Slopa hemläxorna för en rättvisare skola?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det här var nog bland det dummaste jag läst på väldigt länge. Nu menade inte (v) kvinnan att läxorna skulle slopas helt och hållet utan att det skulle ske på skoltid eftersom inte alla barn har föräldrar som är civilingenjör och duktig på matte. Av rättviseskäl motiverar hon alltså detta! Man blir riktigt mörkrädd när svenska elever redan idag får svårt att hävda sig internationellt för att man valt att ha en skola för medelmåttor där de eleverna som utmärker sig blir understimulerade. Hon kan ju fundera på hur många högpresterande föräldrar som har tid att sitta hemma och läsa läxor med sina barn? Det tänkte hon säkert aldrig på i sin trångsynta livsåskådning.

Givetvis ska det finnas stöd för elever som inte når upp till grundkraven. Denna fråga handlar inte om stödundervisningen utan om undervisningen som helhet. Gällande stödundervisningen var den inte ens bra på min tid när alla skulle med som en känd socialdemokrat sagt.

När det gäller läxläsning och hjälp med det så borde väl skolan kunna tillhandahålla det om behovet finns.

När jag läser den här debatt artikeln kan jag inte annat än att börja fundera på var man ska dra gränsen? Alla barn och familjer är unika och har många gånger unika problem. Inte bara har de olika utbildningar i grund och botten. De har även många sociala problem, droger, sprit, våld etc. Måste vara helt omöjligt för skolan att lösa alla de här problemen. Den här (V) kvinnan har mina sympatier. För alla problem av den här typen påverkar barnens skolgång. Om ingen av föräldrarna är civilingenjörer och det inte finns några droger eller alkohol eller våld med i bilden. Borde hon tacka sin stjärna. Det finns många barn i olika sociala klasser i samhället som lever under ständig skräck när de kommer hem från skolan och de är osynliga. De vuxna ser inte dem.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/skola/article12996242.ab
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hatar verkligen när ribban läggs utifrån den sämst presterande. Jag led genom hela jävla grundskolan eftersom att det bara var upprepningar på upprepningar *långt* efter att man hade lärt sig skiten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hatar verkligen när ribban läggs utifrån den sämst presterande. Jag led genom hela jävla grundskolan eftersom att det bara var upprepningar på upprepningar *långt* efter att man hade lärt sig skiten.

Samma här, i alla ämnen utom matte som jag hade svårt för upp till högstadiet ungefär, där hörde jag till dom 10% som behövde alla jävla upprepningar.

Men jag tyckte synd om dom som hade lätt för matte som satt och väntade på oss trögskallar, men sen hände nåt i sexan, vi hade en lärarstudent som praktiserade hos oss och just matte var hans favoritämne, han påstod att han också hade haft svårt för det så han tog oss trögskallar på sidan och hjälpte oss med sin pedagogik.

Hela gruppen trögskallar kom ikapp på ett läsår, en av trögskallarna läste senare till civilekonom...

Alla ska med, men i olika takt och i olika grupper!

Angående det senaste förslaget här, det kommer från en kommunist, det är inget att bry sig om, som vanligt....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror snarare det där slår tvärs om, dom som är klippska och skolanpassade kommer att vinna på det, dom som behöver göra på sitt sätt, eller behöver mer tid, kommer att missgynnas.

Går sån där skit igenom kommer vi få ett samhälle som verkligen är uppbyggt av den grå massan, där alla har samma åsikter, tankebanor och kunskaper. Femårsplaner ligger till grund för allt och den fria viljan kommer att bestraffas med arbetsläger i gruvor i norrland.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Just det här med olika behov är ju ett problem. Att finansiera en värld där alla ska få precis vad de behöver är i praktiken omöjligt.

Men ett steg i den riktningen hade ju varit att lägga upp det mer som på universiteten. Lägg ribban skyhögt på "ordinarie" lektioner, och ha sedan rejält med utrymme för extrahjälp där man får välja vilka ämnen man behöver lägga mer tid på för att förstå/ lära sig.

Då spar man massa tid på att slippa lyssna på sånt som 10% behöver, och kan fokusera på det man själv tycker är svårt. 20% mindre tid i skolan, och ändå bättre resultat!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Samma här, i alla ämnen utom matte som jag hade svårt för upp till högstadiet ungefär, där hörde jag till dom 10% som behövde alla jävla upprepningar.

Men jag tyckte synd om dom som hade lätt för matte som satt och väntade på oss trögskallar, men sen hände nåt i sexan, vi hade en lärarstudent som praktiserade hos oss och just matte var hans favoritämne, han påstod att han också hade haft svårt för det så han tog oss trögskallar på sidan och hjälpte oss med sin pedagogik.

Hela gruppen trögskallar kom ikapp på ett läsår, en av trögskallarna läste senare till civilekonom...

Alla ska med, men i olika takt och i olika grupper!

Angående det senaste förslaget här, det kommer från en kommunist, det är inget att bry sig om, som vanligt....

Vad gäller matte har jag alltid haft ganska lätt för det men tyckt att det var helt efterblivet tråkigt, ända tills jag började läsa matte på högskola där lärarna faktiskt kunde förklara saker på mer än ett sätt.
Jag hade rätt länge innan dess trott att mycket av svårigheterna som många har med matte bara är pga dåliga lärare, och där fick jag ett väldigt klart stöd för mina tankar.
Alla tänker inte på samma sätt, så att försöka lära ut allt på samma sätt till alla är bara helt jävla urbota dumt. >.<
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Just det här med olika behov är ju ett problem. Att finansiera en värld där alla ska få precis vad de behöver är i praktiken omöjligt.

Men ett steg i den riktningen hade ju varit att lägga upp det mer som på universiteten. Lägg ribban skyhögt på "ordinarie" lektioner, och ha sedan rejält med utrymme för extrahjälp där man får välja vilka ämnen man behöver lägga mer tid på för att förstå/ lära sig.

Då spar man massa tid på att slippa lyssna på sånt som 10% behöver, och kan fokusera på det man själv tycker är svårt. 20% mindre tid i skolan, och ändå bättre resultat!

I grundskolan så känns det som slöseri med pengar att lägga ribban vid de högst presterande, eftersom den dels är avsedd att skapa en bred bas, för vidare utbildning och även för livet i stort (sociala konventioner, omvärldskunskap, etc etc), och dels eftersom de högpresterande förmodligen "utnyttjas" bättre om de får jobba mot en spetskompetens, vilket ändå inte blir aktuellt förrän tidigast på gymnasiet. Dessutom är det ju inte så att de duktiga eleverna förbjuds att plugga mer än lägstakravet. En i en parallellklass på mellanstadiet fick t.ex. hoppa upp en klass, som exempel.

Som svar till TS inlägg så skulle det ju kunna vara motiverat att erbjuda läxläsningsstunder för den som vill, alternativt att utvalda lärare möter upp de elever som behöver hjälp efter skoldagens slut. Det behöver ju inte bli något som alla måste göra för det.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
I grundskolan så känns det som slöseri med pengar att lägga ribban vid de högst presterande, eftersom den dels är avsedd att skapa en bred bas, för vidare utbildning och även för livet i stort (sociala konventioner, omvärldskunskap, etc etc), och dels eftersom de högpresterande förmodligen "utnyttjas" bättre om de får jobba mot en spetskompetens, vilket ändå inte blir aktuellt förrän tidigast på gymnasiet. Dessutom är det ju inte så att de duktiga eleverna förbjuds att plugga mer än lägstakravet. En i en parallellklass på mellanstadiet fick t.ex. hoppa upp en klass, som exempel.

Som svar till TS inlägg så skulle det ju kunna vara motiverat att erbjuda läxläsningsstunder för den som vill, alternativt att utvalda lärare möter upp de elever som behöver hjälp efter skoldagens slut. Det behöver ju inte bli något som alla måste göra för det.


Men hur tänkte du nu??

Det handlar inte om att på grundskolan välja en inriktning mot matte, kemi eller något SO-ämne.

Men att lägga upp lektionerna så att det är "informationsmatning" av rang. Och sedan ha gott om timmar som eleverna själva får prioritera själva, eller i samråd med lärare, hur de vill disponera mellan de olika ämnena.

Jag har en polare som i praktiken lärde sig Matte C på gymnasiet under nationella provet. Han liksom "listade ut" det med hjälp av formelsamlingen och logik. Har man sån läggning för matte så kanske inte 100 lektionstimmar är högsta prio. Samma kunskap skulle kunna förvärvas på 40 timmar, och då ha 60 extra att lägga på kemi eller historia.

Nuvarande kollektivistiska upplägg ÄR, hur man än vänder på det, ett sjukt ineffektivt system för i praktiken alla elever.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Civilingenjör för att hjälpa till med grundskolematte!
Om föräldrarna lägger manken till och slutar stå och röka gula bend under fläkten borde väl i stort sett alla kunna hjälpa till med det:rolleyes:

Eller är det bloggblondinerna som börjat skaffa barn?

Och om man nu har svårt för något skolämne kan det ju varar bra att repetera tillsammans med barnen, win win liksom.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Civilingenjör för att hjälpa till med grundskolematte!
Om föräldrarna lägger manken till och slutar stå och röka gula bend under fläkten borde väl i stort sett alla kunna hjälpa till med det:rolleyes:

Eller är det bloggblondinerna som börjat skaffa barn?

