Småbarnsfarsa på sporthoj

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, men separationer med allt vad det innebär riskerar att ta över och så blir det ännu en politisk tråd. Jag kan t ex svårligen hålla mig ifrån det.
Trodde syftet var mer av glädjeämnen och praktiska, vardagliga vedermödor utifrån pappaperspektiv men folk får diskutera vad de vill. (Det tycker jag såklart inte men provar diplomati.)
Visst, jag tänker annars att det kan rymmas fler dimensioner men vi kör på initialt sentiment.

👍🏻♥️

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Som TS är jag lika delar imponerad och överraskad av den öppna dialogen i tråden.

Att pappor inte skulle ha kontakt med sina känslor och vara distanserade sin avkomma stämmer inte på er iaf.

Oaktat politiskt läger och i övrigt skillnader mellan oss tycker jag att tonen varit god.

Har sagt det förr och säger det igen. Tack!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur kan jag ha missat den här tråden? Nu kan jag snart inte kalla mig småbarnsfarsa då barnen är 10 och 12, men jag har i ett par veckor gått och kokat och velat gnälla av mig på FB, men min lite klokare fru har med endast en blick fått mig att låta bli. Mest pga att anledningen till att jag vill gnälla av mig är att några av föräldrarna i sonens klass är anledningen till min önskan om gnäll, och dessa föräldrar är lite bekanta till oss, så jag kan väl ge henne att det kan skapa tråkig stämning. Men jag är ändå sugen på att gnälla..haha

Anledningen är då att för några veckor sedan så var det töväder och minus om vartannat, med påföljd att det blev isigt som bara den överallt, och så även på skolgården, såklart. Ovan nämnda föräldrar klagade på detta vilket medförde att barnen under en skoldag inte fick gå ut på skolgården på rasterna, utan hölls inne. Nu är jag uppvuxen i en tid och på en plats där det var vinter, så jag har själv halkat runt på liknande skolgårdar, och nog fan har man överlevt? Till detta hör att saken diskuterades i en messengergrupp för klassföräldrarna till min sons klass (jag är inte med där, tack och lov), och där hade man häpnats så otroligt över hur det såg ut på skolgården. En mamma föreslog att vi skulle kraftsamla och skotta skolgården. Dvs, skotta en stor skolgård täckt av kärnis. Men vafan.. 🤦‍♀️

Eller är jag fullständigt oansvarig som anser att barnen ska ut och leka även på blank-isig skolgård?

Oj, vad långt det blev, jag har full förståelse för om ingen orkar traggla sig genom det där... 🙈🤣
Nej, det är klart att de skall ut och leka.
Grundproblemet är hela iden med att det är någon annans fel än ditt, om du halkar omkull. Nu har man förlängt det till ungar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
När min son halkar och slår sig brukar jag, efter att ha kollat att inget som ska vara på insidan har kommit ut, och att han inte verkar nämnvärt hjärnskakad, helt enkelt säga "Siddu, nu märker du att du ska ta det lite lugnare - så gör det mindre ont...". Och så fortsätter vi.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Hur kan jag ha missat den här tråden? Nu kan jag snart inte kalla mig småbarnsfarsa då barnen är 10 och 12, men jag har i ett par veckor gått och kokat och velat gnälla av mig på FB, men min lite klokare fru har med endast en blick fått mig att låta bli. Mest pga att anledningen till att jag vill gnälla av mig är att några av föräldrarna i sonens klass är anledningen till min önskan om gnäll, och dessa föräldrar är lite bekanta till oss, så jag kan väl ge henne att det kan skapa tråkig stämning. Men jag är ändå sugen på att gnälla..haha

Anledningen är då att för några veckor sedan så var det töväder och minus om vartannat, med påföljd att det blev isigt som bara den överallt, och så även på skolgården, såklart. Ovan nämnda föräldrar klagade på detta vilket medförde att barnen under en skoldag inte fick gå ut på skolgården på rasterna, utan hölls inne. Nu är jag uppvuxen i en tid och på en plats där det var vinter, så jag har själv halkat runt på liknande skolgårdar, och nog fan har man överlevt? Till detta hör att saken diskuterades i en messengergrupp för klassföräldrarna till min sons klass (jag är inte med där, tack och lov), och där hade man häpnats så otroligt över hur det såg ut på skolgården. En mamma föreslog att vi skulle kraftsamla och skotta skolgården. Dvs, skotta en stor skolgård täckt av kärnis. Men vafan.. 🤦‍♀️

Eller är jag fullständigt oansvarig som anser att barnen ska ut och leka även på blank-isig skolgård?

Oj, vad långt det blev, jag har full förståelse för om ingen orkar traggla sig genom det där... 🙈🤣
Nu ska ju skolan vara en säker miljö för alla. Mesigt eller inte. Ungarna kan ju skadas lite värre än lite skrubbsår, bula, blåmärke, lätt huvudvärk.
En unge ramlade ner för ett litet berg som legat på skolgården sedan alltid. Ungen dog.
Alla pekar på rektorn.
Förskola, alla barn har varselväst. Tryggt och säkert. En ströps och dog. Inga barn har västar längre. Säkrast så. Beror iofs på hur spännena ser ut.
Barn ska ha cykelhjälm. Det är ju bra. Men då sitter den på i sandlådan, i gungan och i klätterställningen. Det har gått illa allt för många gånger. Bättre lås till hakremmen finns numera.

Jag kan förstå att rektorer tar sitt ansvar. Det blir ett jäkla drev om något händer när de ställs till svars. Sociala medier, lokaltidningen, listor och möten. Sparka rektorn.
Det finns mycket annat att säga om skolan där de inte tar sitt ansvar, mobbing, studiero osv. Listan är oändlig.
Småbarnsföräldrar är ju inte så jäkla kul de heller.
Att ungarna inte blöder eller har dubbelseende när man hämtar dom är ju positivt. De kan få lära sig den hårda vägen på sin fritid.

Det fanns några mesiga regler redan på 60-70-talet. Man fick inte cykla när det var snö ute t ex. Det var ju skitkul. Cykelhjälmar var inte uppfunna.

Du får välja dina strider. En isig skolgård en dag? Två dagar? Du får hitta på något annat när ni kommer hem.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är det gnäll ni vill så är det gnäll ni kommer få :hihi

Vi börjar surna rejält på grabbens skola, att ha en säker och trygg skolmiljö, utan skottlossning, är inte viktigt, det viktiga är skolans image, det har rektorn gått ut med skriftligt.
Grabben har alltid blöta kläder och handskar när vi hämtar, för det är barnens ansvar att hänga in kläderna i torkskåpet har skolan uttryckligen sagt, i förskoleklass, med fullhöjdstorkskåp.
Klätterställningen är avstängd och inhägnad, för att det finns risk att man kan ramla ner från den :huvet
Att grabben ramlade och gjorde illa sig pga förhållandena i skolan var dock inget vi skulle anmäla enligt skolan, det var bara onödigt pappersarbete.

Och på dagis får våra tvillingar dela på en hylla/krok för sina kläder, för dom är ju samma familj. Alltså hälften så mycket utrymme som alla andra :gnissla

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är det gnäll ni vill så är det gnäll ni kommer få :hihi

Vi börjar surna rejält på grabbens skola, att ha en säker och trygg skolmiljö, utan skottlossning, är inte viktigt, det viktiga är skolans image, det har rektorn gått ut med skriftligt.
Grabben har alltid blöta kläder och handskar när vi hämtar, för det är barnens ansvar att hänga in kläderna i torkskåpet har skolan uttryckligen sagt, i förskoleklass, med fullhöjdstorkskåp.
Klätterställningen är avstängd och inhägnad, för att det finns risk att man kan ramla ner från den :huvet
Att grabben ramlade och gjorde illa sig pga förhållandena i skolan var dock inget vi skulle anmäla enligt skolan, det var bara onödigt pappersarbete.

Och på dagis får våra tvillingar dela på en hylla/krok för sina kläder, för dom är ju samma familj. Alltså hälften så mycket utrymme som alla andra :gnissla
- En farlig och/eller olämplig skolmiljö är givetvis huvudsakligen skolledningens ansvar, men att fostra barn till att förstå och respektera lärare, ordning och regler är föräldrarnas uppgift.
Många föräldrar verkar ha missat den fundamentala ansvarsfördelningen.

Er skola verkar lida av en undermålig styrning från ledningen. Inte alls ovanligt.

Nä jag är inte lärare.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Det där med skolor och förskolor ger en mer än rimligt mycket huvudvärk.
Har av olika praktiska skäl satt den äldsta på privat f-6 skola (föräldrakooperativ) och den yngsta på privat förskola.
Fungerat jättebra, tills skolchefen fick för sig att ge igen på skolans rektor för något gammalt privat groll.
Började med att hon hittade nån gammal skrivelse som gjorde att hon kunde dra in skolskjutsen till vår skola. Dock innebar det att även många andra skolor i kommunen blev av med skolskjutsen.
Officiella förklaringen var att det var för dyrt, men då jag känner folk i bussbolaget vet jag att kommunen inte sparar några pengar på detta.
Nu hatad av många rektorer verkar hon ha gett sig fan på att konkurera ut alla privata aktörer, så att även förskolan hamnat i skottgluggen. 🤬

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
- En farlig och/eller olämplig skolmiljö är givetvis huvudsakligen skolledningens ansvar, men att fostra barn till att förstå och respektera lärare, ordning och regler är föräldrarnas uppgift.
Många föräldrar verkar ha missat den fundamentala ansvarsfördelningen.

Er skola verkar lida av en undermålig styrning från ledningen. Inte alls ovanligt.

Nä jag är inte lärare.
Ja, vissa föräldrar ser ju skolan som den institution som ska både uppfostra och utbilda ungarna, vi är mer i andra änden av den skalan. En mamma hämtade samtidigt som mig igår, hon tittade inte upp från mobilen en enda gång under hämtningen, utom möjligen när jag välte undan henne, för hon stog på mina skor :mad:

Vår skola har en miserabel styrning. Skolchefen och rektorn turas om att säga "det där är tyvärr inte mitt ansvar som skolchef/rektor", utan att peka på den andre. Så precis allt faller mellan stolarna, utom det man skyller på lärarna förstås.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag tänkte just på skolan i Trångsund. Jag gick där åk 1-6. Högstadiet i Skogås.
Det går inte att jämföra. Minns att det i femman var slagsmål varje rast. Ibland 2-3. Jag var med. Lärarna var tokiga, de ville fika och röka men var tvungna att vara ute på de tre skolgårdarna. Det var knytnävar och brottning. ”-Ger du dig?” Det var målet. Lite näsblod någon gång. I sexan var det också slagsmål, lite tuffare men lite mer sällan.
Herren på täppan var helt ok vad jag minns. Stora snöhögar och man kastade och knuffade dem på andra laget. Man fick utlopp för sina aggressioner.
I högstadiet hade vi rökrutor på skolgården. Det är borttaget va?

Nu vet jag inte om den isiga skolgården tillhörde en F-9 eller låg-mellan.

Idag är det värre. ”Snusandet och rökandet går nedåt i åldrarna”, ja och droger, grövre våld som knivskärningar, grov misshandel, skjutningar och våldtäkter. Barn som dör och blir våldtagna i skolan. Jo jag vet att ni med barn i skolan hör och ser på nyheterna. Den gravida läraren som blev sparkad i magen och fick missfall. Lärare som blir utsatta för hot och våld från elever och ibland också av elevernas föräldrar. Mobboffer får byta skola , den är gammal men det är väl så fortfarande. Förövarna går kvar. Mobbad elev som inte får stöd och hjälp under hela skolgången, nio år… 18 terminer! Skadestånd från kommunen.
Nedskärningar, större barngrupper, obehöriga lärare och färre förskolepedagoger.
Inrymning är en ny företeelse, ett nytt ord. Inrymningsövningar. På min tid hade vi en brandövning. Kanske två.
I gymnasiet var det någon som busringde och bombhotade. Sådant förekom runt om i landet. Nu eldas skolor, förskolor och förråd upp. Oftast under sommaren och närmare skolstart

Vad sa de i valrörelsen? Eller valrörelserna de senaste 10-20-30 åren?
Skolan, vården, omsorgen!, Skolan, vården, omsorgen!, Skolan, vården, omsorgen! osv.
Alla partier, alltid.

