SM 2010 - Mantorp

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Hej Där.
Tillsammans med Carry/ARC samt det antal skrivelser som inkommit till sektionen där vi gemensamt med banägarna försöker hitta en enkelhet hur vi skall hantera ljudbestämmelserna från Naturvårdsverket har:

"Svemo Roadracingsektion vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:

Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.(flyby)

Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).

Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."

Faktadomare Hannes Westman med personal kommer att finnas på plats.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson/ordförande
Roadracingsektionen Svemo

:tummenupp:tummenupp

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
:Bugar
Tack för infon också :tummenupp
Hej Där.
Tillsammans med Carry/ARC samt det antal skrivelser som inkommit till sektionen där vi gemensamt med banägarna försöker hitta en enkelhet hur vi skall hantera ljudbestämmelserna från Naturvårdsverket har:

"Svemo Roadracingsektion vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:

Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.(flyby)

Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).

Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."

Med vänliga hälsningar

Bohmen

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2009
Hoj
Yamaha
Hej Där.

Med vänliga hälsningar

Mycket bra :tummenupp:tummenupp
Då är de bara att annmäla sej.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hej Där.

Med vänliga hälsningar

Mycket bra! :tummenupp

Både att ni tagit åt er av kritiken och ser över mätmetoden, och att du lägger ut informationen på det stället där man hittar flest aktiva roadracingförare just nu.

Mycket bra!!!!!!! :klappar

TACK!

#putte#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
R6-10RR
Äntligen!!!! Nu kan det nog bli fulla startfält på mantorp! Förbifartsmätning är det sämsta som hänt svensk roadracing...

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Nu har jag inte regelboken framför mig och kan den inte i huvet. Men vad säger regel 3.1.2 andra stycket om avstånd, varvtal, vinkel och allt det där vid mätningen? Det har ju en ganska stor inverkan på mätningen också.

/A

EDIT: Glömde den positiva biten (sorry mossberg:gnissla)
Sjukt bra att SVEMO tar åt sig och försöker tillsammans med arrangör och förare lösa problemen så vi får leka vidare! :Bugar:tummenupp

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Nu har jag inte regelboken framför mig och kan den inte i huvet. Men vad säger regel 3.1.2 andra stycket om avstånd, varvtal, vinkel och allt det där vid mätningen? Det har ju en ganska stor inverkan på mätningen också.

/A

Sjukt bra att SVEMO tar åt sig och försöker tillsammans med arrangör och förare lösa problemen så vi får leka vidare! :Bugar:tummenupp

http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/Codes_et_reglements/ROAD_RACING_GP_Eng.pdf

Sidan 68(dock inte samma db gräns :D)

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale

/A

Finns väl också en parameter att vid hög luftfuktighet så ska man inte mäta oavsett därför att resultatet inte blir tillförlitligt.

/Nitrous

edit: har för mig att jag läst detta i något FIM reglemente men det kanske enbart gällde flyby mätningen ??

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Sådär, anmäld & betald, nu ska det tränas utav helvete imorrn på Mantorp!

Ska bli en skoj tävling!!:Bugar:Bugar:Bugar

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
BOENDE Mantorp

För Er som söker boende nära banan kan jag rekomendera Spångholmen, ligger 5 min från motorbanan.

www.spangholmen.se

Nära banan, fräscha och trevliga rum. Tv och internet (nödvändigt på vischan), eget badrum med dusch.

Finns inte så många rum så boka snabbt.

/Nitrous

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Vad kostar torsdagsträningen egentligen? Det står 800:- i tilläggsreglerna och 1000:- på Mantorps hemsida?

1000 riksdaler för en timma. :näsblod

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Blir även en kvällsträning på onsdagen 15e kl 16.30 till 20.00 (troligen kan man inte köra efter 19.30).

Anmälan på plats från kl 15.00, 500kr.
Grupper och antal pass beror på hur många som anmäler sig för att träna, ingen begränsning i antal platser.
Flaggposteringar, ambulans, tränings och tävlingsledare på plats.

Vet inte om Carry har kommunicerat ut det på nåt sätt?

/Nitrous

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Intressant att se att jag är teknisk chef utan att vara tillfrågad. :va

Fick höra i efterhand att jag var det på Anderstorp också. :rolleyes:

Eftersom ingen pratar med mig kan jag ju annonsera här att jag kommer att meka åt Nordgren Racing under helgen och inte kan ställa upp. :)

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Intressant att se att jag är teknisk chef utan att vara tillfrågad. :va

Fick höra i efterhand att jag var det på Anderstorp också. :rolleyes:

Eftersom ingen pratar med mig kan jag ju annonsera här att jag kommer att meka åt Nordgren Racing under helgen och inte kan ställa upp. :)

Kan du ju inte komma med såhär sent förstår du väl! ;)

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag försöker boka depåbox va, det går så där. info@mantorp... funkar inte, den studsar. Ringer man numret i tilläggsreglerna får man 'numret finns inte' och ringer man till 50-numret (växel på hemsidan) får man hänvisning att man ska ringa till 63 på slutet. Där får man 'numret går inte att nås'.

Någon som kan förklara hur man bokar en depåbox enklast? :)

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Jag försöker boka depåbox va, det går så där. info@mantorp... funkar inte, den studsar. Ringer man numret i tilläggsreglerna får man 'numret finns inte' och ringer man till 50-numret (växel på hemsidan) får man hänvisning att man ska ringa till 63 på slutet. Där får man 'numret går inte att nås'.

Någon som kan förklara hur man bokar en depåbox enklast? :)

Om du mutar mig mycket så kan jag åka dit på lunchen och boka en box (om det finns någon kvar)
Box kostar vid tävling 2000:- per dag.

Hur många dagar ska du ha box?

/Nitrous

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...