Sluta röka tråden!

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tjena sporthoj.

4:e september är min deadline, om exakt en vecka alltså. Så rök på och njut av livet. Tänkte kanske att det vore lättare att sluta om man var ett gäng som slutade tillsammans, ger varandra lite motivation och beskriver suget och misären för varandra.

Nå, vad säger ni - Någon som vill ge upp de där förbannade cigaretterna mer än jag?

p.s. inte rökt mer än några månader, en 5 årig snusare, men märker egentligen att bådadera har dålig effekt på hälsan.

Har haft en del uppehåll under tiden, men jag har en så kallad addictive-personality. Alltså lätt att få ett beroende. Även efter ett uppehåll går det inte många timmar/dagar innan man är tillbaka på full komsumption.

Vilket har varit cirka 1,5 dosor/20+ cigaretter om dagen. Inte minst ur hälsosynpunkt vill jag sluta men också för att det kostar en salig slant varje månad.

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
OCH. Det luktar ju nåt förbannat äckligt. Bara det. Är tillräckligt för att sluta.

Ofräschaste som finns. Kläder och människa som luktar rök. Hjälper förstås inte att säga till en beroende. :tungan

Du får blir beroende av att träna isället. "Nyttigt" beroende. Även om ett beroende kanske inte är mentalt hälsosamt.

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Gav mig på att sluta snusa för 3 veckor sen, bytade snusen mot cigg.
Sambon rökar och cigg finns tillgänligt vid irritationen som lätt uppstår :huvet
Ser inget bra alls med att röka, luktar skit, konditionen blir mycket sämre, samt kostar en del.
Klarar mig på dagarna när jag får vara själv och inte har någon som rökar runt mig, funderar på att gömma mig i någon skog i 2 veckor eller nått.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Om det är värt något så kan jag berätta hur jag gjorde.
Hade rökat till och från i 14 år när jag bestämde mig för att sluta.
Bestämde mig på min egna födelsedagsfest och sa på festen att idag rökar vi och i morgon slutar vi.
Alla bara flabbade åt mig vilket kanske gav lite krydda till det hela och lite djävlar anamma till mig.
Rökade som ett svin hela kvällen säkert 1-2 paket på en kväll.
Vaknade som vanligt bakis som ett svin och smakade rent ut sagt röv i munnen dagen efter.
Men jag har fan inte tagit en cigarett efter den kvällen. Om en vecka är det 9 år sedan sista cigaretten.
Varför jag slutade hade inget med kondis eller träning att göra, utan jag fick en tanke att jag rökar som fan när jag festade men dagen efter mådde jag oftsast så dåligt (bakis) så jag klarade inte av att röka.
Tanken blev då varför ska jag röka om jag inte klarar av att röka alla dagar oavsett om jag har festat eller inte dagen innan?
Sagt och gjort man slutade över en kväll.
Har ångrat mig många gånger när man sitter med en pilsner. Men i det stora hela är det förbannat gött att slippa cigaretterna. Luktsinnet förbättras och man upptäcker hur illa rökare luktar.
Det var ju ingen dans på rosor att sluta utan man fick ge sig fan på att man bestämt sig.
Tänk på att allt blir bättre utan nikotin. Hälsa, pengar, pondus allt.....

BTW slutade just den 4 september för 9 år sedan...

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Om det är värt något så kan jag berätta hur jag gjorde.
Hade rökat till och från i 14 år när jag bestämde mig för att sluta.
Bestämde mig på min egna födelsedagsfest och sa på festen att idag rökar vi och i morgon slutar vi.
Alla bara flabbade åt mig vilket kanske gav lite krydda till det hela och lite djävlar anamma till mig.
Rökade som ett svin hela kvällen säkert 1-2 paket på en kväll.
Vaknade som vanligt bakis som ett svin och smakade rent ut sagt röv i munnen dagen efter.
Men jag har fan inte tagit en cigarett efter den kvällen. Om en vecka är det 9 år sedan sista cigaretten.
Varför jag slutade hade inget med kondis eller träning att göra, utan jag fick en tanke att jag rökar som fan när jag festade men dagen efter mådde jag oftsast så dåligt (bakis) så jag klarade inte av att röka.
Tanken blev då varför ska jag röka om jag inte klarar av att röka alla dagar oavsett om jag har festat eller inte dagen innan?
Sagt och gjort man slutade över en kväll.
Har ångrat mig många gånger när man sitter med en pilsner. Men i det stora hela är det förbannat gött att slippa cigaretterna. Luktsinnet förbättras och man upptäcker hur illa rökare luktar.
Det var ju ingen dans på rosor att sluta utan man fick ge sig fan på att man bestämt sig.
Tänk på att allt blir bättre utan nikotin. Hälsa, pengar, pondus allt.....

