SM-kalendern 2005 & transponderkrav

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
reklam nisse skrev:
:confused: :confused:
men hallo alla gruppköp som annordnas här då?
varför inte fixa gruppköpp på transponder?
tror säkerligen att man kan fixa biligare pris
lycka till alla A-förare :tummenupp
Svemo har redan "rabatterat". Vet inte vad de kostar vanligtsvis. Men skulle jag hitta ett ställe som har billigare sånna här så kommer jag fixa ett gruppköp. Men jag tror dessa sändare behöver vara "speciella" o gjorda för deras system. Så man måste nog köpa deras.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Datorerna brukar vara påslagna även på fredagsträningarna + warm up, som man heller inte brukar få tider på. De som kör med egna transpondrar brukar kunna få utskrifter på alla sina varv under helgerna. Så för egen del lägger jag nog hellre pengarna på en egen transponder än på en laptimer, vilket ju är ungefär samma pengar. Slipper strul med att hämta/lämna transponder. Tycker det är helt ok, förutom att jag måste skrapa fram pengar till ytterligare en grej..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Webspy skrev:
får b-förare ha egen transponder ?
Kontakta Svemo om det. Få borde man väl? Men annars hittills år 2004 hade de ju numrerade transponders som man fick när man skulle köra ut på banan. På så sätt de höll reda på en.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Swedie skrev:
Kontakta Svemo om det. Få borde man väl? Men annars hittills år 2004 hade de ju numrerade transponders som man fick när man skulle köra ut på banan. På så sätt de höll reda på en.

jo jag vet - men soft att slippa hålla på med deras grejjer....

o du känner ju mig - köper först o tänker sen !

Last edited:

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
magnus_moss skrev:
Går man in på deras hemsida http://www.amb-it.com/amb.asp så kan man se att dom kostar 252 resp 285 euro
Rabatterat pris.... Hmmmmmmmmm

Jag har kontakten med AMB och kan lova att de inte ger bort sina grejer.

Det är så att de transpondrar som används går på övertid och måste uppdateras, därför villa klubbarna att alla förare skulle ha egna transpondrar.
Beslutet blev att A-förarna ska ha egna medans B-förarna får låna.
Nu har de flesta länder transponder krav och vi i Sverige är ett av de sista att införa det.

Jag tror att transpondern kommer vara den racingpryl som håller värdet bäst.

Kolla bilden nedan vad det kostar att beställa från AMB. Tar du det på ett företag får du dra momsen men det blir ändå dyrare.

(Fan de har höjt priserna i år, inte bra för jag satte priserna i SEK beräknat på förra årets priser, nu får jag nog bastning...)

Bifogat

• AMB-best.jpg
    AMB-best.jpg
    62.8 KB · Visningar: 96

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Webspy skrev:
får b-förare ha egen transponder ?

självklart får ALLA ha egen transponder, detta måste dock anmälas och det gör man lämpligast när du anmäler dig i raceoffice när du kommer på plats.

//håkan

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
Swedie skrev:
Okej, va bra. Men antar den dock inte funkar vid vanliga träningstillfällen, då själva transpondersystemet måste vara på plats för att denna transponder ska fungera. Ajja! Lite tuff, men ändå en ny utgift att betala.

Jo den går liksom inte att flytta...är en slinga som är gjuten i asfalten,därav kvittar det vilken sida du har transpondern på,sen är det bara en skitdator vilken som helst som står i sekretariatet med programvara från AMB som står och loggar tider och skriver ut allt efter önskemål,själva tidtagningssystemet som är fast står alltså klubben för och är i bruk så fort nån orkar trycka på "on"på datorn,detta kostar ca 70,000 och är en engångskostnad+för läggning av slingan samt program uppdateringar,tanken är att genom att använda denna transponder som är standard i bilvärlden sen många år så får vi en tidtagningsstandard som gäller på alla banor i europa. Den kontakten du ser i depån är en vanlig videosignal som datorn sänder ut till alla som har en dator eller vanlig tv med sig kan koppla upp sig på. Huruvida det används på vanliga träningar är upp till klubben,systemet finns,är bara för nån att köra det. I sammanhanget tycker jag det är helt ok att vi förare tar kostnaden för transpondern som har ett unikt nummer och alltså funkar på alla banor.

Last edited:

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
håkan skrev:
självklart får ALLA ha egen transponder, detta måste dock anmälas och det gör man lämpligast när du anmäler dig i raceoffice när du kommer på plats.

//håkan

Eller ännu hellre på anmälningsblanketten till racet...Skall finnas ruta för det.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Wooo, tufft tufft! Låter faktiskt ganska rimligt...ni A-förare har ändå så mycket stålar... :rolleyes:

Blir ju sugen själv på att köpa en...får väl ta o kolla upp hurvida Hyllinge och de andra kommer att använda systemet på träningar, hade varit riktigt kul!
Kan farsan ju ta me laptopen och sittar o analysera mina varvtider... :hihi

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
McFille skrev:
Wooo, tufft tufft! Låter faktiskt ganska rimligt...ni A-förare har ändå så mycket stålar... :rolleyes:

Blir ju sugen själv på att köpa en...får väl ta o kolla upp hurvida Hyllinge och de andra kommer att använda systemet på träningar, hade varit riktigt kul!
Kan farsan ju ta me laptopen och sittar o analysera mina varvtider... :hihi

Nu hoppade du in på det enda känsliga i hela cirkusen,min älskade hemmaklubb som naturligtvis måste gå mot strömmen och ha ett annat system...du behöver inte ens en laptop..om du tittar längs hela räcket i pitlane så sitter det koaxialkontakter,bara att plugga in vilken skit-tv som helst som kan ta in kanal 36 så,poff som genom ett mirakel är det framme.. :tummenupp

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
McFille skrev:
Vad säger du? Kommer Knutstorp/Hyllinge använda ett annat system?

Gör idag,men hyr in amb till tävlingar,men kan inte se annat än att dem kommer att byta ut sitt nuvarande fasta till till amb inom en nära framtid...finns inga argument mot,systemet för tidberäkning och kval samt heat och lopp är kanon,samt att priset är under konkurenternas och europatäckande är svårslagna argument,men det är ett beslut som ligger hos Hyllinge Ms och inte mig,då hade det redan varit monterat.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Mmm...får hoppas de installerar det.
Men har alla andra banor redan systemet installerat, nergrävt och klart menar du? :va

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
McFille skrev:
Mmm...får hoppas de installerar det.
Men har alla andra banor redan systemet installerat, nergrävt och klart menar du? :va
Nu ger ju jag mig ut på hal is,men alla större godkända rr/bil banor ja. Och en stor del av tvekan hos vissa har varit kostnad/service/skötsel av transpondrarna...om du går från 70 papp för bas-systemet och skall ha 50transpondrar så är du uppe i 170...plus att nån skall sköta dem,se till att dem är laddade...att dem lämnas tillbaka...så att det ansvaret läggs på förarna kan jag inte se är annat än helt ok.Det är inte vi mot klubbarna,det är vi i samverkan som får det att funka.
Åker du till exempel till Norge för att köra nåt av deras race så är det obligatoriskt att ha egen sen länge,och då funkar den du köpt här,den är Europa-unik...funkar alltså lika bra på karlskoga som mo i rana som på cartagena.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...