SM/SO 2009: Falkenberg

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Vissa banor har sina egna presschefer m.m.

Från och med 2009 är jag presschef för Scandinavian Open och jobbar bland annat med att försöka få folk till tävlingarna (främst då SO-tävlingarna).

Kalas Rash, du gör ett kanonbra jodd och jag gillar verkligen din sida :tummenupp Jag förundras hur du hinner med allt. Grattis till "nya" jobbet, kände jag inte till. :banana

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Kalas Rash, du gör ett kanonbra jodd och jag gillar verkligen din sida :tummenupp Jag förundras hur du hinner med allt. Grattis till "nya" jobbet, kände jag inte till. :banana

Problemet är väl just att jag inte hinner med allt. Tyvärr blev det tex ingen rapportering från vissa klasser efter Anderstorp (SM premiären). Men jag jobbar på att effektivisera min tid. Ibland får man göra prioriteringar tyvärr..

Förhoppningsvis blir det en riktigt bra sida framöver:tummenupp

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Problemet är väl just att jag inte hinner med allt. Tyvärr blev det tex ingen rapportering från vissa klasser efter Anderstorp (SM premiären). Men jag jobbar på att effektivisera min tid. Ibland får man göra prioriteringar tyvärr..

Du vet verkligen hur man ska ta en komplimang :rolleyes:

:) :D :krama

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Var och tittade i söndags på alla race:en. Min polare som är en hojnörd hade totalt missat att sm skulle gå denna helg som varit på just falkenbergsbanan och själv såg jag det av en ren slump och tipsade honom.

Vi kom fram till 2 huvudpunkter varför det var i princip tomt runt f-slingan.

Priset: Det är inte själigt att ta 150kr när man vet att folk är svårflörtade till roadracing. Som förälder har jag nu bara en liten grabb men tänk en hel familj á 150:- + mat och resa dit. Arrangemanget på plats va kanon och alltid lika trevligt men vill man ha dit mer än nära å kära och nördarna på 2 hjul krävs lite mer än så! Ingen slänger ut så mycket pengar på nåt dom knappt känner till...och det för mig oavkortat till nästa sak....

ATT Profilera sig: Man måste profilera sig tydligare i tidningarna, på ungdomssidor etcetc. Lyft fram stjärnorna som Filip Backlund med resten och eventulla stjärnskott. Kan personligen erkänna att jag bara åkte upp för att kolla på Carro i rookie 600 när hon först krossade grabbarna i sista racet...(tyvärr klotade hon efter några varv när hon låg 2:a) Men det är ju precis sånt här som måste belysas mer! F-n en tjej som spöar många killar (inkl mig) på något som är det manligaste man kan göra inom motorsport. Antar...när jag tittar i Hallandsposten (vilket jag IKKE hunnit) så står där en liiiiten notis.

Om jag hade varit ansvarig för arrangemanget så hade jag nästan hotat och mutat med godis för att få det publicerat i pressen...

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
GSX-R1000-K5

Du skrev tidigare att det är ett långtidsprojekt, och man kan inte hinnan med allt över en natt! Tycker du gör ett mycket bra jobb!

Sen några idéer från ytterligare en som inte själv gör särskilt mycket men...

- Korta rapporter med resultat direkt efter race
- "serietabellen" sammanställd inom några dagar
- Därefter de längre reportagen i mån av tid, huvudklasser med "kända profiler" och unga stjärnskott har förtur.

Sen angående betalning, eftersom jag tyvärr var för långsam för att kvala in till NSB så fick jag sitta och titta på istället. Var riktigt bra race! Satt tillsammans med andra innehavare av det gröna bandet på huvudläktaren, övriga som skulle betala ytterligare 50 kr utöver entrén för att sitta på den tomma huvudläktaren såg märkbart irriterade ut, de flesta vände och stod sedan nedanför läktaren och tittade på racet... Allt är såklart en avvägning men de som tagit sig dit och betalt entré borde sedan få smyga runt och njuta av det för övrigt mycket bra genomförda arrangemanget utan ytterligare kostnader och onödiga irritationsmoment.

Over and out!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Kan bara hålla med att det är helt onödigt ta betalt till en nästan tom läktare.
Det kostade inget på Anderstorp.
Inträde max 100 kr eller 200 kr för en familj inkl parkering är lagom för en helg. Sedan kan man lätt ta in mer pengar på försäljning av olika varor t.ex dricka och glass.
Barn aktivteter såsom mini mc och fyrhjuling är också vär att testa för att llocka framtidens förare.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Du skrev tidigare att det är ett långtidsprojekt, och man kan inte hinnan med allt över en natt! Tycker du gör ett mycket bra jobb!

Sen några idéer från ytterligare en som inte själv gör särskilt mycket men...

- Korta rapporter med resultat direkt efter race
- "serietabellen" sammanställd inom några dagar
- Därefter de längre reportagen i mån av tid, huvudklasser med "kända profiler" och unga stjärnskott har förtur.

Over and out!

Jag tänkte mer på att komma med tips angående marknadsföring av SOoch då som sagt maila till mig, men visst, här kommer ett svar i något form:

Det är en sak att rapportera direkt efter träning/kval/race i Pro SBK, för där kör bilarna efter mc-klassen. Där går det faktiskt att göra så och det gjorde jag även på premiären, vilket jag kommer att fortsätta med även framöver.

Men under en lördag-söndag har du nu 14 tävlingar. Om du funderar lite och kikar lite i schemat, hur ska man hinna skriva en kort rapport mellan racen på tio min? Bara att sortera ut bilderna tar tio gånger mer tid än vad det tar tid att skriva. Dessutom blir det ännu mer om man har fler fotografer på plats. Sedan funkar det tyvärr inte med en kort rapport och en större senare, vill man ha den korta rapporten får man kika på mylaps.com efter resultatet.

Vill man ha lite mer info än bara resultat så måste man hinna prata iallafall med några förare efter racet om vad de tyckte m.m. Vilket också är omöjligt när nästa race böärjar några få min efter att föregående har avslutats.

I Schemat ser det kanske lyxigt ut med ca 15-20 minuter mellan avslutad race och start av nästa. Men tänk då på att man ibland vill ha lite pallplatsbilder, då får man kuta/köra iväg till prisutdelningen. Och det helst efter att man fått en bild på vinnaren som vinkar åt kamera eller publik/skakar hand med en förarkollega.

På vissa banor går det inte att hinna till prisutdelningen i tid, om man inte planerar de sista varven och försöker gå lite samtidigt. Dessutom tar det väldigt mycket tid med att skicka bilder efter race till förarna och självklart prata med de i telefon.

Ofta är jag hemma 20-22 efter en tävlingshelg, och som de flesta andra vill man slappa lite framför tv:n och se reprisen från WSBK/MotoGP/Formel 1 eller vad det nu kan tänkas vara som man önskar att man hade kunnat följa bättre.

Nu inatt har jag jobbat fram till 05:50, sovit tre timmar och har detta att göra inför avresan till Gelleråsen i eftermiddag:

Skriva minst 3-4 racerapporter från helgen ( det blir ca 8 kvar sen), skriva ut deltagarlista, skicka bilder till ännu några förare, skriva ut tidsschema för bandagen (50st), köpa/låna hockeytuta och västar, hämta dekaler, skicka några brev, köpa magtabletter, boka skamkärra så man slipper använda en reserv från en kompis, packa väska inför avresa, hämta kompisens mobil som han glömt innan han åkte till Gelleråsen, hämta fotograf och ta med en kartong Highsider tidningar. Hmm, det var nog allt..

Är det inte det ena, så är det det andra. Jag älskar verkligen det jag gör, det måste man göra för att stå ut. Lever ett studentliv (ekonomiskt sätt) tillsammans med tjejen i min 37 kvadratmetare, tight ekonomiskt blir det för man hinner ju knappt marknadsföra och sälja annonsplatser, dessutom känns det ju fel att tigga pengar i kristider då folk har det kärvt själva, men det är ju ett nödvändigt ont man bara måste göra (hatar annonsförsäljningsdelen av mitt jobb för övrigt;) Men en vacker dag kanske det kommer av sig självt:rolleyes:)

Det är ibland inte alltid så enkelt att förstå hur mycket jobb det ligger bakom. Den jobbigaste biten under vår/sommar/höst-säsongen är att man egentligen aldrig är ledig (särskilt inte mentalt), under arbetsdagarna måste man få ut nyheter/intervjua och gör allt runt omkring, under helgerna är det race. Tar man en dag ledigt mitt i veckan ringer till och med morsan och undrar om man mår bra, eftersom man inte skrivit på highsider:rolleyes::D

My 2 cents, over and out. Fan, nu blev det ju ännu lite mer stressat tidsschema då jag precis förlorade 40 min bakom datorn på "onödigheter".

Edit: Serietabell? Jag har ingen serietabell på min sida. Kanske framöver när det är mer lättjobbat. Men nu skulle det bli ännu en grej som man inte har tid att sköta. Tyvärr.

Tänker du på serietabell för SO så är det andra som sköter den biten.

Last edited:

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
GSX-R1000-K5
Jag tänkte mer på att komma med tips angående marknadsföring av SOoch då som sagt maila till mig, men visst, här kommer ett svar i något form:

Du lägger ribban högt!
Med kortare rapport efter race menade jag inom några dagar. Längre rapporter i "lagom" intervall innan nästa race.
Annar kan det bli svårt att hålla det där med långtidsprojekt...

Tycker du gör ett grymt bra jobb och mitt förra inlägg var absolut inte menat som någon kritik!

Nu ska jag hålla tyst och låta dig arbeta i fred, måste när jag tänker på det även kanske arbeta lite själv...

