Sm Supermoto 2006

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
HW skrev:
Ok, jag ger mig. Ring Anderstorp och fråga om dom inte kan lägga om sin tävling så att 4 förare kan få köra 2 olika dicipliner samma helg.
Vad jag känner till så krockar inte LMS tävlingar och om mina svar räknas som chansningar så är det ju bara bortkastad tid att skriva dom.

Vi ses på banorna i sommar istället.

/HW

Nu har jag ringt Anderstorp...Mycket intressant faktiskt. Våra herrar i SVEMO har inte ens hört av sig dit angående detta att det krockar. Anderstorp tyckte det var mycket olämpligt att få en krock så många i toppen inte kan vara med... till och med så han blev lite förbannad att svemo inte upplyst om att det försvinner toppförare.

Sååååå Vårt kära förbund har alltså inte ens bemödat sig ringa ett samtal för att lösa detta. Jag skickade mail för några veckor sen med förslag på den här lösningen till alla berörda på svemo men fick svar efter lite tjat från Peter att finalerna var tvungna köras söndag em... Han har inte ens frågat Anderstorp om en lösning...

Stora frågan är då VARFÖR VARFÖR...................

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Jag tror att den är en konspiration, som går ända upp i riksdagshuset :rolleyes:

femman

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Honda 450
Lennartsson skrev:
Nu har jag ringt Anderstorp...Mycket intressant faktiskt. Våra herrar i SVEMO har inte ens hört av sig dit angående detta att det krockar. Anderstorp tyckte det var mycket olämpligt att få en krock så många i toppen inte kan vara med... till och med så han blev lite förbannad att svemo inte upplyst om att det försvinner toppförare.

Sååååå Vårt kära förbund har alltså inte ens bemödat sig ringa ett samtal för att lösa detta. Jag skickade mail för några veckor sen med förslag på den här lösningen till alla berörda på svemo men fick svar efter lite tjat från Peter att finalerna var tvungna köras söndag em... Han har inte ens frågat Anderstorp om en lösning...

Vad ska man säga!!! Det är ganska knepigt att Kronnäs/co inte ser till att bästa möjliga startfält kan vara med om det finns en möjlighet!!! Det får inte vara så att Bergman ska bestämma vilka som ska vara med, hur länge dom ska köra och vem som ska vinna? Det känns inte som det är att gynna svensk motard men jag kanske har fel?

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Lennartsson skrev:

fan va du är duktig :hihi :hihi :hihi :hihi

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
femman skrev:
Vad ska man säga!!! Det är ganska knepigt att Kronnäs/co inte ser till att bästa möjliga startfält kan vara med om det finns en möjlighet!!! Det får inte vara så att Bergman ska bestämma vilka som ska vara med, hur länge dom ska köra och vem som ska vinna? Det känns inte som det är att gynna svensk motard men jag kanske har fel?

Just fått bekräftat från Peter i ett privat mail att det är pga TV dom inte försökt ändra så alla kan vara med.... Alltså styr TV detta....
Är det det bästa för Motarden??? Expressens sportkanal...Nån som hört talas om den...Nån som ens vet var den går att se???

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Lennartsson skrev:
Just fått bekräftat från Peter i ett privat mail att det är pga TV dom inte försökt ändra så alla kan vara med.... Alltså styr TV detta....
Är det det bästa för Motarden??? Expressens sportkanal...Nån som hört talas om den...Nån som ens vet var den går att se???

sportexpressen är en sportkanla i kabelutbudet(har jag för mig)

femman

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Honda 450
Lennartsson skrev:
Och jag som trodde Kronnäs/co jobbade för oss Motardåkare och inte för ett tv bolag??? :confused:

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Jag har sportexpressen kanalen, det är digi tv, box alltså.

Ja förstår inte varför ni kritiserar så mycket. Självklart gör dom så mycket det går för att få Supermoto säsongen 2006 att bli så bra som möjligt. Att dom inte lyckas på alla plan är inte så konstigt, hur ofta gör man det.

Att tv styr detta lite om det nu är sant, är inte heller så konstigt. Finns inte ett bättre sätt att visa sporten och dessutom jobba mer på att göra reklam för varje race kommer göra att den växer. Men glöm inte att det är en motorsport i sverige. Det kommer antaligen vara mer motgångar än framgångar för sporten, men folk som kronäs kommer förhoppngsvis att kunna göra det bästa möjliga.

Och ni som klagar, gör som lennartson greppa telefonen och försök reda ut någonting om ni inte trivs med det. Gnäll inte på ett forum.

:tomten

J.Karlsson

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
KX450F
Växtvärk?

Först och främst, Lennartsson.
Stämmer det du säger angående mail från Peter ang TV, Då har skeppet slagsida.
Jag vill ändå säga några ord.

Jag har sett, jag har upplevt, jag har försökt förstå samma sak inom en annan diciplin på VM nivå.

Man vill ta 2 steg istället för ett steg i taget. Precis samma sak hände i Crossens finrum för ett antal år sedan, vi fick en promotor som styrde hela VM serien, det skulle vara asvalt depåer, mindre banor för bra TV filmning, mycket personal som finserades av VM förare och team, speciellt utvalda förare och team med stora bussar var välkommna, mm.

Vart har det tagit GP crossen?

Jo, till ett mycket minimerat startfält där Svensson som e grymt snabb i sitt land inte ens får komma och kvala, han måste köpa sin plats först, sen köra VM för peanuts, om du inte är top 10.

Vart vill jag då komma med detta?

Jo, är det inte bättre att först och främst få fler utövare av denna ädla konst att köra Super-Motard än att få de få förare vi har att betala en ansenlig summa pengar för att köra ett SM, (om jag inte har fel kostar det 900:- anmälningsavgift per race) vart går pengarna, vad får föraren ut av detta, visst är man i topp och får en massa TV tid, det är säkert bra. Men vad får den stora skaran ut av det?

Klubbarna måste få publik, och rätta mig om jag har fel, det är våra egna kompisar, släkt, vänner till kompisar, vänner till släkt som betalar inträde, köper korv, köper godis,mm klubben vill också göra sig en hacka på detta, plus att förarna ser fram emot att få köra ett race organiserat, det är det vi betalar för.

Alltså ska man på allvar dra igång en kombinerad Supermotard serie på SM nivå med Elit och Rookie på samma bana samma datum.

Vill TV komma och filma, låt dem komma och sälj detta istället.

SM Supermotard. Elit plus Rookie, ren tjejklass också kanske.
Få ut publik till arenorna, få dem att uppleva racing på nära håll.

Mitt råd till Kronäs och Peter -Tänk mindre, vi är inte mogna för det ni försöker göra, starta upp en super serie för utvalda!!

Mvh
Jocke Karlsson
Team Manager JK Kawasaki Team Green Sverige.

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Sticker ut hakan lite nu med ett par provocerande, för vissa, tankar...

1. VARFÖR skulle SVEMO meddela ARC att ev. fyra förare VÄLJER att köra en annan disciplin än Supermoto :va
Min åsikt: Det ska de inte göra, alla förare väljer själva vad de ska köra. Sen ska man naturligtvis från förbundet och arrangörer göra mesta möjliga för att så många som möjligt ska ges utrymme att delta genom att tillse att tävlingar inte krockar. MEN. Det ni som drabbats måste inse är dessa fakta: Larsson + Kronnäs på SVEMO har garanterat gjort vad de anser är bäst för sporten och vi som arrangörer (TMC i mitt fall) har gjort vad vi kan för att hjälpa dem !!!
Har de resonerat fel så är det nu jävligt hög tid att, om möjligt, lösa de problem som uppstått. Om inte det går får de drabbade tyvärr bita i den sura tjuren och till nästa år försöka påverka så det passar dem bättre då.

2a. Är TV så viktigt för sporten att det ska få styra när rejsen ska gå?
2b. Är det viktigt för oss att åka tillsammans med RR?
2c. Är det verkligen så att TV styr oss?

Min åsikt: Jag vet inte.
TV är bra som tusan men är det värt pengarna vi får betala gentemot vad vi får tillbaka? Jag vet inte det heller. Lika lite som jag vet om det är fördelaktigt för oss att åka med RR. Spontant känns det dock som att de tjänar mer än oss på samarrangemanget. Tv styr nog inte oss direkt, det är nog mer STCC mm som styr RR och därigenom även oss.
Om Peter, Crille resonerat rätt tillsammans med Isgren, Sköld o Co det får tiden utvisa tycker jag. Jag gillar läget och försöker göra det bästa av situationen.

En eloge till Lennartsson som faktiskt försökt lista ut lite saker på egen hand istället för att sitta som folk gör oftast och bara gnäller :tummenupp
Men tänk även på att den du talade med kanske (troligen) inte vet allt...

EDIT: Tycker min namne Jocke K ovan talar väldigt sunt och tror tyvärr (för årets serie alltså) att han har ganska rätt. Om han har rätt för årets säsong får tiden utvisa.

Last edited:

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
flera av oss som har frågor och lämnar våra synpunkter här på sporthoj är inte här för att klaga , det vi framför här har vi även förmedlat till Crille , Peter och till SVEMO:s kansli via mail direkt till berörda personer , vi gör det här för att vi tycker att det är det bästa för supemoton istället för att bara sitta och hålla med , vill vi påverka måste vi agera på nåt sätt och inte bara konstatera att allt är gjort , Lennartson har visat på att allt inte är gjort , bra att han har kämpat på trots att han hela tiden har stött på omotiverat motstånd här på tråden

det ligger mycket i det Jocke skriver om på vilken nivå vi skall vara,se det som en bra tanke och inte som ett försök att spoliera sektionens arbete

:tomten[/QUOTE]

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Supermoto skrev:
Det ni som drabbats måste inse är dessa fakta: Larsson + Kronnäs på SVEMO har garanterat gjort vad de anser är bäst för sporten och vi som arrangörer (TMC i mitt fall) har gjort vad vi kan för att hjälpa dem !!!

Det här hoppas jag alla instämmer med, Jag tror ingen är ute efter att skada sporten. Dessutom måste man ju säga att sporten Supermoto kan knappast ha något att förlora, bara vinna!

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Jocke W skrev:
Det här hoppas jag alla instämmer med, Jag tror ingen är ute efter att skada sporten. Dessutom måste man ju säga att sporten Supermoto kan knappast ha något att förlora, bara vinna!

Tror vi alla vill denna sports bästa så klart ingen vill förstöra något. Detta är ju återigen bara ett forum vi vädrar tankar i och för diskussioner för att kanske finna lösningar på saker. Som Ola många gånger har påpekat; öppen dialog är viktigt. Och ni ska veta att allt Ola och jag för på talan här som förslag har vi skickat personliga mail till alla berörda på svemo med så vi snackar inte bara en massa här.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Lennartsson skrev:
*snip*Och ni ska veta att allt Ola och jag för på talan här som förslag har vi skickat personliga mail till alla berörda på svemo med så vi snackar inte bara en massa här.
Tyvärr alltför ovanligt tillsammans med felaktiga särskrivningar och stavfel :D :tummenupp

Johan -> *snip* eller liknande används när man "quotar" nån annans text men inte vill ha med allt. Lite forumundervisning bara ;)

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
4.5
Japp! Beklagar verkligen att Sommen inte ingår i SM-serien! En favobana, bla krönet innan start/mål:tummenupp Hoppas på race-06 oavsett status.
Hörde en publiksiffra på 1500-2000 -04? Men mycket folk var det!

Y

mr_rockster skrev:
Har skummat igenom tråden lite bara... Det GÅR att få publik till ett rent supermotorace. Jag var med å körde i Sommen (heter det va?) förrförra året har jag för mig och det var en jäkla massa folk där. En riktigt kul bana och ett skitbra arrangemang, detta på ett industriområde. Beror detta på att det är otroligt stort supermotointresse just där eller för att de har fått ut informationen och reklamen bra? Jag tror snaraste på det senare... Tror även att du kan få till en kanonbana på Kinnekulle eller i stort sett varsomhelst om du bara kan bygga det som du vill. Kinnekulle Ring ÄR såvittjagvet inte godkänd för MC-åkning. Du kan köra en endurotävling på en viss sträcka av banan, du kan säkert bygga en motardbana å få den godkänd men du kan aldrig hålla en riktig tävling på hela banan, så har iaf jag förstått det. Vad jag har förstått annars så när det är vanliga friåkingar där så är banan mycket uppskattad av förarna (kuperad å kurvig, dock lite farlig...).

Jag ska iaf försöka vara ute på så många tävlingar som möjligt och fota och kanske skriva något om det är någon tidning som är av intresse, allt för å försöka promota sporten så bra som JAG kan...

Varför kan inte Svenska Supermotardklubben kanske få ett eget forum under "mc-grupper i sverge"? Kan kanske vara en idé?

- Johan

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Supermoto skrev:
Tyvärr alltför ovanligt tillsammans med felaktiga särskrivningar och stavfel :D :tummenupp

Johan -> *snip* eller liknande används när man "quotar" nån annans text men inte vill ha med allt. Lite forumundervisning bara ;)

Snipp å snapp hit å dit.... Jag e ju glad jag får igång datorn...Sen tror jag jag har ett dyslektiskt tangentbord...eller så är pekfingrarna inte så pricksäkra...hehe

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Jag har som ni troligen förstått följt den här tråden i och med att jag startade den ,
Jag rekomenderade dessa herrar att föra resonemang och funderingar runt deras problem med dubblering på den här tråden.

Vill först ge Lennartsson ,Huvell med bror ett svar på ert uppjagade konstaterande om varför "arrangören" inte blivit kontaktad, återigen så pågår försök till lösningar men då inom SVEMO och Sektionerna, strandar det redan på sektionsnivå angående Tidsplanering och kostnader så finns det ingen annledning till att fortsätta till arrangören .

Sen att påstå att TV skulle va enda orsaken till bestående tider är helt fel, citera Rätt om du ska delge interna mail Lennartsson orsaken är upplägget för RR och TV svarar Peter, alltså tidsplanering och kostnader,

TV är en bonus för oss , Vi är några stycken som försöker ordna spons-pengar för att täcka TV-kostnaderna just för att förarna inte ska behöva betala en krona för det , Det är Toppteamen som ska stå för kostnaderna där även några av er har blivit tillfrågade om ni kan tänkas hjälpa till men jag vill inte delge ert svar om det.

Svar angående anm.avg/TV-kostnader till Jocke K., Lennartsson, Huvell med bror

är att 900kr i anm.avg. är det vi lyckats komma ner i , och oavkortat går 900kr till arrangören & ingen TV-avgift ,
RR-förarna har anm.avg. 1.900kr + TV-avgift.
och dom ser inga problem idet förutom att dom tycker att ni betalar för lite men tillför publik istället.

Så lägg ner lynchstämningen runt TV-frågan som inte ens kanske blir av, Peter och jag sliter med att få bra arrangemang åt er och att Sporten ska växa, Jag vet att det kommer ett stort gäng "tillbaks" efter Rally-cross-skilsmässan , alla vi pratat med ser fram emot att få köra på riktiga banor och med proffsiga arrangemang (utom ett fåtal som går att räkna på en hand) med det är ändå massan vi jobbar för, inte entstaka villjor .

Jag hoppas ni står på startlinjen i Anderstorp och speciellt Jocke med sitt Kawa450team om inte med honom i sadeln så med någon annan värsting.
Det kommer som sagts tidigare att förmodligen bli lite internationellt inslag av förare under 2006.

Vi jobbar vidare
Hälsningar
Crille

J.Karlsson skrev:
Först och främst, Lennartsson.
Stämmer det du säger angående mail från Peter ang TV, Då har skeppet slagsida.

Jo, är det inte bättre att först och främst få fler utövare av denna ädla konst att köra Super-Motard än att få de få förare vi har att betala en ansenlig summa pengar för att köra ett SM, (om jag inte har fel kostar det 900:- anmälningsavgift per race) vart går pengarna, vad får föraren ut av detta, visst är man i topp och får en massa TV tid, det är säkert bra. Men vad får den stora skaran ut av det?

Klubbarna måste få publik, och rätta mig om jag har fel, det är våra egna kompisar, släkt, vänner till kompisar, vänner till släkt som betalar inträde, köper korv, köper godis,mm klubben vill också göra sig en hacka på detta, plus att förarna ser fram emot att få köra ett race organiserat, det är det vi betalar för.

Alltså ska man på allvar dra igång en kombinerad Supermotard serie på SM nivå med Elit och Rookie på samma bana samma datum.

Vill TV komma och filma, låt dem komma och sälj detta istället.

SM Supermotard. Elit plus Rookie, ren tjejklass också kanske.
Få ut publik till arenorna, få dem att uppleva racing på nära håll.

Mitt råd till Kronäs och Peter -Tänk mindre, vi är inte mogna för det ni försöker göra, Mvh
Jocke Karlsson
Team Manager JK Kawasaki Team Green Sverige.

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
fetsladd skrev:
Vill först ge Lennartsson ,Huvell med bror ett svar på ert uppjagade konstaterande om varför "arrangören" inte blivit kontaktad, återigen så pågår försök till lösningar men då inom SVEMO och Sektionerna, strandar det redan på sektionsnivå angående Tidsplanering och kostnader så finns det ingen annledning till att fortsätta till arrangören .

Sen att påstå att TV skulle va enda orsaken till bestående tider är helt fel, citera Rätt om du ska delge interna mail Lennartsson orsaken är upplägget för RR och TV svarar Peter, alltså tidsplanering och kostnader,

Svar angående anm.avg/TV-kostnader till Jocke K., Lennartsson, Huvell med bror
är att 900kr i anm.avg. är det vi lyckats komma ner i , och oavkortat går 900kr till arrangören & ingen TV-avgift ,
RR-förarna har anm.avg. 1.900kr + TV-avgift.
och dom ser inga problem idet förutom att dom tycker att ni betalar för lite men tillför publik istället.

Kul du svarar lite Crille.... Hoppas verkligen inte du tar vid dig personligt av det vi skriver här för så är i alla fall aldrig MIN mening, Jag vet hur mycket du gör för sporten, och det är jag tacksam för. Självklart skulle jag skrivit dit RR och TV men eftersom jag pratade med Anderstorp straxt innan jag skrev det och dom som då RR arrangör inte såg det som problem utan tyckte en lösning vore bra att hitta så tolkade jag det som att det var TV som var boven i det här.
Anmälningsavgifter och tv avgifter har jag aldrig ifrågasatt...
Jag tror och hoppas en lösning på anderstorp hittas och vi alla kan vara med.... Allt vi önskar är ju få vara med i denna underbara sport.
Tror ingen kan tycka eller tro banorna skulle bli sämmre än Rallycrossen....Nu har vi ju alla möjligheter i världen att få till kanonbanor....

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...