SM 2010 - Mantorp

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Således kan jag lika bra köra torsdagsträning som fredagsträning.

Lätt för dig och säga som bor i Linköping och har typ 2 mil till banan....

För alla som bor 20, 30, kanske 50 mil från banan så känns det inte som det kvittar om det är en tprsdag eller en fredag.

Bor man två mil ifrån så kan man åka och träna på torsdagen, och sen jobba på fredagen, och sen åka till banan igen på fredag em.

Den "lyxen" har inte vi andra....


Visst kanske vi förare kan uppfattas som gnälliga, men just i år har det också varit extra mycket att gnälla på med allt kring buller-lotterierna, strulet med SM på Knutstorp, och nu det här tokiga upplägget med torsdagsträning innan en SM-helg.

Men jag är inte sen att berömma alla som gjort något bra också. Fiver/ARC/SVEMO som räddade SM-tävling 5 och 6, alla funktionärer och frivilliga som ställer upp, LMS för ett bra arrangerat SM, osv... Alla är hjältar i mina ögon!

Hade detta upplägg varit på en bana som man kört på förut så hade man kunnat skita i torsdagsträningen och åkt direkt till kvalet på lördagen, men när man nu kör på en bana som dom allra flesta inte kört på förut så känns det mer eller mindre tvingat att köra träningen.... Vilket resulterar i att man MÅSTE ta en extra semesterdag (som man inte har, vilket i princip blir en hel dag utan lön), för att bara gå och vänta i depån.

Jag tycker upplägget är skitdåligt, och det står jag för....

Jag hoppas bara att man gjort något åt mätförfarandet för ljudet innan helgen, och att man gör mätningar redan på freda.. ursäka mig torsdagsträningen också och redovisar resultaten, så att man inte går runt och tror att man är godkänd igen för att sedan få en kalldusch på kvalet, eller på racet om man haft "otur" att inte bli mätt på kvalet heller....

Som det ser ut nu så är många förare tveksamma till att ens åka till Mantorp på grund av allt detta, vilket i sin tur gör att arrangören kanske inte får in så mycket anmälningsavgifter som man räknat med, och kanske inte har råd att arrangera något nästa år... Man skjuter sig själv i foten med allt det här strulet, och sen skyller man på förarna att dom är gnälliga och bortskämda....

Hela den här debatten med allt strul och gnäll hade kunnat minskat drastiskt om SVEMO och arrangörerna hade haft en öppen kommunikation med alla förare (som trots allt ger både SVEMO och Arrangörerna pengar) och tagit in åsikterna och kanske haft en dialog och anpassat sig lite istället för att bara köra på och tycka att man har rätt och att alla förare bara ska sluta gnälla, och betala och vara nöjda istället.... Den attityden kan döda hela sporten innan miljökrav och bullerkrav gör det...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tycker upplägget är skitdåligt, och det står jag för....

Som det ser ut nu så är många förare tveksamma till att ens åka till Mantorp på grund av allt detta, vilket i sin tur gör att arrangören kanske inte får in så mycket anmälningsavgifter som man räknat med, och kanske inte har råd att arrangera något nästa år... Man skjuter sig själv i foten med allt det här strulet, och sen skyller man på förarna att dom är gnälliga och bortskämda....

Hela den här debatten med allt strul och gnäll hade kunnat minskat drastiskt om SVEMO och arrangörerna hade haft en öppen kommunikation med alla förare (som trots allt ger både SVEMO och Arrangörerna pengar) och tagit in åsikterna och kanske haft en dialog och anpassat sig lite istället för att bara köra på och tycka att man har rätt och att alla förare bara ska sluta gnälla, och betala och vara nöjda istället.... Den attityden kan döda hela sporten innan miljökrav och bullerkrav gör det...
Tack Macke, en utmärkt sammanfattning av vad många tycker :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nej om det verkligen vore SÅ illa skulle jag genast berätta att bullen var hård och hade hårstrån som fyllning, dock skulle jag ta detta med bullförsäljaren direkt på plats och på så vis ge denne en chans att förbättra sina bullar.

Jag skulle däremot inte skriva spaltmeter på ett bullforum om hur kassa bullarna var just den gången.

Konstruktiv kritik är som bäst när man har en rak konversation med varandra, vem vet om bullsäljaren kanske inte visste att det var fel på ugnen samt att Bagare Egon börjat tappa sitt hår och borde därför ha hårnät.

Precis vad jag tycker också Micke!

En rak och ärlig konversation mellan förare, arrangörer, och SVEMO är ett måste för att komma ifrån allt det här tjafset.
Den kommunikationen finns inte alls idag. Bara det som hände på Anderstorp när vi på förarmötet diskuterar den idiotiska ljudmätningen är ett klockrent exempel. Då står stackars Carry (TL) och försöker försvara regeln och metoden som solklart har STORA brister, och bara slår ut med armarna och säger "jag tycker också det är fel. Det här funkar inte men SVEMO har bestämt en regel och den måste vi följa"
Samtidigt finns representanter från SVEMO på plats för att diskutera ljudet, men ingen av dom vågar komma in på förarmötet och ha en dialog med oss förare... Det är ju ABSURT för fan!

Just nu är racingforumet här på sporthoj det enda stället som folk kan ventilera sina åsikter eftersom ingen annan kanal finns, och då blir det ju här som alla klagomål och åsikter kommer fram. Sen får man ju bara hoppas att någon som läser här, och jobbar inom SVEMO (jag vet att dom finns) kan ta med sig åsikterna till något tillfälle då man ska diskutera frågan. Alternativt kan man ju maila SVEMO också, och förhoppningsvis få ett svar innan säsongen är över... Men det känns ju inte aktuellt...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Förövrigt så öser jag rosor och beröm över ARC och Fiver som nu arrangerat 3 av 4 SM-deötävlingar efter att ha räddat den tävling som HMS skulle arrangerat.

Utan ER så hade det inte blivit någon SM serie i år!!!!! :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Instämmer till fullo med Gustav och jag tycker det är mycket oroväckande att folk som i normala fall är med och arrangerar träningar och tävlingar tycker att vi ska hålla käften och stå med mössan i hand.

Skärpning! Martyrhatten klär dej dåligt. Ingen har sagt att ni ska stå med mössan i hand! Däremot efterlyser jag lite nyanserad kritik. Att bara klaga på precis allt som görs i svensk rr, utan att ha någon som helst förståelse för arrangören gör att det uppfattas som gnäll, inget annat. Detta gnäll leder i förlängningen till att ännu färre blir lockade att gå på en tävling som publik, dessutom motiverar det inte heller de som arrangerar att ens försöka göra något bra.

Precis vad jag tycker också Micke!

En rak och ärlig konversation mellan förare, arrangörer, och SVEMO är ett måste för att komma ifrån allt det här tjafset.
Den kommunikationen finns inte alls idag. Bara det som hände på Anderstorp när vi på förarmötet diskuterar den idiotiska ljudmätningen är ett klockrent exempel. Då står stackars Carry (TL) och försöker försvara regeln och metoden som solklart har STORA brister, och bara slår ut med armarna och säger "jag tycker också det är fel. Det här funkar inte men SVEMO har bestämt en regel och den måste vi följa"
Samtidigt finns representanter från SVEMO på plats för att diskutera ljudet, men ingen av dom vågar komma in på förarmötet och ha en dialog med oss förare... Det är ju ABSURT för fan!

Just nu är racingforumet här på sporthoj det enda stället som folk kan ventilera sina åsikter eftersom ingen annan kanal finns, och då blir det ju här som alla klagomål och åsikter kommer fram. Sen får man ju bara hoppas att någon som läser här, och jobbar inom SVEMO (jag vet att dom finns) kan ta med sig åsikterna till något tillfälle då man ska diskutera frågan. Alternativt kan man ju maila SVEMO också, och förhoppningsvis få ett svar innan säsongen är över... Men det känns ju inte aktuellt...

Vem från Svemo var på plats i Anderstorp för att diskutera buller?
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vem från Svemo var på plats i Anderstorp för att diskutera buller?

Det vet jag inte eftersom ingen vågade komma in på mötet. Det var Carry som sa någonting i stil med "Jag vet! Men det är inte jag som hittat på dom här reglerna. Just nu finns representanter från SVEMO i en lokal i andra änden av byggnaden. Men dom vågade inte komma in på det här mötet för dom trodde att ni skulle vara upprörda"
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det vet jag inte eftersom ingen vågade komma in på mötet. Det var Carry som sa någonting i stil med "Jag vet! Men det är inte jag som hittat på dom här reglerna. Just nu finns representanter från SVEMO i en lokal i andra änden av byggnaden. Men dom vågade inte komma in på det här mötet för dom trodde att ni skulle vara upprörda"

