SM i SuperMoto i Eskilstuna

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det frågan får dom aktiva förarna avgöra tillsammans med SVEMO



Bra kört idag, gillade din uppkörning i andra.

Man tackar, man tackar!

Crossdagarna sitter väl kvar i bakhuvet nånstans "döda inte motorn, döda inte motorn". Var ju rätt snabbt upp trots att hjälmen är sprucken/skadad, armbågen fylld med blod, arslet svullet, axeln svullen och lillfingret..

Men inte är jag bitter för det! :tummenupp

Stort tack för bra tävling igår!
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
men är det inte dax att skrota S2 och slå ihop klasserna snart:va

Det finns ju både för och emot. Det diskuterades en några olika lösningar och Barrett drog ju i det förra året med utskick av frågeformulär. Men det var väl för lite intresse av att förändra så vi har kvar samma upplägg.

Kanontävling iaf. Riktigt kul att se Open. Det händer så mycket mer :D
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Organisationsmässigt vad ska vi tänka på? :confused:

Om vi får göra om det här till tävlingen i slutet av Augusti.
Konstruktiv kritik tack.

Tack alla som kom och körde, fotade, eller bara tittade på. :Bugar :krama

Mvh. Gröndal MSK.
 

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sala
Hoj
Husqvarna 701
I funderingarna kring klasserna verkar de och kommer väl alltid finnas lika många ideer som personer..
Men ett förslag som har funkat utomlands är följande:

Man tar antal anmälda totalt.
Ex som i helgen runt 45-48 eller hur många de blev och i detta fall lagom att dela de i 3 grupper (A,B och C final)
Sen är det fritt att träna och kvala i den grupp man tror sig tillhöra (om man ligger i fel grupp ser arrangören de och kan flytta personen på träningen)
Sen tar man och slår ihop allas tider efter kvalet och delar in alla i sina finaler..
Och man börjar i detta fall med dom 18 sista i en C-final.
Dom 3 snabbast går upp till B final där det redan finns ca 15 uttagna.
Och så vidare 3 från B som kör ihop med dom 15 snabbaste i en A-final.
Att dela upp S1 S2 för vi göra den dan det är fullt i dessa klasser..
Och för övrigt så går det ju fortare i 450 så de är väl inget att säga om..

Detta är bara en ide och förslag som kanske med lite finslipning kan va något för oss här..

Alla kör med likasinnade och alla får garanterat köra och de blir ganska fulla heat för publikens skull..
Ska vi säga så?:D

Tommy..
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nya totala resultatlistor ligger nu uppe ni-vet-var :)

Har lagt upp två varianter av Open. En där S3orna är med och en där de inte är det. Den listan som gäller (ologiskt nog inom parentes just nu) är den där S3orna är med. Tanken är att ni ska hjälpa mig att kolla så inga fel finns :tummenupp

Maila, smsa, PMa eller nåt så jag får veta vad som ev. är knas så fixar jag det.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det låter bra.. :)

/R

Tommys upplägg är mycket bra med tanke på att vi ändå är så få tävlande!

Hade vi varit 200-300 tävlande bör man ju defintivt klassa upp det stenhårt. Men nu är vi ju inte det så!
 

Rancid-Racing

#147 Gillisson
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Ducati 959 Corse, TM450 smx, TM300 en
Ska vi säga så?:D

Tommy..[/QUOTE]


Jag e på! Men då kommer de som inte gillar stor kubik att hålla med. Du vet det där med acceleration ut ur kurvor mm. Personligen tror jag s2 kommer dö ut av sig själv... Stod ju vid sidan av denna helg och måste säga att det såg inte särskilt bra ut där 8 man startade, varav en av dem lekte hem segern med över ett halvt varv. All heder åt Jocke, men det kan ju inte ens vara spännande...Då bestämde iaf. jag mig för att OM jag ska köra nästa år så blir det definitift i s1.
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
S1+S2=Sant

Säg detta till era förarrepresentanter eller direkt till oss i Sektionen under denna säsong,så vi i tid inför nästa år kan göra reglerna klara. :tummenupp
Då slipper vi ändra reglerna under löpande säsong med stora protester som följd och ett velande fram och tillbaka.:huvet
 

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TM 450 SMX 2011
Slå ihop S1 och S2...

Om ni skall göra något i år röstar jag på att slå ihop klasserna 2010 och gör om hela systemet till 2011, det blir alderles för rörigt om man håller på och ändrar allt mitt i säsongen.

Jag instämmer dock att det är tråkigt när startfältet är så glest, ett sätt är att köra open på lördagarna och ge wild-card till ca 10 förare varje SM. Tyvärr kommer det inte ge utdelning till S2 klassen då de flesta kör 450 i open också.
 

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Ort
Uppsala län
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
...Jag instämmer dock att det är tråkigt när startfältet är så glest, ett sätt är att köra open på lördagarna och ge wild-card till ca 10 förare varje SM. Tyvärr kommer det inte ge utdelning till S2 klassen då de flesta kör 450 i open också...

Nej, så vad leder det till då? Att slå ihop startfälten innebär ju bara mer dötid för publiken. På vilket sätt är det bättre? Det är redan bra rejs i S1 och det är minst lika tuff fight om platserna bakom Jocke i S2, även om det är få startande. Att köra klart open på lördagar innebär garanterat mindre publik och vilken arrangör, eller motardpilot för den delen, vill det? Jag tänker då inte be någon komma och titta en lördag och säga att de får se några i S1/S2 träna också... Du var ju inte där i lördags och vi som kört färdigt hade säkert inte varit kvar på söndagen så hur hade depån sett ut i helgen med det schemat? Hur ska de som precis börjat köra MC, eller supermoto i synnerhet kunna lära sig om de inte får se de duktigas spårval, rutiner i depån etc?

Att få till stånd en möjlighet att dela ut wild card genom tidsträning ger ju ett möjlighet för tävlingsledningen att i samråd med förarrepresentanterna kunna stärka ett klent startfält. Det är ju synd att möjligheten inte finns för uppenbara fall. Det fanns ju två tävlingar att köra för wild card till Eskilstuna och stödjer alla det systemet så hade de arrangörerna/tävlingarna fått ett starkare startfält. Underminerar vi arrangörerna har vi ju ingenstans att köra.

Kämpa istället för att få in fler underifrån och få de att tordas/vilja komma till träningar och tävlingar. Ska jag nämna två som gör det ypperligt är det banpersonalen i Eskilstuna som har skapat en kanonbana att lära sig på med fina hopp och hårt grus och som dessutom är lätt att få access till samt Barret/Palm som utbildar och mässar. Tror inte man lockar nya förare genom att säga att de ska köra på lördagen. Programmet som Östhammar och Eskilstuna använde var bra och flexibelt då man kunde träna och köra in sig på banan och besikta MC:n på lördagen alternativt köra ett endagsrejs för den som föredrog det.

/Robert
 

trädgårdsola

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda 450
Först vill jag tacka arrangören för en bra tävling på en häftig bana . Några arrangörsmissar är redan glömda . Det kommer att bli en kanontävling nästa gång .

Jag hoppas på ett liknande upplägg nästa gång , mycket körning på lördagen för den som önskar . Den som bara vill köra en dag har den möjligheten att avgöra det själv .
De som bara vill köra en dag skall ej ta bort möjligheten för de som vill köra två dagar .
Valet är fritt .

Däremot hoppas jag att wild-card delas ut till nästa tävling , baserat på resultat från föregående tävling . I Eskilstunas fall hade man kunnat gå på resultaten från Östhammar . I Östhammar hade man kunnat titta på kvalresultaten och erbjudit wild-card efter kvalet .
Om någon säger att detta inte är förenligt med reglementet så är det bara ändra i reglementet .

Sen håller jag med Robert som skriver mycket tänkvärda åsikter .
 

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TM 450 SMX 2011
Bra inlägg och mkt bra arrangemang..

Tack Rob för mycket bra inlägg, kunde tyvärr inte vara med på lördagen pga kräksjuka. Instämmer helt i att det är bättre att köra alla tävlingsklasser under samma dag, bättre för publiken med fler race. Upplägget är klockrent att man kan komma dit och köra in sig på banan under lördagen, fortsätt under samma linje resten av säsongen.

Det går även att dela ut wild-card till openförarna under dagen baserat på deras tider i i tidskvalet på förmiddagen.

Jag för min del föredrar flera klasser, Finland har bara S1 i år, de hade både S1 och S2 förra året och startfältet har krympt rejält. Det är lika många i S1 som förra året så startlistan har i princip halverats (jag kan inte åka över och tävla då jag har en S2 hoj). Det var tre som körde båda klasserna under säsongen 2009, det är en möjlighet som finns i Sverige från och med i år. Jag tror att det är fel väg att gå att stänga en klass om man vill skapa tillväxt. Bättre att göra det enklare för förare att börja i instegsklasserna och klassa upp vartefter. Vi får jobba på att rekrytera nya och fler förare, en ren gatklass som går bara på asfalten är ett bra alternativ som har diskuterats.

Vill tacka Eskilstuna för en kanontävling och superbra bana...
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450

Bra skrivet Barrett!

Angående tävlingshelger så tycker jag att vi ska sträva efter att samtliga 3 klassers race samma dag. Det tror jag ger mer publik och håller ihop "gänget" bättre vilket underlättar kunskapsöverföring till nya förmågor.
Bästa schemat jag hittills upplevt var Strängnäs för några år sedan när vi körde på flygfältet. Flera träningar och 2 st kval på lördagen. Ett ordentligt warm up pass på söndagsmorgonen och sedan dubbla race. Det var lugnt och behagligt men ändå mycket körtid. Det var även peppande att köra dubbla kval då det sporrade mycket till andra kvalet. Alternativt kan ett långt kval vara trevligt.
 

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Ort
ÖREBRO
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
Bra skrivet Barrett!

Angående tävlingshelger så tycker jag att vi ska sträva efter att samtliga 3 klassers race samma dag. Det tror jag ger mer publik och håller ihop "gänget" bättre vilket underlättar kunskapsöverföring till nya förmågor.
Bästa schemat jag hittills upplevt var Strängnäs för några år sedan när vi körde på flygfältet. Flera träningar och 2 st kval på lördagen. Ett ordentligt warm up pass på söndagsmorgonen och sedan dubbla race. Det var lugnt och behagligt men ändå mycket körtid. Det var även peppande att köra dubbla kval då det sporrade mycket till andra kvalet. Alternativt kan ett långt kval vara trevligt.
HALLÅ PERKELE ...BARRETT skrev mycket bra .duktig kille på att skriva å köra oxå men fiiflaan ...vi OPEN förare som bara vill åka men oxå vill tävla ska vi oxå fixa BUSS = husvagn + extra bil till släpet och för hojen ..en tävling för OPEN förare är ok ..om ska jag fortsätta så är det för att det är roligt just nu ganska billigt och att alla är så jävla trevliga.. jag blir 48 år snart men jag älskar att tävla i supermoto.. jag skiter i vart jag kommer...o ..FAAN ta inte bort det här.. för vi som är gamla vill oxå tävla = OPEN :Bugar tar ni bort det så får vi träna livet ut MVHARRY:yoparty
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Bra skrivet Barett!

>>Gnutten:

Länken funkar inte???
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top