Sm Supermoto 2006

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
David P. skrev:
Jag tänker inte ge mig in i TV-diskussionen, jag vill kommentera runt Jocke K.:s ovanstående inlägg. Jag tycker definitivt att det är rätt spår!

Jag är själv i den sitsen för tillfället och har ju dessutom många vänner som känner som du beskriver ovan. Det kostar många sköna slantar att ligga på topp i SM, men det gäller även privatlivet. Hus, barn, bil, 42" plasma, porrkanaler dygnet runt på boxen etc. sväljer massor med pengar som bekant. Vill man inte kompromissa så är en rookieserie ett utmärkt alternativ! Samma bana, samma publik, lika spännande för inblandade förare som SM! Flickvännen/familjen hejar på, avundsjuka polare pikar, kung för en dag... :)

Motard är ju en av få sporter som inte behöver kosta skjortan. Beg cross med 4kolv o 17" så är man in business för att uttrycka det enkelt. Det finns nog inte en mc-intresserad jag pratat med som inte har planer i olika former på att tävla i motard. Får man in folk i rookieserien går många självklart över till SM när de blir duktiga o sugna nog.
England är ett bra exempel, dom har ju ett överflöd av klasser från 80kubik o uppåt. USA har ännu mera klasser varav vissa t.ex. förbjuder 4kolvs ok vilket ju drar ner kostnader.
En stor fördel med gärsgårdsserier är ju även den lite lättsammare stämningen bland förare. Det finns alltid någon som är lika slö. Tyvärr måste jag säga att många av de toppförare vi kommit i kontakt med inte varit speciellt tillmötesgående. Många som velat ha råd/kallpratat och blivit behandlade som luft i deras närhet. Pratar vissa toppförare bara med SM-förare o uppåt? Nämner givetvis inga namn o det är inte heller en isolerad händelse för en person. Det är tyvärr många som råkat ut för detta och inte känt av "proffsigheten och respekten" mot nykomlingar.

Nåja, lite synpunkter som luftats från en nybörjares synvinkel. Kommentera gärna!

/Dave

Kan säga att alla toppförare som jag besvärat med frågor rörande allt möjligt har tagit sig tid att svara både utförligt och vänligt.
Detta både innan och under tiden jag paltat runt i RM och SM.

Helt åt helvete off topic:
Någon som vill bli av med en Keihin 41mm?
Jag behöver en och det fort.

Förövrigt hoppas jag att årets debatt kan skapa förutsättningar för att årets(nåja :rolleyes: ) och nästkommande års SM-serie kan bli mer lyckad vad gäller tävlingskrockar och införande av rookie-klasser.

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Hej Jocke !

Jag jobbar stenhårt för att få igenom precis en sån lösning inom MX-sektionen sen lång tid tillbaks , och det är mycket därför ingen information har kommit på Svemos sajt.
Ett av mina största argument till att en delt. ska kunna räknas bort är just att ni ska kunna va med och specielt SM2an 450 alltså du med ditt Kawa-Team som jag ser högintressant för Sporten med NY hoj och SM 2a både publikt och medialt för sporten ,
Sen är en kompromis likamed Förhandling för mig ??? jag förstod inte vad vi skulle förhandla/kompromissa om. :tummenupp Va inte menat som kritik det var med glimten

B-förar/rookie serien är under uppbyggnad för iår och kommer köras under alla tävlingar i sverige utom 3st som körs med RR pga. tidsbrist , vi har naturligtvis försökt sälja in det men fått nej.

vi vill kunna köra nån eller fler Junior-race med 250cc 4t. i år där det ska va en typ av introduktion/införsäljning inför 2007 så jag tror att det kommer bli toppen och håll utskik på SVEMO.se redan imorrn.

Vi ses.
Crille

J.Karlsson skrev:
Hej Crille,

Ser att du tycker det är stort, att vi kan tänka oss att kompremisa?

För det första så är det fortfarande inte oss själva vi tänker på angående den första deltävlingen, vi tänker på DICIPLINEN Super Motard.

Vi tänker på möjligheten att få dit så många "toppnamn" som möjligt till diciplinen, varför undrar du?

