Således kan jag lika bra köra torsdagsträning som fredagsträning.
Lätt för dig och säga som bor i Linköping och har typ 2 mil till banan....
För alla som bor 20, 30, kanske 50 mil från banan så känns det inte som det kvittar om det är en tprsdag eller en fredag.
Bor man två mil ifrån så kan man åka och träna på torsdagen, och sen jobba på fredagen, och sen åka till banan igen på fredag em.
Den "lyxen" har inte vi andra....
Visst kanske vi förare kan uppfattas som gnälliga, men just i år har det också varit extra mycket att gnälla på med allt kring buller-lotterierna, strulet med SM på Knutstorp, och nu det här tokiga upplägget med torsdagsträning innan en SM-helg.
Men jag är inte sen att berömma alla som gjort något bra också. Fiver/ARC/SVEMO som räddade SM-tävling 5 och 6, alla funktionärer och frivilliga som ställer upp, LMS för ett bra arrangerat SM, osv... Alla är hjältar i mina ögon!
Hade detta upplägg varit på en bana som man kört på förut så hade man kunnat skita i torsdagsträningen och åkt direkt till kvalet på lördagen, men när man nu kör på en bana som dom allra flesta inte kört på förut så känns det mer eller mindre tvingat att köra träningen.... Vilket resulterar i att man MÅSTE ta en extra semesterdag (som man inte har, vilket i princip blir en hel dag utan lön), för att bara gå och vänta i depån.
Jag tycker upplägget är skitdåligt, och det står jag för....
Jag hoppas bara att man gjort något åt mätförfarandet för ljudet innan helgen, och att man gör mätningar redan på freda.. ursäka mig torsdagsträningen också och redovisar resultaten, så att man inte går runt och tror att man är godkänd igen för att sedan få en kalldusch på kvalet, eller på racet om man haft "otur" att inte bli mätt på kvalet heller....
Som det ser ut nu så är många förare tveksamma till att ens åka till Mantorp på grund av allt detta, vilket i sin tur gör att arrangören kanske inte får in så mycket anmälningsavgifter som man räknat med, och kanske inte har råd att arrangera något nästa år... Man skjuter sig själv i foten med allt det här strulet, och sen skyller man på förarna att dom är gnälliga och bortskämda....
Hela den här debatten med allt strul och gnäll hade kunnat minskat drastiskt om SVEMO och arrangörerna hade haft en öppen kommunikation med alla förare (som trots allt ger både SVEMO och Arrangörerna pengar) och tagit in åsikterna och kanske haft en dialog och anpassat sig lite istället för att bara köra på och tycka att man har rätt och att alla förare bara ska sluta gnälla, och betala och vara nöjda istället.... Den attityden kan döda hela sporten innan miljökrav och bullerkrav gör det...