Hoztic skrev:...
Som nån sa, det behövs inget kvinnoparti, det sitter ju redan så mycket kärringar i regeringen!![]()


Hoztic skrev:...
Som nån sa, det behövs inget kvinnoparti, det sitter ju redan så mycket kärringar i regeringen!![]()
korvgubbe skrev:...Vad tror du det kostar att byta ut världens fordons- och maskinpark?
mmm. råtta på pizza vad heter den ? måste prova.Eldstorm skrev:En välspridd myt med andra ord...![]()
Ungefär som "råttan i pizzan", att systembolaget skulle hälla kräkmedel i sprit etc.
Det kassaskåpet är i så fall länsat för länge sen för dom ritningarna finns på nätet. motorn behöver tydligen startas på soppa eller nått annat lättantändligt sen ska den gå på vattenEldstorm skrev:Visst förekommer det att en del alternativa metoder blir för dyra i dagsläget.
Angående "den där amerikanen" som uppfunnit en supersnål bensinmotor:
Jag antog att du syftade till den allmänt snurrande vandringssägnen om någon som uppfunnit en supermotor som går på enbart vatten enligt vissa, eller på en extremt liten mängd bränsle enligt andra och vars ritningar (ibland även patent) blivit uppköpta av något stort oljebolag. De ligger säkrade i ett stort kassaskåp och i och med detta kommer vi alltid att sitta i händerna på de stora oljeproducenterna. Och det måste ju givetvis vara sant...Jag antar att det inte var ett inslag inte togs upp i Discoverys dokumentär.
Givetvis utvecklas andra metoder kontinuerligt oavsett om man tror på ovanstående eller inte. Bränsleceller som drivs med syrgas och vätgas med en slutprodukt på enbart rent vatten är en realitet idag, dock är kostnaden ännu alltför dyr (eller befintliga metoder förhållandevis billiga) för att implementera i alla fordon världen runt.
espa skrev:mmm. råtta på pizza vad heter den ? måste prova.
Det kassaskåpet är i så fall länsat för länge sen för dom ritningarna finns på nätet. motorn behöver tydligen startas på soppa eller nått annat lättantändligt sen ska den gå på vatten![]()
framhjulssladd skrev:Det kanske kan vara läge att upplysa allmänheten om att Mitsubishi har en färdigutvecklad bil som får sin energi från batterier, Litium-jon-batterier som är relativt miljövänliga och finns i tillräcklig mängd för att förse jordens bilar med batterier. Den bilen går minst 25 mil på en uppladdning enl. Mitsubishi själva, och ska med dagens batterier(Toshiba) kunna nå full kapacitet på 5-10 minuters laddning. Priset i Japan kommer att hamna på ca 143000skr återigen enl. Mitsubishi. Här är en liten generell artikel. http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article444975.ece
Dessutom finns den här bilen.http://www.electrovaya.com/innovation/zev_tech.html Färdigutvecklad men inte till försäljning..
Det har dessutom funnits en hel del elbilstillverkare genom åren som har dragit in tillverkningen och försäljningen av elbilar, då de har blivit uppköpta av t. ex. Ford(Think) och GM(EV-1). Den senare var utleasad till hundratals nöjda kunder som bad om att få köpa loss dem, men då valde GM att kalla tillbaks samtliga bilar för att skrota dem. http://ev1-club.power.net/
Så att säga att vi är beroende av oljan är helt åt helsefyr. Vi tvingas till beroendet på grund av enorma ekonomiska intressen, statliga liksom bolagsmässiga. Jag har för mig att bränsleskatten låg på tredje plats på sveriges skatteintäktslista.
Dessvärre äger dessutom företag som Ford och GM snart alla stora bilmärken (SAAB, VOLVO ex.-vis).
År 1910 fanns det elbilar som gick 10 mil på en laddning. Betänk det!
Sedan tror jag inte riktigt på den här "återgå till stenåldern mentaliteten" där vi ska spara på energi överallt. Om vi kunde plocka ut all energi som fanns bunden i en atom så skulle vi kunna elförsörja världen med en femkrona i 100 år. Det pågår dessutom storsatsningar i Europa på en ny fusionsreaktor(miljövänlig el i "oändliga" mängder). http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=241347 Denna typ av energi är näst intill helt ren och skulle kunna förse oss med el till våra elbilar.
Vill nån bygga kojor, äta rötter o skjuta älg med pilbåge så är det väl upp till dom, men jag tror på den nya tekniken i en mer realistisk framtid. Inte så konstigt heller kanske, att vi inte ser eldrivna fordon till försöljning. För vem skulle inte vilja tanka för 1kr milen i stället för 12kr? I ett glesbyggdsland som sverige hade det varit ett enormt lyft för privatekonomin, men å andra sidan, vem hade då åkt tåg?
Stora batteribanker stämmer heller inte längre, inte mer än när "Fete Orvar" kliver in i bilen. Eftersom dagens och framtidens batterier är 4-10ggr mer effektiva än dåtidens blybatterier hamnar genomsnittsvikten på 250kg. Då ska man dra bort 60kg bensin och 50kg bensinmotor/transmission dessutom!(Elmotorerna idag är extremt kompakta och enkla i sin konstruktion och behöver ingen växellåda p.g.a PWM-styrning, d.v.s nästan inget kan gå sönder och därför extremt mycket sämre serviceintäkter till bilföretagen.)
jajjemen...får amerikanarna hållas ett tag till så fixar dom det nog snart...tur att busken bara har ett par år kvar på sin mandatperiodSvanen skrev:Tror ni att vi som lever nu hinner vara med om Jordens "undergång"?
Det tror jag.
På bara några år har ådstakommit en hel del, tänk då om 50år![]()
Alla är så inihelvete pengagalna att dom inte tänker på framtiden!
Blev tvungen att häva ur mig detta bara..
teoretiskt sett så är det ju bara kol och väte...en olja kan tex. ha den kemiska sammansättningen C4H8 såTeoretiskt sett så borde det gå att tillverka skiten på syntetisk väg....har precis skrivit en tenta i ämnet olja & förbränningHelldriver skrev:Man "tillverkar" ju inget igentligen utan omformar bara från ett längd till en annan. Det går åt lika mycket kolväte in om kommer ut.
Nå, var får vi kolvätet från då.
Farbrordane skrev:jajjemen...får amerikanarna hållas ett tag till så fixar dom det nog snart...tur att busken bara har ett par år kvar på sin mandatperiod
teoretiskt sett så är det ju bara kol och väte...en olja kan tex. ha den kemiska sammansättningen C4H8 såTeoretiskt sett så borde det gå att tillverka skiten på syntetisk väg....har precis skrivit en tenta i ämnet olja & förbränning
Det är just solens energi du använder om man använder biomassa som utgångsmaterial. Det går INTE åt lika mycket att tillverka bränslet som man får ut när man använder det. Faktum är att syntetisk diesel bara är ca 10% dyrare än diesel som tillverkats av olja.Helldriver skrev:Det beror ju på hur man ser det. Visst kan du tillverka ett kolväte. Det är ju det som växterna gör varje dag i fotosyntesen där man tar kol från kolsyran i luften och väte från vattnet.![]()
MEN det går ju åt lika mycket energi att tillverka det som man sedan får tillbaka när man bränner der i motorn (minus förluster)
I naturen är det ju solenergi som driver fotosyntesten, ska du göra det i fabrik syntetiskt så måste du få energin ifrån nånonstans.
Du kan tillverka kolväte men du kan inte tillverka energi, tyvärr![]()
Helldriver skrev:Men hallå.....
Man kan inte tillverka syntetisk bensin eller diesel "out of nothing", så är det bara.
Bensin, olja, kol, diesel, naturgas, etanol osv osv är ju bara enkla kolväten.
A. Det enda man kan göra är ju att ändra längden på kolvätekedjerna, tex klippa av dem "cracka" vilket tex omvandlar tjock olja till lättare refraktioner som tex gas och bensin
B. Eller skarva ihop dem, som man tex härdar fett är man tar en olja och skarvar ihop kolkedjorna så viskositetn ökar eller det blir ett fett.
Man "tillverkar" ju inget igentligen utan omformar bara från ett längd till en annan. Det går åt lika mycket kolväte in om kommer ut.
framhjulssladd skrev:Det kanske kan vara läge att upplysa allmänheten om att Mitsubishi har en färdigutvecklad bil som får sin energi från batterier.
Arctic#1 skrev:Jag tror at en av orsakerna til at oljan inte tagit slut an ar at oljebolagen blir alt battre på at utnytja dom olje ressurser som som dom har hittat.detta pga ny teknologi som gjør at en brunn kan tømmas mycket mera nu an førr...pluss kom ihåg at land som tex Norge har stora områden som ej ar utnyttjade an...tenker då på områden norrut langs kusten..
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |