SM 2010 - Mantorp

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Miljömätning som du pratar om nu är bara "lite" svårt att utpeka VEM som låter för mycket.

Eller så får man gruppbestraffa, den grupp av hojar som är ute o kör nu, de låter för mycket så ni får inte köra, var god fixa.
Blir det bättre?

(over and out om ljud)

Nja, det känns ju som att de som försöker fixa tävlingen på Mantorp inte kommer göra det igen på grund av förklarliga skäl.

Om valet var att ha ERF på fredagen istället för "fredasträning" för att få det att gå runt ekonomiskt, SO BE IT.

Alternativet är ju ingen tävling alls, jag vet inte vilket som är bäst? men med tanke på många uttalanden i tråden här så kanske ingen tävling är bäst? om bara för att slippa klagomål från de deltagare som man försöker fixa en tävling till.

om en helg kostar en semesterdag mer eller mindre, är väl knappast avgörande för en helg som ändå kostar 10kkr+?

Det är väl knappast värre än att åka till Finland, kostar ju en massa restid istället, här kan man åtminstone titta på tävling under tiden och passa på att ha "säsongsavslutningsfest" på torsdakvällen i depån...

Om jag var arrangör skulle jag ställt in tävlingen och kört 2 dagars ERF istället, de förarna verkar ju åtminstone uppskatta att få tävla.

De heter ju

Endurance for fun:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Vara gnällig e ju inte så kul!

Men då kommer det ju ta en dag till typ, statisk miljömätning av 200 hojar, det tar en stund... men men, fredagsträningen blir ljudmätardag istället och de som inte ljudmätt får inte tävla... typ?

Man ljudmäter fredag förmiddag tills man är klar med alla, sen tränar man den tid som är kvar...

Ljud behöver diskuteras tillsammans med folk som fattar ljudmätning tillsammans med SVEMO och sen komma fram till nåt bra reglemente utifrån det.
Som det är nu gissar alla om hur det funkar hit & dit och ingen kan egentligen nånting känns det som.

Den enskilt största frågan hos förarna verkar ju i dagsläget inte ha nån respons hos SVEMO.
Mer än att det godtyckligt verkar bestämmas hit o dit utan till synes nåt vettigt underlag.

Jajja, :backontopic

Mantorp räjset ska bli skoj, jag ÖNSKAR verkligen att ni som klagar, kan lägga lika mycket energi på att hjälpa till på tävlingen som ni gjort på den här tråden.

På crossSm har det varit ljudmätning i flera år!

Å det har varit upp mot 300st hojar som ska ljudmätas o plomba ljuddämpare på. Har inte varit ngra problem alls. Kan väl inte vara svårare o få till en statisk mätning på Rr hojar.??

Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Det finns logiska förklaringar.

Är det inte så att vi alla är beroende. Som vid allt beroende så skapar abstinensen dåligt hummör, ja ibland tom skakningar och svettningar.

När vi mår så dåligt måste vi hitta något att ta ut all vår frustration på. Det blir såklart innom det område som ligger oss närmast om hjärtat, roadracing.

När vi är i depån stillas vårt behov, där skrattar vi och är glada samt kramas och gullar med ett leende på läpparna.

Stor kram till er alla, för snart är det dags ingen.
Stor frågan är hur vi ska klara oss genom vintern.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det finns logiska förklaringar.

Är det inte så att vi alla är beroende. Som vid allt beroende så skapar abstinensen dåligt hummör, ja ibland tom skakningar och svettningar.

När vi mår så dåligt måste vi hitta något att ta ut all vår frustration på. Det blir såklart innom det område som ligger oss närmast om hjärtat, roadracing.

När vi är i depån stillas vårt behov, där skrattar vi och är glada samt kramas och gullar med ett leende på läpparna.

Stor kram till er alla, för snart är det dags ingen.
Stor frågan är hur vi ska klara oss genom vintern.

Ha ha ha! Så jäkla sant!!! :tummenupp

Ja, vintermånaderna brukar vara tuffa.... En del som är rika brukar ju fuska och hålla på att åka utomlands och träna redan i Februari och Mars... Usch! :D

Det blir väl som vanligt. Försöka ignorera abstinensen, skjuta upp allt som ska göras med sponsorer och hojen till sista veckorna innan premiären så man får stressa arselet av sig... Ha ha ha

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Och man la ERF på fredagen för att ERF skulle få träna på torsdagen? Brukar ni träna på banan dagen innan tävling?

