Vad fan gör man med en sambo som inte vill vara med sin son?
Visst kan ett småbarn vara lite jobbigt ibland, men för egen del så är det värt det hela tiden. Jag tycker inte att det är jobbigare att ta hand om sonen än att tex vara på jobb, eller städa huset, men att vara med min son ger mig någonting tillbaka på ett helt annat sätt.
Men för sambon är det tortyr när inte allting går automatiskt.
Jag byter de flesta blöjor, lagar nästan all mat, jobbar dubbla timmarna mot vad hon gör. Och finner fortfarande tid att gå ut och gunga, leka i sandlådan, och gå på promenader osv. Jag har även stått för alla nattvak sen ungen föddes snart två år sedan. Han sover dock rätt bra nuförtiden - Jag gör inte det. Jag har även ända körkortet i familjen och är taxiservice åt både sambo och barn. Plus att jag som den vita mansgris jag är står för 75%av inkomsten.
Ändå trots att hon jobbar knappt 60% och en stor del av min inkomst är på tillägg, vilket betyder att jag tappar över 500kr inkomst varje dag jag vabbar (hon får full lön). Så måste jag se till att vabba varje gång ungen är sjuk, för om hon är ensam med honom så är det panik där hemma, och jag blir helt enkelt orolig för att ungen far illa.
Ibland är det lite bättre, men ibland när vi alla är hemma vågar man inte gå och skita 5min, för då har hon fått för sig att det skall bytas blöja eller något och det kan inte vänta på att jag bajsat klart. Och det blir ju för jobbigt förstås och när man kommer ut så ligger dom båda och skriker å lipar på golvet...
Självinsikt finns ju inte heller och ifjol tog vi olika semestertid för att spara på dagisavgift (på sambons begäran). Det gick utmärkt 4v när jag var hemma, men när hon fick semester så tog det inte två dagar innan hon säger att hon "hatar att vara med honom" och att jag skall ta hand om honom istället - fungerar sisådär när dagis är stäng och jag precis kommit tillbaka från semestern mitt i högsäsong.
Resten av semestern så var det panik skrik gap & gråt varje dag när jag for på jobb och varje dag jag kom hem - kanske inte varje men nära nog att det kännas så - Nära nog att tappa all tillit. Från sambon alltså, ibland även från sonen 1år.
Jag har full förståelse för att man kan ha det jobbigt ibland, men det här har liksom pågått i ett och ett halvt år nu.
Det börjar bli jobbigt att planera allt, precis allt, inte efter barnet, utan efter att hon inte ska behöva vara ensam med sin (vår) son.
Och om man nämner något av detta som problem så är man (jag) ju självklart ett satans rövhål. (eller något osmakligare)
För min egen del så skulle jag ju gärna be na dra åt helvete, men jag vill inte råna min son på sin mamma heller.
Framförallt eftersom han vill vara med henne, även om hon inte vill vara med honom. Hon får ofta något psykbryt och sopar iväg någonstans, och sonen frågar försynt efter mamma? - det brister i mitt hjärta åtminstone.