slut om 20 år?????????

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
RedBaron skrev:
Du har en CBR1000RR. Begreppet syntetolja borde du känna till då. Allt du behöver för att framställa det är trä samt jäsande hushållssopor !

Så vitt jag vet är det olja i syntetolja också..
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Biturbo skrev:
Så vitt jag vet är det olja i syntetolja också..
Det är det i syntetiserad olja, men inte i syntetisk olja.

Jag glömde en sak: man behöver lite järn eller kobolt som katalysator vid processen, samt lite syre från atmosfären :) Processen heter Fischer-Tropsch och man använder normalt sett metan från naturgas samt koloxid samt koldioxid från kol. Kolet kan ersättas av trä och metan är en produkt från ruttnande sopor.

Under apartheidtidens blockader förfinade man i Sydafrika den gamla tyska tekniken att göra sig självförsörjande utan tillgång på råolja. Nästan all diesel som som används där idag produceras syntetiskt i landet. Som bonus är syntetisk diesel fri från svavel. Massor av smörjolja tillverkas på samma sätt.

För att döda en myt så kan jag berätta att Shell, tillsammans med Sydafrikanska Sasol, är ledande i världen på att tillverka syntetiska drivmedel och oljor.
 
Last edited:

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Shelll har funnit ett sätt att utvinna olja från s.k. oljeberg...eller oljesten om man så vill. Tillgångarna är så stora att Shell påstår sig kunna utvinna 1 biljon fat olja på detta vis. Detta innebär ungefär 25 års konsumtion enligt den nuvarande världsåtgången. Dessutom så kan dom göra detta för det facila priset av $30 per fat.

Vet inte hur långt de kommit i att kunna göra det i någon större skala men här går iaf att läsa mer http://www.futurepundit.com/archives/002981.html
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
yonsson skrev:
Välkommen till verkligheten. Har läst 10 poäng på högskolenivå om det.
Det tar nog lite längre tid, men grejen är att även om man hittar ny olja hela tiden så kommer klimatet vara helt fucked up om 30 år om vi fortsätter använda lika mycket olja som idag i framtiden. I USA använder varje invånare 10ggr mer av naturresurserna än vad som är ekologiskt hållbart. Man kan ju räkna ut med arslet och en bit krita att hela jorden kommer gå åt helvete om alla i USA ska ha varsin SUV som drar 2l/milen att glida omkring i.

Precis, å hotar nån The American way of life, på andra sidan jorden, så drar dom igång ett krig för att stävja det, och vi vet ju alla att krig är rackarns bra för miljön. :huvet Förbjud suvar, utom för folk som verkligen behöver teräng-fordon, och premiera miljövänliga fordon mer. Men det törs dom väl inte.
Som nån sa, det behövs inget kvinnoparti, det sitter ju redan så mycket kärringar i regeringen! :D
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Coola Ola skrev:
Nu spekulerar jag bara men är inte en del av skatten på fossila drivmedel också till för att finansiera övriga kostnader som trafiken orsakar? Typ vägslitage, buller och vad det nu kan vara?

Du glömde att nämna skyhöga politikerlöner, representationsmiddagar samt dåliga investeringar.......
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Innan oljeprischocken 1973 hade sverige världens största konsumtion av olja/person. När priset höjdes gick sveriges ekonomi i botten eftersom vi var väldigt beroende av olja. Givetvis ville man efter detta minska oljeberoendet och ett sätt är skatter. Med tiden har "bra miljö" blivit ett mål i sig + en inkomstkälla till staten.

Tycker det låter aningen ihåligt att klaga på andras bensinkonsumtion om man själv kör sporthoj på 15000 varv för skoj skull.
Goda nyheter! Produktionen av naturgas är på stark uppgång, det finns nuförtiden teknik för att flytta den i tankers och det finns enorma tillgångar!
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
bränsle

driverinblack skrev:
kommer bensinen ta slut om 20 år???????
vår lärare sa det, som vi ha i naturvetenskap

