SM på Anderstorp!!!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag stod och glodde på målrakan på Anderstorp under gårdagens bankörning, och lade märke till att de flesta slår av gott och väl innan starlinjen för att hinna bromsa inför första kurvan. Är det så att man använder en annan linje som mållinje när det är race?

Annars verkar det lite dumt om man i ett race skulle ligga sida vid sida ut ur sista kurvan på sista varvet, men måste slå av innan mållinjen för att inte hamna i sandfållan efter racet lixom.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Jag stod och glodde på målrakan på Anderstorp under gårdagens bankörning, och lade märke till att de flesta slår av gott och väl innan starlinjen för att hinna bromsa inför första kurvan. Är det så att man använder en annan linje som mållinje när det är race?

Annars verkar det lite dumt om man i ett race skulle ligga sida vid sida ut ur sista kurvan på sista varvet, men måste slå av innan mållinjen för att inte hamna i sandfållan efter racet lixom.

Den mållinjen du tänker på är för bilarna, motorcyklarnas mållinje ligger mycket tidigare på rakan. Vill dock inte hålla med om att de flesta bromsar vid bilarnas start/mål, utan betydlig senare!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Den mållinjen du tänker på är för bilarna, motorcyklarnas mållinje ligger mycket tidigare på rakan. Vill dock inte hålla med om att de flesta bromsar vid bilarnas start/mål, utan betydlig senare!

OK, misstänkte att det var så. Jag tyckte att de flesta slog av på gasen innan den linjen på bandagen igår i alla fall, men det var ju en blandning av gat- och licensåkare så det var nog många, inklusive mig själv som inte hade så bråttom runt banan. :)
 

np96

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Sthml
Hoj
hojlös
Vet att jag ryckte å va säker på att jag inte va över linjen,men läste just att man inte fick flytta alls-fått fel info så fel av mig. Men hade ju ändå kommit 3a me 20 sek tillägg.
Å hojen är en IDM Superstock inte superbike,ha bara slipon å massa kolfibersydd så defenitivt inte snabbaste hojen i klassen. Hoppas jag håller mig på hjulen nästa så jag kan klassa upp för tyckte inte träningarna va så kul när det är 4 i bredd sakta in i svängen. Tycker det skulle finnas standard 1000-bara byta bromsslangar å fjädring.






Jo, framhjulet var långt förbi strecket. Vi såg det rakt uppifrån.
 

sandstream

Guest
Hoppas jag håller mig på hjulen nästa så jag kan klassa upp för tyckte inte träningarna va så kul när det är 4 i bredd sakta in i svängen. Tycker det skulle finnas standard 1000-bara byta bromsslangar å fjädring.
Tror du har missförståt Rookie 1000 lite. Den serien är tänkt just för rookies och många med mig är inga fartfantomer utan tävlar för att det är kul och vi kör så fort vi kan och törs.

Om du klassar upp dig och kör tex SBC eller Pro Superbike nästa år så kommer det garanterat att finnas killar som tycker att du är i vägen ;)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Tycker det skulle finnas standard 1000-bara byta bromsslangar å fjädring.

Det går utmärkt att köra Superbike med en nyare superstockhoj! Inte så mycket mer än så du får göra så det behöver inte bli dyrt...
 

np96

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Sthml
Hoj
hojlös
Klart att folk kommer tycka d om man klassar upp,men kör man med snabbare folk så höjer man sitt egna tempo å nu fanns d inte så många å hänga på. Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta,kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .






Tror du har missförståt Rookie 1000 lite. Den serien är tänkt just för rookies och många med mig är inga fartfantomer utan tävlar för att det är kul och vi kör så fort vi kan och törs.

