slut om 20 år?????????

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Sv 650
korvgubbe skrev:
Varför skulle de göra det då bensinskatten i huvudsak är en miljöskatt?! Etanoldrift är väl rätt mycket bättre för alla hamstrar å björnar å myror å musslor?!

Ja, varför skulle staten göra det!? Ungefär 7-8 kr/liter bensin är skatt. Multiplicera det med antalet mil varje bil färdas per år, multiplicerat med antalet bilar i Sverige. Ring upp Göran P och fråga om han vill vara utan dom skattepengarna. Miljöskatt eller inte....

Alla verkar sätta sina förhoppningar till etanol (E85). Problemet idag är att framställa etanol. Ni som inte funderat närmare på det kan jag upplysa att det utvinns av säd. Restprodukten blir till hästfoder.

Skulle alla bensinbilar bytas ut mot etanolbilar är det ohållbart att utvinna etanolen ur säd. Så mycket kan det helt enkelt inte odlas... :huvet

Forskning bedrivs för att kunna utvinna etanol ur trä. Och skog har vi ju tillräckligt med, så då vore problemet löst för nog så länge. :banana

Fler kemister tack! :tummenupp
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
korvgubbe skrev:
Varför skulle de göra det då bensinskatten i huvudsak är en miljöskatt?! Etanoldrift är väl rätt mycket bättre för alla hamstrar å björnar å myror å musslor?!

Det är samtidigt en väldigt stor kasse med pengar till staten.
Om det bara var en miljöskatt så känns det inte som den skulle vara procentuell utan vara exempelvis 6 kr litern.

Är ganska övertygad om att även etanol kommer bli en ganska hög skattesats på.

/Urban
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Eldstorm skrev:
En välspridd myt med andra ord... :fakta
Ungefär som "råttan i pizzan", att systembolaget skulle hälla kräkmedel i sprit etc.
Vadå det är ju sant, jag brukar alltid kräkas när jag druckit sprit.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Pris och efterfrågan kommer att göra att oljan aldrig tar slut. :brinnerup

Det är väldigt hypotetiskt att säga att dages förbrukningstakt skulle fortsätta om oljepriset ökar 3 ggr. Eller mer.
 

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
überjahn skrev:
Däremot kommer det bli dyrt... en ekonom som vi har i företags ekonomi sa att kinas ekonomi ökar så mycket pga deras industrialisering... :mad:
Detta är min tanke oxå... tänk tanken att det är INTE 10 kineser som cyklar omkring i Kina. Alla får snart en levnadsstandard som väst... och det krävs massor av energi för tillverkning. Jag är inte rädd för att oljan ska ta slut utan det finns alltid alternativ bränsle. Vad jag är rädd för är den omfattande inhemska miljöförstöringen som kommer att få en global effekt... fy fan... det kommer att gå åt h.. milt sagt!! Tacka vetja tiden innan kommunistm ras världen över.. då var det kontrollerat.. Nu är det buisness av våra sista råvaror på denna underbara planet....AMEN :Bugar
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Eldstorm skrev:
En välspridd myt med andra ord... :fakta
Ungefär som "råttan i pizzan", att systembolaget skulle hälla kräkmedel i sprit etc.
Har vart en dokumentär på discovery om alternativa metoder som antingen har blivit för kostsamma eller uppköpta:fakta
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
vågen skrev:
Jag tycker det är roande att ryssarna pumpade i vatten i oljereservoarer för att få upp... vad var det, gas? Tänkte inte riktigt på att de förstörde oljan :fyllisar

Genom att pumpa ner vatten trycks oljan upp.... :tummenupp

EDIT:

Enligt Kjell Aleklett (Sveriges främste forskare inom energifrågor och speciellt olja, verskam vi Uppsala Universitet) så gäller följande:

Med den förbrukningstakt på olja som finns i dag kommer de i dag kända oljereserverna att ta slut inom ca 35 år. Naturgasen kommer att räcka ca 70 år. Ryssland kommer att vara det enda landet i världen till slut som kommer vara självförsörjande på olja och gas... :tummenupp

Med att oljan tar slut menas att oljenivån i fyndigheterna blir så låg att det i prncip blir omöjligt att ta upp med de metoder som finns tillgängliga i dag.