Jo med fler toppnamn gör du diciplinen mer intressant för media, och publiken.

Superbra tävlingar med många ovissa segrare i SM heaten, sen fasthåller jag fortfarande att den optimala tävlingsformen måste ändå vara att ge rookieförarna möjlighet att rejsa på samma bana, samma helg, med samma publik.

Jag törs påstå för att föda fler Super Motard åkare i Sverige, gör man inte det genom att som du skriver VI ska uppträda proffsigt och visa respekt, det har Jag, Huvell, Lennartsson för att nämmna några, gjort i snart 15 års tid på hög nivå.

Sättet man föder fler motardåkare på, är att låta den lycklige person som äger en hoj vara med och tävla, uppleva racing, känna publikens uppskattning, sen åka hem och berätta för sina polare hur häftigt det var.

Sen förstår jag inte riktigt hur du menar att TV ska hjälpa den stora skaran i fältet, om du fortfarande är inne på den linjen som du sa i ditt mail till mig tidigare i år, angående köp av sponsorpaket för TV sändning.
Som jag fattar det köper vi då TV tid för att synas, men jag kan ha fattat det fel, rätta mig gärna.

Mvh

Jocke Karlsson

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
ypvs skrev:
Jag är helt klart av åsikten att en förare väljer vad han vill åka på om race krockar med varandra oavsett vem han är.
Finns inte ett land i världen där nåt sånt här skulle gå så långt som att rejsen ev nästan skulle ställas in pga att några åkare har andra åtagande.
Har varit med om liknande, och mycket värre krockar, vid flertal tillfällen men att nån ens skulle komma på tanken att försöka få federationen att ändra datum skulle aldrig inträffa. Superbiker krockat med EM nån gång, Belgiska mästerskapet med Holländska, Belgiska MX med Belgiska SM osv. Och då är det Världsstjärnor INOM motard som helt enkelt har saknats ur viktiga rejs och kanske tappat sin ledning i ett mästerskap pga att de åkt t Superbiker ed.

Är det förare som 100% kvalar och anses viktiga för sporten så låt dem starta sist på gridden bara, EN gång iaf. Sen får de ha bestämt sig, är MX det de prioriterar och SM hobbyn så får de finna sig i att missa nåt rejs ibland, sånt är livet.

Daniel
Tyckte inte du att den här tråden var tjatig och skulle inte gå in Här mer?? Är du inte konsekvent!!

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Fastway skrev:
Tyckte inte du att den här tråden var tjatig och skulle inte gå in Här mer?? Är du inte konsekvent!!
Såvisa jag vet och sett så har han inte skrivit fler gånger efter att han skrev att han inte skulle göra det mer... :7peta

J.Karlsson

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
KX450F
fetsladd skrev:
Hej Jocke !

Jag jobbar stenhårt för att få igenom precis en sån lösning inom MX-sektionen sen lång tid tillbaks , och det är mycket därför ingen information har kommit på Svemos sajt.
Ett av mina största argument till att en delt. ska kunna räknas bort är just att ni ska kunna va med och specielt SM2an 450 alltså du med ditt Kawa-Team som jag ser högintressant för Sporten med NY hoj och SM 2a både publikt och medialt för sporten ,
Sen är en kompromis likamed Förhandling för mig ??? jag förstod inte vad vi skulle förhandla/kompromissa om. :tummenupp Va inte menat som kritik det var med glimten

B-förar/rookie serien är under uppbyggnad för iår och kommer köras under alla tävlingar i sverige utom 3st som körs med RR pga. tidsbrist , vi har naturligtvis försökt sälja in det men fått nej.

vi vill kunna köra nån eller fler Junior-race med 250cc 4t. i år där det ska va en typ av introduktion/införsäljning inför 2007 så jag tror att det kommer bli toppen och håll utskik på SVEMO.se redan imorrn.

Vi ses.
Crille

Hej igen,

Först vill jag tacka Crille och Peter, för ert arbete ni gör inom sektionen, jag vet hur det kan vara, så keep up the spirit!

Efter att idag fått ett telefonsamtal från Peter, och fått en förklaring/förslag angående SM datumen, har vi ingen annan möjlighet än att kasta in handuken. Vi har fått klart för oss att det inte går att lösa.

Vi vill önska våra konkurenter, kollegor, lycka till, och hoppas på en riktigt bra serie 2006. (Ps Paraplybrudarna tar vi me oss!) För att förhoppningsvis komma tillbaka, något ringrostiga till 2007.(Om datumen inte kolliderar)

Med vänliga hälsningar

Jocke Karlsson
JK Kawasaki Team Green.

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Tråkigt att höra, lycka till i mx,en.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
J.Karlsson skrev:
...än att kasta in handuken. Vi har fått klart för oss att det inte går att lösa.

Jocke Karlsson
JK Kawasaki Team Green.

Det va inte bra, statusen på Supermoto SM sjönk just rejält.

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Kan bara hålla med tidigare inlägg! Hade gärna sett hur det skulle gå i år för J Karlsson med den nya Kawa 450:in i SM SM.

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
rejser skrev:
Det va inte bra, statusen på Supermoto SM sjönk just rejält.

Ja i alla fall i 450 klasen.... Synd för den som vinner den i år...Han vet ju att de bästa inte var med.... Inget vidare SM guld ha på hyllan. Även om det kommer många nya så saknas lik förbenat de bästa.....

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
J.Karlsson skrev:
Hej igen,

Först vill jag tacka Crille och Peter, för ert arbete ni gör inom sektionen, jag vet hur det kan vara, så keep up the spirit!

Efter att idag fått ett telefonsamtal från Peter, och fått en förklaring/förslag angående SM datumen, har vi ingen annan möjlighet än att kasta in handuken. Vi har fått klart för oss att det inte går att lösa.

Vi vill önska våra konkurenter, kollegor, lycka till, och hoppas på en riktigt bra serie 2006. (Ps Paraplybrudarna tar vi me oss!) För att förhoppningsvis komma tillbaka, något ringrostiga till 2007.(Om datumen inte kolliderar)

Med vänliga hälsningar

Jocke Karlsson
JK Kawasaki Team Green.

Nja inte vi, men iaf du och möjligtvis en del andra, har fått klart för dig att det inte går att lösa. Men jag vet inte vad det berodde på. Kommer detta att publiceras här?

Du kastar in handduken, och det tycker jag är synd. Hade gärna sett dig och andra crossförare på tävlingar i år. Men du kanske kan köra Higlandcupen.

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
ingen
Lennartsson skrev:
Ja i alla fall i 450 klasen.... Synd för den som vinner den i år...Han vet ju att de bästa inte var med.... Inget vidare SM guld ha på hyllan. Även om det kommer många nya så saknas lik förbenat de bästa.....

Lite halvkass resonemang tycker jag, det finns ALLTID folk som är snabbare.
sen är det upp till var o än hurvida dom vill ställa upp eller ej..
O vem är det som säger att just dom är snabbast? o jämfört mot vilka då?
om Seel skulle vilja ställa upp så skulle han få det då SM är en öppen "cup"
o vem e "bäst" då? enligt vilken måttstock då?

Nä du, den som vinner SM eller vilken annan cup som hälst för den delen, behöver inte skämmas, bara för att dom bästa inte var med,, dom ville/kunde ju inte.. eller?

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Tamtech skrev:
Lite halvkass resonemang tycker jag, det finns ALLTID folk som är snabbare.
sen är det upp till var o än hurvida dom vill ställa upp eller ej..
O vem är det som säger att just dom är snabbast? o jämfört mot vilka då?
om Seel skulle vilja ställa upp så skulle han få det då SM är en öppen "cup"
o vem e "bäst" då? enligt vilken måttstock då?

Nä du, den som vinner SM eller vilken annan cup som hälst för den delen, behöver inte skämmas, bara för att dom bästa inte var med,, dom ville/kunde ju inte.. eller?

Det finns alltid dom som e snabbare... Men att 2an 3an och 5an i en klass 2005 försvinner som deklarerat dom absolut skulle vilja köra 2006 med tycker i alla fall jag tunnar ut en klass med 14 startande 2005 i sista tävlingen.