Och om man nu har svårt för något skolämne kan det ju varar bra att repetera tillsammans med barnen, win win liksom.

Du menar att ungen har sig själv att skylla som har en gulblendrökande morsa? Cirkeln ska brytas hur?

Har förresten inte dom flesta privata skolorna redan infört läxtimmar?
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Civilingenjör för att hjälpa till med grundskolematte!
Om föräldrarna lägger manken till och slutar stå och röka gula bend under fläkten borde väl i stort sett alla kunna hjälpa till med det:rolleyes:

Eller är det bloggblondinerna som börjat skaffa barn?

Och om man nu har svårt för något skolämne kan det ju varar bra att repetera tillsammans med barnen, win win liksom.

Nu måste jag nog dessvärre knyta näven hårt i fickan och gå emot mina principer lite här.
Jag har en styvdotter som går i andra klass i grundskolan. Jag blev själv förvånad när jag märkte hur mycket av läroplanen som numera läggs i form av läxor. Det känns lite som att det enda de gör i skolan är att kontrollera om eleverna gjort läxan och ge nya läxor, resten görs hemma.
Jag tycker att det blir lite skevt när låt oss säga dottern till en ensamstående mor med 2 mindre barn ska bli lidande jämfört med sina skolkamrater, pga att mamman har mindre tid att hjälpa till med läxor iom småbarnen? Det är ju inte det att dottern är dummare än andra, hon får ju inte samma förutsättningar.

Jag tycker dessutom inte att grundskolan ska vara nån jävla spjutkompetensfarm, här ska alla barn ha samma möjligheter och förutsättningar. Ungar som är "bättre" än andra kanske mår bra av att lära sig lite ödmjukhet genom att hjälpa de "sämre" barnen då. Eller är det hänsynslösa egoistiska elitister vi ska odla fram?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag tycker att det blir lite skevt när låt oss säga dottern till en ensamstående mor med 2 mindre barn ska bli lidande jämfört med sina skolkamrater, pga att mamman har mindre tid att hjälpa till med läxor iom småbarnen? Det är ju inte det att dottern är dummare än andra, hon får ju inte samma förutsättningar.

Jag tycker dessutom inte att grundskolan ska vara nån jävla spjutkompetensfarm, här ska alla barn ha samma möjligheter och förutsättningar. Ungar som är "bättre" än andra kanske mår bra av att lära sig lite ödmjukhet genom att hjälpa de "sämre" barnen då. Eller är det hänsynslösa egoistiska elitister vi ska odla fram?

fy fan, du låter som den där förbannade blockflöjtaren Korvgubbe som förpestar forumet med sin djävla rappakalja.
Skulle kunna vara skrivet av honom..



Det som skiljer är dock att jag tycker att det är viktigt att inte göra att de mest begåvade eleverna blir understimulerade i jakten på likformighet i skolan. Stöd till de som har svårt att hänga med men även nya utmaningar till de som har det väldigt lätt. Hellre då att ett par "drar ifrån" och blir lite bättre än att de tappar motivation och blir understimulerade för att de hela tiden tvingas vänta på alla andra..

Det finns väl f.ö. ett par skolor som redan idag tagit bort alla läxor eller erbjuder möjlighet att sköta dem i skolan och de har väl fått väldigt bra resultat om jag inte minns fel.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men hur tänkte du nu??

Det handlar inte om att på grundskolan välja en inriktning mot matte, kemi eller något SO-ämne.

Men att lägga upp lektionerna så att det är "informationsmatning" av rang. Och sedan ha gott om timmar som eleverna själva får prioritera själva, eller i samråd med lärare, hur de vill disponera mellan de olika ämnena.

Jag har en polare som i praktiken lärde sig Matte C på gymnasiet under nationella provet. Han liksom "listade ut" det med hjälp av formelsamlingen och logik. Har man sån läggning för matte så kanske inte 100 lektionstimmar är högsta prio. Samma kunskap skulle kunna förvärvas på 40 timmar, och då ha 60 extra att lägga på kemi eller historia.

Nuvarande kollektivistiska upplägg ÄR, hur man än vänder på det, ett sjukt ineffektivt system för i praktiken alla elever.

Hur jag tänkte? Jo, jag tänkte som så att det är ineffektivt att anpassa utbildningssystemet för ett litet fåtal, om alla övriga förlorar på det. Din polare måste ju vara åtminstone en på 10.000, om ens det. Det skulle isf innebära att man måste sätta in stödutbildning för de övriga 9.999 vilket skulle ju innebära enorma merkostnader, och på köpet blir snitteleven förmodligen väldigt mycket mer frustrerad pga av att han/hon inte hänger med i standardläroplanen. Trots allt är man inte, som grundskoleelev, kapabel att planera sin egen tid på samma sätt som en äldre person.

För övrigt missförstod du mig antagligen litegrann. Vad jag menar är att när man är ung så kan man inte sålla bland information man utsätts för på samma sätt som när man är äldre, vilket trots allt är ett krav när man utsätts för stora mängder information. Kan man inte värdera den så blir den värdelös och det är just att värdera som jag tror att man (bl.a.) lär sig i vår nuvarande grundskola.

Givetvis vore det bra att kunna låta begåvade elever fördjupa sig inom något ämne, så länge det inte går ut över utbildningen i stort men det är förmodligen en resursfråga, precis som det är för de elever som har inlärningsproblem. Oavsett så ser jag inte hur det hjälper skolsystemet i stort om alla ska pressa till en nivå som de flesta inte når upp till.

Alltså, i korthet: Ja, låt gärna de duktiga fördjupa sig, men gör det på ett sätt som inte försvårar för övriga elever, vilket "informationsmatning" låter att det skulle kunna göra. Men det kanske är jag som missförstår dig.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Nu måste jag nog dessvärre knyta näven hårt i fickan och gå emot mina principer lite här.
Jag har en styvdotter som går i andra klass i grundskolan. Jag blev själv förvånad när jag märkte hur mycket av läroplanen som numera läggs i form av läxor. Det känns lite som att det enda de gör i skolan är att kontrollera om eleverna gjort läxan och ge nya läxor, resten görs hemma.
Jag tycker att det blir lite skevt när låt oss säga dottern till en ensamstående mor med 2 mindre barn ska bli lidande jämfört med sina skolkamrater, pga att mamman har mindre tid att hjälpa till med läxor iom småbarnen? Det är ju inte det att dottern är dummare än andra, hon får ju inte samma förutsättningar.

Jag tycker dessutom inte att grundskolan ska vara nån jävla spjutkompetensfarm, här ska alla barn ha samma möjligheter och förutsättningar. Ungar som är "bättre" än andra kanske mår bra av att lära sig lite ödmjukhet genom att hjälpa de "sämre" barnen då. Eller är det hänsynslösa egoistiska elitister vi ska odla fram?

På den tiden jag själv hade en styvson hade vi till en början hårda duster när det kom till läxläsning, kunde ta både tre och fyra timmar innan den var fixad, kompisar lockade mer...Dock när han lärt sig studietekniken för de olika ämnena (efter lite experimenterande kom vi fram till hur han lärde sig bäst) fanns det inte en läxa som inte kunde klaras av på under. en timma, oftast en halvtimma. Kan man inte lägga en timma på ett barn/kväll kanske det är dags att omprioritera sitt liv en aning.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Mindre läxor och effektivisera undervisningen så att eleverna hinner lära sig det dom skall på lektionstid.

Det är inte förbjudet att lära sig mer hemma, men kravet skall inte vara att man måste ha dryga läxor varje kväll för att kunna hänga med i skolan.

Sen om det krävs fler lärare per elev, bättre utbildade lärare eller annat sätt att undervisa spelar ingen roll, det är bara att se till att fixa det.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Du menar att ungen har sig själv att skylla som har en gulblendrökande morsa? Cirkeln ska brytas hur?

Har förresten inte dom flesta privata skolorna redan infört läxtimmar?


Nej det är inte ungen det är fel på, det är morsan.... läs om läs rätt.

Varför inte sätta föräldrarna i skolbänken? lär ut lite olika pedagogiska knep, olika sätt att lära sig glosor, matte och historia. Starta studiecirklar för föräldrar?
En sak är i alla fall säker, du bryter inte cirkeln genom att lägga mindre ansvar på föräldrarna.
Obs om det finns verkliga sociala problem i hemmet skall barnen givetvis få stöd från annat håll.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Kan man inte lägga en timma på ett barn/kväll kanske det är dags att omprioritera sitt liv en aning.

Ja, men i väntan på att en stor del av vuxenvärlden skärper till sig lägger jag min röst på den lösning som gör att flest barn klarar skolan.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Den kommunala grundskolan har inte fungerat de senaste 30 åren.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Ja, men i väntan på att en stor del av vuxenvärlden skärper till sig lägger jag min röst på den lösning som gör att flest barn klarar skolan.

Ja, du har nog fasen rätt, tänkte inte på tonåren fortsätter upp till och i vissa fall förbi 30-årsåldern. Obligatoriskt körkort för att få skaffa barn bör införas omedelbums.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top