slut om 20 år?????????

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
-
Hoj
-
Jag tror att de mest drastiska konsekvenserna av ett förhöjt oljepris blir följdverkningarna på den globala ekonomin. Dagens ekonomiska system är som bekant till stor del uppbyggt på att transporter (av varor och människor) är mycket billiga. När oljepriset stiger och ekonomin kommer i obalans kommer konsekvenserna att bli förödande.

Ytterligare en sak som påverkas är givetvis priset på alla de saker som tillverkas av olja; Förutom driv- och smörjmedel används olja som bekant till att tillverka plast, syntetiska textilier m.m.
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Eldstorm skrev:
En välspridd myt med andra ord... :fakta
Ungefär som "råttan i pizzan", att systembolaget skulle hälla kräkmedel i sprit etc.
mmm. råtta på pizza vad heter den ? måste prova. :brinnerup

Eldstorm skrev:
Visst förekommer det att en del alternativa metoder blir för dyra i dagsläget.
Angående "den där amerikanen" som uppfunnit en supersnål bensinmotor:
Jag antog att du syftade till den allmänt snurrande vandringssägnen om någon som uppfunnit en supermotor som går på enbart vatten enligt vissa, eller på en extremt liten mängd bränsle enligt andra och vars ritningar (ibland även patent) blivit uppköpta av något stort oljebolag. De ligger säkrade i ett stort kassaskåp och i och med detta kommer vi alltid att sitta i händerna på de stora oljeproducenterna. Och det måste ju givetvis vara sant... :rolleyes: Jag antar att det inte var ett inslag inte togs upp i Discoverys dokumentär.

Givetvis utvecklas andra metoder kontinuerligt oavsett om man tror på ovanstående eller inte. Bränsleceller som drivs med syrgas och vätgas med en slutprodukt på enbart rent vatten är en realitet idag, dock är kostnaden ännu alltför dyr (eller befintliga metoder förhållandevis billiga) för att implementera i alla fordon världen runt.
Det kassaskåpet är i så fall länsat för länge sen för dom ritningarna finns på nätet. motorn behöver tydligen startas på soppa eller nått annat lättantändligt sen ska den gå på vatten :)
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Tror ni att vi som lever nu hinner vara med om Jordens "undergång"?

Det tror jag.

På bara några år har ådstakommit en hel del, tänk då om 50år :död
Alla är så inihelvete pengagalna att dom inte tänker på framtiden!

Blev tvungen att häva ur mig detta bara..
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Men hallå.....

Man kan inte tillverka syntetisk bensin eller diesel "out of nothing", så är det bara.

Bensin, olja, kol, diesel, naturgas, etanol osv osv är ju bara enkla kolväten.

A. Det enda man kan göra är ju att ändra längden på kolvätekedjerna, tex klippa av dem "cracka" vilket tex omvandlar tjock olja till lättare refraktioner som tex gas och bensin

B. Eller skarva ihop dem, som man tex härdar fett är man tar en olja och skarvar ihop kolkedjorna så viskositetn ökar eller det blir ett fett.

Man "tillverkar" ju inget igentligen utan omformar bara från ett längd till en annan. Det går åt lika mycket kolväte in om kommer ut.

Nå, var får vi kolvätet från då.

1. Icke förnyelsebara källor. Bergolja, kolgruvor, Naturgas Torvmossar osv som har tagit 10.000-1000000 år att bildas. DESSA TAR SLUT FÖRR ELLER SENARE

2. Förnyelsebara = något som kan skapas lika fort som vi förbrukar så det blir balans, tex energiskog, energigröda, sockerröretanol osv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
espa skrev:
mmm. råtta på pizza vad heter den ? måste prova. :brinnerup


Det kassaskåpet är i så fall länsat för länge sen för dom ritningarna finns på nätet. motorn behöver tydligen startas på soppa eller nått annat lättantändligt sen ska den gå på vatten :)

Sure!
ÅAS så finns det ritningar till svävande bilar, ufon och tomtens släde på nätet också.

Det finns idag inget sätt att utvinna användbar energi ur vatten, om man bortser från vattenkraftverk.