En anan liten komisk sak som uppdagats i dag är att min hemsida som aldrig varit utsatt för typ Spamm eller vad det heter i gästboken helt plötsligt blivit tok attakerad sen i torsdags. Pratade nyss med Huvell som oxå har en hemsida som oxå varit fri från sånt i många år... Vi har nu sen i torsdags båda två blivit attakerade av EXAKT samma sak......Hum...Undra vilken datanörd vi retat upp vid samma tillfälle...... undra om 2+2 fortfarande är 4??????

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Har vid flera tillfällen hört folk säga att MX-förare ibland beter sig som små flickor.
Gnäller och bitchar så fort dom inte får som dom vill. Tråkigt att få det bekräftat.
Tror att serien blir bättre utan er. Kanske inte nivån på körningen men mentaliteten och stämningen i depån lär bli det.
Den som vinner VM är bäst i världen oavsett vilka som ställt upp, och den som vinner SM är bäst i Sverige av precis samma anledning.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Lennartsson skrev:
Det finns alltid dom som e snabbare... Men att 2an 3an och 5an i en klass 2005 försvinner som deklarerat dom absolut skulle vilja köra 2006 med tycker i alla fall jag tunnar ut en klass med 14 startande 2005 i sista tävlingen.

En anan liten komisk sak som uppdagats i dag är att min hemsida som aldrig varit utsatt för typ Spamm eller vad det heter i gästboken helt plötsligt blivit tok attakerad sen i torsdags. Pratade nyss med Huvell som oxå har en hemsida som oxå varit fri från sånt i många år... Vi har nu sen i torsdags båda två blivit attakerade av EXAKT samma sak......Hum...Undra vilken datanörd vi retat upp vid samma tillfälle...... undra om 2+2 fortfarande är 4??????

såg din sida redan igår och det är förjävligt

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Lennartsson skrev:

Du skulle nog inte angett din egen hemsida i profilen. Spammandet har inget att göra med vad som sagts här känns det som. Men pissigt hur som helst.

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Supermoto skrev:
Du skulle nog inte angett din egen hemsida i profilen. Spammandet har inget att göra med vad som sagts här känns det som. Men pissigt hur som helst.

Huvell har inte angett sin sida här på nått sett och vi har råkat ut för EXAKT EXAKT samma sak... Man kan bara garva.....

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Lennartsson skrev:

Verkligen trist när folk ska hålla på sådär.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Lennartsson skrev:
Huvell har inte angett sin sida här på nått sett och vi har råkat ut för EXAKT EXAKT samma sak... Man kan bara garva.....
Du har fått en helt vanlig Spambot i din gästbok, och eftersom du har länkat från din hemsida till Huvell så har den troligen hittat dit den vägen. Hade någon härifrån velat sabba din gästbok så hade det knappast varit med reklam för piller.

Lägg ned konspirationsteorierna.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
RedBaron skrev:
Du har fått en helt vanlig Spambot i din gästbok, och eftersom du har länkat från din hemsida till Huvell så har den troligen hittat dit den vägen. Hade någon härifrån velat sabba din gästbok så hade det knappast varit med reklam för piller.

Lägg ned konspirationsteorierna.
Typ så, ja. Man vet aldrig vilka vägar de skojarna hittar. Tyvärr.

:argpådato

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Lennartsson skrev:

Mmm....... jag var inne och kikade. Jag har svårt att tro att det är en tillfällighet. Men det kan det ju vara. Fy f-n vad töntigt om det är någon härifrån som har gjort något sådant. Bara att hoppas att det inte är så. Hypotetiskt, om det vore det, så får man ju i sin tur då hoppas att den/dom inte sitter som representanter för våran sport/är med och arrangerar tävlingar osv.....

För övrigt så vill jag vara helt neutral i denna fråga som tråden ursprungligen gäller. Tycker dock om att läsa denna tråd. Jag personligen tror gott om alla tills motsatsen är bevisad. :tummenupp

//Lasse

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...