Sm Supermoto 2006

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Lennartsson skrev:
Angående arrangemang så bestämmer vare sig förare eller Svemo när de blir. Det gör arrangörerna till 85%.

Till 99,9% säker på att MX datumen styrs helt och hållet av Svemo...Dom lägger ut datum sen söker arrangörer på dom datumen.

Håller helt med om tillfälliga arrangemang som jag sa innan...Tror vi ska till publiken och inte tvärs om i dagsläget.

Nja, det är i ett läge då ni vet att ni har fler arrangörer än deltävlingar att fördela. Så är det inte för oss. Vi var glada att vi fick fram 6 tävlingar på olika banor och därför får man tillstor del rätta sig efter när de få som kan tänka sig att arrangera också kan det. Dessutom är supermotardbanor mycket sällan rena supermotardbanor och hänsyn måste tas till vad de primärt används till. Sen åker vi ju med RR och då har vi bara att säga ja eller nej till deras datum. Följden är att valmöjligheten över datumen är mycket låg i år.

Media kommer att ta smällen av att ev missa några stycken för då kommer iaf andra vara 3 av topp 5. Och som sagt, valet är ju fritt att avstå MX för berörda. Vi vill bli en självständig sport och inte en subgren till MX iaf. Dock, som sagt så är det bra att hänsyn så långt det är rimligt tas till att kalendrarna hålls isär. Den hänsynen är tagen så långt det gick, det vet du och det vet jag och alla andra nu. Inget är gjort för att djävlas med dig eller nån annan med mening. Startfältet kommer att bli tillräckligt stort för SM-status i alla race det kan jag sätta min näve, vänsterben förresten :hihi , på.

Datumkraschen kan vi väl lägga på hyllan nu va? Den kommer att bli av. Synd men ett faktum.

Daniel
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Lennartsson skrev:
Jag ser gärna möjligheter inte problem...Blir det problem löser man dom på bästa möjliga tänkbara sätt... Nu kanske det är så att vi har bästa tänkbara lösning 2006 då ger jag mig....men som sagt.... Än så länge har ni inte övertygat mig om det.

Jag grubblar mig inte till sömns angående om jag övertygat dig eller inte för det är omöjligt tror jag. Motardens toppskikt kommer finnas på plats för övrigt. Inte precis alla av dem, eventuellt, även om jag i slutänden tror det. Skulle du ligga 1a, 2a, 3a i serien och därmed vara i toppskiktet så misstänker jag att du får svårt att låta bli att köra. Om inte så har du valt nåt annat och det kan ingen här klandras för. Allt som har kunnats göra för SPORTEN Supermotard som legat inom rimlighetens gränser och de inblandades makt är gjort i år. Du har fått en extra sport att utöva serverad på ett fat, är det så illa?
Jag skulle vilja säga att vi faktiskt har bästa möjliga lösning för 2006 efter vad vi hade att arbeta med. Iaf om vi ville ha 6 race. Hade det varit bättre för dig att åka 4 så förstår jag att det du är svårsåld men de flesta har genom åren pressat för fler hellre än få race.
Övertygad?

Daniel
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
ypvs skrev:
Nja, det är i ett läge då ni vet att ni har fler arrangörer än deltävlingar att fördela. Så är det inte för oss. Vi var glada att vi fick fram 6 tävlingar på olika banor och därför får man tillstor del rätta sig efter när de få som kan tänka sig att arrangera också kan det. Dessutom är supermotardbanor mycket sällan rena supermotardbanor och hänsyn måste tas till vad de primärt används till. Sen åker vi ju med RR och då har vi bara att säga ja eller nej till deras datum. Följden är att valmöjligheten över datumen är mycket låg i år.

Media kommer att ta smällen av att ev missa några stycken för då kommer iaf andra vara 3 av topp 5. Och som sagt, valet är ju fritt att avstå MX för berörda. Vi vill bli en självständig sport och inte en subgren till MX iaf. Dock, som sagt så är det bra att hänsyn så långt det är rimligt tas till att kalendrarna hålls isär. Den hänsynen är tagen så långt det gick, det vet du och det vet jag och alla andra nu. Inget är gjort för att djävlas med dig eller nån annan med mening. Startfältet kommer att bli tillräckligt stort för SM-status i alla race det kan jag sätta min näve, vänsterben förresten :hihi , på.