Det fanns en svemorepresentant på plats för att mäta buller, inte för att diskutera buller. Det fanns dessutom en representant från sektionen på plats, men inte heller han var där för att diskutera buller.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kanske OT, men ändå så känns det som att det passar in i sammanhanget. I lumpen införde befälen som regel att vi inte fick klaga på något utan att ha ett förslag till en bättre lösning. Det gjorde att mycket meningslöst gnäll försvann och att saker faktiskt blev bättre. Enda bristen var väl dom gånger något tex var farligt eller riktigt obra och man inte kunde komma på en bra lösning själv, trots att felet i sig var väldigt uppenbart, men då kan man ju i alla fall lyfta upp det till en vettig och vuxen diskussion istället!

Tyvärr blir det lätt en trist attityd på forum, så fort man har en annan åsikt så anses man som dum i huvudet å det börjar kastas sten i glashuset. Det kanske är DU som har fel istället, just den här gången? ;) En dialog måste ju finnas, det tror jag alla är överens om, både för såna här saker men även för alla nybörjarfrågor, regeltolkningar mm, och eftersom det här är största hojforumet i Sverige så är det väl rimligt att dialogen förs här? Sen kan man ju tycka att Svemo kunde hänga här officiellt och både snappa upp, föra dialog och komma med sin feedback, precis som Motorrad gör i den forumdelen.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det fanns en svemorepresentant på plats för att mäta buller, inte för att diskutera buller. Det fanns dessutom en representant från sektionen på plats, men inte heller han var där för att diskutera buller.

Vad dom var där för att göra har jag ingen aning om.

Jag kan bara gå på vad Carry sa, eftersom det är det enda jag vet. Och han sa att dom just då satt i ett annat rum och diskuterade ljudmätning och búller.

Men skit samma varför dom var där. Att dom som representanter från SVEMO inte vågar/har lust att komma in på förarmötet och hålla en dialog med oss förare och ta in åsikter och dom förslag som faktiskt fanns för att lösa problemet från dom aktiva inom förbundet som drabbas ganska hårt av dom konstiga mätmetoderna är inte bra tycker jag....
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vad dom var där för att göra har jag ingen aning om.

Jag kan bara gå på vad Carry sa, eftersom det är det enda jag vet. Och han sa att dom just då satt i ett annat rum och diskuterade ljudmätning och búller.

Men skit samma varför dom var där. Att dom som representanter från SVEMO inte vågar/har lust att komma in på förarmötet och hålla en dialog med oss förare och ta in åsikter och dom förslag som faktiskt fanns för att lösa problemet från dom aktiva inom förbundet som drabbas ganska hårt av dom konstiga mätmetoderna är inte bra tycker jag....

Jag var med på ett par av förarmötena, och de "lösningar" som presenterades av de tävlande gick i stort sett enbart ut på att skita i regeln. Ganska kass lösning enligt mej. Jag var dock inte med på samtliga förarmöten. Menar du att nån kom med ett förslag på hur ljudet skulle sänkas?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Skärpning! Martyrhatten klär dej dåligt. Ingen har sagt att ni ska stå med mössan i hand! Däremot efterlyser jag lite nyanserad kritik. Att bara klaga på precis allt som görs i svensk rr, utan att ha någon som helst förståelse för arrangören gör att det uppfattas som gnäll, inget annat. Detta gnäll leder i förlängningen till att ännu färre blir lockade att gå på en tävling som publik, dessutom motiverar det inte heller de som arrangerar att ens försöka göra något bra.
Men Stefan, du efterlyser nyanserad kritik samtidigt som du själv påstår att det klagas på "precis allt som görs i svensk rr". Det är inte direkt nyanserat från din sida och dessutom helt felaktigt.

Jag, Macke mfl har berömt tex ARC för det senaste arrangemanget i den här och andra trådar så du har fel: Vi klagar inte på allt men vi skulle gärna se en öppen diskussion/kommunikation mellan utövare, arrangörer och förbund. Det är något jag har efterlyst i princip sen jag började köra men det är som att prata för döva öron eftersom viljan för ett sånt "forum" inte verkar finnas alls hos vår motpart.

Personligen tycker jag att arrangörerna (och till viss del Svemo) borde ha en ödmjukare attityd mot sina "kunder" och jobba tillsammans med dem för att få till ännu bättre arrangemang. Vem vet, det kanske till och med leder till att flera engagerar sig och hjälper till med arrangemangen.

