?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
d1ce skrev:
varför folk inte vill köpa det? kanske beror på att planet är utformat för sveriges behov och natur, det kanske är så enkelt att det finns andra modeller som passar bättre i kundernas rådande förhållande?

Nope.
Varje gång som Sverige är ute och försöker kränga JAS har de USA och F-16 som medtävlare. USA brukar offta prestera bättre motköpsplaner (industrin i plantillverkarlandet förbinder sig att köpa det planhandlande landets varor och tjänster till en viss summa) samt att USA är medlemmar i NATO. Att hålla sig väl med NATO och USA är ganska viktigt för väldigt många länder. Planköpet blir alltså ett politisk och inte ett ekonomiskt/militärt ställningstagande.
Sydafrika köpte av oss för att vi stödde ANC öppet och helhjärtat under apartheidregimens terrorvälde.

Sen vilket plan som är bäst eller bättre på än det ena eller andra har jag absolut inte den ringaste aning om.

gladh

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Precis, det är civilbefolkningen som betalar priset, jag har gört så mycket exempel och berättelse att jag blir alldeles matt. Fan ta och jobba som hjälparbetare ett år istället, då har du kanske på allvar hjälpt till att avvärja förluster i ett kanske kommande krig.

/Felix

Visst, tänk er själva att ert land råkar i krig. I de inledande attackerna bombar fienden en civil fordonskolonn med napalm bara för att knäcka försvarsviljan. Ska vi ge oss då? För att de ger sig på oskyldiga? Så kan vi leva i en trevlig diktatur med folkmord på de som ni räddat genom att sitta och titta på.

Till våren kommer jag att söka FN-tjänst. Jag tänker inte sitta här och snacka om vilken sjuk värld vi lever i. Jag ska ner själv.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
berggren_martin skrev:
Jag sade öppet till alla olika personer som skulle bedöma mig under mönstringen att jag var villig att sitta av en kortare tid i fängelse för att slippa. Nu hade jag tur och lyckades få en riktgt risig hälsobedömning, så därför blev jag en av två personer i en busslast om 60 pers som hamnade i utbildningsreserven. Att vapenvägra handlar inte om passivitet, det finns andra än väpnade metoder att tillgripa än för att lösa konflikter. Ta Ghandi som exempel...

Och Gandhi hade krossat Wehrmacht......

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
vore kul att ta tillex ett par amerikanska plan och en eurofighter och ett jas för att se hur det går i lite olika test då får vi se om jasen är så bra som du tror.
Tror sverige mutade länderna mest ändå valde dom bort jasen,vi lovade att handla för mer än dom skulle köpa jasarna för.

Chris Ash skrev:
Bara blaj igen. Det är enbart av politiska skäl. Den som vet något om flygplan vet vilka idioter de länderna var som valde F-16 framför Gripen.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Hur som helst kan vi ta 20 pers från sporthoj med paintball gevär 10 som gjort lumpen och 10 som inte gjort den men är beredd att strida i krig ändå sen tar vi reda på hur mycket längre man lever om man gjort lumpen än om man inte gjort den.

Spela tvspel det gör dom amerikanska soldaterna när dom tränar så det duger åt mig med,lär mig nog lika mycket på det.

För övrigt släpps snart spelet som dom tränat med till xbox tror det blir en höjdare <--- lite lätt offtopic

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
gladh skrev:
Nope.
Varje gång som Sverige är ute och försöker kränga JAS har de USA och F-16 som medtävlare. USA brukar offta prestera bättre motköpsplaner (industrin i plantillverkarlandet förbinder sig att köpa det planhandlande landets varor och tjänster till en viss summa) samt att USA är medlemmar i NATO. Att hålla sig väl med NATO och USA är ganska viktigt för väldigt många länder. Planköpet blir alltså ett politisk och inte ett ekonomiskt/militärt ställningstagande.
Sydafrika köpte av oss för att vi stödde ANC öppet och helhjärtat under apartheidregimens terrorvälde.

Sen vilket plan som är bäst eller bättre på än det ena eller andra har jag absolut inte den ringaste aning om.

gladh

ok, må så vara, jag ställde mig först och främst frågande till påståenden om dålig kvalité, visserligen var de lika mkt spekulationer som mina om varför vi ev. inte fick några plan sålda. men...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Och Gandhi hade krossat Wehrmacht......
Naziproblematiken hade aldrig uppstått från första början ifall mänskligheten insett ickevåldsmetodens förträfflighet.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
berggren_martin skrev:
Naziproblematiken hade aldrig uppstått från första början ifall mänskligheten insett ickevåldsmetodens förträfflighet.

Säg det till de som försökt störta Saddam. Eller Hitler innan dess...

Ickevåld som konfliktlösning är i slutänden alltid sämre än megavåld. Effekten av ditt ickevåldande är försumbar när din meningsmotståndare helt sonika dödat dig och tagit tag i nästa problem.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Holger skrev:
vore kul att ta tillex ett par amerikanska plan och en eurofighter och ett jas för att se hur det går i lite olika test då får vi se om jasen är så bra som du tror.
Tror sverige mutade länderna mest ändå valde dom bort jasen,vi lovade att handla för mer än dom skulle köpa jasarna för.

Läs den här artikeln och du/ni finner en del av svaren till varför JAS inte går åt som smör i solsken.

Jas vs junk

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Holger: JAS39 är ett plan fullt jämförbart med Eurofighter i fråga om prestanda. F-16 är ett plan som är hopplöst omodernt i grunden. Mer jämförbart med Viggen.

Det som gör JA37 och JAS39 så idealiska för krigföring i Sverige är att de är väldigt bra anpassade för Bassystemet med sina extremt korta landnings och startsträckor. Dessutom är klargöringstiden 8 minuter jämfört med ca 60 för ett F16.

Vad gäller din jämförelse med paintball så är den ungefär lika bra som om du hade jämfört med ishockey. Paintballgevär kan du inte klippa halvfigurer på 600 meter med. Du tror alltså på allvar att det sätt att strida som lärs ut i det militära är helt värdelöst och att stridsvärdet hos svenska soldater kan jämöras med civilister? Du måste vara en av de mest naiva peroner jag stött på.....

Felix:Irak hade mycket pansar, inte bra pansar. Det är en djävulsk skillnad.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...