SM i RoadRacing Knutstorp ARC

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Precis, SVEMO borde göra som DMU, lägga ut race tillsammans med svenska bandagsarrangörer. Det är framtidens melodi tror jag.

Frågan är ju vad man vill uppnå.

Minskar man SM till att vara nåt sidoarrangemang till vanliga bandagar så har man bestämt och konkret eliminerat möjligheten att göra RR till vad det borde vara, en arenasport.

Skillnaden i publiksiffror mellan bil- och MC-sport är INTE 2 hjul, snarare sättet man arbetat med evenemangen. Förutsättningsmässigt hade det lika gärna kunnat vara vi som var STCC och bilarna som önskade att de fick vara med om TV-tiden. Förändring kommer inifrån, och den situation vi har nu är vad vi har att arbeta med. Frågan är åt vilket håll vi vill gå!
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Du har helt rätt förstås! Fast om det kommer (som vi var på Mantorp) 220 förare till det ena arrangemanget, (team trackday) och inte ens hälften på en SM deltävling så borde nog SVEMO kanske ta sig en funderare på om det är värt att behålla det tidigare monopolet...

Frågan är ju vad man vill uppnå.

Minskar man SM till att vara nåt sidoarrangemang till vanliga bandagar så har man bestämt och konkret eliminerat möjligheten att göra RR till vad det borde vara, en arenasport.

Skillnaden i publiksiffror mellan bil- och MC-sport är INTE 2 hjul, snarare sättet man arbetat med evenemangen. Förutsättningsmässigt hade det lika gärna kunnat vara vi som var STCC och bilarna som önskade att de fick vara med om TV-tiden. Förändring kommer inifrån, och den situation vi har nu är vad vi har att arbeta med. Frågan är åt vilket håll vi vill gå!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du har helt rätt förstås! Fast om det kommer (som vi var på Mantorp) 220 förare till det ena arrangemanget, (team trackday) och inte ens hälften på en SM deltävling så borde nog SVEMO kanske ta sig en funderare på om det är värt att behålla det tidigare monopolet...

Fast det är att ta den lätta vägen ut.

Den svåra vägen är att satsa på att återetablera motorsporten i de svenska hemmen och fylla på både startfälten och läktarna.

Hur då?

Genom att BÖRJA!

Vi kan inte dra 20.000 åskådare idag, vi kommer inte kunna göra det nästa år och med all sannolikhet inte året efter det heller. Men vi KAN vända trenden.

Med ett ökat publikintresse ökar mediabevakningen, sponsorintresset och evenemangen kan göras än bättre. Vi som arrangörer LÄR oss, publiken LÄR sig också.

Nu måste jag jobba.. hej
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Om Zenergy försöker kompensera med att ta in mer pengar på bandagarna gillar jag det inte fullt ut. Ser jag till resultatlistorna så var vi 42st på banan (Knutstorp) under samma pass vilket jag finner lite många.
Banlicensen på Knudan tillåter 32 på tävling (om jag inte är ute och seglar helt). Det är därför vi i SSEmse satt 25 deltagare som max i varje grupp. Då kan vi ha minst två instruktörer och några från styrelsen ute på banan också.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Banlicensen på Knudan tillåter 32 på tävling (om jag inte är ute och seglar helt). Det är därför vi i SSEmse satt 25 deltagare som max i varje grupp. Då kan vi ha minst två instruktörer och några från styrelsen ute på banan också.

Ni tog också minst sagt bra betalt för ganska lite bantid på er bandag för några veckor sedan. Har nog aldrig kört så lite för 1400 spänn. :7peta
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Jag citerar, X bandags arangör bjuder in Y förenign på deras arrangemang för att kunna träna innan deras mästerskap Z. K ägare av banan stoppar denna möjlighet eftersom vissa miljö krav inte uppfylls och hela skiten läggs ner. Dagen efter, K ägaren bjuder in Y förening att hålla träning på samma banan innan tävling. Detta talar för att svensk motorsport inte kommer bli bättre än vad det är och åter igen så länge inte STCC tar mc delen blir det bara pankaka. Jag har många frågor ifrån stcc "bil avd" där dom frågar vad hände med hojarna....
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
Fast det är att ta den lätta vägen ut.