BTW slutade just den 4 september för 9 år sedan...

4 september, ok, bra datum. Ja, jo. Jag vet, ibland har jag haft längre uppehåll upp till 14-30 dagar. Men suget har aldrig försvunnit och när man ser folk röka på stan så tror hjärnan att de mår så jävla bra inte att de bara försöker tränga bort suget ytterliggare några minuter/timmar.

Fy fan alltså, starkt jobbat!

Vad gjorde du när det var som jobbigast? Ibland kan det gå ett par dagar utan att jag tänker speciellt mycket på cigaretter men sen jävlar i det mår man riktigt piss och börjar sakna det som tusan igen.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
4 september, ok, bra datum. Ja, jo. Jag vet, ibland har jag haft längre uppehåll upp till 14-30 dagar. Men suget har aldrig försvunnit och när man ser folk röka på stan så tror hjärnan att de mår så jävla bra inte att de bara försöker tränga bort suget ytterliggare några minuter/timmar.

Fy fan alltså, starkt jobbat!

Vad gjorde du när det var som jobbigast? Ibland kan det gå ett par dagar utan att jag tänker speciellt mycket på cigaretter men sen jävlar i det mår man riktigt piss och börjar sakna det som tusan igen.

Fokusera på annat helt enkelt.
Hade inget substitut mot cigaretter utan det är bara att lida om man bestämt sig.
Kan fortfarande få ett sug efter en cig om jag sitter och dricker öl.
Men jag lovar det är värt besväret att sluta.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
har "slutat" mååånga gånger , försöker hålla mig till "feströka" , har helt slutat röka dagtid på jobbet , har ett pket hemma å kan smyga ut å ta en på kvällen när det blir som värst .....

ett pkt i veckan ca ... tycker det vart en bra kompromiss :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Min syster slutade röka, men blev istället beroende av Nicorette, vilket verkar vara rätt vanligt. Det går alltså inte att bara sluta helt en dag och bestämma sig för att inte ersätta den fula ovanan att röka med något annat? Kanske rätt tråd att ställa frågan i med tanke på att det säkert kommer att komma en hel del tips hur de själva gjort som slutat eller försökt sluta.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har några tips om du är intresserad?

Min teori är att hjärnan är ganska lättlurad och jag tror mer på att trigga belöningssystemen än att stålsätta sig och därmed fokusera på den nya aktiviteten "sluta röka". Gör du det håller du egentligen bara beroendet vid liv. (vilket i sin tur kräver att dagsformen alltid är på topp. Dvs ryskan får inte åka hem, motorcykeln får inte bli snodd, kan inte sova dåligt en natt, alla måste hålla med dig hela tiden osv osv). Samma med olika substitut, preparat för rökavvänjning t ex innehåller nikotin eller ger liknande stimulans, alltså håller du beroendet vid liv. Till saken hör att de som säljer dessa preparat är storägare i tobaksbolagen....

Hur gjorde jag då? Rökning är en aktivitet som är omgärdad av en mängd rutiner och "hur det skall vara". Du kan inte bara ta bort en vana/aktivitet utan att ersätta den med en annan, då blir du rastlös och ett bloss kommer att se ut som den enda lösningen. För min del räckte det med 3 saker. Det fysiska begäret försvinner, enligt min mening, efter 24-72 timmar, sen är det hjärnspökena du får slåss mot och dem kan du ganska enkelt kollra bort. Den tidsrymden borde all normalbegåvade klara ordna så att de inte röker, det är tröskeln liksom.

1. Börja dagen med att lägga de pengar du skulle investerat i cigg/snus på en för dig synlig och förutbestämd plats. Det är strängeligen förbjudet att talla på de pengarna för du vet att du hade fixat dem till röka om du inte slutat. Sätt t ex 6 månader som gräns innan du får peta på dem och stoppa sen in dem i nästa års mc-säsong.

2. Vatten. Jag är dålig på att förse kroppen med vätska och att dricka är en aktivitet, såväl som rökning. När du blir sugen dricker du helt enkelt en skvätt. Du gör något med händerna och du förser munnen med något, (som är billigt eller gratis och i alltid finns tillgång till om du tänker till en smula). Väljer du något annat blir det krångligt samt medför en kostnad = kontraproduktivt. Får du då inte tag på preparatet när det behövs.... Jag fick låta bli kaffe också för att senare lära mig dricka det igen, grymt tätt sammanlänkat. Att jag inte fick kaffe fick hjärnan att gå bärsärk med mig men det var tvunget.

3. Reklamalmanacka med stora datumrutor och en färgglad tuschpenna modell fet. Absolut sist innan du knoppar sätter du ett fett kryss över den dag som passerat för att bekräfta att du är inte rökat. Jag kan säga att det var en större belöning än att se pengahögen växa.

Jag tror snus är svårare att bli av med. För det första är det så mycket högre dos nikotin, sen är det tiden du har en pris inne. Större tomhetskänsla. Tror ändå på att köra på samma metod.

Små enkla grejer som du inte kan göra avkall på, bara du vet om och när du kan sluta lägga pengar i en hög t ex. Kanske aldrig??

Gör man det för krångligt och det krävs för mycket runtikringarrangemang kommer det att falera. Reser du bort får du ta med dig den månadens blad och fortsätta lägga pengar åt sidan. Capiche? Dricka bör du ändå.

Gav dessa tips till en på forumet, funkade tills han suttit och stört sig på en bilist under en 50-milatripp och tog då den lätta utvägen att röka istället för att dricka vatten. Håller du dessa enkla grejer så får hjärnan sitt, kroppen får utföra den där aktiviteten. Du måste inte gå och dricka med samma regelbundenhet som du röker men blir du röksugen går du och dricker istället. Viktigt att det alltid är samma aktivitet så det inte blir äpple ena gången, godis andra och vätska den tredje. Samma!

Träning är bra men jag tycker det verkar svårt att implementera på samma sätt, tänk på med vilken kontinuitet du röker liksom. 40 armhävningar när suget sätter in, kan bli lite knepiga situationer som roligtvis bara triggar röksuget mer. Du kan ju träna bort viss rastlöshet men inte på samma sätt som man tröstar/belönar sig med cigg/snus.

Frågor?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Min syster slutade röka, men blev istället beroende av Nicorette, vilket verkar vara rätt vanligt. Det går alltså inte att bara sluta helt en dag och bestämma sig för att inte ersätta den fula ovanan att röka med något annat? Kanske rätt tråd att ställa frågan i med tanke på att det säkert kommer att komma en hel del tips hur de själva gjort som slutat eller försökt sluta.

Precis, de vill hålla beroendet igång och personen måste ha en viss produkt. Bara skit för att slippa förankra beslutet i den egna personen. Typiskt missbruksbeteende med undanflykter och skit, alltid något/någon att skylla på. Flytta det från sig själv helt enkelt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Precis, de vill hålla beroendet igång och personen måste ha en viss produkt. Bara skit för att slippa förankra beslutet i den egna personen. Typiskt missbruksbeteende med undanflykter och skit, alltid något/någon att skylla på. Flytta det från sig själv helt enkelt.

Har en mamma som röker. Hon lär nog aldrig sluta med det. Men det jag märkt på henne är att hon mest håller i cigaretten som om det vore ett sällskap. Hon är alltså mer en passiv rökare än någon som suger i sig hela cigaretten. En dröm vore så klart om hon insåg att det bara är en ful ovana.

Som du förstår har jag inga högre tankar om cigarettrökning efter att ha växt upp i en rökmiljö. Det var det enskilt främsta skälet att jag flyttade hemifrån i tidig ålder till eget boende. Lär aldrig börja röka i hela mitt liv.

Om ni får tillfälle så se utställningen Bodies. Där kan ni se vad olika typer av missbruk gör med kroppen. Jag lovar att man får en tankeställare.