Visst man kan spjälka vatten och utvinna vätgas, men i den processen går det åt en jävla massa energi som man måste ta någon annanstans.
Man skulle kunna veva igån våra kärnkraftverk igen, och utnyttja överproduktionen av el till att spjälka vatten till vätgas, men varje förändring av energi från en form till en annan förbrukar energi så ur en Kw ström spjälkar man inte ut vätgas som sedan går att ta ut en Kw ur.

Därför ser jag inte vätgas som energi utvunnen ur vatten, utan energi omvandlad från el.

Det kan ändå vara rätt väg att gå istället för att ha stora batteribanker i bilen och ladda den med el, då man med vätgas kan lagra mer energi på ett lättare sätt än med batterier, och således får lättare fordon som drar mindre energi.

Ska vätgasen bli riktigt miljömässigt hållbar så måste vi smälla upp sol/vindkraft som genererar strömmen som vi sedan använder till att spjälka vattnet med, tyvärr går det åt en hel del energi vid framställningen av solceller och vindkraftverk så inte ens den elen är "gratis" (dock blir den väldigt billig, och ger väldigt liten miljöpåverkan med tiden)

Nackdelarna med sol/vindkraft då?

Till att börja med så stoppas bygget av vindkraft på flera ställen av att folk inte vill bo brevid vindkraftverken, ungefär som med motorvägar, alla vill ha dom och dra nytta av dom, men ingen vill bo granne med dom.

Samma sak gäller för solkraften, fast där lider vi dessutom av att vi bor så långt norrut att solen har väldigt låg instrålningsvinkel, vilket gör att vi måste ha enorma anläggningar som dessutom måste vrida varje individuell panel mot solen hela tiden (till skillnad mot vid ekvatorn där man i princip bara behöver sätta panelerna platt på en stolpe)

Vi skulle kunna bygga ut den vattenkraft som fortfarande finns outbyggd, men det protesteras ju mot det också.

Vad som återstår kära SH folk är att minska konsumptionen, om du byter ut glödlamporna hemma mot lågenergi, så blir soppan billigare på ett långsökt sätt.
All energi hänger samman, mindre ström till att driva dina glödlampor = mer ström till att ladda elbilar/göra vätgas, som någon annan driver sin bil/buss med istället för olja = mer olja till din motorcykel.

Desvärre fungerar resonemanget globalt också, om du förbrukar mindre olja så blir den billigare i kina så dom har råd att förbruka mer....

Ett långt jäfla inlägg om alternativ blev det, men kontentan är:
Spar energi på ett ställe (ex vis ström eller varmvatten hemma) så frigör du en skvätt bensin någon annanstans i världen, med lite tur är det den skvätt du behöver i din motorcykel.
 

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Örbyhus
Hoj
ZseX10R
Det kanske kan vara läge att upplysa allmänheten om att Mitsubishi har en färdigutvecklad bil som får sin energi från batterier, Litium-jon-batterier som är relativt miljövänliga och finns i tillräcklig mängd för att förse jordens bilar med batterier. Den bilen går minst 25 mil på en uppladdning enl. Mitsubishi själva, och ska med dagens batterier(Toshiba) kunna nå full kapacitet på 5-10 minuters laddning. Priset i Japan kommer att hamna på ca 143000skr återigen enl. Mitsubishi. Här är en liten generell artikel. http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article444975.ece
Dessutom finns den här bilen.http://www.electrovaya.com/innovation/zev_tech.html Färdigutvecklad men inte till försäljning..
Det har dessutom funnits en hel del elbilstillverkare genom åren som har dragit in tillverkningen och försäljningen av elbilar, då de har blivit uppköpta av t. ex. Ford(Think) och GM(EV-1). Den senare var utleasad till hundratals nöjda kunder som bad om att få köpa loss dem, men då valde GM att kalla tillbaks samtliga bilar för att skrota dem. http://ev1-club.power.net/
Så att säga att vi är beroende av oljan är helt åt helsefyr. Vi tvingas till beroendet på grund av enorma ekonomiska intressen, statliga liksom bolagsmässiga. Jag har för mig att bränsleskatten låg på tredje plats på sveriges skatteintäktslista.
Dessvärre äger dessutom företag som Ford och GM snart alla stora bilmärken (SAAB, VOLVO ex.-vis).
År 1910 fanns det elbilar som gick 10 mil på en laddning. Betänk det!
Sedan tror jag inte riktigt på den här "återgå till stenåldern mentaliteten" där vi ska spara på energi överallt. Om vi kunde plocka ut all energi som fanns bunden i en atom så skulle vi kunna elförsörja världen med en femkrona i 100 år. Det pågår dessutom storsatsningar i Europa på en ny fusionsreaktor(miljövänlig el i "oändliga" mängder). http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=241347 Denna typ av energi är näst intill helt ren och skulle kunna förse oss med el till våra elbilar.
Vill nån bygga kojor, äta rötter o skjuta älg med pilbåge så är det väl upp till dom, men jag tror på den nya tekniken i en mer realistisk framtid. Inte så konstigt heller kanske, att vi inte ser eldrivna fordon till försöljning. För vem skulle inte vilja tanka för 1kr milen i stället för 12kr? I ett glesbyggdsland som sverige hade det varit ett enormt lyft för privatekonomin, men å andra sidan, vem hade då åkt tåg?

