Du skrev tidigare att det är ett långtidsprojekt, och man kan inte hinnan med allt över en natt! Tycker du gör ett mycket bra jobb!
Sen några idéer från ytterligare en som inte själv gör särskilt mycket men...
- Korta rapporter med resultat direkt efter race
- "serietabellen" sammanställd inom några dagar
- Därefter de längre reportagen i mån av tid, huvudklasser med "kända profiler" och unga stjärnskott har förtur.
Over and out!
Jag tänkte mer på att komma med tips angående marknadsföring av SOoch då som sagt maila till mig, men visst, här kommer ett svar i något form:
Det är en sak att rapportera direkt efter träning/kval/race i Pro SBK, för där kör bilarna efter mc-klassen. Där går det faktiskt att göra så och det gjorde jag även på premiären, vilket jag kommer att fortsätta med även framöver.
Men under en lördag-söndag har du nu 14 tävlingar. Om du funderar lite och kikar lite i schemat, hur ska man hinna skriva en kort rapport mellan racen på tio min? Bara att sortera ut bilderna tar tio gånger mer tid än vad det tar tid att skriva. Dessutom blir det ännu mer om man har fler fotografer på plats. Sedan funkar det tyvärr inte med en kort rapport och en större senare, vill man ha den korta rapporten får man kika på mylaps.com efter resultatet.
Vill man ha lite mer info än bara resultat så måste man hinna prata iallafall med några förare efter racet om vad de tyckte m.m. Vilket också är omöjligt när nästa race böärjar några få min efter att föregående har avslutats.
I Schemat ser det kanske lyxigt ut med ca 15-20 minuter mellan avslutad race och start av nästa. Men tänk då på att man ibland vill ha lite pallplatsbilder, då får man kuta/köra iväg till prisutdelningen. Och det helst efter att man fått en bild på vinnaren som vinkar åt kamera eller publik/skakar hand med en förarkollega.
På vissa banor går det inte att hinna till prisutdelningen i tid, om man inte planerar de sista varven och försöker gå lite samtidigt. Dessutom tar det väldigt mycket tid med att skicka bilder efter race till förarna och självklart prata med de i telefon.
Ofta är jag hemma 20-22 efter en tävlingshelg, och som de flesta andra vill man slappa lite framför tv:n och se reprisen från WSBK/MotoGP/Formel 1 eller vad det nu kan tänkas vara som man önskar att man hade kunnat följa bättre.
Nu inatt har jag jobbat fram till 05:50, sovit tre timmar och har detta att göra inför avresan till Gelleråsen i eftermiddag:
Skriva minst 3-4 racerapporter från helgen ( det blir ca 8 kvar sen), skriva ut deltagarlista, skicka bilder till ännu några förare, skriva ut tidsschema för bandagen (50st), köpa/låna hockeytuta och västar, hämta dekaler, skicka några brev, köpa magtabletter, boka skamkärra så man slipper använda en reserv från en kompis, packa väska inför avresa, hämta kompisens mobil som han glömt innan han åkte till Gelleråsen, hämta fotograf och ta med en kartong Highsider tidningar. Hmm, det var nog allt..
Är det inte det ena, så är det det andra. Jag älskar verkligen det jag gör, det måste man göra för att stå ut. Lever ett studentliv (ekonomiskt sätt) tillsammans med tjejen i min 37 kvadratmetare, tight ekonomiskt blir det för man hinner ju knappt marknadsföra och sälja annonsplatser, dessutom känns det ju fel att tigga pengar i kristider då folk har det kärvt själva, men det är ju ett nödvändigt ont man bara måste göra (hatar annonsförsäljningsdelen av mitt jobb för övrigt
Men en vacker dag kanske det kommer av sig självt
)
Det är ibland inte alltid så enkelt att förstå hur mycket jobb det ligger bakom. Den jobbigaste biten under vår/sommar/höst-säsongen är att man egentligen aldrig är ledig (särskilt inte mentalt), under arbetsdagarna måste man få ut nyheter/intervjua och gör allt runt omkring, under helgerna är det race. Tar man en dag ledigt mitt i veckan ringer till och med morsan och undrar om man mår bra, eftersom man inte skrivit på highsider
My 2 cents, over and out. Fan, nu blev det ju ännu lite mer stressat tidsschema då jag precis förlorade 40 min bakom datorn på "onödigheter".
Edit: Serietabell? Jag har ingen serietabell på min sida. Kanske framöver när det är mer lättjobbat. Men nu skulle det bli ännu en grej som man inte har tid att sköta. Tyvärr.
Tänker du på serietabell för SO så är det andra som sköter den biten.