smälla med djur=köttfärs?

rollex

Guest
Yamaha_Tobbe skrev:
2141305 Jag kom och tänka på vad som händer om man kör på småvilt med hojen. Fick lära mig att man inte ska väja för sånt när man kör bil men hur är det egentligen med båge? Fick mig en tankeställare när en ekorre kom utspringades mitt framför däcket i åkersberga, blir det som att köra på en sten eller flyger man åt h-vete? Min hoj väger runt 200 kg så man tycker ju att man borde klara sig.. men mot tex en katt? :va
låt höra lite erfarenheter.. kan vara nyttigt :tummenupp
Körde på en katt med en turbo-blackbird 3år sen ... ca 250km/h inga problem.... bara ett litet "poff" åkte inte tillbaka och titta...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
rollex skrev:
2141681 Katten gick av i mitten... såg det i spegeln..... Mycket att titta på mister intelliget... :7peta
Jag tycker bara att det inte är speciellt intelligent att inte stanna när man kört över något.

Edit: I detta fallet kan det till och med ha varit ett tamdjur, vilket gör att någon kanske aldrig fick veta var deras katt tog vägen. Det skulle jag ha uppskattat att få veta.

Last edited:

rollex

Guest
Orca69 skrev:
2141691 Jag tycker bara att det inte är speciellt intelligent att inte stanna när man kört över något.

Edit: I detta fallet kan det till och med ha varit ett tamdjur, vilket gör att någon kanske aldrig fick veta var deras katt tog vägen. Det skulle jag ha uppskattat att få veta.
Den enda skilnaden mellan oss är att jag är inte du... men nästa gång lovar jag att jag ringer upp dig och frågar hur du tycker att jag ska göra. Tack snälla, att du gav mig råd...tack..tack... :Bugar

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
rollex skrev:
2141697 Den enda skilnaden mellan oss är att jag är inte du... men nästa gång lovar jag att jag ringer upp dig och frågar hur du tycker att jag ska göra. Tack snälla, att du gav mig råd...tack..tack... :Bugar
Ringa upp mig behöver du bara göra om mitt nummer står på halsbandet på djuret du kört över, men det lär ju inte hända om du inte stannar och ser efter. Det enda jag förespråkar här är respekt för världen utanför sin egen person och en gnutta eftertanke.

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
Det är faktiskt olagligt att inte stanna och försöka kontakta ägaren om man kört på ett tamdjur, om jag inte minns fel...

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Jag körde över kadaver från en hare förut. Mitt i natten och kunde inte väja. Fick tillbringa lång tid med att pilla bort hår och kött från allsköns delar! :zpy :eek:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Fanns bilder på en glidare som kört rakt genom ett rådjur här på sporthoj en gång men tro fan att jag inte hittar de bilderna nu... :3freak

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Bråkis skrev:
2141976 Det är faktiskt olagligt att inte stanna och försöka kontakta ägaren om man kört på ett tamdjur, om jag inte minns fel...

Det är olagligt att köra 55 på 50 väg också.

Men visst man kan ju tänka på att det kommer andra
mcister som kör på djur som ligger kvar på vägen
och kanske inte har samma tur.

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
kAtanAmAn skrev:
Sedan när och varför är det bedrägligt att uppgradera sin försäkring? :va

Hade du läst inlägget och faktiskt tänkt lite på vad CH skrivit samt läst några efterföljande inlägg där detta redan är avhandlat så hade vi sluppit onödiga inlägg likt ditt och mitt.

CH skrev:
2141361 Själv har jag kört på ett rådjur och jag höll mig faktiskt på hjulen. Fick bara en liten skråma på framstänkan. Samt en massa maginnehåll på stövel och cykeln. Rådjuret dog rätt ordentligt.
Min teori om varför jag klarade mig så bra är att eftersom djuret hoppade upp ur ett dike precis som jag skulle köra förbi så träffade jag nog det på halsen och sen vred det sig in mot cykeln varpå jag sprättade upp magen med min fotpinne. Inte så trevligt.
Tilläggas kan att cykeln var en vecka gammal och halvförsäkrad. Åkte direkt hem och ringde försäkringsbolaget och uppgraderade till helförsäkring :hihi

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Yamaha_Tobbe skrev:
2141590 sitter o försöker nöta lite teori (på en lördag kväll, sorligt men sant), har nämnligen skrivning på tisdag :rolleyes:
läste precis följande i boken som fick mig att gnissla tänder av oro :gnissla
"En liten tankeställare:
Du kör bil genom ett tämligen vilttätt område i Sverige och din hastighet är 90km/h. Då passerar du var femtonde sekund (!!!!!!!) en älg eller ett rådjur som befinner sig mindre än 200 från bilen (läs hojen). Hur många av dem ser du?"​
Det där tror jag inte alls på, möjligen i början på 80-talet när älgstammen var vansinnigt stor, men nu är ju både älg och rådjur kraftigt desimerade. Det känns lite som skrämselpropaganda! Och ska man vara frank, hur många dör pga viltolyckor varje år, kontra krockar med vänstersvängande bilar? Därmed inte sagt att vilt inte är farligt!

Jag körde på några rönnbärsfulla fåglar för några år sen, med bil. Jag gick faktiskt å letade reda på dom i diket. Dom var mest bara trasiga, så dom låg där å sprattlade. Fåglar är svåra att slå ihjäl, ganska stabil skalle :(

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Lorge skrev:
2141389 Jag missade 2 rådjur förut... jag har viltvissla på min mc, undra om den funkar :)

Det där med viltvissla verkar intressant. Är det någon som vet om de testats på något sätt? Jag menar, funkar de?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag har kört på en hare en gång och det slutade med att haren blev köttfärs, jag bröt nyckelbenet och hojen blev lite lättare:

Bifogat

• P111.jpg
    P111.jpg
    108.3 KB · Visningar: 124
  • P113.jpg
    P113.jpg
    86.3 KB · Visningar: 118

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati 749
Jag får tacka dom av er som har brytt sig om att läsa hela mitt inlägg och till er andra så får jag göra ett förtydligande, jag fick inga skador på hojen och behövde således icke använda någon försäkring, anledningen till att jag slängde mig på luren och uppgraderade försäkringen var förstås att jag fick skrämselhicka.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM