SM-kalendern 2005 & transponderkrav

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Jo, det blir ju bra mycket billigare och smidigare för klubben om transponderna blir förarnas ansvar. Tycker det låter som en utmärkt idé! :tummenupp

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
Swedie skrev:
Inte 260-DP då? Måste väl ändå vara samma? Tänkte beställa den för att slippa trassla med laddare o grejer. Fast den andra har ju sina fördelar oxå. hm

Transpondern i sig är samma men den blir ju lite mer bunden till hojen,skall du tex byta till regnhojjen så behöver du ha kontakter eller nåt annat system som fixar strömmen...kan ju säkert funka kanon för en virrpanna som mig som glömmer ladda den,men i laddpaketet följer med både 220 v laddare samt "ciggkabel"...

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Gahhh, så var den här dan förstörd oxå :( Snart dags att lägga av med den här skiten. Höjd lic, höjd soppa och ännu har vi inte hört om nivån på anmälningsavgifterna men det blir väl höjning där med (borde iof kunna sänkas nu när förarna står för transponders). Däcken lär väl knappast bli billigare heller. Hittade inget positivt i detta beslut även om jag i botten kan förstå det.
Sen kommer man inte få se nå transpondertjejer sätta på heller :(

Om det ändå var en grej man kunde ha nytta av på sidan om också, jag vill ha med mottagare och programvara i priset.....

Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jag kan förstå att det finns många som tycker att det suger för att det är ännu mer pengar som måste hostas upp, men jag själv tycker att det är gött som körv. Man slipper helt enkelt en massa besvär...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
oscar skrev:
Jag kan förstå att det finns många som tycker att det suger för att det är ännu mer pengar som måste hostas upp, men jag själv tycker att det är gött som körv. Man slipper helt enkelt en massa besvär...

Jaaa, kollar man på din inköpslista hittils för säsongen så förstår man att 2500:- varken gör till eller från... ;)

Men för oss vanliga dödliga är 2500:- en rätt stor del av racebudgeten.
Det många reagerar på är väl att allt verkar bli dyrare. Licensen, transponder, anmälningsavgifter, även fast antalet förare ökar hela tiden...

Fast det är ju klart... Vi B-förare MÅSTE ju inte ha egen transponder... :D

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Macke skrev:
Det många reagerar på är väl att allt verkar bli dyrare. Licensen, transponder, anmälningsavgifter, även fast antalet förare ökar hela tiden...

Det reagerar jag också på! Självklart ska avgifterna bli mindra för förarna om kostnaderna för arrangörerna minskar!!!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
oscar skrev:
Det reagerar jag också på! Självklart ska avgifterna bli mindra för förarna om kostnaderna för arrangörerna minskar!!!

Visserligen så kommer väl kostnaden för klubbarna/banorna öka initialt då dom kommer behöva investera i nya tidtagningssystemet, eller?
Det kanske är något som dom flesta banor redan har?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Macke skrev:
Visserligen så kommer väl kostnaden för klubbarna/banorna öka initialt då dom kommer behöva investera i nya tidtagningssystemet, eller?
Det kanske är något som dom flesta banor redan har?

Det är ju det systemet som redan finns på banorna så det ska inte behöva bli dyrare!

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Folket i tornet kommer formodligen få ett jävla jobb med att klocka förare som åker runt med oladdade traspondrar :hihi I alla fall första året tills folk har lärt sig.

Annars är det väl inte konstigt att vi följer efter resten av Europa, även om vi är sena som vanligt :lol Men det är surt med pengarna

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Packalén skrev:
Folket i tornet kommer formodligen få ett jävla jobb med att klocka förare som åker runt med oladdade traspondrar :hihi I alla fall första året tills folk har lärt sig.

Har man glömt ladda transpondern får man väl skylla sig själv?.

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillebrors räser
Macke skrev:
Har man glömt ladda transpondern får man väl skylla sig själv?.

Ja det är möjligt att det blir så. Men tills nu har dom ju klockat om dom märker att någon är ute utan transponder signal. Har jag hört!?!? Det har ju hänt att den har ramlat av.

Det kommer garanterat att lösa sig på ett bra sätt. Det var bara en tanke jag hade :tummenupp

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Packalén skrev:

Annars är det väl inte konstigt att vi följer efter resten av Europa, även om vi är sena som vanligt :lol Men det är surt med pengarna

det är väl upp till föraren att se till att man har den laddad? de i tornet lär inte ställa sig o klocka förare.

Det blir som i STCC troligtvis, får de ingen signal från en förare så svartflaggas han/hon. (Var med om en förare förra året som körde 3+ varv innan han såg svartflaggningen och därmed fick han inte köra nåt mer den tidsträningen, allt detta pga oladdad transponder)

se till att ha koll på grejoorna helt enkelt

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillebrors räser
håkan skrev:
det är väl upp till föraren att se till att man har den laddad? de i tornet lär inte ställa sig o klocka förare.

Det blir som i STCC troligtvis, får de ingen signal från en förare så svartflaggas han/hon. (Var med om en förare förra året som körde 3+ varv innan han såg svartflaggningen och därmed fick han inte köra nåt mer den tidsträningen, allt detta pga oladdad transponder)

se till att ha koll på grejoorna helt enkelt

Som sagt, det löser sig nog.

En annan fråga. Kommer detta gälla SO tävlingar oxå eller fortsätter dom med utlåning?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
EFtersom alla A-förare måste ha transponder för SM lär väl inte SO låna ut vid sina tävlingar, verkar ologiskt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Har jag förstått det rätt: alla skulle kunna ersätta sin lap timer med en egen transponder eftersom systemet för tidtagning är fast installerat och enkelt låter sig användas på träningar.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Nyteknik skrev:
Har jag förstått det rätt: alla skulle kunna ersätta sin lap timer med en egen transponder eftersom systemet för tidtagning är fast installerat och enkelt låter sig användas på träningar.

Jo så kan det väl vara, men man missar bekvämligheten med att få tiden direkt framför dig varje varv!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nyteknik skrev:
Hur ska man se sina tider? Måste man ha tillgång till internet? För det är ju inte som en laptimer där man har en display man ser sin tid på direkt utan man får parkera hojen, o börja joxa med en dator. Och sen måste man då förlita sig på att nån banägare är där och knäpper igång systemet.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Goodstuff skrev:
EFtersom alla A-förare måste ha transponder för SM lär väl inte SO låna ut vid sina tävlingar, verkar ologiskt.
Om dom å andra sidan gör det så verkar det ju knäppt att tjacka transponder för de 2-3 race som ligger på sidan av SO.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Nyteknik skrev:

visst, sensorer o kablar finns där, men tro inte att datorn med programmet på står där o väntar på att bli snodd direkt.

Så är det inte på LMS iallafall... hur länge skulle det dröja innan den var trasig/borta?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning