SM 2010 - Mantorp

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Trodde vi snackade om statisk mätning. Bara en hoj i taget. :tungan

Men då kommer det ju ta en dag till typ, statisk miljömätning av 200 hojar, det tar en stund... men men, fredagsträningen blir ljudmätardag istället och de som inte ljudmätt får inte tävla... typ?

Man ljudmäter fredag förmiddag tills man är klar med alla, sen tränar man den tid som är kvar...

Ljud behöver diskuteras tillsammans med folk som fattar ljudmätning tillsammans med SVEMO och sen komma fram till nåt bra reglemente utifrån det.
Som det är nu gissar alla om hur det funkar hit & dit och ingen kan egentligen nånting känns det som.

Den enskilt största frågan hos förarna verkar ju i dagsläget inte ha nån respons hos SVEMO.
Mer än att det godtyckligt verkar bestämmas hit o dit utan till synes nåt vettigt underlag.

Jajja, :backontopic

Mantorp räjset ska bli skoj, jag ÖNSKAR verkligen att ni som klagar, kan lägga lika mycket energi på att hjälpa till på tävlingen som ni gjort på den här tråden.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Håkan --> Jag förstår arrangörens frustration men förstår å andra sidan även förarnas likväl eftersom man återigen presenteras med ett nytt upplägg som påverkar ens egen planering och ekonomi.
Problemet är som ofta att info läcker ut utan tillräckligt mycket fakta. Mycket av irritationen hade kunnat undvikas om hela upplägget och en enkel förklaring kring hur man resonerat hade presenterats vid en tidpunkt.
Jag har full förståelse för de ekonomiska aspekterna för arrangören men ett nytt upplägg påverkar även förarnas möjligheter att delta. Tror ingen förare som "klagat" är ute för att racka ner på arrangören utan man uttrycker sin åsikt om det hela. Att arrangera något, jag är med och arrangerar ca 200-250 konserter per år, innebär att man måste vara beredd på både ris och ros.

Mantorp räjset ska bli skoj, jag ÖNSKAR verkligen att ni som klagar, kan lägga lika mycket energi på att hjälpa till på tävlingen som ni gjort på den här tråden.
Det ska bli fantastiskt skoj, inte tu tal om det.

Jag har lagt kanske 30 minuter på den här tråden så det kan jag absolut lägga på rejset också. ;)
 
Last edited:

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Ljud behöver diskuteras tillsammans med folk som fattar ljudmätning tillsammans med SVEMO och sen komma fram till nåt bra reglemente utifrån det.

Om du läst att jag endast förtydligade ett tidigare inlägg så hade vi iallafall sluppit 4 off topic inlägg i denna tråden. Det var inte mitt förslag. Men jag kan inte hålla med dig mer om att detta skall diskuteras mellan Svemo, banägare, arrangörer OCH förare.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Om du läst att jag endast förtydligade ett tidigare inlägg så hade vi iallafall sluppit 4 off topic inlägg i denna tråden. Det var inte mitt förslag. Men jag kan inte hålla med dig mer om att detta skall diskuteras mellan Svemo, banägare, arrangörer OCH förare.

SVEMO bör prata med banägare, arrangörer och förare. Det "ni" förare inte verkar förstå är att "vi" arrangörer står på samma sida som er, vi fick de nya ljudreglerna kastade i ansiktet lika mycket som ni.

SVEMO sätter upp normer som vi alla måste följa men de ger oss inte utbildning och kompetens att på ett rättvist sätt kunna efterfölja regeln. Vi gissar och försöker på bästa sätt efterfölja reglerna precis som ni förare gör.

Det ända rätta VI alla kan göra tillsammans är att som banägare, arrangörer och förare gå samman "mot" SVEMO för sportens överlevnad. Det är precis lika tråkigt för oss i tävlingsledningen som för er förare att inte veta vilka eller om alla kommer klara sig, att vi får lägga mer tid på ljudbestraffningar än säkerhet för er tävlande.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Det ända rätta VI alla kan göra tillsammans är att som banägare, arrangörer och förare gå samman "mot" SVEMO för sportens överlevnad. Det är precis lika tråkigt för oss i tävlingsledningen som för er förare att inte veta vilka eller om alla kommer klara sig, att vi får lägga mer tid på ljudbestraffningar än säkerhet för er tävlande.

Håller med dig till fullo. :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tveksamt om gnälliga grannar till motorbanor skulle tycka att det va ok, då har man ju redan väckt björnen i skogen, det låter lika illa i deras öron om hojarna rullar på banan eller står stilla i depån på varvstopp.

Och där har vi problem nummer två.

Jag är tämligen övertygad om att dom gnälliga grannarna fullständigt skiter i om ljudnivån vid deras tomtgräns är 60db, 55db, eller 40db....
Dom hör ingen skillnad på ett par db hit eller dit så nivån är egentligen oviktig. Det som dom irriterar sig på är att dom hör buller hela dagen (eller helgen), och det bullret kommer dom att höra även om vi sätter en gräns på 85db förbipasserande till nästa år. Resultatet bilr att dom kommer att fortsätta och klaga hur vi än gör....

Visst, lyckas vi hålla oss inom gränsen som kommunen/länsstyrelsen (eller vem det nu är) sätter upp, så har vi rätt att bullra på. Men fortsätter grannen att klaga gång på gång, så kommer snart någon politiker att lyssna, och sänka gränsen ytterligare....

Det enda alternativet som jag kan se är att man gör nån form att ljudmijö åtärd precis vid närmaste granne (eller vid banan). Plantera skog, bygg vallar, bygg bullerplank, eller vad som helst. Det är det enda sättet så länge vi använder förbränningsmotorer och tävlar med.

OBS!!! Nu VET jag inte alls hur det går till när man diskuterar den här frågan med kommun/länsstyrelse (eller vem det nu är). Men jag undrar vad som skulle hända om man som banägare sätter lite hårt mot hårt när politikerna kommer och skärper kraven, och helt enkelt säger "Okej, vill ni ha det såhär så får vi lägga ner banan och all verksamhet som bedrivs på den som nu genererar såhär mycket inkomster till kommunen vid X antal tillfällen, genererar x-antal jobbtillfällen, och som nu huserar (exempelvis) vårat motorsportgymnasium" istället för att bara stå med mössan i handen och ge efter.... Skulle dom bara helt kallt säga, OK då får ni lägga ner eller? Jag vet bara Stefan som jobbar med detta, så han kanske vet?
Kanske man kunde få kommunen att gå in och hjälpa till med bullerdämpande åtgärder hos grannarna???

Nu är anmälan igång till SM på Mantorp!

Härligt Stefan! :tummenupp
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag är tämligen övertygad om att dom gnälliga grannarna fullständigt skiter i om ljudnivån vid deras tomtgräns är 60db, 55db, eller 40db....
Dom hör ingen skillnad på ett par db hit eller dit så nivån är egentligen oviktig. Det som dom irriterar sig på är att dom hör buller hela dagen (eller helgen), och det bullret kommer dom att höra även om vi sätter en gräns på 85db förbipasserande till nästa år. Resultatet bilr att dom kommer att fortsätta och klaga hur vi än gör....

Det är helt rätt, dessutom behöver det inte ens vara så att det ens HÖRS till den som klagar, utan de VET att det pågår nåt de inte tycker om av ena eller andra anledningen.

Så om "vi" ger efter på ljudnivån ett år, kommer det bara bli värre o värre framöver,
"Om ni sänkte er så mycket nu, varför kan det inte bli helt tyst?"

Typ...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
SVEMO bör prata med banägare, arrangörer och förare. Det "ni" förare inte verkar förstå är att "vi" arrangörer står på samma sida som er, vi fick de nya ljudreglerna kastade i ansiktet lika mycket som ni.

SVEMO sätter upp normer som vi alla måste följa men de ger oss inte utbildning och kompetens att på ett rättvist sätt kunna efterfölja regeln. Vi gissar och försöker på bästa sätt efterfölja reglerna precis som ni förare gör.

Det ända rätta VI alla kan göra tillsammans är att som banägare, arrangörer och förare gå samman "mot" SVEMO för sportens överlevnad. Det är precis lika tråkigt för oss i tävlingsledningen som för er förare att inte veta vilka eller om alla kommer klara sig, att vi får lägga mer tid på ljudbestraffningar än säkerhet för er tävlande.

Exakt, och vi måste försöka få SVEMO (och SBF också för den delen) att jobba för banägarna också, och försöka hjälpa dom att agera mot kommuner/länsstyrelser osv för att försöka få dom uppmärksamma på problematiken som håller på att ta död på all motorsport.