[Besserwisser mode off] :D
 
Last edited:

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Östervåla
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
P@trik skrev:
Nu skrämmer du mig...

Oljan har beräknats att med den årliga konsumtions ökningen kommer att vara finito eller schlutt om cirkus 40 år. Bränsle användningen kommer fortfarande att finnas kvar ett tag till dock. Soppan dunstar inte så fort oljan e slut. Men det är ju nåt att tänka på iaf :)

P.S Har inte läst alla poster men skrev ändå
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Lindén skrev:
Har vart en dokumentär på discovery om alternativa metoder som antingen har blivit för kostsamma eller uppköpta:fakta
Visst förekommer det att en del alternativa metoder blir för dyra i dagsläget.
Angående "den där amerikanen" som uppfunnit en supersnål bensinmotor:
Jag antog att du syftade till den allmänt snurrande vandringssägnen om någon som uppfunnit en supermotor som går på enbart vatten enligt vissa, eller på en extremt liten mängd bränsle enligt andra och vars ritningar (ibland även patent) blivit uppköpta av något stort oljebolag. De ligger säkrade i ett stort kassaskåp och i och med detta kommer vi alltid att sitta i händerna på de stora oljeproducenterna. Och det måste ju givetvis vara sant... :rolleyes: Jag antar att det inte var ett inslag inte togs upp i Discoverys dokumentär.

Givetvis utvecklas andra metoder kontinuerligt oavsett om man tror på ovanstående eller inte. Bränsleceller som drivs med syrgas och vätgas med en slutprodukt på enbart rent vatten är en realitet idag, dock är kostnaden ännu alltför dyr (eller befintliga metoder förhållandevis billiga) för att implementera i alla fordon världen runt.
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Såg en dokumentär på tv för ett tag sen och enligt den så finns det lika mycket olja i kanada som i mellanöstern. Men den i Kanada var inte ekonomiskt försvarbar att utvinna.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja det var mycket prat. Som flera redan påpekat så kommer oljan naturligtvis aldrig ta slut. Allt eftersom priserna stiger pga lägre tillgång och högre efterfrågan kommer det bli lönsamt att utvinna olja på platser där det inte varit det tidigare.

Mer intressant är att fråga sig när oljan blir så dyr att det inte längre går att använda som drivmedel i fordon? Detta kommer garanterat hända innan det inte längre går att använda olja för att framställa plast, asfalt etc.

Hur som helst tror jag det hela är ganska självreglerande. Det lär inte bli att vi plötsligt sitter där en dag och får ta cykeln till jobbet för att det plötsligt inte finns någon soppa. Blir soppan för dyr blir andra lösningar aktuella.

Undrar en grej angående problemet att få fram tillräckligt med Etanol. Mig veterligen så vill det gärna bli metanol när man försöker göra etanol av trä, därav namnet träsprit. Finns nog ett antal lindrigt alkoholiserade hemmabrännare som genom historiens lopp gått på den minan ;)

Etanol och metanol borde ha ungefär samma egenskaper. Går det inte köra motorer på m85 i stället för e85?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Don Quixote skrev:
Etanol och metanol borde ha ungefär samma egenskaper. Går det inte köra motorer på m85 i stället för e85?
Jodå, problemet med metanol är att det är stark hälsovådligt, dels i sig själv, men dels i de produkter som det snabbt sönderfaller i,som t.ex formaldehyd. Det kräver slutnare bränsle och bränslepåfyllningssystem än vad vi har i dagens bensinpumpar samt andra typer av katalysatorer som ser till att inte avgaserna innehåller formaldehyd.

I Brasilien har försök med att blanda i metanol som additiv i bensin stoppats av miljöskäl. Svenska miljömuppar skulle få fnatt om vi försökte köa på ren metanol.