Stora batteribanker stämmer heller inte längre, inte mer än när "Fete Orvar" kliver in i bilen. Eftersom dagens och framtidens batterier är 4-10ggr mer effektiva än dåtidens blybatterier hamnar genomsnittsvikten på 250kg. Då ska man dra bort 60kg bensin och 50kg bensinmotor/transmission dessutom!(Elmotorerna idag är extremt kompakta och enkla i sin konstruktion och behöver ingen växellåda p.g.a PWM-styrning, d.v.s nästan inget kan gå sönder och därför extremt mycket sämre serviceintäkter till bilföretagen.)
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
framhjulssladd skrev:
Det kanske kan vara läge att upplysa allmänheten om att Mitsubishi har en färdigutvecklad bil som får sin energi från batterier, Litium-jon-batterier som är relativt miljövänliga och finns i tillräcklig mängd för att förse jordens bilar med batterier. Den bilen går minst 25 mil på en uppladdning enl. Mitsubishi själva, och ska med dagens batterier(Toshiba) kunna nå full kapacitet på 5-10 minuters laddning. Priset i Japan kommer att hamna på ca 143000skr återigen enl. Mitsubishi. Här är en liten generell artikel. http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article444975.ece
Dessutom finns den här bilen.http://www.electrovaya.com/innovation/zev_tech.html Färdigutvecklad men inte till försäljning..
Det har dessutom funnits en hel del elbilstillverkare genom åren som har dragit in tillverkningen och försäljningen av elbilar, då de har blivit uppköpta av t. ex. Ford(Think) och GM(EV-1). Den senare var utleasad till hundratals nöjda kunder som bad om att få köpa loss dem, men då valde GM att kalla tillbaks samtliga bilar för att skrota dem. http://ev1-club.power.net/
Så att säga att vi är beroende av oljan är helt åt helsefyr. Vi tvingas till beroendet på grund av enorma ekonomiska intressen, statliga liksom bolagsmässiga. Jag har för mig att bränsleskatten låg på tredje plats på sveriges skatteintäktslista.
Dessvärre äger dessutom företag som Ford och GM snart alla stora bilmärken (SAAB, VOLVO ex.-vis).
År 1910 fanns det elbilar som gick 10 mil på en laddning. Betänk det!
Sedan tror jag inte riktigt på den här "återgå till stenåldern mentaliteten" där vi ska spara på energi överallt. Om vi kunde plocka ut all energi som fanns bunden i en atom så skulle vi kunna elförsörja världen med en femkrona i 100 år. Det pågår dessutom storsatsningar i Europa på en ny fusionsreaktor(miljövänlig el i "oändliga" mängder). http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=241347 Denna typ av energi är näst intill helt ren och skulle kunna förse oss med el till våra elbilar.
Vill nån bygga kojor, äta rötter o skjuta älg med pilbåge så är det väl upp till dom, men jag tror på den nya tekniken i en mer realistisk framtid. Inte så konstigt heller kanske, att vi inte ser eldrivna fordon till försöljning. För vem skulle inte vilja tanka för 1kr milen i stället för 12kr? I ett glesbyggdsland som sverige hade det varit ett enormt lyft för privatekonomin, men å andra sidan, vem hade då åkt tåg?

