SM i RoadRacing Knutstorp ARC

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5875830 skrev:
Nu har han äntligen någon att prata med om månlandningen, Hylands-hörna, var de befann sig när JFK mördades och hur häftigt det var när färg-TV:n kom :)

För att inte tala om "... det var bättre förr, minns du när Honda sjufemtin kom, FIFAN vad den gick! Förgasarhästar och ett gôtt schlurpande från insugen när man satt på de kromade insugstrattarna från Roffes! Fifan vettu, vad den gick alltså!!...."

Typ ...

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
10 anmälda i ProSBK (varav 7 betalat), och 12 anmälda i Superstock 600 (9 betalat)??!! Det va inte mycket..
någon på banan som kan meddela om det verkar stämma?
Använder de Mylaps förresten under helgen, eller hur funkar det? Det brukar inte Hyllinge göra va?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
10 anmälda i ProSBK (varav 7 betalat), och 12 anmälda i Superstock 600 (9 betalat)??!! Det va inte mycket..
någon på banan som kan meddela om det verkar stämma?
Använder de Mylaps förresten under helgen, eller hur funkar det? Det brukar inte Hyllinge göra va?

13 anmälda i rookie600, ett par krascher och en svartflaggning för buller eller nåt så har jag ju top 10 placering :yoparty

Är inte på plats förrän kring 17, så kan inte rapportera förrän dess.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
1200kr för träningen måste betecknas som ocker!

Trots dessa ockerpriser (enligt dig) så bedömer ARC att tävlingen kommer att gå back med cirka 100000 kr. Så, hur ska man se på kostnaden för träningen då? Att 1200 var för billigt?

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 390
Sen kan jag inte förstå varför det är gratis inträde för barn/ungdomar under 15år. Det kanske är en piss i Nilen i sammanhanget och inte gör så mycket ekonomiskt då publiken inte är så stor, men jag som hade med mig grabben som är 13 hade gärna betalt för honom också. Halva priset under 15 och gratis under 5år?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Trots dessa ockerpriser (enligt dig) så bedömer ARC att tävlingen kommer att gå back med cirka 100000 kr. Så, hur ska man se på kostnaden för träningen då? Att 1200 var för billigt?

Samtidigt kunde de varit ännu mer back om de bett om ännu mer pengar.

Det är helt enkelt för få utövare kvar i sporten.

Via Facebook såg jag igår oxå att det nu snackas om en NY serie nästa år som ska konkurrera om utövarna.

Vad hände med att gå ihop och försöka tillsammans? Antar att det är en styck M.L. i vägen för det.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph

Hur många kom på träningen? Jag, och några till, sket i träningen då vi tyckte den var dyr. Lite lägre pris och fler hade deltagit???

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Samtidigt kunde de varit ännu mer back om de bett om ännu mer pengar.

Det är helt enkelt för få utövare kvar i sporten.

Via Facebook såg jag igår oxå att det nu snackas om en NY serie nästa år som ska konkurrera om utövarna.

Vad hände med att gå ihop och försöka tillsammans? Antar att det är en styck M.L. i vägen för det.

Rookie klassen måste bli billigare för att det ska bli en vettig tillväxt inom sporten, de flesta som börjar köra gör det i någon rookie klass.

Räknar man vad en tävling går på så kommer man snabbt upp i pengar.

I min värld borde det vara Endurance däck som enhetsdäck i rookie, 2bak och 1 framdäck per helg. Samma för alla.
Spela roll om varvtiderna inte blir lika snabba! Det är rookie vi snackar, inte Motogp :)
Fler har då möjlighet att köra fler race när kostnaderna sjunker.

Någon mer som tänker som mig?

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Mer träning och mindre race, ska man vinna så måste man ha nya sulor = dyrt.
Mitt förslag är 1 långt race samt byta ut det andra till träning...
Jag hade inte kört på 7 veckor och helt klart kunnat kört bättre om man fått testa lite mera, specielt soppe förbrukning ;)...

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Rookie klassen måste bli billigare för att det ska bli en vettig tillväxt inom sporten, de flesta som börjar köra gör det i någon rookie klass.

I min värld borde det vara Endurance däck som enhetsdäck i rookie, 2bak och 1 framdäck per helg. Samma för alla.
Spela roll om varvtiderna inte blir lika snabba! Det är rookie vi snackar, inte Motogp :)

Jag!

När jag körde Rookie körde jag alltid på samma set däck hela helgen. Räckte för att vara med i toppen.

Begränsning på antal däck hade varit bra, enhetsdäck är inte bra. Finns en annan tråd som diskuterar just detta med däcken tror jag.

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Jag håller med att det bör vara billigare att komma in i sporten.
1200:- för träning är så pass dyrt att många hoppar en sådan träning, samt 2800:- för race är i mesta laget. Så man får nog se det som så att 4000:- var för mycket för en racehelg för att få tillräckligt med deltagare.

Inför Linköping så läste jag att det skulle kosta 400:- för träning, samt 2100:- för racehelg, det är mer vettiga pengar om man försöker få fler förare till start (särskilt i slutet av säsongen).

Och större startfält är klart mer attraktivt ur publiksynpunkt, istället för att se 10st komma till start. Och det är publik man vill ha om man som förare skall kunna locka med sig spons. Och bjud in publiken i depån (tillgänglighet), info om vem som är vem och kör vad och erfarenhet, gridshow, etc...
LMS verkar till att jobba mycket med detta, vilket jag tror är bra i långa loppet. Kanske inte ger så mycket första gången men intresset kan öka.

Jag personligen hoppas dock inte det blir fler ideér typ startträningsrace á la SO med 6-8 varv. Knappt lönt att starta upp hojen för att passera målflagg inom 10 minuter. SM racen är det bra distans på. Ett race skall i alla fall vara runt 20 min.

Och inte två olika serier SO/SM, inte lönt med så få förare som det är idag.

Jag vet inte vad ni andra tycker men känns som att det blir roligare att köra om det är fler.
Det var mina 25cent. Ha det.

Christian #18 R1000

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Jag också!

ALLT som håller nere priserna borde vara prio ett i en rookieklass, jag har inga som helst förslag för tillfället men däcksbegränsning känns som en väldigt bra tanke.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag!

När jag körde Rookie körde jag alltid på samma set däck hela helgen. Räckte för att vara med i toppen.

Nu minns inte jag när du klassade upp. Men vi satt och jämförde lite tider mellan klasserna över tid här nyligen, och gapet mellan A och B klasserna har minskat de senaste åren. Det har börjat gå larvigt fort i Rookie nu vilket känns jäkligt synd faktikst.

Steget in i rookie har blivit högt, alldeles FÖR högt. Det är naturligtvis en konsekvens av alldeles för små startfält överlag, där de snabbaste sätter normen alldeles för tydligt när fälten krymper. Det är liksom ok att va 9a av 23, men inte av 9.

Det som för bara ett par år sen var 1,04 är nu 1,00 ungefär. Eller 1,13 --> 1,09 osv... Rookie får inte bli för snabbt och ser man till tiderna idag känns det som att vi egentligen har ett rätt bra Elit-fält men bara en handfull Rookies.

Som jag ser det borde fler klassa upp, då minskar också stressen på att va skitsnabb redan när man kör sitt första Rookie-race. Men det har det ju tjatats om i flera år, och det har ju gått sådär..

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph

Men då försvinner ju möjligheten att köra på begagnade däck. För min del blir det dyrare då. Lyxade till det denna helgen och körde på ett nytt bakdäck, begagnat fram. Total däckkostnad 2500:-, dvs lägre än anmälningsavgiften. Dom däcken hade säkert räckt till fredagsträningen med.
Nu var ju visserligen jag en av de långsammaste, men ändå, med möjligheten till begagnade däck från superstock behöver inte däckkostnaden bli så dyr för rookies.

Det som tidigare avskräckt mig från att börja tävla är att alla varit så in i helvetes snabba. Under mitt första rookierace blev jag varvad av precis alla, då är det ju inte så kul att "tävla". Hoppas på lite fler nybörjare nästa år så jag har nån att fajtas med :tungan

Men för att inte tråden ska spåra in på något det redan finns så många trådar om, får jag ändå säga att det varit en kanonhelg! Trots den höga avgiften...
Min första "stora" tävling jag deltagit i (andra totalt), och så sjukt skoj det var! Tyckte allt var bra arrangerat, fick iaf tillräckligt med information som förare för att veta vad som gällde, när jag skulle köra osv.
Kommer definitivt att bli fler tävlingar!

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Ska man få fart på detta och öka deltagarantalet så skulle man nog satsa på att han en liten reklamskylt för "Ta licens/prova RR" på VARENDA bandag som finns. Många vill nog prova RR men behöver en knuff eller information för att ta tag i det.

När man tagit sin licens tycker jag att man borde få 50% rabatt på sitt första race, och låna en transponder gratis ist. för att hyra för 500kr.

Det i kombination med en däckbegränsning tror jag hade gjort att fler hade provat på att köra ett race. Insteget blir lägre då kostnaden är mer överkomlig. Alla kanske inte fastnar och kör fler race, men det är potentiellt fler som blir bitna.

RR är väl lite som all annars business, man kan inte sitta och vänta på att kunderna ska komma utan de behöver lockas och bearbetas med diverse specialerbjudande.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Mer träning och mindre race, ska man vinna så måste man ha nya sulor = dyrt.
Mitt förslag är 1 långt race samt byta ut det andra till träning...
Jag hade inte kört på 7 veckor och helt klart kunnat kört bättre om man fått testa lite mera, specielt soppe förbrukning ;)...

Nja, det är ju racen som är roligast! Ska det vara mer träning så får det inte bli mindre race. Isf skulle man kört på danskarnas koncept, och haft några bandagar innan racet.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
RR är väl lite som all annars business, man kan inte sitta och vänta på att kunderna ska komma utan de behöver lockas och bearbetas med diverse specialerbjudande.
Det har jag försökt säga i många år men inställningen hos många arrangörer har varit att förarna ska stå med mössan i hand och tacksamt acceptera de race som erbjuds. Att ifrågasätta något är som att svära i kyrkan och man blir ombedd att kratta grusfållor innan man öppnar käften.

Tycker det är lysande att bandagsarrangörerna kommit igång med race, det skapar konkurrens och kanske får de "vanliga" arrangörerna samt det slumrande Svemo att vakna.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
P€RRA;5878805 skrev:
Det har jag försökt säga i många år men inställningen hos många arrangörer har varit att förarna ska stå med mössan i hand och tacksamt acceptera de race som erbjuds. Att ifrågasätta något är som att svära i kyrkan och man blir ombedd att kratta grusfållor innan man öppnar käften.

Tycker det är lysande att bandagsarrangörerna kommit igång med race, det skapar konkurrens och kanske får de "vanliga" arrangörerna samt det slumrande Svemo att vakna.
Det är bra att bandagsarrangörerna kommit igång med lite race inslag, men av anledningen att det ska locka fler till att börja tävla "på riktigt". Vad vi inte behöver är konkurrens om de som tävlar "på riktigt" det är redan nu alldeles för få och arrangörerna går back... såg nåt i nån tråd om att det ryktades om ytterligare en ny serie :död

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...