är det sant :( :( :( :( :( :(

slut tror jag verkligen inte men det kommer kosta stört MKT!!!!!!!!
men alternativa bränslen tex hcci kommer å kommer:p
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
fortsomfan skrev:
slut tror jag verkligen inte men det kommer kosta stört MKT!!!!!!!!
men alternativa bränslen tex hcci kommer å kommer:p
HCCI är en motortyp, inte ett bränsle. Enkelt beskrivet är det en tändkulemotor med toppventiler.
 

sne_snopp

va i helvete!!
Gick med
8 Apr 2005
Ort
nynäs
Hoj
husaberg fe400e
ozto skrev:
även syntetoljan är upppumpad från marken i ett arabland, bara lite mer förfinad efter!

edit: stavfel - mörkt rum - tjocka fingrar
det finns delsyntetisk och helsyntetisk helsyntetisk är ingen vanlig olja det e gjort på annat stt
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
fortsomfan skrev:
slut tror jag verkligen inte men det kommer kosta stört MKT!!!!!!!!
men alternativa bränslen tex hcci kommer å kommer:p

...Vad tror du det kostar att byta ut världens fordons- och maskinpark?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Rent ekonomiskt skulle Sverige behöva av ett bränsle vi kan producera själva.
En tredjedel av vår import är olja och balansen mellan import/export är inte så bra idag som den skulle kunna vara.
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
sne_snopp skrev:
det finns delsyntetisk och helsyntetisk helsyntetisk är ingen vanlig olja det e gjort på annat stt
Är du allvarlig?
/Emil

PS. ibland blir man mörkrädd, då kan det vara bra att tända lampan.
/-Ja, Jag testa att nypa mig i armen innan jag skrev inlägget/
/Förtydligande: Däremot finns det Biomotorolja som är tillverkat utav förnybar råvara, men det har inget att göra med hel-, resp. delsyntetisk olja/
 
Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
RedBaron skrev:
HCCI är en motortyp, inte ett bränsle. Enkelt beskrivet är det en tändkulemotor med toppventiler.

Beskriv gärna nogrannare, vore intressant! Kan man tanka något annat bränsle eller drar den mindre? Och vad är en tändkula?
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
driverinblack skrev:
kommer bensinen ta slut om 20 år???????
vår lärare sa det, som vi ha i naturvetenskap

är det sant :( :( :( :( :( :(


Knappst, kommer alltid att finnas soppa, frågan är bara hur mycket den kommer att kosta samt när det lönar sig att utveckla andra drivmedel som kan ersätta bensan, diesel etc.....


Men håller vi på att konsumera lika mycket olja idag och 20 år framåt är det nog inte mycket kvar av klimatet ändån ;)
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
sne_snopp skrev:
det finns delsyntetisk och helsyntetisk helsyntetisk är ingen vanlig olja det e gjort på annat stt


saxat från dr bikes oljetråd
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

Syntetolja "designas".


Det hela går till så att man tar fram en exakt oljemolekyl med de önskade egenskaperna på syntetisk raffinerings väg.
Men det lustiga är att man utgår från en mineralolja som bas!
Så att tala om att oljan är syntetisk i den bemärkelsen att man skulle blanda ihop massa mysko kemikalier är EGENTLIGEN fel. Den är syntetiserad!
Jaja, hårklyveri.

Nu är det ju inte vilken mineralolja som helst man får fram efter denna process och använder, utan den har gått igenom många, långa, och väldigt noggranna raffineringsprocesser. Detta innebär också att den oljan är RENARE och innehåller mindre mängd koksande och tjärbildande ämnen, vilket får till följd att syntetoljan (som ju i sin grund är en mineralolja!) tål högre temperaturer, vilket är bra. Framförallt för de som kör luftkylda maskiner som per definition blir hetare än vätskekylda.
Och det är bara EN av fördelarna med syntetolja.
More to come!

Så det man gör, och det resultat man kan se, är att ALLA molekyler i en syntetolja, är exakt likadana, vilket de INTE är i en mineraldito.
Syntetoljan är en homogen produkt alltså.
 

PhastBoi

Ingen skit...
Gick med
18 May 2004
Ort
Lidköping
Hoj
TL1000S -97
om tjugo år så är nog miljön så fu*kad att det är omöjligt att odla de ingidienser som krävs för att framställa öl! :(
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top