Iblans känns det faktiskt som att SVEMO och förarna, arrangörerna, banägarna jobbar emot varandra, och så är ju inte riktigt meningen med ett förbund... Vi är alla beroende av varandra, och måste kunna samlas kring våra gemensamma intressen och jobba tillsammans för att sporten ska överleva... Egentligen borde ju jag skita i det, jag har kanske inte så många aktiva år kvar i kroppen, och vi kan streta emot ett par år till så man kan "köra klart". Men jag vill ju kunna sitta och titta på underhållande racing även när jag är 60år gammal.....
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Och där har vi problem nummer två.

Jag är tämligen övertygad om att dom gnälliga grannarna fullständigt skiter i om ljudnivån vid deras tomtgräns är 60db, 55db, eller 40db....
Dom hör ingen skillnad på ett par db hit eller dit så nivån är egentligen oviktig. Det som dom irriterar sig på är att dom hör buller hela dagen (eller helgen), och det bullret kommer dom att höra även om vi sätter en gräns på 85db förbipasserande till nästa år. Resultatet bilr att dom kommer att fortsätta och klaga hur vi än gör....

Visst, lyckas vi hålla oss inom gränsen som kommunen/länsstyrelsen (eller vem det nu är) sätter upp, så har vi rätt att bullra på. Men fortsätter grannen att klaga gång på gång, så kommer snart någon politiker att lyssna, och sänka gränsen ytterligare....

Det enda alternativet som jag kan se är att man gör nån form att ljudmijö åtärd precis vid närmaste granne (eller vid banan). Plantera skog, bygg vallar, bygg bullerplank, eller vad som helst. Det är det enda sättet så länge vi använder förbränningsmotorer och tävlar med.

OBS!!! Nu VET jag inte alls hur det går till när man diskuterar den här frågan med kommun/länsstyrelse (eller vem det nu är). Men jag undrar vad som skulle hända om man som banägare sätter lite hårt mot hårt när politikerna kommer och skärper kraven, och helt enkelt säger "Okej, vill ni ha det såhär så får vi lägga ner banan och all verksamhet som bedrivs på den som nu genererar såhär mycket inkomster till kommunen vid X antal tillfällen, genererar x-antal jobbtillfällen, och som nu huserar (exempelvis) vårat motorsportgymnasium" istället för att bara stå med mössan i handen och ge efter.... Skulle dom bara helt kallt säga, OK då får ni lägga ner eller? Jag vet bara Stefan som jobbar med detta, så han kanske vet?
Kanske man kunde få kommunen att gå in och hjälpa till med bullerdämpande åtgärder hos grannarna???



Härligt Stefan! :tummenupp

Nu börjar vi närma oss kärnan i ämnet! Du har helt rätt i hur det funkar här hos oss. Grannen skiter fullständigt i hur mycket det bullrar, det är ATT det bullrar han bryr sej om. Vårt sätt att hantera detta är att hålla oss inom det lagen säger. Att försöka sätta hårt mot hårt kommer våra vänner på miljöavdelningen bara att skratta åt, eftersom dom bara följer de paragrafer som reglerar sånt här. Säger vi att vi lägger ner får vi garanterat ett hånskratt till svar från tjänstemännen. Politikerna, däremot, är lite räddare för opinionen, dom vill ju bli återvalda. Dom har dock svårt att stå emot tjänstemännen, som i praktiken är de som bestämmer.

Det är helt rätt, dessutom behöver det inte ens vara så att det ens HÖRS till den som klagar, utan de VET att det pågår nåt de inte tycker om av ena eller andra anledningen.

Så om "vi" ger efter på ljudnivån ett år, kommer det bara bli värre o värre framöver,
"Om ni sänkte er så mycket nu, varför kan det inte bli helt tyst?"

Typ...

Där tror jag du har helt fel. Så länge vi sköter oss kan dom inte lagligen göra ett dyft åt oss.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nu börjar vi närma oss kärnan i ämnet! Du har helt rätt i hur det funkar här hos oss. Grannen skiter fullständigt i hur mycket det bullrar, det är ATT det bullrar han bryr sej om. Vårt sätt att hantera detta är att hålla oss inom det lagen säger. Att försöka sätta hårt mot hårt kommer våra vänner på miljöavdelningen bara att skratta åt, eftersom dom bara följer de paragrafer som reglerar sånt här. Säger vi att vi lägger ner får vi garanterat ett hånskratt till svar från tjänstemännen. Politikerna, däremot, är lite räddare för opinionen, dom vill ju bli återvalda. Dom har dock svårt att stå emot tjänstemännen, som i praktiken är de som bestämmer.?

