SM 2010 - Mantorp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För mig personligen är det i det närmaste värdelöst med det här upplägget. Hur man än gör så blir det krångligt. Jag vill köra träningen men då måste man vara borta ännu längre eller köra 50+ mil extra om man ska jobba på fredagen.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
För mej är det här upplägget perfekt! En dags träning med race dagen efter! Därefter speaker hela helgen, gissa om man kommer att vara trött!
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Klockrent upplägg tycker jag!! :tummenupp:tummenupp

För mej är det här upplägget perfekt! En dags träning med race dagen efter! Därefter speaker hela helgen, gissa om man kommer att vara trött!

Ska du behöva sitta o skrota i mantorp en hel helg!:)
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Kul att de som kör ERF och får köra sitt race på en vardag är nöjda, medan de som får köra på helgen klagar.

Klockrent upplägg tycker jag!! :tummenupp:tummenupp



Ska du behöva sitta o skrota i mantorp en hel helg!:)

Japp! Det går åt en hel del Havanna Club för att orka!
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kul att de som kör ERF och får köra sitt race på en vardag är nöjda, medan de som får köra på helgen klagar.



Japp! Det går åt en hel del Havanna Club för att orka!
De klagar absolut inte på att köra på helgen! Utan att köra på torsdag och behöva ta en extra dag ledigt och dess utgifter som medföljer. Sedan inte alls köra på fredagen, eller tvingad körning i ERF (för att fylla fältet).

Jag tror inte det ska slätas över, utan tas som grundad kritik till att nästa gång inte göra samma sak utan komma på ett bättre schema.

Det verkar som att ERF har högre prio än SM-et. Är det så? Det bör inte vara så...

Ni skulle satt ERFet på torsdagen istället. Men då skulle ni få mindre deltagare. Det är ett slugt sätt att få fler förare till ERF som någon tjänar på.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
De klagar absolut inte på att köra på helgen! Utan att köra på torsdag och behöva ta en extra dag ledigt och dess utgifter som medföljer. Sedan inte alls köra på fredagen, eller tvingad körning i ERF (för att fylla fältet).

Jag tror inte det ska slätas över, utan tas som grundad kritik till att nästa gång inte göra samma sak utan komma på ett bättre schema.

Det verkar som att ERF har högre prio än SM-et. Är det så? Det bör inte vara så...

Ni skulle satt ERFet på torsdagen istället. Men då skulle ni få mindre deltagare. Det är ett slugt sätt att få fler förare till ERF som någon tjänar på.

Ingen är tvingad att köra en friträning. Hur menar du att ERF har högre prio än SM?

Arrangören försöker få ett dyrt arrangemang att gå ihop. Alterativet är inte att lägga ERF på torsdagen, utan att lägga ERF på en annan bana, en annan helg. Man valde att lägga det ihop med SM för att på så sätt få en rimlig chans att klara av arrangemanget ekonomiskt.

Sen vill jag även klargöra att jag inte är arrangör av detta race. ARC är den som arrangerar, Fiver ställer upp som speaker och inget annat. Vi har inte haft ett dyft att göra varken med tidsschema eller upplägg med ERF en fredag. Vi kör hellre våra race på lördagar eller söndagar, men om det erbjuds en fredag så kör vi en fredag. ERF kommer säkerligen att tappa ett par team som inte har möjligt att ta ledigt en vardag.

Önskvärt vore att alla skulle försöka leta positiva synergieffekter istället för att på förhand snacka ner arrangemanget. Hur intresserade tror ni en ev. publik blir av att komma och titta efter att ha läst en massa negativt snack på Sporthoj? Det negativa snacket denna säsongen har varit tongivande både före och efter samtliga SM och SO-tävlingar 2010. Finns det inte en enda förare som tänker på sina sponsorer? Gynnar det sponsorerna att älta om hur dåliga arrangemangen är?
Ojdå, nu skrev jag själv ett långt gnällinlägg! Jag får försvara mej med att jag inte är så upprörd som man kan tro efter att ha läst min egen text!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att ha kritik innebär inte att man automatiskt gnäller eller hackar ner arrangemanget. Jag tycker kritiken kring upplägget är befogad om man kör en SM-klass för det är inte ett upplägg som gör det enklare eller billigare att delta.
Andra kan ha en annan åsikt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Önskvärt vore att alla skulle försöka leta positiva synergieffekter istället för att på förhand snacka ner arrangemanget. Hur intresserade tror ni en ev. publik blir av att komma och titta efter att ha läst en massa negativt snack på Sporthoj? Det negativa snacket denna säsongen har varit tongivande både före och efter samtliga SM och SO-tävlingar 2010. Finns det inte en enda förare som tänker på sina sponsorer? Gynnar det sponsorerna att älta om hur dåliga arrangemangen är?
Ojdå, nu skrev jag själv ett långt gnällinlägg! Jag får försvara mej med att jag inte är så upprörd som man kan tro efter att ha läst min egen text!

