Jag heter Lasse
Bara 4 hjul.
- Gick med
- 19 Jun 2003
- Hoj
- Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
David P. skrev:Jag tänker inte ge mig in i TV-diskussionen, jag vill kommentera runt Jocke K.:s ovanstående inlägg. Jag tycker definitivt att det är rätt spår!
Jag är själv i den sitsen för tillfället och har ju dessutom många vänner som känner som du beskriver ovan. Det kostar många sköna slantar att ligga på topp i SM, men det gäller även privatlivet. Hus, barn, bil, 42" plasma, porrkanaler dygnet runt på boxen etc. sväljer massor med pengar som bekant. Vill man inte kompromissa så är en rookieserie ett utmärkt alternativ! Samma bana, samma publik, lika spännande för inblandade förare som SM! Flickvännen/familjen hejar på, avundsjuka polare pikar, kung för en dag...
Motard är ju en av få sporter som inte behöver kosta skjortan. Beg cross med 4kolv o 17" så är man in business för att uttrycka det enkelt. Det finns nog inte en mc-intresserad jag pratat med som inte har planer i olika former på att tävla i motard. Får man in folk i rookieserien går många självklart över till SM när de blir duktiga o sugna nog.
England är ett bra exempel, dom har ju ett överflöd av klasser från 80kubik o uppåt. USA har ännu mera klasser varav vissa t.ex. förbjuder 4kolvs ok vilket ju drar ner kostnader.
En stor fördel med gärsgårdsserier är ju även den lite lättsammare stämningen bland förare. Det finns alltid någon som är lika slö. Tyvärr måste jag säga att många av de toppförare vi kommit i kontakt med inte varit speciellt tillmötesgående. Många som velat ha råd/kallpratat och blivit behandlade som luft i deras närhet. Pratar vissa toppförare bara med SM-förare o uppåt? Nämner givetvis inga namn o det är inte heller en isolerad händelse för en person. Det är tyvärr många som råkat ut för detta och inte känt av "proffsigheten och respekten" mot nykomlingar.
Nåja, lite synpunkter som luftats från en nybörjares synvinkel. Kommentera gärna!
/Dave
Kan säga att alla toppförare som jag besvärat med frågor rörande allt möjligt har tagit sig tid att svara både utförligt och vänligt.
Detta både innan och under tiden jag paltat runt i RM och SM.
Helt åt helvete off topic:
Någon som vill bli av med en Keihin 41mm?
Jag behöver en och det fort.
Förövrigt hoppas jag att årets debatt kan skapa förutsättningar för att årets(nåja ) och nästkommande års SM-serie kan bli mer lyckad vad gäller tävlingskrockar och införande av rookie-klasser.