Småbarnsfarsa på sporthoj

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vi är ju ett par stycken som kanske kan behöva ventilera oss om vedermödor som småbarnsfarsa.

Tänkte att vi samlar det här så vi slipper förpesta andra trådar. Ty barnfria kunde ju inte bry sig mindre om förskola, barnvagn, nattskräck, sömnbrist, vab och annat (o)roligt man tampas med i flera år.

Tips å Trix kan med fördel presenteras här. Mitt första tips är att skicka ner litet leksaker i det tomma badkaret. Låt valpen leka där så kan man ligga(mugga skulle det vara egentligen men autocorrect ville annat) i lugn och ro utan att den börjar tugga på toalettborsten.

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Youtube kids appen
Sen somnar pappa om en stund

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag försöker umgås, tycker det är roligare för egen del än att avskärma mig/barnet.

Kurragömma, badhus, läsa bok, rita är några favoriter. Kolla film tillsammans är trevligt också. Hänga i skogen, elda, snickra, såga ner ett träd.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För egen del så kan jag erkänna att det tuffaste är bristen på dygnsvila. Har två ungar under sex år som sover bristfälligt. Så jag snittar på straxt under 7 timmar som är styckade i 3-4 portioner. Det är som att försöka bli mätt på tapas sittandes i en berg-och-dalbana. Har inte sovit en hel natt på sex år, undantaget en handfull gånger.

Nu har jag snart varit hemma med yngsta i ett år. Ensamheten har varit jobbig, det kan jag vara öppen med. Covid har ställt till det, inte bara med svårigheter med barnvakt och stängd öppen förskola med det är nog det jag saknat mest.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Har en räka på 2 år och gör nog i princip samma saker som tidigare.
Det som ändrade är att man måste räkna in en tidskorrigering på 1.5- 2.5, d.v.s det som förut tog en timme att göra tar nu mellan 1.5-2.5h.
Personligen så tror jag att det är bäst för barnet att det får vara med om allt i livet istället för att bli isolerad i en pastellfärgad drömvärld med allting färdigserverat.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har en pojke som snart fyller fyra. Mamman blev sjuk efter förlossningen så jag var helt ensam med grabben från födseln och hela första året. Mysigt och en fantastisk upplevelse men man var helt låst, ensam och firman fick läggas på paus. Den ungen har kostat mig miljoner, men det är värt varenda krona. ?❤️

Jag är inte bra på att leka så det har inte blivit så mycket lek. En hel del bus, brottning och kittling ändå. Min son har alltid gillat att vara med och hjälpa till och jag har uppmuntrat det. Ja, det är skitjobbigt med en unge som ska laga maten själv, köra dammsugaren med mera. Allt tar fyra gånger så lång tid. Det är värt det. Som tvååring gick han upp och gjorde frukost till sig själv, åt och gick på toa själv medan jag hade sovmorgon. Han städade till och med upp efter sig(för det mesta). Så mitt generella tips är att uppmuntra ”kan själv”-inställningen.

Nu är mamman på fötterna och vi kör 50/50. Inte friktionsfritt alla gånger och vi fick göra upp i tingsrätten men utfallet är på det stora hela väldigt bra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag gjorde bort småbarnsåren för länge sedan, men i dag kom sonen, två barnbarn (under fem) och gravid fru förbi här, vi lagade lunch, drack kaffe och pratade.
En liten stund fick äldsta barnet titta på TV.

Dom körde snöskoter hit i 1½ timme, pappa och äldsta barnet på skoter, gravid mamma och yngsta i pulkan efter (ibland tar dom hunden med sig i pulkan också)
Hem skulle dom köra en annan väg som förmodligen tar längre tid.

Nu ska jag ta en Alvedon och sova en timme, hur fan orkade man ha småbarn 24/7 ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag gjorde bort småbarnsåren för länge sedan, men i dag kom sonen, två barnbarn (under fem) och gravid fru förbi här, vi lagade lunch, drack kaffe och pratade.
En liten stund fick äldsta barnet titta på TV.

Dom körde snöskoter hit i 1½ timme, pappa och äldsta barnet på skoter, gravid mamma och yngsta i pulkan efter (ibland tar dom hunden med sig i pulkan också)
Hem skulle dom köra en annan väg som förmodligen tar längre tid.

Nu ska jag ta en Alvedon och sova en timme, hur fan orkade man ha småbarn 24/7 ?
Du är gammal, inte svårare än så

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har en pojke som snart fyller fyra. Mamman blev sjuk efter förlossningen så jag var helt ensam med grabben från födseln och hela första året. Mysigt och en fantastisk upplevelse men man var helt låst, ensam och firman fick läggas på paus. Den ungen har kostat mig miljoner, men det är värt varenda krona. ?❤️

Jag är inte bra på att leka så det har inte blivit så mycket lek. En hel del bus, brottning och kittling ändå. Min son har alltid gillat att vara med och hjälpa till och jag har uppmuntrat det. Ja, det är skitjobbigt med en unge som ska laga maten själv, köra dammsugaren med mera. Allt tar fyra gånger så lång tid. Det är värt det. Som tvååring gick han upp och gjorde frukost till sig själv, åt och gick på toa själv medan jag hade sovmorgon. Han städade till och med upp efter sig(för det mesta). Så mitt generella tips är att uppmuntra ”kan själv”-inställningen.

Nu är mamman på fötterna och vi kör 50/50. Inte friktionsfritt alla gånger och vi fick göra upp i tingsrätten men utfallet är på det stora hela väldigt bra.
All heder, hatten av.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Att få lugn från barnen är ju lätt... en skärm och sen tyst.
Men... hur bra är det... i längden... tro.

Jag är inte förälder själv men blev ihop med en tjej för några år sen som då hade småbarn... det skiljer lite i år oss emellan och nu är jag strax 50 och har barn på fyra och sex här.
...varav den ena har vissa ADHD-tendenser (utredning är initierad).
Helt lätt är det inte alla gånger.
Sambon sköter mammarollen ypperligt och jag försöker ju stötta och göra så gott jag kan... men det fresta på ibland.
Vi har fått rådet av vården att undvika plattor mm och bara använda dem som belöning för typ motion eller så... inte alltid en dans på rosor.
Ångrar självklart inget och gillar ungarna!
...men... inte utan att man önskar att man var 25 istället för det dubbla.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ångrar självklart inget och gillar ungarna!
...men... inte utan att man önskar att man var 25 istället för det dubbla.
Känner igen det där. Jag var 40 när första kom. Så jag ligger litet i bättre läge, om man så vill resonera. Men man orkade mer förr.

Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag är rätt nöjd idag över valet att bli pappa när jag var 23. Flickan är idag 13 och kör cross. Hon åkte på min sporthoj första gången när hon var 5. Får ibland notiser i telefon med bilder från tiden då hon var liten. Sjukt vad tiden går! Passa på att njut och ta inte den enkla vägen och låt kidsen sitta med skärmar. Man måste inte sluta åka båge bara för att man har blivit pappa!

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Man måste inte sluta åka båge bara för att man har blivit pappa!
Näpp. Det har blivit färre timmar naturligtvis. Men hon är född -84 och jag har kört sedan -82, hon har vett att inte ställa ultimatum.

Familjen åker bil på utflykter och jag kör hoj. Plus några dagar på bana varje år. Så jag har det på hojfronten bra.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
För mig har det varit lite påfrestande att vara småbarnsförälder nu under pandemin. Har visserligen bara ett barn, en tös på snart 4år, då det inte blivit som tänkt med tillökningen….
Men med en hustru som jobbar skift på IVA har det varit fullt tillräckligt. Varit mycket övertid och extrapass ett bra tag nu. Därför har också det mesta vabbandet landat på mig, och för att sen hinna i fatt med mitt jobb har det när det passat blivit sena kvällar. Var en period när vi inte sågs hela familjen samtidigt mer än 2-3 kvällar per vecka.
Ovanpå det blev vår hund så sjuk att den fick tas bort, och då livet utan hund är otänkbart skaffade vi genast en ny. Att uppfostra en valp med en då 2,5åring hemma var betydligt kämpigare än jag tänkt mig. Men det har dock gått bra, även om den riktiga jaktträningen får komma senare.