Önskar er alla som tänker sluta röka lycka till! Stor eloge till er som lyckats bli av med beroendet.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Har en mamma som röker. Hon lär nog aldrig sluta med det. Men det jag märkt på henne är att hon mest håller i cigaretten som om det vore ett sällskap. Hon är alltså mer en passiv rökare än någon som suger i sig hela cigaretten. En dröm vore så klart om hon insåg att det bara är en ful ovana.

Som du förstår har jag inga högre tankar om cigarettrökning efter att ha växt upp i en rökmiljö. Det var det enskilt främsta skälet att jag flyttade hemifrån i tidig ålder till eget boende. Lär aldrig börja röka i hela mitt liv.

Om ni får tillfälle så se utställningen Bodies. Där kan ni se vad olika typer av missbruk gör med kroppen. Jag lovar att man får en tankeställare.

Önskar er alla som tänker sluta röka lycka till! Stor eloge till er som lyckats bli av med beroendet.

Ojj.. Känner igen mig, blev förvånad när morsan ville ha cigg. Hon stod mest och smuttade på sin cigg för smakens skull men det går inte för mig. Min kropp begär nikotinet och inte röken i sig. Drar djupa halsbloss tills jag fått i mig 2-3 ciggaretter och blir inte ens samma kick som en redig näve med lössnus :(

Men när jag "slutar" så kör jag coldturkey, en stor anledning är just pengar och nikorette är många gånger dyrare än cigaretterna?!

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Jag har några tips om du är intresserad?

Min teori är att hjärnan är ganska lättlurad och jag tror mer på att trigga belöningssystemen än att stålsätta sig och därmed fokusera på den nya aktiviteten "sluta röka". Gör du det håller du egentligen bara beroendet vid liv. (vilket i sin tur kräver att dagsformen alltid är på topp. Dvs ryskan får inte åka hem, motorcykeln får inte bli snodd, kan inte sova dåligt en natt, alla måste hålla med dig hela tiden osv osv). Samma med olika substitut, preparat för rökavvänjning t ex innehåller nikotin eller ger liknande stimulans, alltså håller du beroendet vid liv. Till saken hör att de som säljer dessa preparat är storägare i tobaksbolagen....

Hur gjorde jag då? Rökning är en aktivitet som är omgärdad av en mängd rutiner och "hur det skall vara". Du kan inte bara ta bort en vana/aktivitet utan att ersätta den med en annan, då blir du rastlös och ett bloss kommer att se ut som den enda lösningen. För min del räckte det med 3 saker. Det fysiska begäret försvinner, enligt min mening, efter 24-72 timmar, sen är det hjärnspökena du får slåss mot och dem kan du ganska enkelt kollra bort. Den tidsrymden borde all normalbegåvade klara ordna så att de inte röker, det är tröskeln liksom.

1. Börja dagen med att lägga de pengar du skulle investerat i cigg/snus på en för dig synlig och förutbestämd plats. Det är strängeligen förbjudet att talla på de pengarna för du vet att du hade fixat dem till röka om du inte slutat. Sätt t ex 6 månader som gräns innan du får peta på dem och stoppa sen in dem i nästa års mc-säsong.

2. Vatten. Jag är dålig på att förse kroppen med vätska och att dricka är en aktivitet, såväl som rökning. När du blir sugen dricker du helt enkelt en skvätt. Du gör något med händerna och du förser munnen med något, (som är billigt eller gratis och i alltid finns tillgång till om du tänker till en smula). Väljer du något annat blir det krångligt samt medför en kostnad = kontraproduktivt. Får du då inte tag på preparatet när det behövs.... Jag fick låta bli kaffe också för att senare lära mig dricka det igen, grymt tätt sammanlänkat. Att jag inte fick kaffe fick hjärnan att gå bärsärk med mig men det var tvunget.

3. Reklamalmanacka med stora datumrutor och en färgglad tuschpenna modell fet. Absolut sist innan du knoppar sätter du ett fett kryss över den dag som passerat för att bekräfta att du är inte rökat. Jag kan säga att det var en större belöning än att se pengahögen växa.

Jag tror snus är svårare att bli av med. För det första är det så mycket högre dos nikotin, sen är det tiden du har en pris inne. Större tomhetskänsla. Tror ändå på att köra på samma metod.

Små enkla grejer som du inte kan göra avkall på, bara du vet om och när du kan sluta lägga pengar i en hög t ex. Kanske aldrig??

Gör man det för krångligt och det krävs för mycket runtikringarrangemang kommer det att falera. Reser du bort får du ta med dig den månadens blad och fortsätta lägga pengar åt sidan. Capiche? Dricka bör du ändå.

Gav dessa tips till en på forumet, funkade tills han suttit och stört sig på en bilist under en 50-milatripp och tog då den lätta utvägen att röka istället för att dricka vatten. Håller du dessa enkla grejer så får hjärnan sitt, kroppen får utföra den där aktiviteten. Du måste inte gå och dricka med samma regelbundenhet som du röker men blir du röksugen går du och dricker istället. Viktigt att det alltid är samma aktivitet så det inte blir äpple ena gången, godis andra och vätska den tredje. Samma!

Träning är bra men jag tycker det verkar svårt att implementera på samma sätt, tänk på med vilken kontinuitet du röker liksom. 40 armhävningar när suget sätter in, kan bli lite knepiga situationer som roligtvis bara triggar röksuget mer. Du kan ju träna bort viss rastlöshet men inte på samma sätt som man tröstar/belönar sig med cigg/snus.

Frågor?

Oj, jag gillar inte att följa rutiner på daglig basis. Men det är ju bra med lite tips på vad man kan göra när suget kräver.

har emellertid en massa saker som hjälper inte minst socker, kaffe eller te.

Mitt problem är inte att klara de första dagarna utan att slåss med hjärnspökena som dyker upp efter ett tag framförallt när jag mår lite sämre (ryskan drar, mc blir snodd osv.)

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09

Gäller alla droger. Vill personen inte sluta själv och slutar pga skuldkänslor eller någon annan så kommer undanflykterna hagla tätt.

p.s. rullar egna cigg, så det är lite billigare =D

Kommer nog falla tillbaka på denna tråden efter den 4:e
Det hjälper ju inte att ryskan drog ut för att hälsa på sina föräldrar och inte har sin dator med sig =( känns extra ensamt.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lycka till. :)
Själv har jag haft ett lite ohälsosamt förhållande till alkohol och slutade dricka det helt i några år. Kall kalkon är skiten, och att inte börja med substitut som är beroendeframkallande, som många som byter snus mot cigg eller tvärtom.

Bror och far slutade röka/snusa i somras. Far har snusat i 40 år och tog det rakt av utan nikotinersättning. Bror har väl hållit på i 10 år. Brors sambo röker fortfarande (Och är gravid. Smart...) så han har väl en liten extra utmaning där, men folk i min släkt är så förbannat envisa så det går nog vägen.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En kompis morsa hade rökt typ hela livet. När vänner, familj och bekanta slutat röka fortsatte hon. Med åren började det ge effekter på hälsan vilket var uppenbart för alla runtomkring som vädjade till henne att sluta.
Till slut blev blodcirkulationen så dålig att hon drabbades av blodproppar i benen.
Läkarna sa till henne "detta kommer döda dej, men vi opererar bara om du slutar röka".
Det blev väckarklockan och hon fimpade för gott.

Ibland krävs det att man ställs inför döden för att man skall inse hur pass farligt det är med skiten. Vissa klarar det inte ens då.

Allvarligt, det är jävligt farligt med cigg. Faktiskt jävligt farligt. Knappast nåt de tuffa fjortisarna bakom skolan tänker på.

tkdrille

Guest
Har 3 st kvar så imorgon är de stopp för bruket. Fest kan man ta om man blir bjuden men ska icke köpa fler. Slutar bara för de är dyrt och onödiga pengar och jag har blivit snål.

Min far har rökt nästan hela sitt liv och är 62 idag. Har bättre kondition styrka och allt än den genomsnittlige tonåringen :). De drabbar oss mycket olika. Hade bekant som fick kol och hon röka bara nått år som ung.

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag slutade röka för ca 6 år sedan och har inte tagit ett bloss sedan dess. En sak som man märker är hur mycket fräschare kläderna håller sig, det är inte bara röken som sätter sig i kläderna utan kroppen är fylld med gifter som tränger ut i porerna liksom.

http://www.youtube.com/watch?v=4cT-BQLX6nU

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...