Har hört från så många att en stor fördel med ERF är att man bara behöver vara hemifrån en dag, därav frågorna.

Vi har i år haft träning dagen innan på samtliga race. Det är inte alla team som har kört träning, men många tycker att det är bra.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vi har i år haft träning dagen innan på samtliga race. Det är inte alla team som har kört träning, men många tycker att det är bra.
Okej :tummenupp

På crossSm har det varit ljudmätning i flera år!
Å det har varit upp mot 300st hojar som ska ljudmätas o plomba ljuddämpare på. Har inte varit ngra problem alls. Kan väl inte vara svårare o få till en statisk mätning på Rr hojar.??
Men är du trög eller? Det går inte! Helt omöjligt! :D

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Spä inte på något som inte är sant! Det är INTE tänkt att gynna ERF, det är tänkt att göra det möjligt att köra ett SM. ERF hade sin kalender klar utan detta race, men vi är glada att få köra ett extra race, även om det blir på en fredag.
Okej, sorry. Missat det isåfall. Det kan kännas nog kännas så bara från en "outsider". Fast jag ska sluta prata om det då jag inte ens ska köra.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Last edited:

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Nu är jag anmäld!
Dock kommer jag bara att köra på söndagen, det borde man väl få va??

/ Svensken

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Tveksamt om gnälliga grannar till motorbanor skulle tycka att det va ok.

Öppna en ny bärs och tänk en gång till.

Maxvärdet vid en sådan mätning skall ju motsvara maxvärdet vid körning på banan. Altsså skall en tokvarvande hoj i depån inte få låta mer (hos grannen) än dom som är ute och kör på banan.

Om jag vore gnällig granne skulle jag föredra att ha ett (inte) störande ljud 1-2 sekunder istället för hela dagen, vilket är det vi har idag.

Diskussion om ljudmätningarnas vare eller icke vara pågår nästan dagligen inom och utom svemo, den som tror något annat har väldigt fel. :banana
JAG var med på i princip alla förarmöten i anderstorp senast, jag var där för att få frivilliga som kunde låta sina hojar mätas på fullvarv så vi kan få lite referensvärden. Det var inte speciellt många som ville "hjälpa till" med det. Gnälla går bra men hjälpa till är jobbigt.:brinnerup

Vi kommer göra ett nytt försök på Mantorp, hoppas vi får fler frivilliga då. Det planeras även ett informationsmöte men det låter jag Stefan återkomma om när han har allt klart. :banana

/HW

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
JAG var med på i princip alla förarmöten i anderstorp senast, jag var där för att få frivilliga som kunde låta sina hojar mätas på fullvarv så vi kan få lite referensvärden. Det var inte speciellt många som ville "hjälpa till" med det. Gnälla går bra men hjälpa till är jobbigt/HW

Å JAG var med på förarmötet på lördagsmorgonen + extra förarmötet som var på em å försökte du då att få frivilliga att ställa upp så måste du sagt det väldigt lågt ,,, tala ur skägget nästa gång så man hör istället för att "gnälla" över att det inte är någon som vill hjälpa till, så hjälper jag gärna till å gasar lite :krama

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
JAG var med på i princip alla förarmöten i anderstorp senast, jag var där för att få frivilliga som kunde låta sina hojar mätas på fullvarv så vi kan få lite referensvärden. Det var inte speciellt många som ville "hjälpa till" med det. Gnälla går bra men hjälpa till är jobbigt.:brinnerup
/HW

Jag vet att du fullgasmätte hojen för Linus i R1000 och ställer gärna upp för en repa på Mantorp. Ska bli intressant!:tummenupp

Var på eftermiddagsmötet och missade att du sökte hojar.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki

Jag anmälde mig frivilligt till detta men efter passet vinkade du bara förbi mig. Jag stannade till och frågade om vi skulle mäta men du ville tydligen inte. Så det är väl återigen processen som inte fungerar.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Diskussion om ljudmätningarnas vare eller icke vara pågår nästan dagligen inom och utom svemo, den som tror något annat har väldigt fel. :banana

Vi kommer göra ett nytt försök på Mantorp, hoppas vi får fler frivilliga då. Det planeras även ett informationsmöte men det låter jag Stefan återkomma om när han har allt klart. :banana

/HW

Vi var nog ca 10 som anmälde oss för att hjälpa till i SST1000 och Superstock 600 ivgf...:va

Jag tycker att vi borde ha en förar representant (som Klippinge föreslagit) som på fre kväll alt lör morgon på race helgerna, har ett möte med Svemo/tävlingsledningen och för förarnas talan. Så slipper alla tjafsa om samma sak.

Nominerar Macke!:tummenupp

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Öppna en ny bärs och tänk en gång till.

Maxvärdet vid en sådan mätning skall ju motsvara maxvärdet vid körning på banan. Altsså skall en tokvarvande hoj i depån inte få låta mer (hos grannen) än dom som är ute och kör på banan.

Om jag vore gnällig granne skulle jag föredra att ha ett (inte) störande ljud 1-2 sekunder istället för hela dagen, vilket är det vi har idag.

/HW

PÅ förarmötet (för STK1000 och STK600 som jag var på iaf) så anmälde sig i stort sett ALLA (inklusive jag själv), och tyckte dessutom att det var riktigt bra att du ville prova ett nytt sätt att mäta på. :tummenupp

Problemet var nog bara att när man väl svängde av passet så var det väldigt otydligt vart du stod och mätte, vart man skulle svänga av, och när man skulle bli mätt....

Samtliga pass jag svängde av så åkte jag väldigt långsamt förbi infarten till besiktningshallen/parc fermé och tittade länge efter dig eller något mätställe utan att se nåt.

Jag tror inte att den dåliga uppslutningen på själva mätningen berodde på ovilja eller dålig samarbetsvilja bland förarna, utan mer på att man inte riktigt visste vart man skulle ta vägen.... SAMTLIGA förare tyckte att det var ett riktigt bra initiativ från din sida Hannes!!!! :tummenupp

Jag hoppas att vi kan göra något liknande på Mantorp!

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag stod på banan och kollade ljudet, det var besiktningspersonalen som skulle mäta i depån men det blev inte så mycket av det tyvärr. Till mantorp försöker vi hitta mer personal som kan hantera en ljudmätare så vi kan göra det bättre där.

Eftermiddagsmötet hann jag inte vara med på, inte ens jag kan vara på 2 ställen samtidigt.

/HW

PÅ förarmötet (för STK1000 och STK600 som jag var på iaf) så anmälde sig i stort sett ALLA (inklusive jag själv), och tyckte dessutom att det var riktigt bra att du ville prova ett nytt sätt att mäta på. :tummenupp

Tack. Det var många som kom till mig efter mötet men inte för att anmäla sig som frivilliga utan för att få reda på sina mätresultat.
Några men långt ifrån alla.

/HW

Å JAG var med på förarmötet på lördagsmorgonen + extra förarmötet som var på em å försökte du då att få frivilliga att ställa upp så måste du sagt det väldigt lågt ,,, tala ur skägget nästa gång så man hör istället för att "gnälla" över att det inte är någon som vill hjälpa till, så hjälper jag gärna till å gasar lite :krama

Det måste varit mitt i ett avsnitt av "lost", då har jag inte tid med förarmöten.... :va Nja, mer troligt är att jag var fullt upptagen med något annat ljudrelaterat så jag missade ditt möte.
Nu vet ni alla om att vi kommer göra om det i mantorp i alla fall, så då kan ju ni söka upp besiktningspersonalen själva om jag inte får tag på er innan.:bow

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jättebra Hannes!!!! :tummenupp

Vi förare hjälper nog till så gott vi kan för att hitta ett bättre sätt att mäta ljudet på.

Jag tror att det föll på att många letade efter dig efter passen (ikl. jag själv) utan att tänka på att du nog fortfarande stod ute på banan och mätte...

Jag tycker att vi kan göra det obligatoriskt på Mantorp!
Efter varje pass stoppar vi alla och gör en snabb ljudmätning på fullvarv (passar på när motorn är varm) och sen antecknar värdet. Det borde inte ta mer än ett par sekunder per förare. Och sen kan du jämföra med dina värden ute på banan och försöka hitta ett samband.... Det är jag säker på att dom flesta ställer upp på :tummenupp

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag vet att du fullgasmätte hojen för Linus i R1000 och ställer gärna upp för en repa på Mantorp. Ska bli intressant!:tummenupp

Var på eftermiddagsmötet och missade att du sökte hojar.
Ja, vi är många som vill veta hur mycket din MotoGP-megafon kan prestera. Jag tippar på 130 dB.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...