Det är många som tror att deras motorer skall gå sönder om dom varvar fullt...
Ha ha... Ja, då skulle dom ha rasat för länge sen på banan va?
Det är många som tror att deras motorer skall gå sönder om dom varvar fullt...
Ha ha... Ja, då skulle dom ha rasat för länge sen på banan va?![]()
...finns ju alla experter från alla delar av näringslivet samlade så vi har nog snart ett par trovärdiga svar.![]()
Ok detta har du bättre koll på än dom flesta, bra jobbat HannesÖppna en ny bärs och tänk en gång till.
Maxvärdet vid en sådan mätning skall ju motsvara maxvärdet vid körning på banan. Altsså skall en tokvarvande hoj i depån inte få låta mer (hos grannen) än dom som är ute och kör på banan.
Om jag vore gnällig granne skulle jag föredra att ha ett (inte) störande ljud 1-2 sekunder istället för hela dagen, vilket är det vi har idag.
Diskussion om ljudmätningarnas vare eller icke vara pågår nästan dagligen inom och utom svemo, den som tror något annat har väldigt fel.
JAG var med på i princip alla förarmöten i anderstorp senast, jag var där för att få frivilliga som kunde låta sina hojar mätas på fullvarv så vi kan få lite referensvärden. Det var inte speciellt många som ville "hjälpa till" med det. Gnälla går bra men hjälpa till är jobbigt.
Vi kommer göra ett nytt försök på Mantorp, hoppas vi får fler frivilliga då. Det planeras även ett informationsmöte men det låter jag Stefan återkomma om när han har allt klart.
/HW
På Smokeys camp i Anderstorp tillagades det Anglosaxisk ventilsallad med tillbehör när galna besökare tokvarvade sina hojar hela natten utan belastning, fast detta var på medeltiden.Helt seriöst, jag har redan träffat flera som inte ställer upp då dom säger att deras motorer kommer gå sönder om man varvar fullt utan belastning.
Jag är ingen motorkonstruktör så jag vet inte med säkerhet vad som är rätt eller fel men på det här forumet finns ju alla experter från alla delar av näringslivet samlade så vi har nog snart ett par trovärdiga svar.![]()
När jag var där för 25 år sedan var det en finne i tältet bredvid som kom på att man kan skruva av hela avgassystemet klockan 3 på natten och sedan varv tills motorn går sönder. För att inte tala om pissgropen som var typ 3 x 3 meter där lustigkurrarna turades om att putta ner varandra.På Smokeys camp i Anderstorp tillagades det Anglosaxisk ventilsallad med tillbehör när galna besökare tokvarvade sina hojar hela natten utan belastning, fast detta var på medeltiden.
Kanonbra att du skriver detta!!! hoppas nu att samtliga förstår förutsättningarna och att vi får en bra racehelg på Mantorp.Tänkte förklara lite hur vi tänkte med upplägget på Mantorp.
Det är alltid osäkert att arrangera en tävling när man ska ha
allt ansvar för ekonomi, säkerhet, publik osv. Värre blir det när
man blir ombedd att göra det 30 mil från hemmabanan, därför vill
man säkra upp det man kan. En stor anledning till att schemat ser
ut som det gör är att vi ska ha minst 32 banfunktionärer på ett ERF
race och minst 40 på en SM tävling på Mantorp. På torsdagen gäller det visuell överblick över banan. Jag tror att ni förare
har det lättare att ta ledigt Torsdag och Fredag än våra funktionärer
som ska bussas upp från Anderstorp. Ni kan ju alltid putsa på hojen
om ni inte hittar på något annat. Träningen på torsdag var inte med i planen från början men jag tyckte att det nästan var nödvändigt att
erbjuda träning på Mantorp innan en SM-deltävling. Det är ett samarbete
mellan Mantorp och ARC. Ni som inte tycker det är bra har ju fortfarande
ett eget val att göra./Carry
Tänkte förklara lite hur vi tänkte med upplägget på Mantorp.
<snipp snipp klipp klipp>
. Ni som inte tycker det är bra har ju fortfarande
ett eget val att göra./Carry
Tänkte förklara lite hur vi tänkte med upplägget på Mantorp.............................ett eget val att göra./Carry
Tänkte förklara lite hur vi tänkte med upplägget på Mantorp.
Det är alltid osäkert att arrangera en tävling när man ska ha
allt ansvar för ekonomi, säkerhet, publik osv. Värre blir det när
man blir ombedd att göra det 30 mil från hemmabanan, därför vill
man säkra upp det man kan. En stor anledning till att schemat ser
ut som det gör är att vi ska ha minst 32 banfunktionärer på ett ERF
race och minst 40 på en SM tävling på Mantorp. På torsdagen gäller det visuell överblick över banan. Jag tror att ni förare
har det lättare att ta ledigt Torsdag och Fredag än våra funktionärer
som ska bussas upp från Anderstorp. Ni kan ju alltid putsa på hojen
om ni inte hittar på något annat. Träningen på torsdag var inte med i planen från början men jag tyckte att det nästan var nödvändigt att
erbjuda träning på Mantorp innan en SM-deltävling. Det är ett samarbete
mellan Mantorp och ARC. Ni som inte tycker det är bra har ju fortfarande
ett eget val att göra./Carry
Hej Där.
Tillsammans med Carry/ARC samt det antal skrivelser som inkommit till sektionen där vi gemensamt med banägarna försöker hitta en enkelhet hur vi skall hantera ljudbestämmelserna från Naturvårdsverket har:
"Svemo Roadracingsektion vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:
Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.(flyby)
Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).
Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."
Faktadomare Hannes Westman med personal kommer att finnas på plats.
Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson/ordförande
Roadracingsektionen Svemo
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |