Sm Supermoto 2006

femman

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Honda 450
fetsladd skrev:
Jag har som ni troligen förstått följt den här tråden i och med att jag startade den ,
Jag rekomenderade dessa herrar att föra resonemang och funderingar runt deras problem med dubblering på den här tråden.

Vill först ge Lennartsson ,Huvell med bror ett svar på ert uppjagade konstaterande om varför "arrangören" inte blivit kontaktad, återigen så pågår försök till lösningar men då inom SVEMO och Sektionerna, strandar det redan på sektionsnivå angående Tidsplanering och kostnader så finns det ingen annledning till att fortsätta till arrangören .

Sen att påstå att TV skulle va enda orsaken till bestående tider är helt fel, citera Rätt om du ska delge interna mail Lennartsson orsaken är upplägget för RR och TV svarar Peter, alltså tidsplanering och kostnader,

TV är en bonus för oss , Vi är några stycken som försöker ordna spons-pengar för att täcka TV-kostnaderna just för att förarna inte ska behöva betala en krona för det , Det är Toppteamen som ska stå för kostnaderna där även några av er har blivit tillfrågade om ni kan tänkas hjälpa till men jag vill inte delge ert svar om det.

Svar angående anm.avg/TV-kostnader till Jocke K., Lennartsson, Huvell med bror

är att 900kr i anm.avg. är det vi lyckats komma ner i , och oavkortat går 900kr till arrangören & ingen TV-avgift ,
RR-förarna har anm.avg. 1.900kr + TV-avgift.
och dom ser inga problem idet förutom att dom tycker att ni betalar för lite men tillför publik istället.

Så lägg ner lynchstämningen runt TV-frågan som inte ens kanske blir av, Peter och jag sliter med att få bra arrangemang åt er och att Sporten ska växa, Jag vet att det kommer ett stort gäng "tillbaks" efter Rally-cross-skilsmässan , alla vi pratat med ser fram emot att få köra på riktiga banor och med proffsiga arrangemang (utom ett fåtal som går att räkna på en hand) med det är ändå massan vi jobbar för, inte entstaka villjor .

Jag hoppas ni står på startlinjen i Anderstorp och speciellt Jocke med sitt Kawa450team om inte med honom i sadeln så med någon annan värsting.
Det kommer som sagts tidigare att förmodligen bli lite internationellt inslag av förare under 2006.

Vi jobbar vidare
Hälsningar
Crille
Bra att du är med och svarar på en del frågor.... Men Crille du måste förstå att det inte är dej personligen som jag ifrågasätter utan ditt sätt att jobba som Svemo representant. Jag tycker oxå det ska bli kul att dra på rr banorna om jag kan vara med? Men ditt snack om att du jobbar för den stora massan måste jag ändå ifrågasätta!!! Vad har dom för behov av TV? Jag tycker att eftergifter kan göras för att bästa (svenska) startfällt kan vara med.

Mvh Jörgen Huvell

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Jag tycker nog det är ganska viktigt för sporten att man får synas på tv. Det kommer inte göra sporten mindre. Jag tror det är en bra sak och jag skulle betala avgiften om det nu blir nåt wildcard i SM.

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Jocke W skrev:
Jag tycker nog det är ganska viktigt för sporten att man får synas på tv. Det kommer inte göra sporten mindre. Jag tror det är en bra sak och jag skulle betala avgiften om det nu blir nåt wildcard i SM.

Bara lite nyfiken på om du tycker TV är viktigare i första racet än att alla team och förare kan vara med? Självklart är TV viktigt för sporten.
Någon som vet hur många i sverige som kan se Expressens kanal som vi ska vara med på?

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Lennartsson skrev:
Bara lite nyfiken på om du tycker TV är viktigare i första racet än att alla team och förare kan vara med? Självklart är TV viktigt för sporten.
Någon som vet hur många i sverige som kan se Expressens kanal som vi ska vara med på?

Nu vet jag... 200.000 ser kanalen i sverige och det var inte hushåll utan beräknat på personer av nått undersökningsföretag som hette Ruab...
Man kan få den från Comhem, Kanal digital eller Upc.

megagossen skrev:

Då överdrev han lite som jag ringde till på expressen..... hehe

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Lennartsson skrev:
Nu vet jag... 200.000 ser kanalen i sverige och det var inte hushåll utan beräknat på personer av nått undersökningsföretag som hette Ruab...
Man kan få den från Comhem, Kanal digital eller Upc.

Då överdrev han lite som jag ringde till på expressen..... hehe
Såna undersökningar är intressanta, hehe
undrar varför dom aldrig ringer mig???
kanske måste man ha tv.. hehe

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Lennartsson skrev:

Det är ju inga jätta pengar det handlar om! Om man kan köra alla race i SM med alla pengar det handlar om för att åka dit mecka etc så kan man nog skramla ihop pengarna till anmälnings avgiften.

Om jag som student med ett extra jobb utan sponsorer förutom farsan skulle kunna det kan nog dom allra flesta det också.

Det är lite för kortsiktigt sett att bara säga att det kommer bli dyrt. Det kommer ju hjälpa sporten att bli sedd av en bredare massa.

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Jocke W skrev:
Det är ju inga jätta pengar det handlar om! Om man kan köra alla race i SM med alla pengar det handlar om för att åka dit mecka etc så kan man nog skramla ihop pengarna till anmälnings avgiften.

Om jag som student med ett extra jobb utan sponsorer förutom farsan skulle kunna det kan nog dom allra flesta det också.

Det är lite för kortsiktigt sett att bara säga att det kommer bli dyrt. Det kommer ju hjälpa sporten att bli sedd av en bredare massa.

Du missförstog mig nog där.... Det är inte kostnaden som gör att åkarna inte kan vara med utan att tv styr tiden vi måsta vara i anderstorp som jag har förstått det. Alltså missar MX åkarna första SM och sådeles troligtvis inte kör resten av serien heller då dom inte kan vara med och slåss om medaljer.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jocke W skrev:

För det första så blanda inte ihop anmälningsavgift med kostnad för TV.
Det jobbas ju för att det inte TV ska kosta alls. Det är ju bra! Men om det kommer kosta & isf hur mkt, det återstår ju att se.
Ponera att det blir som förra året, dvs. 1000:- i tv-avgift per race. Anser du det vara en försumbar summa? Inte jag. Det innebär troligtvis att jag får hoppa över 2 andra race under sässongen eller något annat som skulle kosta ungefär motsvarande summa.
För mig personligen är TV enbart en kul grej ...så länge det inte belastar min budjet.

Lennartsson skrev:

Är det (enbart) TV som styr så inte MX-förarna kan vara med, kan jag hålla med om att det är fel. Men, är det så? Är det inte hela samarbetet med RR (som förvisso innefattar TV-sändningar) som är problemet? Har jag inte missuppfattat det kan vi inte säga: "Nej, vi skiter i racet på ARC för det passar inte. Men vi kommer på de andra racen." Utan samarbetet är ett paket av flera race tillsammans med RR, TV & hela cirkusen. Allt eller inget så att säga.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Barrett skrev:
Är det (enbart) TV som styr så inte MX-förarna kan vara med, kan jag hålla med om att det är fel. Men, är det så? Är det inte hela samarbetet med RR (som förvisso innefattar TV-sändningar) som är problemet? Har jag inte missuppfattat det kan vi inte säga: "Nej, vi skiter i racet på ARC för det passar inte. Men vi kommer på de andra racen." Utan samarbetet är ett paket av flera race tillsammans med RR, TV & hela cirkusen. Allt eller inget så att säga.
Det är ju mer än TV som styr. Tidsschemat blir ju tight nog som det är på lördagen med tanek på antalet klasser och tillgänglig tid. Att då klämma in race också kan bli svårt, iofs blir det mer tid över på söndagen men jag tror inte de andra RR-klasserna (ca 200-250 förare) vill ha kval på söndagen för att fyra-fem MX-förare ska kunna köra sina race på lördagen. Dessutom skulle ju inte TV kunna filma första deltvälingen om den körs på lördagen eftersom de inte är där då.

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Gustav O skrev:
Det är ju mer än TV som styr. Tidsschemat blir ju tight nog som det är på lördagen med tanek på antalet klasser och tillgänglig tid. Att då klämma in race också kan bli svårt, iofs blir det mer tid över på söndagen men jag tror inte de andra RR-klasserna (ca 200-250 förare) vill ha kval på söndagen för att fyra-fem MX-förare ska kunna köra sina race på lördagen. Dessutom skulle ju inte TV kunna filma första deltvälingen om den körs på lördagen eftersom de inte är där då.