Stora batteribanker stämmer heller inte längre, inte mer än när "Fete Orvar" kliver in i bilen. Eftersom dagens och framtidens batterier är 4-10ggr mer effektiva än dåtidens blybatterier hamnar genomsnittsvikten på 250kg. Då ska man dra bort 60kg bensin och 50kg bensinmotor/transmission dessutom!(Elmotorerna idag är extremt kompakta och enkla i sin konstruktion och behöver ingen växellåda p.g.a PWM-styrning, d.v.s nästan inget kan gå sönder och därför extremt mycket sämre serviceintäkter till bilföretagen.)

Men vad hjälper det att man har tagit fram världen bästa batterier som rymmer MASSOR med ström, det löser väl ingenting. :confused:

Det är ju som att säga att man har tagit fram jättestora bensintankar för att lösa oljekrisen.

Skit samma, energin måste ju produceras på något sätt, om vi konverterar alla fordon till eldrift så är den förbrukningen större än all el vi konsumerar i hem/skolor/sjukhus/industri (mer än hela sverigen totala förbrukning idag). :huvet
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
Svanen skrev:
Tror ni att vi som lever nu hinner vara med om Jordens "undergång"?

Det tror jag.

På bara några år har ådstakommit en hel del, tänk då om 50år :död
Alla är så inihelvete pengagalna att dom inte tänker på framtiden!

Blev tvungen att häva ur mig detta bara..
jajjemen...får amerikanarna hållas ett tag till så fixar dom det nog snart...tur att busken bara har ett par år kvar på sin mandatperiod

Helldriver skrev:
Man "tillverkar" ju inget igentligen utan omformar bara från ett längd till en annan. Det går åt lika mycket kolväte in om kommer ut.

Nå, var får vi kolvätet från då.
teoretiskt sett så är det ju bara kol och väte...en olja kan tex. ha den kemiska sammansättningen C4H8 såTeoretiskt sett så borde det gå att tillverka skiten på syntetisk väg....har precis skrivit en tenta i ämnet olja & förbränning
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Farbrordane skrev:
jajjemen...får amerikanarna hållas ett tag till så fixar dom det nog snart...tur att busken bara har ett par år kvar på sin mandatperiod


teoretiskt sett så är det ju bara kol och väte...en olja kan tex. ha den kemiska sammansättningen C4H8 såTeoretiskt sett så borde det gå att tillverka skiten på syntetisk väg....har precis skrivit en tenta i ämnet olja & förbränning

Det beror ju på hur man ser det. Visst kan du tillverka ett kolväte. Det är ju det som växterna gör varje dag i fotosyntesen där man tar kol från kolsyran i luften och väte från vattnet. :)

MEN det går ju åt lika mycket energi att tillverka det som man sedan får tillbaka när man bränner der i motorn (minus förluster)

I naturen är det ju solenergi som driver fotosyntesten, ska du göra det i fabrik syntetiskt så måste du få energin ifrån nånonstans.

Du kan tillverka kolväte men du kan inte tillverka energi, tyvärr :(
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Helldriver skrev:
Det beror ju på hur man ser det. Visst kan du tillverka ett kolväte. Det är ju det som växterna gör varje dag i fotosyntesen där man tar kol från kolsyran i luften och väte från vattnet. :)

MEN det går ju åt lika mycket energi att tillverka det som man sedan får tillbaka när man bränner der i motorn (minus förluster)

I naturen är det ju solenergi som driver fotosyntesten, ska du göra det i fabrik syntetiskt så måste du få energin ifrån nånonstans.

Du kan tillverka kolväte men du kan inte tillverka energi, tyvärr :(
Det är just solens energi du använder om man använder biomassa som utgångsmaterial. Det går INTE åt lika mycket att tillverka bränslet som man får ut när man använder det. Faktum är att syntetisk diesel bara är ca 10% dyrare än diesel som tillverkats av olja.

http://www.pacificrenewables.com/fischer-tropsch.htm
http://www.ecn.nl/biomassa/research/poly/ftsynthesis.en.html
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Alla dagens miljövänliga alternativ är beroende av oljan som finns idag, alltså att det går åt mer energi än vad man får ut av den eller att det går jämt ut. All mat som finns idag är konstgjord i den mening att det behövs olja för att få fram den mängd som idag behövs. Har för mig att 2/3 av all mat idag inte skulle kunna finnas om det inte vore för all olja.

All modern teknik som finns för att hitta oljefyndigheter säger bara vart det inte finns olja. Det skulle inte spela någon roll heller om man hittade mer, priset skulle sjunka en aning och man skulle ha maxat oljeproduktionen igen. Om ett par år har man antagligen haft maximal oljeutvinning om det inte redan har skett.

Det rullar utför nu alla gånger. En ordentlig oljekris skulle kunna få flera ekonomier att krasha!! Ett och annat krig skulle kunna komma upp ocks¨å
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag tror at en av orsakerna til at oljan inte tagit slut an ar at oljebolagen blir alt battre på at utnytja dom olje ressurser som som dom har hittat.detta pga ny teknologi som gjør at en brunn kan tømmas mycket mera nu an førr...pluss kom ihåg at land som tex Norge har stora områden som ej ar utnyttjade an...tenker då på områden norrut langs kusten..
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
Helldriver skrev:
Men hallå.....

Man kan inte tillverka syntetisk bensin eller diesel "out of nothing", så är det bara.

Bensin, olja, kol, diesel, naturgas, etanol osv osv är ju bara enkla kolväten.

A. Det enda man kan göra är ju att ändra längden på kolvätekedjerna, tex klippa av dem "cracka" vilket tex omvandlar tjock olja till lättare refraktioner som tex gas och bensin

B. Eller skarva ihop dem, som man tex härdar fett är man tar en olja och skarvar ihop kolkedjorna så viskositetn ökar eller det blir ett fett.

Man "tillverkar" ju inget igentligen utan omformar bara från ett längd till en annan. Det går åt lika mycket kolväte in om kommer ut.

Det går visst att tillverka bensin på syntetisk väg!
Källa NE:Finns en metod som heter Fischer-Propsch-processen som uppfanns i Tyskland 1925 och som senare utvecklades av dem unde WW II. Med koks eller brunkol tillsammans med vattenånga (och sen ett antal steg som jag inte går in på) får man en blandning som innehåller ca 50 % bensin, 45-50 % kolväten (lätta och tunga) samt paraffin. Sista anläggningen i Tyskland stängdes 1962. Under senare år har metoden utvecklats ytterligare och blivit mer intressant då den börjar bli ekonomiskt intressant igen... Finns motsvarande metod att tillverka diesel också.

Smörjfett består till ca 80 % av en basolja som sedan förtjockats med en metalltvål el en gel (ca 10 %) och sedan rester additiv av olika slag. Basoljan kan vara mineraltyp men även av syntet-, ester- el silikontyp. Men det var kanske matfett du menade...

Edit: Hrm...såg inte tidigare att någon annan länkat till en sida om F-T-metoden....
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
framhjulssladd skrev:
Det kanske kan vara läge att upplysa allmänheten om att Mitsubishi har en färdigutvecklad bil som får sin energi från batterier.

Mm.. jättefiffigt.. Å vad kostar det då att byta ut alla bilar i världen mot en sådan? Å vad skall dessa motorer smörjas med? Å vad skall fabrikerna som begger den smörjas med? Å lastbilaran som skall frakta delarna? Flygplanen? osv, osv, osv...

Man kan inte vara å trångsynt att man tror att det bara är bränslet som försvinner när oljan tar slut..

Arctic#1 skrev:
Jag tror at en av orsakerna til at oljan inte tagit slut an ar at oljebolagen blir alt battre på at utnytja dom olje ressurser som som dom har hittat.detta pga ny teknologi som gjør at en brunn kan tømmas mycket mera nu an førr...pluss kom ihåg at land som tex Norge har stora områden som ej ar utnyttjade an...tenker då på områden norrut langs kusten..

Visst är det så.. Många forskare som förutspått att det redan skulle varit slut..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top