Som det är nu känns det mer som att vi ska vara tysta, glada och tacksamma för det som erbjuds. Kalla det att spela martyr om du vill men det är så jag och andra uppfattar det (det finns gott om förare utanför SH som håller kontakten och inte ens bryr sig om att skriva här för att de har tröttnat).

Jag tycker det är kanon att ARC fixat/fixar totalt 3 SM-helger det här året och min röst till årets arrangör kommer att falla på dem utan tvekan. Därmed inte sagt att allt är bra, det finns massor av saker som kan förbättras men det blir svårt när det är en envägskommunikation.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
...För att diskutera buller?:rolleyes:

Jag kan bara återberätta vad som sades, och då satt folk från SVEMO (bl.a) i ett annat rum och diskuterade ljudmätning och buller. Mer än så vet jag inte....

Vad han var där för att göra ursprungligen tycker jag faktiskt inte spelar någon roll i det här läget. När en sån här situation uppstår som på Anderstorp (och under hela säsongen) så tycker jag att när det finns en representant från vårat förbund på plats, så är det dennes skyldighet att komma in och lyssna på vad vi förare har att säga. Ta in alla åsikter och idéer, föra en dialog, och ta med sig detta till nästa möte man har....

Jag tycker faktiskt det är rimligt....
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Kanske OT, men ändå så känns det som att det passar in i sammanhanget. I lumpen införde befälen som regel att vi inte fick klaga på något utan att ha ett förslag till en bättre lösning. Det gjorde att mycket meningslöst gnäll försvann och att saker faktiskt blev bättre..
Som sagt OT, men va hade ni/du för lök tjänst i lumpen ?
Min tjänstgöringstid gick till 90% ut på att vi skulle ha de så jävligt som möjligt, o frågade man varför vi var tvungna att sitta och vänta på ingenting ute i snöstorm i 6 timmar mitt i natten, så fick man alltid svaret " i händelse av krig, så kan detta hända, därför övar vi på det"
Fick ALLTID det svaret oavsett vad man frågade... :död

För att återgå till tråden, så förstår ja iaf ditt budskap :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Menar du att nån kom med ett förslag på hur ljudet skulle sänkas?

Det kom fram mycket åsikter och förslag under våra TVÅ förarmöten som vi hade.

Det var väl inget förslag på hur vi ska sänka ljudet under just dom två möten som jag var med på (det var ju inte ens ett problem den här helgen eftersom vi var långt ifrån gränsvärdet hos närmaste granne). Men dock så tycker jag att det kom en hel del ganska vettiga förslag på hur vi ska göra för att få ett rättvisare och mindre chansartat regelsystem, och rättvisare metoder för att mäta ljudet.

Mångas åsikt var nog också att vi skulle anpassa oss till UEM's (och resten av världens) metoder och regler, vilket jag kan tycka är vettigt också.

Som sagt så hade det varit bra om representanter från SVEMO hade kommit in på mötet och varit med. Även om det kanske inte blivit någon större skillnad på just Anderstorp så hade det kanske lett till att man tagit upp förslag och idéer längre fram, och det hade också sänt en bra signal till oss förare att SVEMO faktiskt bryr sig...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mångas åsikt var nog också att vi skulle anpassa oss till UEM's (och resten av världens) metoder och regler, vilket jag kan tycka är vettigt också.

g...

Det alternativet finns inte, eftersom de har så höga nivåer i sitt reglemente. Skulle vi använda de nivåerna skulle vi kunna ha ett race per bana, och då troligen inget mc-race.

Det kom fram mycket åsikter och förslag under våra TVÅ förarmöten som vi hade.

Det var väl inget förslag på hur vi ska sänka ljudet under just dom två möten som jag var med på (det var ju inte ens ett problem den här helgen eftersom vi var långt ifrån gränsvärdet hos närmaste granne). ...

Men det har väl inget med reglementet att göra? Gränsvärdet hos grannen är en sak, reglementet en helt annan. Gränsvärdet hos grannen kontrolleras av Bygg och Miljönämnden, gränsvärdet enligt reglementet kontrolleras av Svemos faktadomare. Om Svemos faktadomare säger att ljudet är för högt betyder det att ljudet ska sänkas, oavsett vad gränsvärdet hos grannen säger.
 
Last edited:

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Ort
skåneland
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
det enda ja vet :)

att linus kommer vinna i rookie 1000 o att ja e hans depåbitch :tummenupp det var roligare att vara det än att tävla själv :banana
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top