Småbarnsfarsa på sporthoj

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Byt dagis.

Jag gjorde ordentlig intervju på vårt innan han började, viktigare investering svårt att tänka sig.
Varför då? Det är ett jättebra dagis, och dom har grym pli på ungarna. Men med dagens lättkränkta föräldrar som anmäler skolan om ungen inte har toppbetyg eller får en åthutning så förstår jag att dom frågar. Grabben började på ett annat dagis, och vi hade honom där 2 dagar, sen gick vi ut genom dörren och kom inte tillbaka. Ett samtal med rektorn bekräftade vår bild, hon sa rakt ut att det var dysfunktionellt, och erbjöd oss en plats på det här dagiset på stående fot. Vi ångrar det inte, trots att det blev 3 gånger längre väg osv.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför då? Det är ett jättebra dagis, och dom har grym pli på ungarna. Men med dagens lättkränkta föräldrar som anmäler skolan om ungen inte har toppbetyg eller får en åthutning så förstår jag att dom frågar. Grabben började på ett annat dagis, och vi hade honom där 2 dagar, sen gick vi ut genom dörren och kom inte tillbaka. Ett samtal med rektorn bekräftade vår bild, hon sa rakt ut att det var dysfunktionellt, och erbjöd oss en plats på det här dagiset på stående fot. Vi ångrar det inte, trots att det blev 3 gånger längre väg osv.
Jag skulle säga att sällskapet av barn som inte får sägas till och påtvingad samvaro med deras biologiska föräldrar är skadlig, samt syltryggarna till personal som måste fråga om de får göra sitt jobb. Men du kanske överdrev en aning?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag skulle säga att sällskapet av barn som inte får sägas till och påtvingad samvaro med deras biologiska föräldrar är skadlig, samt syltryggarna till personal som måste fråga om de får göra sitt jobb. Men du kanske överdrev en aning?
Hon som frågade är en ärrade finska, henne bråkar ingen med, och syltryggar till föräldrar finns det överallt, så dom är svåra att undvika. Däremot har vi ju inget med några föräldrar att göra, så det är ingen fara. Hon ville nog mest veta vilken typ av konflikt det kunde bli om hon säger till på skarpen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det sa dom inget om här, men dagis frågade om det var ok att säga åt vår son om han gjorde fel. Dom behövde fråga eftersom många föräldrar är väldigt lättkränkta. Vi gav dom fria händer.
...och då blev ni anmälda till soc istället för "omsorgsbrist"? ;)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
...och då blev ni anmälda till soc istället för "omsorgsbrist"? ;)
Nu när du säger det... :rofl

Fast jag fick faktiskt en avhyvling av en annan dagisfröken för att jag hade vrålat åt våra barn, hon hade hört det av någon som hade hört det av någon som inte hade sett mig, utan bara hört någon som lät som mig genom en vägg. Ordvalen "jag" hade använt är inget som jag skulle säga, och kan kände inte alls igen situationen, så jag nickade artigt och avskrev det hela som lögn och hittepå. Men sånt där kan ju säkert leda till dumheter :gnissla

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu när du säger det... :rofl

Fast jag fick faktiskt en avhyvling av en annan dagisfröken för att jag hade vrålat åt våra barn, hon hade hört det av någon som hade hört det av någon som inte hade sett mig, utan bara hört någon som lät som mig genom en vägg. Ordvalen "jag" hade använt är inget som jag skulle säga, och kan kände inte alls igen situationen, så jag nickade artigt och avskrev det hela som lögn och hittepå. Men sånt där kan ju säkert leda till dumheter :gnissla
Det finns en hel del kompetenta människor inom förskolan också. De som älskar sitt jobb, kan hantera vårdnadshavare och är proffs inifrån och ut. Hittar man sådana gäller det att hålla kvar dem. De som jobbar med ungar har ju de facto en betydligt större erfarenhet av barn än random förälder...

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det finns en hel del kompetenta människor inom förskolan också. De som älskar sitt jobb, kan hantera vårdnadshavare och är proffs inifrån och ut. Hittar man sådana gäller det att hålla kvar dem. De som jobbar med ungar har ju de facto en betydligt större erfarenhet av barn än random förälder...
Oftast ja, på grabbens första förskola skröt dagisfröken om att hon var helt nyutexad och minsann mindes allt från utbildningen. Vi hade nog större erfarenhet av småbarn än henne.

Sen handlar det ju som med allt annat om personkemi. Hon som frågade om utskällningar är ju äldsten på bygget, och hon har kastat ut flertalet vikarier som inte har fungerat, vilket vi ju är otroligt tacksamma för.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
När min son började på förskolan fick jag instruktion av förskolan:

När ni kommer hit och hämtar är det dagens viktigaste möte, då pratar ni inte i telefon samtidigt.

Det sa dom inget om här, men dagis frågade om det var ok att säga åt vår son om han gjorde fel. Dom behövde fråga eftersom många föräldrar är väldigt lättkränkta. Vi gav dom fria händer.
Jag märker att lilleman har ett ganska bra dagis nog, relativt.

Jag har aldrig varit med om att dagis skulle försöka uppfostra föräldrarna - det låter absurdt.
Inte heller finns det någon diskussion om huruvida de ska få tillrättavisa barn eller ej, dagis har sina regler, och när man är där förväntas man följa dem.
Sedan är de ibland lite blyga med att säga åt barnen. MEN, det betyder att barnen får lösa sina konflikter och olikheter själva mellan varandra, och klura ut hur man gör det. -Ju förr desto bättre, tänker jag.

Angående hämtning så brukar junior ha så skoj att han inte riktigt har tid med pappa, alla roliga kompisar är ju där och leker. Bästa brukar vara att gömma sig bakom ett träd, så kommer han smygande. Sen ska man åka axlar till bilen och vinka till alla kompisar - och pärshinalen, som dom heter.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...