SM 2010 - Mantorp

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Är det så att det är 93 nästa år??
Vem har aviserat de??

Nu är jag inte glad över db kravet, men jag försöker att se lösningar.
Det är inte alltid roligt men ofta nödvändigt för att kunna fortsätta med det vi tycker om.
Miljön i på vår jord blir ju inte bättre så detta är bara början tror jag, vi håller på med motorsport så det kommer säkert fler problem att lösa.
Svemo presenterade någon "stege" som ljudet skulle sänkas på SO-banketten förra året, du kanske redan var så pass knall på genomgången att du inte kom ihåg det :tungan

Edit: det var minskning 2db per år i några år. Om nu inte jag helt missminner mig det hela.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Edit: det var minskning 2db per år i några år. Om nu inte jag helt missminner mig det hela.
Var det inte den statiska mätningen som skulle minskas från 102 till 100 till 98?

Har heller inte hört eller läst något om 93 dB, därav frågan.

OT:
@farfar: Vill du påverka jordens klimat så börja fundera på hur du ska justera styrkan på den där stora lampan som lyser ;)
Att försöka bromsa Kina och Indien kan göras på flera sätt men klimatbluffen är nog ett av de absolut bästa.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Var det inte den statiska mätningen som skulle minskas från 102 till 100 till 98?

Har heller inte hört eller läst något om 93 dB, därav frågan.

OT:
@farfar: Vill du påverka jordens klimat så börja fundera på hur du ska justera styrkan på den där stora lampan som lyser ;)
Att försöka bromsa Kina och Indien kan göras på flera sätt men klimatbluffen är nog ett av de absolut bästa.
Statisk mätning?? Förbifartsmätning är det ju som används av Svemo :D men det kan säkert vara så. Jag är gammal och senil.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ja det går genom Actionpics.

/Nitrous


Tack! Anmäld nu!
Blev lite förvirrad av att det fanns samma dag både på mantorp-racing.se och Actionpics.se :)

Var det inte den statiska mätningen som skulle minskas från 102 till 100 till 98?

Har heller inte hört eller läst något om 93 dB, därav frågan.

Det sades bl.a på mötet i Karlskoga efter förra säsongen... Först ner till 95db, sedan ner till 93db.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det sades bl.a på mötet i Karlskoga efter förra säsongen... Först ner till 95db, sedan ner till 93db.
Om det stämmer har vi ju verkligen problem. Finns det någon modern hoj som klarar det på maxvarv?

Sen är det ju som vanligt lite komiskt att man ska "få reda" på sånt här genom att få höra det av någon som var på ett möte som inte alla var på osv... suck...
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
OT:
@farfar: Vill du påverka jordens klimat så börja fundera på hur du ska justera styrkan på den där stora lampan som lyser ;)
Att försöka bromsa Kina och Indien kan göras på flera sätt men klimatbluffen är nog ett av de absolut bästa.

Vad man tycker i dessa frågor har liten betydelse, vi kommer få olika krav på oss oavsett vad som händer i andra länder tyvärr.

Svemo presenterade någon "stege" som ljudet skulle sänkas på SO-banketten förra året, du kanske redan var så pass knall på genomgången att du inte kom ihåg det :tungan

Edit: det var minskning 2db per år i några år. Om nu inte jag helt missminner mig det hela.

Hmm japp jag va nog så knall redan då;)
Därimot har jag ej hört att det är nått som Skall genomföras, men blir det så så får jag väl sätta på Svemokrök på mitt system;).
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Den kanske mest skrattretande lösningen av dem alla :rofl

Framförallt så funkar den lösningen inte på alla hojar, utan visa verkar bli högre av denna "lösning".

Sen förstår jag inte de som klagar på olika ljudvärde på olika banor, har ni tittat utanför idealspår? Anderstorp helt öppet, Knutstorp massa skog som kanske absorberar eller studsar tillbaka ljudet. Därav tycker jag att förbi fart funkar dåligt. Iaf som det mäts idag. Dock funkar stillastående lika illa om inte sämre, som det mäts idag.
Enligt mig finns det två rättvisa sätt att mäta på:
1. Hos närmaste granne. För det är väl ändå det ljudet vi vill ska vara lågt?
2. Stillastående på varvstoppet. Det är väl däromkring vi kör, och det som blir lättast att hålla för föraren? Fast vem vill hålla hojen på varvstoppet i neutral i ca. 10sek.?

Sen kan det i nuläget kvitta hur vi mäter, helt seriöst vem bryr sig som vilket värde det står på mätare? Jag skulle nöja mig med "-", "0" och "+". Som då indikerar under, lika med, eller över medel. Det finns en hel hög med hojar som mäter 95-98dB och visst att dessa behöver åtgärdas i förlängningen, egentligen redan idag. Dock är det de 1-10% (taget ur luften, efter att ha varit med en del i ljudsvängarna i år) av hojarna som ligger över 98dB i förbi fart som måste fixas först. De låter helt klart mer än de flesta och de är således rimligt att tro att dessa hojar bidrar mest till TOTALljudet som ändå är det grannen märker av.
Sen är det faktiskt så att dessa 1-10% av hojarna även verkar vara utrustade med de förare som låter mest i depån.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Framförallt så funkar den lösningen inte på alla hojar, utan visa verkar bli högre av denna "lösning".
Den "lösningen" fungerar inte på någon hoj. Fråga vilken expert som helst på den här typen av ljud och du får svaret att det, precis som du nämner, till och med kan öka ljudet en bit från banan. Kröken kan bara lura en mätare i närheten av hojen, precis som ett kryss i avgasröret kan göra om du håller mätaren någon meter bakom hojen.
 

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Njah, dom bandagar som finns där är ju fullbokade sedan länge... Typiskt.

Vi var 18st i licensgruppen i kväll på Mantorp, det är ju bara tjugo minuter till i bilen mot att åka ner en Tisdagsträning. Mantorp-racing for President. Det är väl över Tio år sen som det var regelbundna träningar där.

Jag har tävlat i Ju-jutsu en gång i tiden, när man började och var talanglös (typ rookie 1000) åkte man tjugo, trettio mil tävlade i fyra minuter evetuellt ett återkval.
Sen hem igen och träna, min poäng är ska svensk roadracing utvecklas som alla idrotter måste det vara utkvalningar, talangerna får flytta närmare banorna. Personliga tränare, träningsläger inte som nu på en tävlingshelg, vill man åka mycket och inte har tempot är det väl bättre att man åker bandagar än tävlar.
Vi kanske ska ha hårdare krav på licenskurserna, man ska åka på en viss tid som är kopplad till den hoj man tänker tävla med. Då kanske det försvinner en del som har RR-träningarna som dolda bandagar/kvällar

Efter tio år som jutsu-tävlare, så blev facit två SM-guld, två silver, två brons samt ett EM-brons, har även tränat fram ett par EM och VM medaljörer. Hade jag och dom haft samma träning/tävlingsupplägg som dom flesta roadracing åkare kör med idag hade det varit tunt i prisskåpet.
Framgång har ett pris ska man bli bäst eller försöka bli bäst är det hundra procent som gäller, alla pengar all tid på det som man vill bli bäst på.
Åker man för att det är kul då kanske man inte ska ställa så höga krav utan antingen gilla läget med tidsscheman, ljudkrav eller vad det är som inte passar den här gången, eller medverka aktivt för en förändring (gnälla på sporthoj gills inte, för att kuna räknas som kreativ problemlösning). Ska bli spännande och se vad det blir av detta. Mer tävling åt folket.
Harebra där ute Mvh. Kjell Bornemo
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
2. Stillastående på varvstoppet. Det är väl däromkring vi kör, och det som blir lättast att hålla för föraren? Fast vem vill hålla hojen på varvstoppet i neutral i ca. 10sek.?
Jag vet inte vad ni använder för ljudmätare men eftersom jag känner Hannes har jag kollat på dem och fått lite info och de är ju inte direkt köpta på Teknikmagasinet. Kan min sketna iPhone registrera och hela tiden visa det högsta uppmätta värdet på någon sekund borde inte de dyrare mätarna ha några som helst problem med det. En snabb varvning till varvstoppet tar max 1-2 sekunder och är väl knappast värre än att dra hojen till rödmarkeringen på banan vilket de flesta gör 10-20 gånger per varv.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag vet inte vad ni använder för ljudmätare men eftersom jag känner Hannes har jag kollat på dem och fått lite info och de är ju inte direkt köpta på Teknikmagasinet. Kan min sketna iPhone registrera och hela tiden visa det högsta uppmätta värdet på någon sekund borde inte de dyrare mätarna ha några som helst problem med det. En snabb varvning till varvstoppet tar max 1-2 sekunder och är väl knappast värre än att dra hojen till rödmarkeringen på banan vilket de flesta gör 10-20 gånger per varv.
Hur poppis blir man hos grannarna om 150 st hojar skall ljudmätas på fullvarv innan man ska ut på banan och köra, dvs 08.00 på morgonen då depåtystnad upphör.

Bara en tanke lixom...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Tack! Anmäld nu!
Blev lite förvirrad av att det fanns samma dag både på mantorp-racing.se och Actionpics.se :)

Välkommen :tummenupp

Vi genomför det tillsammans för att få ihop allt praktiskt, eftersom det är föranmälan och inte Drop in som till kvällarna så blir heldagen 25e genom actionpics för anmälan och betalning.

/Nitrous
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag har tävlat i Ju-jutsu en gång i tiden...
Jag förstår ditt resonemang Kjell och håller med om att nivån på svensk RR är riktigt dålig om man jämför med andra sporter. Men...

Hur mycket kostar det att ägna all sin tid åt tex fotboll, innebandy, judo etc per månad? Antagligen lika mycket som jag bränner på en ynka träning. Det finns ingen spelare i ett fotbollslag som lägger 10-15.000:- på en helg med 2 matcher.

Vad jag vill ha sagt är att om man tar mycket betalt har också de som betalar en viss rätt att ha synpunkter på det de betalar för.

Sen är det dessutom så att en stor del av RR-Sverige består av hobbyåkare. Tar du bort dem (dvs en majoritet av Rookie-förarna, Superbike-förarna och 250-förarna) så står det ett gäng kvar som ska betala kanske 10.000:- i anmälningsavgift till en enda tävling. Det gynnar ingen i det långa loppet.

Hur poppis blir man hos grannarna om 150 st hojar skall ljudmätas på fullvarv innan man ska ut på banan och köra, dvs 08.00 på morgonen då depåtystnad upphör. Bara en tanke lixom...
Jag tror grannarna har full förståelse för det om resultatet blir att de slipper lyssna på tex en Honda CBR1000 som låter 107 dB varv efter varv. Eller vad tror du?

Sen behöver man ju inte mäta alla samtidigt, första klassen tex 8:45, nästa klass medan första klassen är ute och kör osv. Vips så är klockan kanske 10:00-10:30 och grannarna har en behaglig dag framför sig.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag tror grannarna har full förståelse för det om resultatet blir att de slipper lyssna på tex en Honda CBR1000 som låter 107 dB varv efter varv. Eller vad tror du?

Sen behöver man ju inte mäta alla samtidigt, första klassen tex 8:45, nästa klass medan första klassen är ute och kör osv. Vips så är klockan kanske 10:00-10:30 och grannarna har en behaglig dag framför sig.

Tveksamt om gnälliga grannar till motorbanor skulle tycka att det va ok, då har man ju redan väckt björnen i skogen, det låter lika illa i deras öron om hojarna rullar på banan eller står stilla i depån på varvstopp.

Överskrider man dessutom gränsvärdena redan när man mäter bullret så lär det bli ett jeffla gnäll på grannarna samt böter eller slutkört den dagen.

Knepigt att finna en bra lösning tror jag.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Det tror inte jag :)

Sant, man behöver inte göra mätningen ute på banan med avgasröret riktat mot närmaste granne. Om man gör mätningen på ett väl valt ställe så kommer ljudet aldrig överskrida gränsvärdet hos grannen, kvittar hur mycket det låter från hojen.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Sant, man behöver inte göra mätningen ute på banan med avgasröret riktat mot närmaste granne. Om man gör mätningen på ett väl valt ställe så kommer ljudet aldrig överskrida gränsvärdet hos grannen, kvittar hur mycket det låter från hojen.

Miljömätning som du pratar om nu är bara "lite" svårt att utpeka VEM som låter för mycket.

Eller så får man gruppbestraffa, den grupp av hojar som är ute o kör nu, de låter för mycket så ni får inte köra, var god fixa.
Blir det bättre?

(over and out om ljud)

Nja, det känns ju som att de som försöker fixa tävlingen på Mantorp inte kommer göra det igen på grund av förklarliga skäl.

Om valet var att ha ERF på fredagen istället för "fredasträning" för att få det att gå runt ekonomiskt, SO BE IT.

Alternativet är ju ingen tävling alls, jag vet inte vilket som är bäst? men med tanke på många uttalanden i tråden här så kanske ingen tävling är bäst? om bara för att slippa klagomål från de deltagare som man försöker fixa en tävling till.

om en helg kostar en semesterdag mer eller mindre, är väl knappast avgörande för en helg som ändå kostar 10kkr+?

Det är väl knappast värre än att åka till Finland, kostar ju en massa restid istället, här kan man åtminstone titta på tävling under tiden och passa på att ha "säsongsavslutningsfest" på torsdakvällen i depån...

Om jag var arrangör skulle jag ställt in tävlingen och kört 2 dagars ERF istället, de förarna verkar ju åtminstone uppskatta att få tävla.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Miljömätning som du pratar om nu är bara "lite" svårt att utpeka VEM som låter för mycket.

Eller så får man gruppbestraffa, den grupp av hojar som är ute o kör nu, de låter för mycket så ni får inte köra, var god fixa.
Blir det bättre?
Trodde vi snackade om statisk mätning. Bara en hoj i taget. :tungan

Om jag var arrangör skulle jag ställt in tävlingen och kört 2 dagars ERF istället, de förarna verkar ju åtminstone uppskatta att få tävla.[/B]
Hade jag bara haft pengar så hade jag kört på Mantorp lör-sön. Hoppas verkligen att det blir tävling även nästa år när min budgeten skall vara bättre.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top