Datumkraschen kan vi väl lägga på hyllan nu va? Den kommer att bli av. Synd men ett faktum.

Daniel

Det var 11 klubbar som sökte motard SM 2006..... Men svemos kravlista fick väl några hoppa högt. (vet en klubb väldigt nära mig som bara garvade åt listan på mötet vi hade och som idag fått ett sm utan att följa den)

Jag tror ingen jävlas med någon med flit och i allt jag säger här pratar jag att det är förjäkligt dom Duktiga MX åkarna inte kan vara med...Jag är bara en backpacker som slet av hälsenan efter halva säsongen i fjol så jag räknas verkligen inte dit. Man borde ju knappt ha A licens....

Vidhåller dock att första deltävlingen borde gått lösa med en endagars tävling.

ypvs skrev:
Jag grubblar mig inte till sömns angående om jag övertygat dig eller inte för det är omöjligt tror jag. Motardens toppskikt kommer finnas på plats för övrigt. Inte precis alla av dem, eventuellt, även om jag i slutänden tror det. Skulle du ligga 1a, 2a, 3a i serien och därmed vara i toppskiktet så misstänker jag att du får svårt att låta bli att köra. Om inte så har du valt nåt annat och det kan ingen här klandras för. Allt som har kunnats göra för SPORTEN Supermotard som legat inom rimlighetens gränser och de inblandades makt är gjort i år. Du har fått en extra sport att utöva serverad på ett fat, är det så illa?
Jag skulle vilja säga att vi faktiskt har bästa möjliga lösning för 2006 efter vad vi hade att arbeta med. Iaf om vi ville ha 6 race. Hade det varit bättre för dig att åka 4 så förstår jag att det du är svårsåld men de flesta har genom åren pressat för fler hellre än få race.
Övertygad?

Daniel

Haha...Du övertygar mig om mer och mer och självklart ser jag så många tävlingar som möjligt...Gärna 10...men då kanske räkna bort en eller två i slutet för eventuella krockar....
Det som e illa i det här är väl att just första tävlingen krockar... Hade deltävling 2 eller 3 krockat så hade man kunnat välja resultatbaserat...Nu går ju inte det.
Tycker ni tar mina inlägg som lite mycket kritik i bland med.... Jag ifrågasätter bara saker för diskussion. Ni behöver inte hoppa ner mig i backen med alla krafter direkt jag öppnar munnen.... Jag menar INGET illa med nått jag skriver.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Men nu har du fått ett antal svar, hoppas dom duger så vi kan släppa den diskussionen snart. Det börjar bli tjatigt.
 

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki 450
visst kan det tyckas tjatigt och besvärligt att Lennartsson frågar vidare , men det är så att Peter Larson har hänvisat oss till sporthoj för att diskutera vidare mellan förare och andra , vill vi komma med synpunkter , lämna förslag och försöka få svar på frågor har vi inget annat val i nuläget.

det är ganska naivt att tro att jag vill att SVEMO:s beslut alltid skall tas efter en öppen debatt , jag förväntar mig att de kan fatta sina beslut efter de förutsättningar och fakta som finns , vad gäller ljudfrågan så har vi i år 96dB och själv har jag på min KTM 94dB , nej du Daniel , du målar upp allt som svart eller vitt , men det finns i regel lösningar på det mesta , kanske inga fler möjligheter vad gäller årets SM ,och lösningarna brukar i regel bli bäst när det arbetas öppet .

ta det här med reglementet som ett bra exempel , vi kunde följa det arbetet på en länk på nätet , synpunkter kom på många olika punkter och Peter och Crille svarade på ett bra sätt och var säkert tacksamma för många synpunkter .

tror inte att permanenta banor är en utopi i supermoton , det finns inte så många idag , men förhoppningsvis blir det fler och fler , tävlingsmässigt kan vi säkert ha både permanenta banor och arrangemang på tillfälliga banor , om SM skall köras på tillfälliga banor hoppas jag att överskottet kan vara en grundplåt till att bygga en permanent bana , med det fokus som massmedia har på motorsporten att alltid skriva mycket när en olycka händer är det för förarna bättre att träna på permanenta banor som alltid är säkrare banor , ingen höjdare att skada sig på träning på en stor p-plats eller dylikt och börja en omöjlig diskussion med sitt försäkringsbolag ,

organiserad träning på godkända banor : Örebro tre gånger i veckan , Linköping några gånger per år , Östersund förhoppningsvis varje vecka , Malmby flygfält några gånger per år enligt VW Motorsports ordf. Johan Grape under en 5-årsperiod , Västerås folkracebana på gång , Glenn Ocklunds Rimo , sen känner inte jag till några fler , men det rör på sig i supermoto-sverige .

kvällsracet i Strängnäs-SM 2005 visade att SM går att köra på detta sätt fler gånger .

jag tycker att det är positivt för alla att det finns förare som har frågor och synpunkter , och jag är tämligen övertygad om att många önskar mer öppenhet än vad som finns idag .

jag vet att Crille och Peter har gjort ett stort arbete , de kan säkert vara nöjda med resultatet efter de förutsättningar de haft att arbeta med , ingen avundsvärd uppgift att ta tag i med kort varsel . Förutsättningarna kommer säkert att vara helt annorlunda inför 2007 .

nu vet vi hur årets SM kommert att se ut och kan fortsätta vår planering efter detta , tacksam för att LMS-Highland har dragit igång sin cup , var säkert bland de första att anmäla mig dit .

krockar med MX-SM kommer vi kanske även att få i framtiden , tycker att det tråkigt att vårt supermoto-SM krockar med supermoto-VM tre gånger i år , våra toppar i SM borde ges bättre förutsättningar att få pröva på motståndet i VM , de bästa bör ha möjlighet till att köra alla tävlingar i VM och SM , om jag inte är helt fel ute så kör MX aldrig SM på samma dag som VM .
 
Last edited:

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Supermoto-rider skrev:
...organiserad träning på godkända banor :...Östersund förhoppningsvis varje vecka...
Har inte klart än hur många dagar det blir i veckan men jobbar hårt för att få 3 gånger/vecka. Kommer att återkomma mer om detta när det är bestämt.

Mvh
Jocke
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Supermoto-rider skrev:
nej du Daniel , du målar upp allt som svart eller vitt , men det finns i regel lösningar på det mesta ,

tror inte att permanenta banor är en utopi i supermoton , det finns inte så många idag , men förhoppningsvis blir det fler och fler , tävlingsmässigt kan vi säkert ha både permanenta banor och arrangemang på tillfälliga banor , om SM skall köras på tillfälliga banor hoppas jag att överskottet kan vara en grundplåt till att bygga en permanent bana ,
organiserad träning på godkända banor : Örebro tre gånger i veckan , Linköping några gånger per år , Östersund förhoppningsvis varje vecka , Malmby flygfält några gånger per år enligt VW Motorsports ordf. Johan Grape under en 5-årsperiod , Västerås folkracebana på gång , Glenn Ocklunds Rimo , sen känner inte jag till några fler , men det rör på sig i supermoto-sverige .

Självklart finns det lösningar på det mesta, dock inte på allt. Och det som inte kan eller kommer att ändras är det ganska fruktlöst att fortsätta gräva ner sig i.
Permanentade banor ÄR bra förstå mig rätt, det är dock inte lätt att bygga, och få nån bärighet i dem för supermotard pga ett antal problem. Inga andra sporter kan använda dem, är det en anläggning som delvis kan användas av andra så är städningen av asfalten dyr och tar tid samt underhållet av gruspartiet. Hade vi som i de flesta länder haft tillgång till gokartbaor i större utsräckning så hade det varit lättare men de killarna faller under bilsportsförbundet och är sällan intresserade att få konkurrenter på sina egna anläggningar, speciellt inte om man börjar att prata om grusslinge-byggnationer od. Dessutom finns det inget som säger att en tillfällig bana är farligare än nåt annat. Och vår sport är i stort tävlad på sådana banor som tar oss nära publiken, förändras lite eller helt från tillfälle till tillfälle men är omöjliga att permanenta då de ligger inne i industriområden, på flygfält, parkeringsplatser, innestäder osv. EM/VM lopp körs så i stort så även andra stora mästerskapsserier. Alphen ad Rein hade vi 10000 åskådare på i Holland för 2 år sen tex och det till ett vanligt race i Holländska mästerskapet, skitkul bana dessutom på ett industrionmråde.
En bra mix hade varit schysst, med tävlingar på olika slags banor. Permanentade banor med gruspartierna öppna för träning vore skitbra absolut dock inget vi kommer att se i några stora utsträckningar. Vare sig i Belgien eller Holland finns en enda, i Frankrike ett extremt fåtal i Tyskland likaså. Det har försökts här och var men de flesta har lagt ner. Franchorchamps har de flesta VM åkare egna boxar på året runt men där tränar de asfalt, grusslingan är aldrig öppen. Sen är det crossbana på slicks som gäller den mesta av träningstiden. Skulle vi dock i Sverige lyckas bygga upp en grupp med banor som är öppna för träning med grus så vore det naturligtvis fantastiskt. Dock, med en bana som Franchorchamps eller Bilstein som besöks av över 50 förare per gång 2-3 ggr i veckan beroende på säsong (öppet minst en gång i veckan året om bör tilläggas) och ändå inte kan hålla gruspartiet tillräckligt frächt och asfalten tillräckligt ren till gokartnissarna för de pengar de får in för att tillåta träning med grusparti så blir det på de flesta ställen svårt. Inte omöjligt överallt men svårt. Vad som behövs är ideella eldsjälar för att ha en chans att hålla igång det och det arbetet är inte litet om man börjar snacka träning varje vecka osv. Nu verkar det ju trots allt som vi kommer att få några banor så det är ju fantastiskt bra. Hoppas bara att folk ställer upp och släpar sig dit i skaror nu när många har kämpat så hårt för att få igång det och nu behöver visa att det varit värt tiden och arbetet. Åk på...

Daniel
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Om jag vore enhällig, vilket jag lyckligtvis inte är så skulle jag avsluta denna diskussion med "ypvs":s inlägg. Det besvarar och motiverar nästan samtliga inlägg i denna tråd.
Ärligt talat så har han svaren och erfarenheten vi som alla vi andra saknar. Läs och ta lärdom.

Har ni övriga förslag och funderingar så är ni välkomna att delta på respektive klubbs månadsmöten och framföra dessa.

Mvh.

Hannes Westman
Nyligen omvald för 3;e gången som ordf. i LMS RR
 

sleepy1

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Motala
Hoj
Honda
SM Supermoto 2006

HW skrev:
Om jag vore enhällig, vilket jag lyckligtvis inte är så skulle jag avsluta denna diskussion med "ypvs":s inlägg. Det besvarar och motiverar nästan samtliga inlägg i denna tråd.
Ärligt talat så har han svaren och erfarenheten vi som alla vi andra saknar. Läs och ta lärdom.

Har ni övriga förslag och funderingar så är ni välkomna att delta på respektive klubbs månadsmöten och framföra dessa.

Mvh.

Hannes Westman
Nyligen omvald för 3;e gången som ordf. i LMS RR

Hannes beklagar verkligen att du tycker denna diskussion är besvärlig men både Peter Larsson samt Christian Kronäs har hänvisat till detta forum för vidare diskussion vad tycker du vi skall göra.
 

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki 450
[]
HW skrev:
Om jag vore enhällig, vilket jag lyckligtvis inte är så skulle jag avsluta denna diskussion med "ypvs":s inlägg. Det besvarar och motiverar nästan samtliga inlägg i denna tråd.
Ärligt talat så har han svaren och erfarenheten vi som alla vi andra saknar. Läs och ta lärdom.

Har ni övriga förslag och funderingar så är ni välkomna att delta på respektive klubbs månadsmöten och framföra dessa.

Mvh.

Hannes Westman
Nyligen omvald för 3;e gången som ordf. i LMS RR


håller inte med dig om att "ypvs" har svaren , om hans erfarenhet har jag ingen uppfattning om , men det är en hel del han har missat om vad som händer och hur det fungerar här hemma , skall supermoton kunna utvecklas här hemma krävs ett bredare tänkande än det "ypvs" har visat här på sporthoj .

vi gräver inte ner oss i detta , försöker bara få några stycken att inse att det är år 2006 och att utvecklingen har gått framåt och att hela samhället tillämpar ett öppnare abetssätt .

"ypvs" är välkommen till Örebro så skall vi berätta för honom hur ett banbygge genomförs , hur skötseln av anläggningen går till , hur träningar organiseras med träningsledare när vi har organiserad träning tre/vecka , och det här gäller inte bara i Örebro utan även på de andra banorna i Sverige där organiserad träning genomförs .

att det inte finns permanenta banor i Belgien , Holland , Tyskland och Frankrike är det inget som vi kan göra något åt , det är här hemma i Sverige som vi tränar .

" det finns inget som säger att en tillfällig bana är farligare än nåt annat " enligt "ypvs" , då tar "ypvs" alldeles för enkelt på säkerheten på våra banor , den tillfälliga banan i Eskilstuna 2005 är ett exempel där det var uppenbart att en allvarlig olycka hade kunnat inträffa .

jag hoppas också att vi kan genomföra tävlingar nära publiken , och att vi orkar kämpa med våra myndigheter för att få de tillstånd vi behöver.

du behöver inte avsluta diskussionen för de som är inne på forumet , den självdör när det mesta är sagt , och inte när frågorna blir för svåra och synpunkterna för många för den innersta kretsen i supermoto-Sverige , nej , var istället tacksam för att Lennartsson m.fl. engagerar sig i detta .
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
HW skrev:
Om jag vore enhällig, vilket jag lyckligtvis inte är så skulle jag avsluta denna diskussion med "ypvs":s inlägg. Det besvarar och motiverar nästan samtliga inlägg i denna tråd.
Ärligt talat så har han svaren och erfarenheten vi som alla vi andra saknar. Läs och ta lärdom.

Har ni övriga förslag och funderingar så är ni välkomna att delta på respektive klubbs månadsmöten och framföra dessa.


Var tvungen läsa trådens namn igen då jag trodde forum var diskussionsställe. Jag är personligen hänvisad hit av Crille för att diskutera och därför gör jag det.
Tråden heter SM supermoto 2006. Tycker det är lägligt snacka sånt här då.
Du är himla vettig Ola fast du är så gammal, hehe.

Ingen från Anderstorp här som jag frågade om för några inlägg sen? Skulle vilja personligen prata med nån angående varför vi inte kan köra allt på lördagen. Inget illa menat mot er som svarat här men ni chansar ju bara och har inte fakta i just Anderstorps tävling... Nån som har ett namn eller tel Nr? Skulle vilja veta vem i sektionen som har haft kontakt med vem i Anderstorp i ärendet med.
 
Last edited by a moderator:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ok, jag ger mig. Ring Anderstorp och fråga om dom inte kan lägga om sin tävling så att 4 förare kan få köra 2 olika dicipliner samma helg.
Vad jag känner till så krockar inte LMS tävlingar och om mina svar räknas som chansningar så är det ju bara bortkastad tid att skriva dom.

Vi ses på banorna i sommar istället.

/HW
 

sleepy1

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Motala
Hoj
Honda
Sm 2006

Lennartsson skrev:
Var tvungen läsa trådens namn igen då jag trodde forum var diskussionsställe. Jag är personligen hänvisad hit av Crille för att diskutera och därför gör jag det.
Tråden heter SM supermoto 2006. Tycker det är lägligt snacka sånt här då.
Du är himla vettig Ola fast du är så gammal, hehe.

Ingen från Anderstorp här som jag frågade om för några inlägg sen? Skulle vilja personligen prata med nån angående varför vi inte kan köra allt på lördagen. Inget illa menat mot er som svarat här men ni chansar ju bara och har inte fakta i just Anderstorps tävling... Nån som har ett namn eller tel Nr? Skulle vilja veta vem i sektionen som har haft kontakt med vem i Anderstorp i ärendet med.

Håller med till 100%. Jag undrar bara om Peter eller Christian kan svara på varför man valde att samköra med roadracing samt varför man valde dessa datum för de andra tävlingarna som Supermoto kör själva när det står i Protokollet från MX Sektions möte i Sept där Christian var bärvarande att man i största möjliga mån skulle undvika krockar med MX 1-2 Cross SM Vore tacksam för Svar på dessa frågor.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Ok, ok för i helvete. Det finns ingenting som säger att en tillfällig bana BEHÖVER vara farligare. Och, har du minsta lilla tanke att åka utomlands så småningom så är det såna banor du kommer att få åka på.

Största möjliga mån undvika krockar betyder största MÖJLIGA mån. Inte "om nån förare inte kan pga MX-race så lägger vi ner det racet för alla om det inte går att flytta."

Jag har varit med om att bygga banor, arrangera träningar, agera tränare, arrangera träningsläger osv så lägg av. Men, tackar för inbjudan till Örebro, jag har inte sett banan än tyvärr.

Härmed lägger jag ner nu... Aldrig varit med om en tråd som upprepat sig själv så mycket. Fråga-svar...Jamen om-fråga--samma svar...Jamen varför inte-fråga--samma svar... osv, osv. Ledsen om jag/vi/alla inte kan komma med de svar som en del vill ha men det är ett forum som i botten är till för att diskutera fakta, komma med möjliga lösningar på problem (glöm inte läsa möjliga), hjälpa newbies osv osv. Det är inte ett retoriskt fiction-forum...

Vi hörs i nån annan tråd...

Daniel
 

Norris

Freppa gillar katt,gillar katt Freppa?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
schodinge
Hoj
cresent compakt
Mitt val är att köra Supermoto!
Det är riktigt synd om det krockar mellan de olika motorgrenar men......det är fortfarande ett val som förararna gör, vad man prioriterar!

Till nästa år kanske denna fråga är löst, vem vet, men nu ser det ut på detta sätt och det är nog bara att gilla läget!

Hade det varit fler förare som dublerade så kanske det sett anorlunda ut, vad vet jag?

Tycker att Ola (supermoto rider) har poäng i det mesta han skriver! :tummenupp
Detta är ett disskusionsforum och vi är vuxna människor som måste lära oss att hålla oss från sandlådestadiet och disskutera detta som ligger dom flesta av oss så nära hjärtat utan irretation :banana

Mvh// #23 Fredrik "Norris" Mann
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Supermoto-rider skrev:
[]
" det finns inget som säger att en tillfällig bana är farligare än nåt annat " enligt "ypvs" , då tar "ypvs" alldeles för enkelt på säkerheten på våra banor , den tillfälliga banan i Eskilstuna 2005 är ett exempel där det var uppenbart att en allvarlig olycka hade kunnat inträffa .

De absolut farligaste banorna vi kört på är ju rallycrossbanorna, finns inget som kommer i närheten ens. Vi ska vara djävligt glada att ingen satte sig själv i räcket på Kinnekulle, Strängnäs eller med mkt otur i velodromen på Kalix.
Eskilstuna körde jag inte så det vet jag inget om.

Per P, för er som är nya här.
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
HW skrev:
En rimlig förklaring från en som brukar ansvara för tävlingarna i Linköping är:

Vi har aldrig ifrågasatt Linköpings tävling och förstår du inte har kol på anderstorp... Som du själv skrev... Du hade en rimlig förklaring utifrån dina erfarenheter från Linköping. Skrev jag köpte dina svar på den rimliga förklaringen.

Detta är ett disskusionsforum och vi är vuxna människor som måste lära oss att hålla oss från sandlådestadiet och disskutera detta som ligger dom flesta av oss så nära hjärtat utan irretation


Ja jag förstår inte hur man kan ta mina och Olas inlägg så alvarligt att man genomskådar väldig irretation.... man kan ju redan från början i detta forum känna en agg mot oss nya bara för vi frågar saker.....

rejser skrev:
De absolut farligaste banorna vi kört på är ju rallycrossbanorna, finns inget som kommer i närheten ens. Vi ska vara djävligt glada att ingen satte sig själv i räcket på Kinnekulle, Strängnäs eller med mkt otur i velodromen på Kalix.
Eskilstuna körde jag inte så det vet jag inget om.

Per P, för er som är nya här.


Hellu Pär... Crossbild...I Like...
Håller med om att dom banorna inte varit så Safe.... Men dom räknas väl inte till permanenta dom heller.... Var ju nödlösning det med.. Så tror Roadracingbanorna blir kanon.

Gör jag nått fel när allt jag skriver i olika omgångar men hamnar under citat????
 

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki 450
ypvs skrev:
Ok, ok för i helvete. Det finns ingenting som säger att en tillfällig bana BEHÖVER vara farligare. Och, har du minsta lilla tanke att åka utomlands så småningom så är det såna banor du kommer att få åka på.

Största möjliga mån undvika krockar betyder största MÖJLIGA mån. Inte "om nån förare inte kan pga MX-race så lägger vi ner det racet för alla om det inte går att flytta."

Jag har varit med om att bygga banor, arrangera träningar, agera tränare, arrangera träningsläger osv så lägg av. Men, tackar för inbjudan till Örebro, jag har inte sett banan än tyvärr.

Härmed lägger jag ner nu... Aldrig varit med om en tråd som upprepat sig själv så mycket. Fråga-svar...Jamen om-fråga--samma svar...Jamen varför inte-fråga--samma svar... osv, osv. Ledsen om jag/vi/alla inte kan komma med de svar som en del vill ha men det är ett forum som i botten är till för att diskutera fakta, komma med möjliga lösningar på problem (glöm inte läsa möjliga), hjälpa newbies osv osv. Det är inte ett retoriskt fiction-forum...

Vi hörs i nån annan tråd...

Daniel


tråkigt att du försvinner från den här tråden , du kanske har mer som du kan dela med dig som vi kan fördjupa oss i , bättre lycka i nästa tråd , vi kanske ses i sommar i samband med nån tävling , ha det så bra så länge .

vem vet , det kanske blir nåt stadsbanerace för mig utomlands i år , just nu lutar det mer åt England och tävling på ombyggda roadracingbanor , årets tävlingspremiär för mig och 20 andra svenskar blir på en internationell tävling i Spanien i mars på en ren supermotardbana med ca 2000 åskådare i publiken .
 

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Hemma
Hoj
4.5
Håller med dig fullständigt där. Att Kinnekulle de senaste åren har godkänts för MC är för mig en gåta. Supermoto, 80% asfalt och hastigheter upp mot 200km/h har väldigt lite med rallycross- eller ännu värre folkracebanor(-03) att göra.

2006 kommer med stor sannolikhet att bli den bästa säsongen hittills, skojjigare och säkrare. Vi tackar ARC, LMS, HMS, Örebro-gänget mfl mfl mfl.

Y

rejser skrev:
De absolut farligaste banorna vi kört på är ju rallycrossbanorna, finns inget som kommer i närheten ens. Vi ska vara djävligt glada att ingen satte sig själv i räcket på Kinnekulle, Strängnäs eller med mkt otur i velodromen på Kalix.
Eskilstuna körde jag inte så det vet jag inget om.

Per P, för er som är nya här.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Har skummat igenom tråden lite bara... Det GÅR att få publik till ett rent supermotorace. Jag var med å körde i Sommen (heter det va?) förrförra året har jag för mig och det var en jäkla massa folk där. En riktigt kul bana och ett skitbra arrangemang, detta på ett industriområde. Beror detta på att det är otroligt stort supermotointresse just där eller för att de har fått ut informationen och reklamen bra? Jag tror snaraste på det senare... Tror även att du kan få till en kanonbana på Kinnekulle eller i stort sett varsomhelst om du bara kan bygga det som du vill. Kinnekulle Ring ÄR såvittjagvet inte godkänd för MC-åkning. Du kan köra en endurotävling på en viss sträcka av banan, du kan säkert bygga en motardbana å få den godkänd men du kan aldrig hålla en riktig tävling på hela banan, så har iaf jag förstått det. Vad jag har förstått annars så när det är vanliga friåkingar där så är banan mycket uppskattad av förarna (kuperad å kurvig, dock lite farlig...).

Jag ska iaf försöka vara ute på så många tävlingar som möjligt och fota och kanske skriva något om det är någon tidning som är av intresse, allt för å försöka promota sporten så bra som JAG kan...

Varför kan inte Svenska Supermotardklubben kanske få ett eget forum under "mc-grupper i sverge"? Kan kanske vara en idé?

- Johan
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top