Jag har några tips om du är intresserad?
Min teori är att hjärnan är ganska lättlurad och jag tror mer på att trigga belöningssystemen än att stålsätta sig och därmed fokusera på den nya aktiviteten "sluta röka". Gör du det håller du egentligen bara beroendet vid liv. (vilket i sin tur kräver att dagsformen alltid är på topp. Dvs ryskan får inte åka hem, motorcykeln får inte bli snodd, kan inte sova dåligt en natt, alla måste hålla med dig hela tiden osv osv). Samma med olika substitut, preparat för rökavvänjning t ex innehåller nikotin eller ger liknande stimulans, alltså håller du beroendet vid liv. Till saken hör att de som säljer dessa preparat är storägare i tobaksbolagen....
Hur gjorde jag då? Rökning är en aktivitet som är omgärdad av en mängd rutiner och "hur det skall vara". Du kan inte bara ta bort en vana/aktivitet utan att ersätta den med en annan, då blir du rastlös och ett bloss kommer att se ut som den enda lösningen. För min del räckte det med 3 saker. Det fysiska begäret försvinner, enligt min mening, efter 24-72 timmar, sen är det hjärnspökena du får slåss mot och dem kan du ganska enkelt kollra bort. Den tidsrymden borde all normalbegåvade klara ordna så att de inte röker, det är tröskeln liksom.
1. Börja dagen med att lägga de pengar du skulle investerat i cigg/snus på en för dig synlig och förutbestämd plats. Det är strängeligen förbjudet att talla på de pengarna för du vet att du hade fixat dem till röka om du inte slutat. Sätt t ex 6 månader som gräns innan du får peta på dem och stoppa sen in dem i nästa års mc-säsong.
2. Vatten. Jag är dålig på att förse kroppen med vätska och att dricka är en aktivitet, såväl som rökning. När du blir sugen dricker du helt enkelt en skvätt. Du gör något med händerna och du förser munnen med något, (som är billigt eller gratis och i alltid finns tillgång till om du tänker till en smula). Väljer du något annat blir det krångligt samt medför en kostnad = kontraproduktivt. Får du då inte tag på preparatet när det behövs.... Jag fick låta bli kaffe också för att senare lära mig dricka det igen, grymt tätt sammanlänkat. Att jag inte fick kaffe fick hjärnan att gå bärsärk med mig men det var tvunget.
3. Reklamalmanacka med stora datumrutor och en färgglad tuschpenna modell fet. Absolut sist innan du knoppar sätter du ett fett kryss över den dag som passerat för att bekräfta att du är inte rökat. Jag kan säga att det var en större belöning än att se pengahögen växa.
Jag tror snus är svårare att bli av med. För det första är det så mycket högre dos nikotin, sen är det tiden du har en pris inne. Större tomhetskänsla. Tror ändå på att köra på samma metod.
Små enkla grejer som du inte kan göra avkall på, bara du vet om och när du kan sluta lägga pengar i en hög t ex. Kanske aldrig??
Gör man det för krångligt och det krävs för mycket runtikringarrangemang kommer det att falera. Reser du bort får du ta med dig den månadens blad och fortsätta lägga pengar åt sidan. Capiche? Dricka bör du ändå.
Gav dessa tips till en på forumet, funkade tills han suttit och stört sig på en bilist under en 50-milatripp och tog då den lätta utvägen att röka istället för att dricka vatten. Håller du dessa enkla grejer så får hjärnan sitt, kroppen får utföra den där aktiviteten. Du måste inte gå och dricka med samma regelbundenhet som du röker men blir du röksugen går du och dricker istället. Viktigt att det alltid är samma aktivitet så det inte blir äpple ena gången, godis andra och vätska den tredje. Samma!
Träning är bra men jag tycker det verkar svårt att implementera på samma sätt, tänk på med vilken kontinuitet du röker liksom. 40 armhävningar när suget sätter in, kan bli lite knepiga situationer som roligtvis bara triggar röksuget mer. Du kan ju träna bort viss rastlöshet men inte på samma sätt som man tröstar/belönar sig med cigg/snus.
Frågor?