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Kan bara hålla med att det är helt onödigt ta betalt till en nästan tom läktare.
Det kostade inget på Anderstorp.
Inträde max 100 kr eller 200 kr för en familj inkl parkering är lagom för en helg. Sedan kan man lätt ta in mer pengar på försäljning av olika varor t.ex dricka och glass.
Barn aktivteter såsom mini mc och fyrhjuling är också vär att testa för att llocka framtidens förare.

Håller fullt med där. 150:- i inträde tyckte man ju var mycket, men OK. Men sen tillkom helt plötsligt 20 spänn i parkering, och sen blev man motad från läktarn (där det var TOMT) med orden att det kostar 50 spänn till. Och detta av 2 småtjejer som knappt kunde prata för sin sak utan "liksom, eeeh, grönt band" stönade fram vad som gällde. Men annars ett mycket trevligt och kul arrangemang. Skitskoj att kunna stå precis var man vill kring banan och kolla samt att kunna vandra omkring på depåområdet!!
Vore fint med café närmre banan också...

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Nu ska jag hålla tyst och låta dig arbeta i fred, måste när jag tänker på det även kanske arbeta lite själv...

Sporthoj.com har den påverkan på folk, man surfar för mycket när man ibland borde jobba. Ibland går det någon dag utan att jag loggar in, man vågar ju inte göra det då man så lätt fastnar framför..

Förstod att du inte menade det som kritik, ville bara förklara lite om hur det går till bakom kulisserna. Mycket av det man gör kommer man aldrig att få någon uppskattning för, men det skönaste jag vet är när folk säger att de verkligen uppskattar sidan, sånt som gör att man kan jobba lite extra hårt.

Förslag är jättekul att höra på irl också, men det tråkiga är att varenda förslag handlar om hur man ska göra av med mer pengar, inte hur man ska få in mer:D

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag vet inte men är 150 kr verkligen så mycket idag? 3 paket cigg el 2 biobesök, 4 dosor snus....snittlöner idag är över 20tkr.....150kr är ju nästan gratis och inträdet har ju inte ökat nämnvärt sista 10 åren heller....nja är det bara jag som tycker 150kr inte är mycket? Jag betalar det med glädje när jag går dit som icke funktionär.

Att ta 50 spänn för läktarplats på eftermiddagarna när inget mer folk kommer är oxå dumt. Bättre att läktaren är gratis och när det är fullt så är det med en liten sektion avspärrad för vip eller banfolket. Bara det faktum att det ser bättre ut med fulla läktare är ju förmodligen mer värt än förlorade 200 kr i avgift...för mer än typ 4 betalande kan det knappt varit :)

En pressbild med fulla läktare eller en med tomma? Valet borde vara enkelt.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Gick bättre än på Falken för ett par år sedan hoppas jag? Då fick vi plocka ihop dina saker då du var på sjukan. :nurse

Jo det var en ordentlig krasch.
Låg på Varbergs lasaret i en vecka. Och sen hemma i 2 månader på väldigt tung morfin.

Jag letar fortfarande efter bilder från den krashen.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
En pressbild med fulla läktare eller en med tomma? Valet borde vara enkelt.

Håller med. Även på Pro Superbike premiären när det var 10000 betalande såg det lite tomt ut på bilderna:/

Nedan ser ni Rookie 1000 racet, kraschkalaset... Bild nummer två försöker Andreas Sveistrup sig på The Superman..

so_rookie1000_lordag_race%20(4).JPG

so_rookie1000_lordag_race%20(8).JPG

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Håller med. Även på Pro Superbike premiären när det var 10000 betalande såg det lite tomt ut på bilderna:/
..

Troligtvist att det INTE var så många där som dom uppger..

Var på ett IDM med 10.800 i publik. Det såg ut ungefär som om det var lika mycket i publik där som det är på STCC under hela året.. :va

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Troligtvist att det INTE var så många där som dom uppger..

Var på ett IDM med 10.800 i publik. Det såg ut ungefär som om det var lika mycket i publik där som det är på STCC under hela året.. :va

Det är väl ganska känt vid detta laget att STCCs publik siffror är lite väl tilltagna..... tyvärr..

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Jag vet inte men är 150 kr verkligen så mycket idag? 3 paket cigg el 2 biobesök, 4 dosor snus....snittlöner idag är över 20tkr.....150kr är ju nästan gratis och inträdet har ju inte ökat nämnvärt sista 10 åren heller....nja är det bara jag som tycker 150kr inte är mycket? Jag betalar det med glädje när jag går dit som icke funktionär.

Problemet är ju att få dit vanligt folk och inte bara dom mest inbitna som du å jag som gladeligen betalar 150:-

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Behöver man betala om man har RR licens???
Vad jag vet måste alla betala som inte har någon typ av fribiljett.

Att ta extra betalt för läktarplats har motorsporten i Sverige hållit på med i decennier, ett sätt att utnyttja den lilla publik som tar sig dit.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept