SM/SO 2009: Falkenberg

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur fan tänker man när man bygger så?
Det tar ju tvärstop in i chikanen och det är som gjort för att folk ska köra ihop.
Det är så dumt att klockarna nästan stannar men det är väl som vanligt okej för de som har fyra hjul och massa plåt omkring sig.

Vad hände med dig i första racet, glömde fråga?
 

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Ort
Östermalm
Hoj
Yamaha R1 2009
Han som ritade en chikan efter star/mål har säkert provosion på kåpor av Greven eller något :)

Hur fan tänker man när man bygger så?
Det tar ju tvärstop in i chikanen och det är som gjort för att folk ska köra ihop.

Som på Monza :D Alltid lika spännande att sätta in framhjulet i högern efter start, ehehe..

http://www.youtube.com/watch?v=djTuLu2ELBw

Video ifrån starten SBC race 2, när " JAG kör på Norvald "..........
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har just varit inne på observationsavdelningen på Varbergs Lasarett. Ove Z har ONT och har troligen knäckt eller spräckt några revben. Hen ser inte fram emot bilfärden hem idag. Dock försöker han trösta sig med att "Jag gjorde ialla fall en bra start!" Det gick väl sådär....
Väl där förstod jag att Mikael karlsson, som också var inblandad i samma krasch, låg i salen bredvid. Hejade på honom också; han hade slagit axeln ur led och såg lite piggare ut än Ove. Social som jag är sammanförde jag de båda så de kunde bena ur alla detaljer om kraschen. Även han skulle åka hem idag.
Så det är nog så bra det kan vara....
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Hur tänkte man:va Den kurvan har förstör hela banan, snacka om att banan blivit farlig på ett nytt sätt, man vill inte bli påkörd det är då dom farligaste skadorna uppstår:näsblod
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det är så dumt att klockarna nästan stannar men det är väl som vanligt okej för de som har fyra hjul och massa plåt omkring sig.

Vad hände med dig i första racet, glömde fråga?

Helt plötsligt försvan framhjulet i högern runt kullen.
Hej och hå vad det gick utför grässlänten på rumpan sen :D

Tyvärr blev hojjen rätt tilltyglad.
Blev tvungen att köpa massa dyra saker av greven.
Men han e snäll, jag fick bra pris. (hoppas jag :Bugar)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Helt plötsligt försvan framhjulet i högern runt kullen.
Hej och hå vad det gick utför grässlänten på rumpan sen :D

Tyvärr blev hojjen rätt tilltyglad.
Blev tvungen att köpa massa dyra saker av greven.
Men han e snäll, jag fick bra pris. (hoppas jag :Bugar)
Trist med kraschen men skönt att du kunde vara med dagen efter!

Det kanske var Greven som fick igenom ombyggnaden av första kurvan till en chikan? :D

En helt annan sak: Någon som vet vilka klasser Anders Helgerud (som vann Rookie 1000 på söndagen med en låg 46:a som bästa tid) har kört i tidigare?
Hörde rykten om att han körde Superbike i Norge men har ingen aning om det stämmer?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Helt plötsligt försvan framhjulet i högern runt kullen.
Hej och hå vad det gick utför grässlänten på rumpan sen :D

Tyvärr blev hojjen rätt tilltyglad.
Blev tvungen att köpa massa dyra saker av greven.
Men han e snäll, jag fick bra pris. (hoppas jag :Bugar)

Gick bättre än på Falken för ett par år sedan hoppas jag? Då fick vi plocka ihop dina saker då du var på sjukan. :nurse
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Han som ritade en chikan efter star/mål har säkert provosion på kåpor av Greven eller något :)

Hur fan tänker man när man bygger så?
Det tar ju tvärstop in i chikanen och det är som gjort för att folk ska köra ihop.

Banan är väl designad för biltävlingar tror jag, chikanen kom till efter att Krokström kraschade sin s40 rätt hårt där för ett antal år sedan (har jag för mig:confused:)
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Angående Start på Falkenberg.


Nu körde jag aldrig på banan på den gamla sträckningen. Men då man startar här så kommer man med rätt så ordentlig hastighet in i chikanen skulle inte vilja att det gick fortare in i första böj och dessutom med en däcksvall som ligger bara 10 meter från bankanten.

Dock så kanske de hade varit bra om starten gick lite längre ner på rakan så det inte går lika fort in i första böj. Lite mer som på anderstorp?

Hade ju inte kostat många kroner att rita startrutorna längre ner på rakan.....


Det var ju gott om startkracher. Men något ska vi väll bjuda den publik som var på plats på ?

Att beror på publik. Vart var dom????? Sm i roadracing, ett knökfullt SBK och SST race, massa racing och tomt på läktarna. Hur lyckas Mike Luff få så mycket folk till EM tävlingarna på Bikeweak? Det är ju bara några få stackars poängkåta förare från europa och dom är väll knappast så mycket coolare att kolla på än helgens starftält i SBK? Halva eliten var ju på plats.

I övrigt väligt nöjd med helgen, bortsett från mina insattser då...... :brinnerup

/ Oskar
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Dock så kanske de hade varit bra om starten gick lite längre ner på rakan så det inte går lika fort in i första böj. Lite mer som på anderstorp?
Skillnaden med Anderstorp är att första kurvan inte är lika långsam som på Falkenberg (där bakre delen av startfältet knappt kan hålla styrfart). En första kurva med mer fart är nog säkrast för hojåkare.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Om man gjorde chikanen lite snabbare genom att asfaltera lite i innerkurvorna på den, så skulle det inte bli korvstopning som det är nu.

Tror jag i alla fall :va
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Dock så kanske de hade varit bra om starten gick lite längre ner på rakan så det inte går lika fort in i första böj.

/ Oskar

Det tycker jag låter som en rätt ok ide. Vet inte om det skulle hjälpa men hastigheten in är ett av problemen men oxå att alla vill vara först in i chickanen och det vill nog alla även om det går långsammare :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En startkurva som är smalare, än rakan starten går på, är inte optimal. Det innebär ju såklart att om men kommer 5 i bredd så måste två flytta sig då bara 3 får plats genom kurvan. På torpet finns plats för 5 i bredd på rakan OCH i kurvan. Perfekt. Dessutom (som det påpekats tidigare) går det inte så fort alldeles innan kurvan = bra.
Ett sät att lösa det är att bredda chikanen. Detta skulle då få till följd att chikanen skulle gå snabbare och det skulle bli ännu farligare i Nyhem där däcktravarna står MYCKET nära. Så då skulle man vara tvungen att flytta dem.... vilket iofs skulle behövas redan nu!..
 

buss johan

Ryjda
Gick med
9 May 2006
Ort
vimmerby
Hoj
Gixxer,Husa,Supermono,HVA,RG500
Trist med kraschen men skönt att du kunde vara med dagen efter!

Det kanske var Greven som fick igenom ombyggnaden av första kurvan till en chikan? :D

En helt annan sak: Någon som vet vilka klasser Anders Helgerud (som vann Rookie 1000 på söndagen med en låg 46:a som bästa tid) har kört i tidigare?
Hörde rykten om att han körde Superbike i Norge men har ingen aning om det stämmer?

Anders Helgerud har tidigare kört SUPERMONO :banana supermono.se och även Classic Racing i Formula 80-87 och det gick väldigt fort redan då trots att han gasade runt på en MZ..:tummenupp
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
*klipp*
Att beror på publik. Vart var dom????? Sm i roadracing, ett knökfullt SBK och SST race, massa racing och tomt på läktarna. Hur lyckas Mike Luff få så mycket folk till EM tävlingarna på Bikeweak? Det är ju bara några få stackars poängkåta förare från europa och dom är väll knappast så mycket coolare att kolla på än helgens starftält i SBK? Halva eliten var ju på plats.*klipp*
/ Oskar

Det handlar om ju som alltid om tid och pengar.

Att kunna marknadsföra en tävling i media (radio, teve, tidningar, poster you name it) vilket kostar tid (från redan hårt arbetade ideella personer) och pengar (vilket tyvärr inte finns så mycket av). Det optimala hade självklart varit att "någon" (vem nu denna "någon" månde vara) tar tag i det. Självklart går det att lösa, men glöm inte bort att det är mycket jobb bakom. Jag vet...

Blev faktiskt varse om att det skyltas extremt dåligt om var motorbanan ligger t ex. Jag hittade EN skylt, och det var från huvudvägen, några hundra meter från banan. Vägverket kanske kunde märka upp det bättre, det är då samma"någon" borde ta tag i det.

Mina 2 minuters funderande om varför det var så lite publik på helgens tävling... Jag tror helt enkelt inte förutom "nära & kära" var det inte så många fler som kände till att det var SM i Roadracing denna helgen.... Väldigt synd på ett sådan fint arrangemang:tummenupp

Åsa.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det handlar om ju som alltid om tid och pengar.

Att kunna marknadsföra en tävling i media (radio, teve, tidningar, poster you name it) vilket kostar tid (från redan hårt arbetade ideella personer) och pengar (vilket tyvärr inte finns så mycket av). Det optimala hade självklart varit att "någon" (vem nu denna "någon" månde vara) tar tag i det. Självklart går det att lösa, men glöm inte bort att det är mycket jobb bakom. Jag vet...

Blev faktiskt varse om att det skyltas extremt dåligt om var motorbanan ligger t ex. Jag hittade EN skylt, och det var från huvudvägen, några hundra meter från banan. Vägverket kanske kunde märka upp det bättre, det är då samma"någon" borde ta tag i det.

Mina 2 minuters funderande om varför det var så lite publik på helgens tävling... Jag tror helt enkelt inte förutom "nära & kära" var det inte så många fler som kände till att det var SM i Roadracing denna helgen.... Väldigt synd på ett sådan fint arrangemang:tummenupp

Åsa.

Vissa banor har sina egna presschefer m.m.

Från och med 2009 är jag presschef för Scandinavian Open och jobbar bland annat med att försöka få folk till tävlingarna (främst då SO-tävlingarna). Min primära uppgift är att få mer media till banorna = mer folk som får läsa roadracing och kanske faktiskt får veta att det lokalt pågår en roadracing tävling.

Inför SO premiären kontaktade jag långt över tio tidningar, allt ifrån lokala tidningar till större som täcker länet m.m. Tyvärr var intresset inte allt för stort, trots att jag erbjöd gratis material (text och bilder) om de själva inte kunde vara på plats.

Av de fåtal som kom till banan var inte kunskapen särskilt stor om roadracing, en journalist sa till och med att han hellre hade åkt och bevakat det lokala fotbollslaget som spelade bortamatch:huvet

Jag ser detta som ett långtidsprojekt och det är ju så man måste jobba. Är det så att någon sitter på en bra kontakt (nära vilken racerbana som helst), skicka hemskt gärna ett mail till rachid at highsider.se, så ska jag försöka jobba på det.

Detta är dock något som alla roadracingförare måste jobba på. Vissa förare är extremt duktiga på att förse sin lokala tidning med material och de flesta borde jobba mer på detta. Sedan är ju detta inget man kan tvinga folk till, man måste ju vilja marknadsföra sig själv som förare. Kanske blir det lättare att dra in lokala sponsorer i sin satsning om man visar upp några artiklar med några fräsiga bilder.¨

I pressrummet på Falkenberg lämnade jag lappar som media kunde ta med sig med informaton om att jag kan förse de med material. Är det så att någon förare här behöver en bild för publicering i en tidning, så är det bara att maila till ovan nämnda email-adress.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om inte jag är ute och cyklar bedrivs Scandinavian Open som ett företag av Mike och gänget från Karlskoga och för deras del borde det vara väldigt intressant att annonsera lite för att öka intäkterna från publiken (om de nu får något av publikintäkterna i sin "deal" med Falkenberg).

Det minsta jag hade förväntat mig var ett par skyltar i närheten av banan (såna där som diverse cirkusar brukar tapetserar varje lite samhälle med) men jag såg inte en enda. Hade väl tagit max 30 minuter att sätta upp ett par såna för en person.

Vet att många, inklusive mig själv, under flera år har föreslagit att någon får ansvaret för att promota/marknadsföra SO/SM men åren går och det händer ingenting.

EDIT: Såg nu att Rachid "tagit tag" i detta :tummenupp
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Om inte jag är ute och cyklar bedrivs Scandinavian Open som ett företag av Mike och gänget från Karlskoga och för deras del borde det vara väldigt intressant att annonsera lite för att öka intäkterna från publiken (om de nu får något av publikintäkterna i sin "deal" med Falkenberg).

Det minsta jag hade förväntat mig var ett par skyltar i närheten av banan (såna där som diverse cirkusar brukar tapetserar varje lite samhälle med) men jag såg inte en enda. Hade väl tagit max 30 minuter att sätta upp ett par såna för en person.

Vet att många, inklusive mig själv, under flera år har föreslagit att någon får ansvaret för att promota/marknadsföra SO/SM men åren går och det händer ingenting.

EDIT: Såg nu att Rachid "tagit tag" i detta :tummenupp

Ska framföra att det är viktigare med skyltning, även om det gränsar till mitt bord så är det inte riktigt "my cop of tea" så att säga:tummenupp
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Christian Åkerlund från Nordic Superbike kvalet i söndags.
 

Bifogat

  • highsider.se_christianakerlund.JPG
    highsider.se_christianakerlund.JPG
    136.5 KB · Visningar: 185

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Detta är dock något som alla roadracingförare måste jobba på. Vissa förare är extremt duktiga på att förse sin lokala tidning med material och de flesta borde jobba mer på detta. Sedan är ju detta inget man kan tvinga folk till, man måste ju vilja marknadsföra sig själv som förare. Kanske blir det lättare att dra in lokala sponsorer i sin satsning om man visar upp några artiklar med några fräsiga bilder.

Och se hur det kan bli! En helt uppslag i lokalbladet från tävlingarna och en cool bild på "a man with a missison" med en stygg blick.
Och, helt korrekt, jag talade om för lokaltidningen att det var race i helgen och att JAG SKA KÖRA! Vidare har jag alltid ringt in med och motgång, och nuförtiden skriver de ALLTID snällt och positivt. Så även denna gång!
Kul!
 

Bifogat

  • P5180105.jpg
    P5180105.jpg
    237.8 KB · Visningar: 99
  • P5180106.jpg
    P5180106.jpg
    246.3 KB · Visningar: 87
  • P5180107.jpg
    P5180107.jpg
    240.2 KB · Visningar: 73
  • P5180112.jpg
    P5180112.jpg
    237.9 KB · Visningar: 71
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top