Utöver det så är energiinnehållet bara 45% gentemot motsvarande volym bensin.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Läste bara första sidan, det lär ju komma en dag då oljan ta slut. Då borde det ju vara skapligt förorenat här på jordn också:(

etanol funkar väll fint?

Har hört talas om att folk som försökt uppfinna nya drivmedel eller kanske motorer som drivs på andra saker än olja så har dom fått kraftiga motsätningar av oljebolag m.m.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Den här tråden speglar rätt fint det slappa, naiva "tahandommigsamhälle" sossarna byggt upp. Det ordnar sig.. de(tm) kommer att hitta på nått så jag slipper bry mig.. Visst.. Andra bränslen går att få fram. Det finns redan rätt många olika alternativ som funkar mer eller mindre bra. MEN.. Om man tänker efter lite dådå.. Olja används till ALLT. Det finns inte en fabrik, motor eller whatever som inte smörjs med olja... Hela sammhället är uppbyggt på olja.. Det spelar då ingen roll attt _bränslet_ är slut.. Du har inget att frakta, ingen fabrik att åka till osv...

Mig veteligen finns inget substitut för olja i dagsläget men om de hittar på något så är det knappast så likt olja att det bara är att börja använda det. Man få bygga om allt från motorer (gamla olje-bränsle motorer) till fabriker osv..

Jag tror vi står inför stora förändringar..
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Hightuned skrev:
Vem behöver bensin när man kan tillverka alkohol för några öre litern? En motor på alkohol ger dessutom mer effekt efter som alkoholen kyler så bra att ban kan använda obecena laddtryck och kompritionsförhållanden! Men det bil väl som vanligt med att bolaget som producerar alkoholen tar 1kr/litern och sen lägger vår kommunistregering på 10kr/litern i skatt?


Bränna hemma blir ju skitbillig bränsle och dricka :hihi :fyllisar
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Biturbo skrev:
Den här tråden speglar rätt fint det slappa, naiva "tahandommigsamhälle" sossarna byggt upp. Det ordnar sig.. de(tm) kommer att hitta på nått så jag slipper bry mig.. Visst.. Andra bränslen går att få fram. Det finns redan rätt många olika alternativ som funkar mer eller mindre bra. MEN.. Om man tänker efter lite dådå.. Olja används till ALLT. Det finns inte en fabrik, motor eller whatever som inte smörjs med olja... Hela sammhället är uppbyggt på olja.. Det spelar då ingen roll attt _bränslet_ är slut.. Du har inget att frakta, ingen fabrik att åka till osv...

Mig veteligen finns inget substitut för olja i dagsläget men om de hittar på något så är det knappast så likt olja att det bara är att börja använda det. Man få bygga om allt från motorer (gamla olje-bränsle motorer) till fabriker osv..

Jag tror vi står inför stora förändringar..
Du har en CBR1000RR. Begreppet syntetolja borde du känna till då. Allt du behöver för att framställa det är trä samt jäsande hushållssopor !
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
driverinblack skrev:
kommer bensinen ta slut om 20 år???????
vår lärare sa det, som vi ha i naturvetenskap

är det sant :( :( :( :( :( :(
Välkommen till verkligheten. Har läst 10 poäng på högskolenivå om det.
Det tar nog lite längre tid, men grejen är att även om man hittar ny olja hela tiden så kommer klimatet vara helt fucked up om 30 år om vi fortsätter använda lika mycket olja som idag i framtiden. I USA använder varje invånare 10ggr mer av naturresurserna än vad som är ekologiskt hållbart. Man kan ju räkna ut med arslet och en bit krita att hela jorden kommer gå åt helvete om alla i USA ska ha varsin SUV som drar 2l/milen att glida omkring i.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
RedBaron skrev:
Du har en CBR1000RR. Begreppet syntetolja borde du känna till då. Allt du behöver för att framställa det är trä samt jäsande hushållssopor !

även syntetoljan är upppumpad från marken i ett arabland, bara lite mer förfinad efter!

edit: stavfel - mörkt rum - tjocka fingrar
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top