En sekretssbelagd undersökning menad enbart för biltillverkarna.
Nu har den hemliga listan läckt ut och den visar att rostskyddet på moderna bilar blivit sämre.
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook
WWW.FACEBOOK.COM
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här
Det är tidningen Vi Bilägare som kommit över en undersökning som bilindustrin beställt av forskningsinstitutet Swerea Kimab. Studien och resultatet var endast menat för tillverkarna och visar att rostskyddet på bilar som är fyra till sju år gamla generellt sett försämrats.
Och det är inte lite heller. Tidningen skriver att i stort sett varannan bil har mer eller mindre allvarliga rostangrepp i tröskellådorna – detta efter endast sex-sju år.
Finansierad av näringslivet
Förr i tiden var det Swerea Kimab är ett institut som samägs mellan staten och näringslivet. Och eftersom undersökningen nu är beställd av biltillverkarna, har den passande nog smusslats undan för allmänheten genom att sekretessbeläggas.
Men tack vare källor lyckades alltså Vi Bilägare få ut uppgifter från rapporten som innehåller 27 bilar av årsmodell 2006/2007 samt 2008/2009. Nedslående är att trots att bilindustrin hävdat att rostskyddet blivit bättre – avslöjas det nu att så inte är fallet.
Så vilken bil var mest angripen? Enligt studien var det Volkswagens Passat där det återfanns rost på 41 procent av 122 undersökta metallytor.
Bäst i undersökningen klarade sig Renault Clio där ingen rost hittades.
1. VW Passat – 41 procent (av 122 undersökta metallytor)
2. Hyundai Santa Fe – 38 procent (18 st)
3. Citrone C3 – 35 procent (34 st)
4. Fiat Punto – 18 procent (64 st)
4. Mazda 6 – 18 procent (22 st)
4. Kia Cee’d – 18 procent (62 st)
7. Volvo S80 – 15 procent (20 st)
8. Toyota Corolla – 14 procent (42 st)
9. VW Golf – 13 procent (136 st).
10. Audi A4 – 11 procent (56 st)
10. Hyundai i30 – 11 procent (18 st)
10. Volvo S40 – 11 procent (18 st)