Så hobbys som motorcykelåka och jakt har i princip helt lagts på is sen pandemin. Men det gör inget. Hade inte situationen sett ut som den gör kanske jag inte hade spenderat så mycket tid med min dotter som jag nu gjort. Insett att jag kanske aldrig har blivit vuxen, för fy bubblan vad kul det är att leka kurragömma, bygga lego m.m. Känner mig dock inte helt bekväm när vi ska klä ut oss till prinsessor, men det kommer kanske.
Och nu börjar man se ljuset också, då hon gärna följer med mig när jag vill ägna lite tid åt mina intressen. Hon tycker det är jättekul att träna apportering med hunden. Sitter gärna med en kort stund i jakttornet. Även om det inte tar så lång tid innan det ska pratas, och inget blir skjutet, så har man iaf kommit ut till jaktmarken. Hon är gärna med i garaget om jag vill pula med något där. Samtliga håligheter på motorcykeln är nu fyllda med vagnsbult och franskskruv efter att hon har lagat pappas motorcykel. Och ordningen på verktygstavlan är efter vilka verktyg som är mammor, pappor och barn, och inte efter storleksordning.

Lång text, men ja, ibland behöver man ventilera lite. Dels för att påminna sig själv att det inte är så illa som det ibland känns.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Mina söner är inga småbarn längre, men en grej som är det vanligaste jobbiga med små små knattar är oftast nattsömnen för föräldrarna.
Vi (eller jag rättare sagt) var överens tidigt om att mamma eller pappa inte måste flyga ur sängen o "trösta" så snart en pytteliten filur vaknar o piper. Vi vande båda grabbarna ganska snabbt vid våra egna sovtider, o så var det aldrig mer något problem.
(svårast var det för frun att vara konsekvent, något inbyggt försvarssystem hos kvinnorna)
Precis som med hundar t.ex. när man överreagerar helt i onödan för en bagatell. På så vis präntar man in att något allvarligt/farligt har hänt som de ska vara rädda/nervösa inför.

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Har en snart fyraåring och en 8-månaders. Skitjobbigt i perioder såklart med exempelvis sjuka som går mellan barnen och oss vuxna i ibland flera veckor. Nåväl, gnäll blir ingen lyckligare av.

När är det kosher att ta med en unge på motorcykel? Kan mycket väl tänka mig att köpa en Vespa eller liknande om det skulle göra det lämpligare, bara jag/vi får komma ut på nåt som jag kan samla energi av också. Tänker mig att på en Vespa/scooter kan ungen sitta/stå framför en så man har bättre koll. Kanske funkar på de flesta hojar med limpa iofs, en Honda Monkey av senare snitt kanske?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har en snart fyraåring och en 8-månaders. Skitjobbigt i perioder såklart med exempelvis sjuka som går mellan barnen och oss vuxna i ibland flera veckor. Nåväl, gnäll blir ingen lyckligare av.

När är det kosher att ta med en unge på motorcykel? Kan mycket väl tänka mig att köpa en Vespa eller liknande om det skulle göra det lämpligare, bara jag/vi får komma ut på nåt som jag kan samla energi av också. Tänker mig att på en Vespa/scooter kan ungen sitta/stå framför en så man har bättre koll. Kanske funkar på de flesta hojar med limpa iofs, en Honda Monkey av senare snitt kanske?
Väldigt enkelt. När dom når ner till fotpinnarna. Vilket faktiskt gör en sporthoj till en stor fördel eftersom passagerarpinnarna sitter högt upp.

Sen kör man med dom korta sträckor i låg fart tills man litar på dom att dom sitter kvar. Min dotter somnade rätt ofta och då är det dags att åka tillbaka. När hon var 10år var det inga problem att åka 30mila turer.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...