Okej, det är intressant att veta hur det fungerar. :tummenupp
Kan man inte få lokalpolitikerna att påverka tjänstemännen alls?
Kan man få kommunen (som verkar vilja ha motorbanan kvar) att hjälpa till på något annat sätt? Skjuta till pengar för bullerdämpande åtgärder

Vilken bana är det som har dom största problemen idag?
Hur ser problematiken ut egentligen? Hur många grannar är det som påverkas? 1, 2, 30? Är det så att det bara är EN granne som bor inom "bullerområdet" så kanske man kan få hjälp av en villig och hjälpsam lommun att titta på att lösa ut den grannen istället som typ vägverket gör när man bygger vägar, eller som gruvan i Malmberget?

(Jag spekulerar nu helt fritt och försöker hitta nån bra idé... )



Där tror jag du har helt fel. Så länge vi sköter oss kan dom inte lagligen göra ett dyft åt oss.

Problemet är (och det är bara vad jag tror iofs) att om man fortsätter att klaga och klaga så kommer ju nån politiker snart att lyssna, och ändra reglerna. Sen sitter vi i samma rävsax igen...
Det känns som att man måste hitta nån lite mer hållbar lösning än att bara försöka anpassa/uppfinna avgassystemen som inte finns att köpa för varje gång reglerna ändras. Det känns som att man bara skjuter upp det oundvikliga (att alla banor läggs ner) istället för att hitta en mer permanent lösning....
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
...Visst det tar inte 10sek, men man ska hinna se att föraren håller rätt varv (få om är stadiga som det mäts nu) och hinna läsa av.
Låt en funktionär varva upp hojen snabbt medan en annan mäter. Svårare än så behöver det inte vara.

Angående att sätta hårt mot hårt ligger det faktiskt en hel del i det påståendet. Så länge banägarna kröker rygg och accepterar allt de åläggs är risken att de bara blir "värre" och värre för varje år som någon nämnde. Tjänstemän kan också påverkas och jag tror att det är politikerna i kommunen man ska bearbeta (det görs säkert redan). Har du inte kommunpolitikerna med dig får du inget större projekt att flyta.

Nu är anmälan igång till SM på Mantorp!
Kanon!

Men vart hittar man inbjudan som man ska kryssa i att man har läst?
Tidsschema, TR osv?
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
www.arc.nu
Kolla på kommande evenemang.

Bra Stefan! :tummenupp

Hur blir det på "torsdagsträningen", försöker man knöla in alla BoTT, REC, och NEC förare i STK1000/R1000 grupperna eller?
Såg att dom inte fick egna grupper...

Kommer det ljudmätas redan på torsdagen så man får lite "heads up" om man har problem?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ge mig 20 hk till på slangen så fasen ska jag spöa dig Macke på Mantorp! /om jag nu körde och hade 20 hk till på slangen :D /hets ...? jaaaaa :)

Ska även mullra så gött jag kan för att sprida lite glädje på dom fulla läktarna med publik som valfärdar ända från Linköping för att se spektaklet.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ge mig 20 hk till på slangen så fasen ska jag spöa dig Macke på Mantorp! /om jag nu körde och hade 20 hk till på slangen :D /hets ...? jaaaaa :)

Det tvivlar jag faktiskt inte på... Har nog aldrig varit snabbare än dig, och bara vunnit över dig en gång. Det var på Anderstorp när du körde den italienska traktorn, och fick soppatorsk på sista varvet... Ha ha
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det tvivlar jag faktiskt inte på... Har nog aldrig varit snabbare än dig, och bara vunnit över dig en gång. Det var på Anderstorp när du körde den italienska traktorn, och fick soppatorsk på sista varvet... Ha ha
Meh, inte ge dig så fort! Du får släcka 2 cylindrar o köra lite Knutstorp nästa helg! ;)

Tror jag körde 1.22 som absolut bäst igår. Men det var med lite strul... kan nog med fungerande quickshifter / växellåda och lite drevningsförfining komma ner iaf minst 2 sek till i ett "naffs"... Kanske. =)

Detta då på Conti...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Meh, inte ge dig så fort! Du får släcka 2 cylindrar o köra lite Knutstorp nästa helg! ;)

Tror jag körde 1.22 som absolut bäst igår. Men det var med lite strul... kan nog med fungerande quickshifter / växellåda och lite drevningsförfining komma ner iaf minst 2 sek till i ett "naffs"... Kanske. =)

Detta då på Conti...

Ska du köra den 25:e?

Då kan jag ta rygg på dig... ;)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top