Tyvärr känns racingforumet som en klagomur ibland, man ältar och letar fel istället för att försöka se positivt på saker.

Det klagas på arrangörer, funkisar, ljudmätning, tidsscheman och allt möjligt man kan hitta fel på.

För Svensk RR ska fungera så krävs det eldsjälar som orkar driva detta, hur kul är det för dom att ständigt få negativ kritik och bli sågade.

Att jobba ideellt ska vara roligt och ge en kick :)
 
Last edited:

Tobbbe

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
Honda cbr 600 rr
Varför ska det alltid bli massa konstiga scheman och upplägg när ARC ska anordna något?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Att ha kritik innebär inte att man automatiskt gnäller eller hackar ner arrangemanget. Jag tycker kritiken kring upplägget är befogad om man kör en SM-klass för det är inte ett upplägg som gör det enklare eller billigare att delta.
Andra kan ha en annan åsikt.

Kritik kan vara något positivt.
Jo, det blir billigare med detta upplägg. Med den kostnadsbild som är på Mantorp hade det inte varit möjligt att genomföra SM med de startavgifter som varit på årets tidigare race. Det skulle krävas minst 200 deltagare för att kunna få samma startavgift som på Anderstorp tex. Realistiskt sett kommer deltagarantalet att landa på cirka 120 st. Blir det fler är det bra, men på senaste racet kom det 130 st. Då måste man tänka utanför lådan, och inte enbart se till en klass, eller en tävling. Ekonomin ser betydligt bättre ut för sm om vi kan samköra med ERF. Detta betyder inte att vi "prioriterar ERF " som flera skriver, det betyder att vi ger SM en bra förutsättning genom att köra ERF dagen innan. Vill man se det ur negativ "gnällvinkel" kan man säga att ERF betalar så att det blir möjligt att genomföra SM för en rimlig slant.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om man som deltagare inte får hela bilden klar för sig så är det självklart att man reagerar.
För egen del påverkar detta såklart intresset för att köra SM-deltävlingen och framförallt intresset för en "fredagsträning" som ju också är en inkomst för arrangören.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Om man som deltagare inte får hela bilden klar för sig så är det självklart att man reagerar.

Ja det har du helt rätt i, hur ger man då hela bilden till samtliga deltagare innan en tävling, det finns säkert tusen olika frågor om allt och varför man inte gör si eller så istället.

Självklart så prioriterar förarna den klass dom själva skall köra i, konstigt vore väl annars, är man dessutom van med att det brukar vara på ett visst vis och plötsligt inte är så längre så reagerar man.

Ekonomi och andra faktorer styr tyvärr väldigt mycket av besluten, man måste då se till helheten i samtliga klasser och serier samt göra en realistisk bedömning.

Dom flesta beslut har logiska förklaringar, dock betyder det sällan att alla kommer att bli nöjda med allt.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Uppenbarligen var jag lite otydlig, sorry!
Det jag menade var det här specifika fallet där den som är med i ett ERF-team eller har pengarna att hafsa ihop ett team för att få träna har en fördel som inte känns helt rättvis. Visst är det lite hårklyveri men jag hoppas det vart tydligare nu med vad jag menar :)

I "fat" you :tummenupp
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Schemat påverkar i allra högsta grad intresset för hela helgen. Jag personligen har inget som helst intresse av ERF och inget som helst intresse att spendera en hel natt och en hel dag i 'onödan' i depån.

Jag har inget intresse av att köra tävling på lördag utan att ha träna heller, då skiter jag i allt istället. Åka ner torsdag morgon, träna och åka hem torsdag kväll för att sen åka ner lördag morgon/fredag kväll känns inte så lockande heller.

Det är ungefär det allt lutar mot också, skita i hela helgen. Med normalt schema hade jag garanterat kört hela helgen.

Värdelöst schema, fullständigt värdelöst. Jag har full respekt för alla ideella krafter som får RR-Sverige att gå runt men jag tänker nog ändå inte sitta tyst när ideella krafter skapar ett fullständigt idiotiska schema för alla som enbart har sprint/SM-klasser som intresse.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Schemat påverkar i allra högsta grad intresset för hela helgen. Jag personligen har inget som helst intresse av ERF och inget som helst intresse att spendera en hel natt och en hel dag i 'onödan' i depån.

Jag har inget intresse av att köra tävling på lördag utan att ha träna heller, då skiter jag i allt istället. Åka ner torsdag morgon, träna och åka hem torsdag kväll för att sen åka ner lördag morgon/fredag kväll känns inte så lockande heller.

Det är ungefär det allt lutar mot också, skita i hela helgen. Med normalt schema hade jag garanterat kört hela helgen.

Värdelöst schema, fullständigt värdelöst. Jag har full respekt för alla ideella krafter som får RR-Sverige att gå runt men jag tänker nog ändå inte sitta tyst när ideella krafter skapar ett fullständigt idiotiska schema för alla som enbart har sprint/SM-klasser som intresse.

Årets mest negativa inlägg ^^^^ :klappar ytterligare en ledig depåplats i depån då kanske, själv kommer jag åka till banan fredag å kolla på erf å känna atmosfären lite, sen blir det kval å race på helgen. men å andra sidan har jag kört på mantorp 2ggr innan :tungan

Skulle du ångra dig å åka dit så leta upp mitt tält så kan jag bju på en "tröstöl" över allt elände :krama
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
De va då ett jäkla liv på allt i år. Är vi förare verkligen bortskämda snorungar?

Jag kör race för racet, träna kan man göra andra gånger. Fredagsträningen kör jag för att jag inte hunnit träna eller för att fixa med hojen/kolla att den funkar. Således kan jag lika bra köra torsdagsträning som fredagsträning. Jag kan köra onsdagkväll 2 veckor innan SM som träning. Tycker det är kanon att det funkar med ERF en vardag så ERF och SM kan samköras och underlätta enormt för arrangörerna. RR-Sverige är litet så slutat klaga på saker som inte finns. Fredagsträning, hör inte till tävlingshelgen, utan underlättar inför kval/race.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De va då ett jäkla liv på allt i år. Är vi förare verkligen bortskämda snorungar?

Jag kör race för racet, träna kan man göra andra gånger. Fredagsträningen kör jag för att jag inte hunnit träna eller för att fixa med hojen/kolla att den funkar. Således kan jag lika bra köra torsdagsträning som fredagsträning. Jag kan köra onsdagkväll 2 veckor innan SM som träning. Tycker det är kanon att det funkar med ERF en vardag så ERF och SM kan samköras och underlätta enormt för arrangörerna. RR-Sverige är litet så slutat klaga på saker som inte finns. Fredagsträning, hör inte till tävlingshelgen, utan underlättar inför kval/race.
Skulle du resonera likadant om du har 60 mil ToR, eller ännu längre, till banan?
 

blade00

Superstock #9
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Knivsta
Hoj
KTM 300 EXC -12, Kymco Agility -07, Italjet 50cc, Kawasaki 80cc -00
Racing ska kosta tid o pengar

Gnälliga roadracingförare, kanon att det överhuvudtaget blir race på Mantorp tycker jag.
Jag åker 50 mil varje gång jag skall träna (onsdagsträningar på Gelleråsen) o ta tillfället i akt o anmäl er till ERF:et så blir det mycket köra innan vintern o abstinensen sätter in.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ser fram emot racet på Mantorp, ska bli skitskoj! fantastiskt att det ÄNTLIGEN blir av igen efter många års uppehåll.

Känns helt underbart :tummenupp

Helt underbart jobbat alla inblandade! :yoparty
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top