Om du klassar upp dig och kör tex SBC eller Pro Superbike nästa år så kommer det garanterat att finnas killar som tycker att du är i vägen ;)
 

sandstream

Guest
Klart att folk kommer tycka d om man klassar upp,men kör man med snabbare folk så höjer man sitt egna tempo å nu fanns d inte så många å hänga på. Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta,kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .
Det känns faktiskt som att det är du som inte borde köra Rookie 1000 om du nu anser dig vara så mycket snabbare än alla andra.
Då får väl bita ihop, ta dina uppklassningspoäng och satsa på SBC eller Pro Superbike nästa år. Där finns det snabba killar du kan ta rygg på.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Klart att folk kommer tycka d om man klassar upp,men kör man med snabbare folk så höjer man sitt egna tempo å nu fanns d inte så många å hänga på. Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta,kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .
Du körde 1.40.039 på racet, en mycket bra tid om du bara hade kommit i mål, man vinner inga race i sandfållan.

Det fanns dock några till i R-1000 som körde 1.40 tider och Mats Törnvall körde 1.39 tider så du kunde ju ha hängt på honom.

Håll dig på hjulen ett par race så ska du se att du blir uppklassad och får köra med dom stora grabbarna i SBK.

:tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Klart att folk kommer tycka d om man klassar upp,men kör man med snabbare folk så höjer man sitt egna tempo å nu fanns d inte så många å hänga på. Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta,kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .

Det var första tävlingen för året, och säkert många första tävling ever.
Vänta du och se, det brukar inte ta alltför lång tid innan någon i kön fått haj på hur man kör fort, och sen hänger av dem som var snabba från början.
Din attityd bör du också ta dig en funderare över..
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Du körde 1.40.039 på racet, en mycket bra tid om du bara hade kommit i mål, man vinner inga race i sandfållan.

Det fanns dock några till i R-1000 som körde 1.40 tider och Mats Törnvall körde 1.39 tider så du kunde ju ha hängt på honom.

Håll dig på hjulen ett par race så ska du se att du blir uppklassad och får köra med dom stora grabbarna i SBK.

:tummenupp

Mats kör för övrigt en helt standard K5 med stålspunna slangar och ett (förmodligen delvis hemmabyggt) avgassystem.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta, kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .
De flesta svenska sporthojsknuttar kör tusenkubiksradfyra och tycker tydligen det är naturligt att köra dessa när de börjar tävla. I praktiken tror jag att många av dessa nybörjare skulle ha betydligt roligare och bli snabbare förare i 250 SP.
 

sandstream

Guest
Mats kör för övrigt en helt standard K5 med stålspunna slangar och ett (förmodligen delvis hemmabyggt) avgassystem.
Så då kan man inte skylla på att man köra original :huvet
De flesta svenska sporthojsknuttar kör tusenkubiksradfyra och tycker tydligen det är naturligt att köra dessa när de börjar tävla.
De flesta jag känner och pratat med i Rookie 1000 är gatknuttar från början som kört sina 1000-kubikare på bandagar. Att de då köper kraschkåpor, najar och ställer upp i Rookie 1000 ter sig ganska självklart.

Sen kanske det kan stämma att man blir en bättre förare med en 250 SP men jag tror många gillar kraften och farten i en 1000-kubikare som man kan få utan att var en speciellt talangfull förare.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Klart att folk kommer tycka d om man klassar upp,men kör man med snabbare folk så höjer man sitt egna tempo å nu fanns d inte så många å hänga på. Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta,kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .

Man kan faktiskt söka uppklassning under säsongen. Kontakta rr-sektionen på svemo och tala med lodnert eller fredrik hansson.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
2922046 Man kan faktiskt söka uppklassning under säsongen. Kontakta rr-sektionen på svemo och tala med lodnert eller fredrik hansson.
När man ber om att bli uppklassad i förtid, är det en "jury" som bestämmer om man har presterat tillräckligt bra för att få klassa upp sig? Eller måste man ha snittat några vissa poäng på ngt sätt?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man kan faktiskt söka uppklassning under säsongen. Kontakta rr-sektionen på svemo och tala med lodnert eller fredrik hansson.
Men då måste man stå på palllen ett par race och framförallt ta sig i mål :tungan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top