Bra det äntligen blir lite vettig diskussion här med olika vinklar på allt.....

Är det (enbart) TV som styr så inte MX-förarna kan vara med, kan jag hålla med om att det är fel. Men, är det så? Är det inte hela samarbetet med RR (som förvisso innefattar TV-sändningar) som är problemet? Har jag inte missuppfattat det kan vi inte säga: "Nej, vi skiter i racet på ARC för det passar inte. Men vi kommer på de andra racen." Utan samarbetet är ett paket av flera race tillsammans med RR, TV & hela cirkusen. Allt eller inget så att säga.[/QUOTE]

Jag köper inte riktigt allt eller inget saken...Det måste gå göra justeringar för att få saker fungera bättre... Eller har vi låst oss så att exakt varje tävling varje klockslag inte går att ändra oavsett följder. I mina ögon ser jag en möjlighet i att få ihop detta i alla fall.... Anderstorp verkade oxå vilja ha en lösning....
Skulle vilja se det tidschemat som är upplagt för RR och Motard 2006, vem besitter ett sånt? Du HW kanske kan maila mig upplägget?

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
femman skrev:
Bra att du är med och svarar på en del frågor.... Men Crille du måste förstå att det inte är dej personligen som jag ifrågasätter utan ditt sätt att jobba som Svemo representant. Jag tycker oxå det ska bli kul att dra på rr banorna om jag kan vara med? Men ditt snack om att du jobbar för den stora massan måste jag ändå ifrågasätta!!! Vad har dom för behov av TV? Jag tycker att eftergifter kan göras för att bästa (svenska) startfällt kan vara med.

Mvh Jörgen Huvell

Du får ursäkta men vi gör inte det här endast för Topp 10 "gubbarna"

utan naturligtvis för den stora massan ???? vilka är det frågar du ?? ja inte är det du & jag och dom övriga 8a i Sverige-toppen, som med eller utan TV får våra sponsorer iallafall! Marknaden som du och jag representerar på banan, nytänkta förare, klubbar, mittenskickt och B-förarna .
Det är dom som ska ha nytta av TV/Media, Hur då frågar du ??

Genom att sporten uppmärksammas med dig och mig som representanter och förhoppningsvis på ett positivt sätt så ska det föda fler förare, arrangörer, sponsorer till fler förare än bara till toppskicktet, och marknaden får valuta för den hjälp dom gör för Sporten

Nej ! vi du &jag SKA visa respekt mot övriga förare och uppträda proffisionellt mot dom och bakåt ,wannebees , juniorer och som i årets säsong RR-folket. om vi inte ska bränna allt inför 2007 om det nu skulle bli lyckat med SM/RR!

Sen att vi inte lyckades få ihop en serie som gör alla motorsporter nöjda är inte vi heller nöjda med!

( pratade med Jimmy Lindström som tränar stenhårt för Supermoto 450cc-klassen inför det här året, -"jag prioriterar RR så jag kommer köra alla Supermoto jag kan va med på ! sen var det inte mer med det.)

Vi som har toppteam jobbar i det tysta med att försöka finansiera TV-sändningarna och där ingår även din Teamchef :rolleyes: . Han gör ett hästjobb med att försöka hjälpa till , Mitt Team har täckt kostnaderna för 1 deltävling och fler är idagarna klara. Ingen av förarna ska mer än betala anm.avgifter och det ska vi nå.

Läste i dagens Race att Jocke kan tänka sig att kompremisa, :rolleyes: det är stort!!!
Och vi jobbar fortfarande för att hitta en typ av "kompremiss" åt er.

Crille

ps: Amerikanska serien(SVEMO USA) har panik och ingen serie för 2006 klar

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Lennartsson skrev:
Du missförstog mig nog där.... Det är inte kostnaden som gör att åkarna inte kan vara med utan att tv styr tiden vi måsta vara i anderstorp som jag har förstått det. Alltså missar MX åkarna första SM och sådeles troligtvis inte kör resten av serien heller då dom inte kan vara med och slåss om medaljer.

Men man får väl helt enkelt välja? även om det nu skulle vara tv som styr det.

femman

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Honda 450
fetsladd skrev:

utan naturligtvis för den stora massan ???? vilka är det frågar du ?? ja inte är det du & jag och dom övriga 8a i Sverige-toppen, som med eller utan TV får våra sponsorer iallafall! Marknaden som du och jag representerar på banan, nytänkta förare, klubbar, mittenskickt och B-förarna .

Genom att sporten uppmärksammas med dig och mig som representanter och förhoppningsvis på ett positivt sätt så ska det föda fler förare, arrangörer, sponsorer till fler förare än bara till toppskicktet, och marknaden får valuta för den hjälp dom gör för Sporten

Nej ! vi du &jag SKA visa respekt mot övriga förare och uppträda proffisionellt mot dom och bakåt ,wannebees , juniorer och som i årets säsong RR-folket. om vi inte ska bränna allt inför 2007 om det nu skulle bli lyckat med SM/RR!

Sen att vi inte lyckades få ihop en serie som gör alla motorsporter nöjda är inte vi heller nöjda med!

( pratade med Jimmy Lindström som tränar stenhårt för Supermoto 450cc-klassen inför det här året, -"jag prioriterar RR så jag kommer köra alla Supermoto jag kan va med på ! sen var det inte mer med det.)

Vi som har toppteam jobbar i det tysta med att försöka finansiera TV-sändningarna och där ingår även din Teamchef :rolleyes: . Han gör ett hästjobb med att försöka hjälpa till , Mitt Team har täckt kostnaderna för 1 deltävling och fler är idagarna klara. Ingen av förarna ska mer än betala anm.avgifter och det ska vi nå.

Läste i dagens Race att Jocke kan tänka sig att kompremisa, :rolleyes: det är stort!!!

Crille

Tackar det ödmjukaste för dina svar :Bugar . För det första: jag har aldrig FÅTT några sponsorer, utan får jobba lite mer för att få sakerna att gå runt.
För det andra: Jag tror du har en väldigt skev bild av TV:s slagkraft vad beträffar att försöka få sponsorer.( Skulle kanske vara om man känner produktionsbolaget så att man kan se till att få ett hemma hos reportage) men det är få förunnat.
För det tredje: Jimmys uttalande? Det får stå för honom. Jag har lagt ned många timmar och mycket pengar på att kunna åka SM motarden 06 och kunna förbättra min 3:e plats från 05, för att senare få veta att jag kanske inte kan vara med???
För det fjärde: Toppteam??? Jag får köpa mina saker precis som alla andra, och vad beträffar sponsorer för TV sändningar så tror jag vi hellre lägger dom på att få racebudgeten att gå ihop först.

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Gustav O skrev:
Vi betalar ju en massa pengar för att dom skall vara där eller hur.Tror du verkligen att tex hockeyn får anpassa sig när dom skall ha sina matcher om produktionsbolagen är där eller inte.NÄ skulle inte tro det va. #34 Per Klippinge

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fastway skrev:
Vi betalar ju en massa pengar för att dom skall vara där eller hur.Tror du verkligen att tex hockeyn får anpassa sig när dom skall ha sina matcher om produktionsbolagen är där eller inte.NÄ skulle inte tro det va. #34 Per Klippinge
Jo visst betalas en summa pengar för att de ska komma och filma men i det priset ingår det inte att de ska vara där både lördag och söndag eller hur? Hockeyn skulle inte få för sig att köra period ett på lördagen och de två andra perioderna på söndagen. ;)
Det verkar som om en del har glömt bort att det är en deltävling som delas med Roadracingen och att det därför inte är helt enkelt att flytta och trixa hur man vill med era race.

Last edited:

J.Karlsson

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
KX450F
fetsladd skrev:

Crille

Hej Crille,

Ser att du tycker det är stort, att vi kan tänka oss att kompremisa?

För det första så är det fortfarande inte oss själva vi tänker på angående den första deltävlingen, vi tänker på DICIPLINEN Super Motard.

Vi tänker på möjligheten att få dit så många "toppnamn" som möjligt till diciplinen, varför undrar du?

Jo med fler toppnamn gör du diciplinen mer intressant för media, och publiken.

Superbra tävlingar med många ovissa segrare i SM heaten, sen fasthåller jag fortfarande att den optimala tävlingsformen måste ändå vara att ge rookieförarna möjlighet att rejsa på samma bana, samma helg, med samma publik.

Jag törs påstå för att föda fler Super Motard åkare i Sverige, gör man inte det genom att som du skriver VI ska uppträda proffsigt och visa respekt, det har Jag, Huvell, Lennartsson för att nämmna några, gjort i snart 15 års tid på hög nivå.

Sättet man föder fler motardåkare på, är att låta den lycklige person som äger en hoj vara med och tävla, uppleva racing, känna publikens uppskattning, sen åka hem och berätta för sina polare hur häftigt det var.

Sen förstår jag inte riktigt hur du menar att TV ska hjälpa den stora skaran i fältet, om du fortfarande är inne på den linjen som du sa i ditt mail till mig tidigare i år, angående köp av sponsorpaket för TV sändning.
Som jag fattar det köper vi då TV tid för att synas, men jag kan ha fattat det fel, rätta mig gärna.

Mvh

Jocke Karlsson

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Egentligen tycker jag det är konstigt att det blir sån diskution (när man väl vet hur det ligger till med tider/banor osv). Man väljer väl den sport som ligger en närmast till hjärtat och sen åker man den? För mig har det varit ganska självklart. Uppoffringar får man göra.

Jag menar, annars bör vi väl ändå ta å lägga ban-valen minst hälften i norra Sverige. Jag som kommer åka alla SM-tävlingar nästa år och sikta mot toppen måste åka 300 mil för varje tävling. Det är 30 timmar i bussen det. Är det rättvist att jag ska nöta ut mig på att köra buss 30 timmar?

Men jag väljer det som står mig närmast, att köra supermoto. Det var poängen, ursäkta om det kändes offtopic.

Sen tycker jag fortfarande att det vore kul om alla MX-åkare är med, men man kan inte ändra världen för att passa just dessa, vi e faktiskt bra många fler som kör. Så, nu har man väl inte sagt nånting igen :tummenupp

Last edited:

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
J.Karlsson skrev:
Superbra tävlingar med många ovissa segrare i SM heaten, sen fasthåller jag fortfarande att den optimala tävlingsformen måste ändå vara att ge rookieförarna möjlighet att rejsa på samma bana, samma helg, med samma publik.

Jag törs påstå för att föda fler Super Motard åkare i Sverige, gör man inte det genom att som du skriver VI ska uppträda proffsigt och visa respekt, det har Jag, Huvell, Lennartsson för att nämmna några, gjort i snart 15 års tid på hög nivå.

Sättet man föder fler motardåkare på, är att låta den lycklige person som äger en hoj vara med och tävla, uppleva racing, känna publikens uppskattning, sen åka hem och berätta för sina polare hur häftigt det var.

Jag tänker inte ge mig in i TV-diskussionen, jag vill kommentera runt Jocke K.:s ovanstående inlägg. Jag tycker definitivt att det är rätt spår!

Jag är själv i den sitsen för tillfället och har ju dessutom många vänner som känner som du beskriver ovan. Det kostar många sköna slantar att ligga på topp i SM, men det gäller även privatlivet. Hus, barn, bil, 42" plasma, porrkanaler dygnet runt på boxen etc. sväljer massor med pengar som bekant. Vill man inte kompromissa så är en rookieserie ett utmärkt alternativ! Samma bana, samma publik, lika spännande för inblandade förare som SM! Flickvännen/familjen hejar på, avundsjuka polare pikar, kung för en dag... :)

Motard är ju en av få sporter som inte behöver kosta skjortan. Beg cross med 4kolv o 17" så är man in business för att uttrycka det enkelt. Det finns nog inte en mc-intresserad jag pratat med som inte har planer i olika former på att tävla i motard. Får man in folk i rookieserien går många självklart över till SM när de blir duktiga o sugna nog.
England är ett bra exempel, dom har ju ett överflöd av klasser från 80kubik o uppåt. USA har ännu mera klasser varav vissa t.ex. förbjuder 4kolvs ok vilket ju drar ner kostnader.
En stor fördel med gärsgårdsserier är ju även den lite lättsammare stämningen bland förare. Det finns alltid någon som är lika slö. Tyvärr måste jag säga att många av de toppförare vi kommit i kontakt med inte varit speciellt tillmötesgående. Många som velat ha råd/kallpratat och blivit behandlade som luft i deras närhet. Pratar vissa toppförare bara med SM-förare o uppåt? Nämner givetvis inga namn o det är inte heller en isolerad händelse för en person. Det är tyvärr många som råkat ut för detta och inte känt av "proffsigheten och respekten" mot nykomlingar.

Nåja, lite synpunkter som luftats från en nybörjares synvinkel. Kommentera gärna!

/Dave

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...