Den svåra vägen är att satsa på att återetablera motorsporten i de svenska hemmen och fylla på både startfälten och läktarna.

Hur då?

Genom att BÖRJA!

Vi kan inte dra 20.000 åskådare idag, vi kommer inte kunna göra det nästa år och med all sannolikhet inte året efter det heller. Men vi KAN vända trenden.

Med ett ökat publikintresse ökar mediabevakningen, sponsorintresset och evenemangen kan göras än bättre. Vi som arrangörer LÄR oss, publiken LÄR sig också.

Nu måste jag jobba.. hej

eller så är det precis så man får fler att börja tävla, och när fler kommer att börja tävla så kommer även deras närmaste sörjande att komma och titta på evenemanget.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast det är att ta den lätta vägen ut.

Den svåra vägen är att satsa på att återetablera motorsporten i de svenska hemmen och fylla på både startfälten och läktarna.

Hur då?

Genom att BÖRJA!

Vi kan inte dra 20.000 åskådare idag, vi kommer inte kunna göra det nästa år och med all sannolikhet inte året efter det heller. Men vi KAN vända trenden.

Med ett ökat publikintresse ökar mediabevakningen, sponsorintresset och evenemangen kan göras än bättre. Vi som arrangörer LÄR oss, publiken LÄR sig också.

Nu måste jag jobba.. hej

Nu har jag jobbat.. fortsätter lite där jag slutade...

Vad jag försökte komma fram till är att de försök som gjorts genom åren att bygga nån gemensam plattform falerat. Problemet jag upplever som rotorsak är en bristande organisatorisk mognad, kort sagt kastas det för mkt sten!

Förare gneller på arrangörer, arrangörer gneller på förare, publik gneller på arrangörer, arrangörer gneller på varandra, alla gneller på STCC, sponsorerna drar sig undan.

Ska det gå att vända det här så måste ALLA aktiva förstå den situation vi har IDAG. Arrangörerna har inga miljoner på hög, media ÄR inte intresserade, det KOMMER ingen publik längre, det BLIR inte billigare med däck.

Ingen av dessa parter kan ensam vända skutan, framför allt inte som ensam aktör av de flera som finns. Om ALLA arrangörer sakta börjar jobba i samma riktning, och (nästan) ALLA förare börjar göra NÅT litet varje år och tänka till lite inför vad de/ni/vi kan göra under racehelgerna för att ge publiken det lilla extra.. Då kan vi helt säkert skapa något stort.

Om alla förare skulle ställa sig på ett torg, i ett köpcentrum eller liknande 1 gång per år, när det förslagsvis kör på sin närmsta bana. Då skulle vi har 10-15 event i närområdet inför varje race. Gör en mossberg och skapa nåt att skriva om, oavsett nivå. Ibland blir det media, ibland inte. Men det BLIR media. Som arrangör kan man göra som vi i LMS gjort nu. Bygga upp ett evenemang utanför själva racingen. Det öppnar för en bredare publik, jag kan säga att det inte kostar särskilt mkt mer än tid heller (jag vet det tom).

Gör man det här konsekvent ett tag så G E R D E T resultat. Med ökande publiksiffror börjar man kunna ta betalt av vissa som kommer under dagarna. Förarna får lättare att jobba med spons och evenemanget blir liksom bättre för att det blir mer folk av sig självt.

Vad vill vi då? Vill vi ha farmarserien som går i skymundan av en bandag, eller vill vi ha ett mästerskap som ger publik, sponsorer och fostrar internationella stjärnor?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
eller så är det precis så man får fler att börja tävla, och när fler kommer att börja tävla så kommer även deras närmaste sörjande att komma och titta på evenemanget.

Min fråga är om "närmast sörjande".. Dvs 100-300 personer, är de publiksiffror vi vill sikta på?

Jag vill lägga på en nolla på det för att ens anse att vi riktigt är på väg!
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
Min fråga är om "närmast sörjande".. Dvs 100-300 personer, är de publiksiffror vi vill sikta på?

Jag vill lägga på en nolla på det för att ens anse att vi riktigt är på väg!

nej själv klart inte, men dom kommer i sin tur ta med någon som i sin.. Ja du fattar.
Precis som du säger måste man börja från grunden.
Tror att det som behövs är en (1) promotor som kör alla serier, och kanske utökar till hela Skandinavien / Norden. Då kan det bli stort. Det har varit väldigt spretigt med olika namn och serier. Smått förvirrande faktiskt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
nej själv klart inte, men dom kommer i sin tur ta med någon som i sin.. Ja du fattar.
Precis som du säger måste man börja från grunden.
Tror att det som behövs är en (1) promotor som kör alla serier, och kanske utökar till hela Skandinavien / Norden. Då kan det bli stort. Det har varit väldigt spretigt med olika namn och serier. Smått förvirrande faktiskt.

Kommer dem?

Till ett event som liknar bandag och sen har lite race i slutet på dan, med förare som ingen vet vilka det är?

Det som krävs för att du ska ha rätt där är att svenskar har ett helt annat beteende än resten av världen, för sneglar du på omvärlden där motorsport ÄR något att räkna med så är det inte direkt den vägen man har gått. Visst kan man göra dräggfest av det liksom mudtruck-eventen i USA och liknande, få lite inträden och sälja billig öl. Men igen, är det dit vi vill?

Vad jag ser saknas är inte bara publik, utan framförallt kapital och sponsorer. Både för förare och arrangörer då banorna inte underhåller sig själva. Kollar man då de upplägg som lyckats med detta så är det de riktiga tävlingarna. STCC, MotoGP, F1, WSBK, BSB osv. Gemensamt för alla dessa är också att de har evenemang som erbjuder besökarna mer under besöket än bara racing. Det händer saker i depån, det är en upplevelse att gå längs depågatorna och snegla in hos teamen osv.

Vi har inga team med stora trailers, eller ens snygga depågator, och det är inte så imponerande ytor vi kan visa upp. 2/3 av de punkterna kan vi inte påverka på kort sikt, men vi kan hjälpas åt att snygga till och styra upp depåområdet. Vi kan framförallt erbjuda något annat, nämligen den personliga kontakten. I brist på sponsorer som köper VIP-paket för 300 ksek/dag så finns det faktiskt tid att bjuda in vanliga besökare i tälten och visa hur förberedelserna inför ett race går till, prata lite däck, berätta hur det gick på kvalet och låta några provsitta hojen.

Skapa intresset hos de nyfikna som kommer! Alla som inte kraschade på kvalet har en hel del tid över under dan, utnyttja den till att sälja in er själva och sporten så att de få som kommer tar med sig några kompisar och grannen nästa år.

Om ni som förare gör DET, så kommer iaf vi på LMS att göra vad vi kan efter förmåga för att dra folk och erbjuda en så bra dag vi har resurser till. Tillsammans kan vi utan miljoner i budget förändra förutsättningarna radikalt på 3-5 år.

Men som sagt, vad VILL vi?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det skadar nog inte att vara extra tydlig med att publiken är välkommen till depåområdet.
Många blir förvånade när det förstår att det är ok.

De flesta som åker iväg för att titta på motorsport uppskattar att få komma nära fordonen och prata med teamen. Det uppskattas mycket om teamen tar sig tid att växla några ord med besökarna.


:)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Kommer dem?

Till ett event som liknar bandag och sen har lite race i slutet på dan, med förare som ingen vet vilka det är?

Det som krävs för att du ska ha rätt där är att svenskar har ett helt annat beteende än resten av världen, för sneglar du på omvärlden där motorsport ÄR något att räkna med så är det inte direkt den vägen man har gått. Visst kan man göra dräggfest av det liksom mudtruck-eventen i USA och liknande, få lite inträden och sälja billig öl. Men igen, är det dit vi vill?

Vad jag ser saknas är inte bara publik, utan framförallt kapital och sponsorer. Både för förare och arrangörer då banorna inte underhåller sig själva. Kollar man då de upplägg som lyckats med detta så är det de riktiga tävlingarna. STCC, MotoGP, F1, WSBK, BSB osv. Gemensamt för alla dessa är också att de har evenemang som erbjuder besökarna mer under besöket än bara racing. Det händer saker i depån, det är en upplevelse att gå längs depågatorna och snegla in hos teamen osv.

Vi har inga team med stora trailers, eller ens snygga depågator, och det är inte så imponerande ytor vi kan visa upp. 2/3 av de punkterna kan vi inte påverka på kort sikt, men vi kan hjälpas åt att snygga till och styra upp depåområdet. Vi kan framförallt erbjuda något annat, nämligen den personliga kontakten. I brist på sponsorer som köper VIP-paket för 300 ksek/dag så finns det faktiskt tid att bjuda in vanliga besökare i tälten och visa hur förberedelserna inför ett race går till, prata lite däck, berätta hur det gick på kvalet och låta några provsitta hojen.

Skapa intresset hos de nyfikna som kommer! Alla som inte kraschade på kvalet har en hel del tid över under dan, utnyttja den till att sälja in er själva och sporten så att de få som kommer tar med sig några kompisar och grannen nästa år.

Om ni som förare gör DET, så kommer iaf vi på LMS att göra vad vi kan efter förmåga för att dra folk och erbjuda en så bra dag vi har resurser till. Tillsammans kan vi utan miljoner i budget förändra förutsättningarna radikalt på 3-5 år.

Men som sagt, vad VILL vi?


håller med i att det är viktigt att det händer något i depån.
var på racet i knutstorp och som jag skrev i en tråd (om det ej var denna tråden) var att jag undrar varför det är så jäkla mycket dö tid mellan heaten. ca 15 minuter race och sen ca 15 minuter dö tid som bara tråkar ut eden eventuella publiken... men som jag fick förklarat för mig när jag frågade varför man ej effektiviserar race mer och har tätare heat med mindre dö tid så fick jag till svar att detta var tydligen otroligt svårt om ej omöjligt............. så är det så att man ska ha halva tävlingen utan någon tävling att titta på så får man väl se till att det händer andra saker... och då är väl depån en bra sak att se till att det händer något i.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
håller med i att det är viktigt att det händer något i depån.
var på racet i knutstorp och som jag skrev i en tråd (om det ej var denna tråden) var att jag undrar varför det är så jäkla mycket dö tid mellan heaten. ca 15 minuter race och sen ca 15 minuter dö tid som bara tråkar ut eden eventuella publiken... men som jag fick förklarat för mig när jag frågade varför man ej effektiviserar race mer och har tätare heat med mindre dö tid så fick jag till svar att detta var tydligen otroligt svårt om ej omöjligt............. så är det så att man ska ha halva tävlingen utan någon tävling att titta på så får man väl se till att det händer andra saker... och då är väl depån en bra sak att se till att det händer något i.


Mmm..

Mycket bra poäng, ska ta med mig det.

Att fylla DEN tiden är nog väldigt svårt dock, då bra publikplatser sällan är i depån och du mest skulle få promenera fram och tillbaka för att hinna tillbaka till där du vill va under racet igen.

15 minuter med tom bana låter mkt tycker jag. Men efter målgång åker man ju lite ärovarv, vinkar som Rossi och kör på bakhjulet för att showa.. sen bör det ju inte behöver ta mer än några minuter (3-8 kanske) innan nästa klass släpps ut på utvarv, sen varm-up lap, och sen start. Klart att det blir en stund mellan målgång & nästa start, men det händer ju saker på banan då med, och har du ett program eller en mobil så går den tiden åt att kolla vilka som kan va intressanta att känna igen osv..

Att flyguppvisning mellan varje race är liksom inte realistiskt. Men kreativa idéer välkomnas så lovar jag att spåna på det till vårt nästa race (en vecka är lite kort tid att ändra planeringen nu).
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top