Det går inte så bra.

Rektorer har mycket på sitt bord. Isig skolgård sa du?

Det var bättre förr. Även i skolan.

Mina barn är vuxna. Jag är glad att de inte behöver gå i skolan. Det är de också.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Dagens citat från 4-åringen.
"Mina stövlar är blöta" - "Varför dådå?" - "Jooo, vi hade vattenkrig på dagis... Vi ville se vem som vann..." -Jahaaa?" -"Meeen.. Det var vattnet som vann..."

Vid matbordet;
-"Ska du inte ha fler än en korvbit?"
-"Det är två"
*Pekar* - "Näää, det är ju bara en..."
*Tar kniven, klyver korven i tu, och spänner blicken i mig* "-Titta, det var två!"

:glömdet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dagens citat från 4-åringen.
"Mina stövlar är blöta" - "Varför dådå?" - "Jooo, vi hade vattenkrig på dagis... Vi ville se vem som vann..." -Jahaaa?" -"Meeen.. Det var vattnet som vann..."

Vid matbordet;
-"Ska du inte ha fler än en korvbit?"
-"Det är två"
*Pekar* - "Näää, det är ju bara en..."
*Tar kniven, klyver korven i tu, och spänner blicken i mig* "-Titta, det var två!"

:glömdet
Jag har en enorm citatlista från min sons uppväxt, i början är det den där typen av citat, det är ovärderligt.

Skriv, skriv, skriv och filma samt spela in samtal. Har massor med ljudfiler också.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Efter en skidtävling med dagis:
- Nu är det slut batteri!

Till dagisfröken:
- Min pappa kan laga allt!

När vi tittade på motocross också i dagisåldern:
- Pappa är du med där?
- Nej, jag dom är mycket snabbare än mig.
- Men du kan väl göra din motorcykel snabbare?
- Det är inte så lätt.
- Du kan väl läsa i en bok hur man gör motorcyklar snabbare?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Efter en skidtävling med dagis:
- Nu är det slut batteri!

Till dagisfröken:
- Min pappa kan laga allt!

När vi tittade på motocross också i dagisåldern:
- Pappa är du med där?
- Nej, jag dom är mycket snabbare än mig.
- Men du kan väl göra din motorcykel snabbare?
- Det är inte så lätt.
- Du kan väl läsa i en bok hur man gör motorcyklar snabbare?

Eloge till att smyga in lite ödmjukhet också som förebild!

Och rätt inställning hos knatten dessutom.

Mvh

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fyraåringen när hon kom hem från förskolan och hade sand överallt, innanför kläderna, i håret och skitig som en kolgruvearbetare i nyllet.

-Jag gillar att vara smutsig! 😀

Senare i soffan trampade hon mig i skrevet, fes mig i ansiktet och kallade mig gubbstrutt innan hon skrattande gömde sig bakom mamman.

Vi hade ett snack sen och jag fick ett buttert "förlåt"

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Min yngste berättade för mig när han var lite varför man ska gå på vänster sida av vägen.

- Då ser man när man blir påkörd!
En minnesregel så god som någon. 👍
Föräldrar vet inte alltid vilken sida man ska gå på när vägen saknar trottoar. Då lär sig inte barnen heller.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
En minnesregel så god som någon. 👍
Föräldrar vet inte alltid vilken sida man ska gå på när vägen saknar trottoar. Då lär sig inte barnen heller.
De flesta vet att man ska gå till vänster men eftersom de flesta håller höger känns det jobbigt för majoriteten att vara avvikare.
Jag har inga problem att vara avvikare, inte bara på detta forum... :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...