20 race i Rookie? Räknar du med SO då eller är det bara riktiga SM?
Rookieracen i SO räknas med i samma serie som rookiecup i SM.
20 race i Rookie? Räknar du med SO då eller är det bara riktiga SM?
Precis, SVEMO borde göra som DMU, lägga ut race tillsammans med svenska bandagsarrangörer. Det är framtidens melodi tror jag.
Frågan är ju vad man vill uppnå.
Minskar man SM till att vara nåt sidoarrangemang till vanliga bandagar så har man bestämt och konkret eliminerat möjligheten att göra RR till vad det borde vara, en arenasport.
Skillnaden i publiksiffror mellan bil- och MC-sport är INTE 2 hjul, snarare sättet man arbetat med evenemangen. Förutsättningsmässigt hade det lika gärna kunnat vara vi som var STCC och bilarna som önskade att de fick vara med om TV-tiden. Förändring kommer inifrån, och den situation vi har nu är vad vi har att arbeta med. Frågan är åt vilket håll vi vill gå!
Du har helt rätt förstås! Fast om det kommer (som vi var på Mantorp) 220 förare till det ena arrangemanget, (team trackday) och inte ens hälften på en SM deltävling så borde nog SVEMO kanske ta sig en funderare på om det är värt att behålla det tidigare monopolet...
Banlicensen på Knudan tillåter 32 på tävling (om jag inte är ute och seglar helt). Det är därför vi i SSEmse satt 25 deltagare som max i varje grupp. Då kan vi ha minst två instruktörer och några från styrelsen ute på banan också.Om Zenergy försöker kompensera med att ta in mer pengar på bandagarna gillar jag det inte fullt ut. Ser jag till resultatlistorna så var vi 42st på banan (Knutstorp) under samma pass vilket jag finner lite många.
Banlicensen på Knudan tillåter 32 på tävling (om jag inte är ute och seglar helt). Det är därför vi i SSEmse satt 25 deltagare som max i varje grupp. Då kan vi ha minst två instruktörer och några från styrelsen ute på banan också.
Fast det är att ta den lätta vägen ut.
Den svåra vägen är att satsa på att återetablera motorsporten i de svenska hemmen och fylla på både startfälten och läktarna.
Hur då?
Genom att BÖRJA!
Vi kan inte dra 20.000 åskådare idag, vi kommer inte kunna göra det nästa år och med all sannolikhet inte året efter det heller. Men vi KAN vända trenden.
Med ett ökat publikintresse ökar mediabevakningen, sponsorintresset och evenemangen kan göras än bättre. Vi som arrangörer LÄR oss, publiken LÄR sig också.
Nu måste jag jobba.. hej
Fast det är att ta den lätta vägen ut.
Den svåra vägen är att satsa på att återetablera motorsporten i de svenska hemmen och fylla på både startfälten och läktarna.
Hur då?
Genom att BÖRJA!
Vi kan inte dra 20.000 åskådare idag, vi kommer inte kunna göra det nästa år och med all sannolikhet inte året efter det heller. Men vi KAN vända trenden.
Med ett ökat publikintresse ökar mediabevakningen, sponsorintresset och evenemangen kan göras än bättre. Vi som arrangörer LÄR oss, publiken LÄR sig också.
Nu måste jag jobba.. hej
eller så är det precis så man får fler att börja tävla, och när fler kommer att börja tävla så kommer även deras närmaste sörjande att komma och titta på evenemanget.
Min fråga är om "närmast sörjande".. Dvs 100-300 personer, är de publiksiffror vi vill sikta på?
Jag vill lägga på en nolla på det för att ens anse att vi riktigt är på väg!
nej själv klart inte, men dom kommer i sin tur ta med någon som i sin.. Ja du fattar.
Precis som du säger måste man börja från grunden.
Tror att det som behövs är en (1) promotor som kör alla serier, och kanske utökar till hela Skandinavien / Norden. Då kan det bli stort. Det har varit väldigt spretigt med olika namn och serier. Smått förvirrande faktiskt.
Kommer dem?
Till ett event som liknar bandag och sen har lite race i slutet på dan, med förare som ingen vet vilka det är?
Det som krävs för att du ska ha rätt där är att svenskar har ett helt annat beteende än resten av världen, för sneglar du på omvärlden där motorsport ÄR något att räkna med så är det inte direkt den vägen man har gått. Visst kan man göra dräggfest av det liksom mudtruck-eventen i USA och liknande, få lite inträden och sälja billig öl. Men igen, är det dit vi vill?
Vad jag ser saknas är inte bara publik, utan framförallt kapital och sponsorer. Både för förare och arrangörer då banorna inte underhåller sig själva. Kollar man då de upplägg som lyckats med detta så är det de riktiga tävlingarna. STCC, MotoGP, F1, WSBK, BSB osv. Gemensamt för alla dessa är också att de har evenemang som erbjuder besökarna mer under besöket än bara racing. Det händer saker i depån, det är en upplevelse att gå längs depågatorna och snegla in hos teamen osv.
Vi har inga team med stora trailers, eller ens snygga depågator, och det är inte så imponerande ytor vi kan visa upp. 2/3 av de punkterna kan vi inte påverka på kort sikt, men vi kan hjälpas åt att snygga till och styra upp depåområdet. Vi kan framförallt erbjuda något annat, nämligen den personliga kontakten. I brist på sponsorer som köper VIP-paket för 300 ksek/dag så finns det faktiskt tid att bjuda in vanliga besökare i tälten och visa hur förberedelserna inför ett race går till, prata lite däck, berätta hur det gick på kvalet och låta några provsitta hojen.
Skapa intresset hos de nyfikna som kommer! Alla som inte kraschade på kvalet har en hel del tid över under dan, utnyttja den till att sälja in er själva och sporten så att de få som kommer tar med sig några kompisar och grannen nästa år.
Om ni som förare gör DET, så kommer iaf vi på LMS att göra vad vi kan efter förmåga för att dra folk och erbjuda en så bra dag vi har resurser till. Tillsammans kan vi utan miljoner i budget förändra förutsättningarna radikalt på 3-5 år.
Men som sagt, vad VILL vi?
håller med i att det är viktigt att det händer något i depån.
var på racet i knutstorp och som jag skrev i en tråd (om det ej var denna tråden) var att jag undrar varför det är så jäkla mycket dö tid mellan heaten. ca 15 minuter race och sen ca 15 minuter dö tid som bara tråkar ut eden eventuella publiken... men som jag fick förklarat för mig när jag frågade varför man ej effektiviserar race mer och har tätare heat med mindre dö tid så fick jag till svar att detta var tydligen otroligt svårt om ej omöjligt............. så är det så att man ska ha halva tävlingen utan någon tävling att titta på så får man väl se till att det händer andra saker... och då är väl depån en bra sak att se till att det händer något i.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |