Sm Supermoto 2006

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Lennartsson skrev:
Nä hoppas inte det för har inte smutskastat nån alls här....

Mina frågor än så länge var väl att jag undrade vad som gjorts för att höja klassen på motard SM och mediabevakningen 2006 kontra 2005. För i mina ögon ser det ju inte ut som det är gjort. Skulle ju gärna vilja bli omvänd med fakta där så man oxå kan se positivare på saken.




Har ingen aning vilka dom är alls?????????? Aldrig hört talas om någon av dom?????? Ni skulle absolut ha fram mitt namn men vilka är ni????? Weeligirl???? Aldrig hört sett eller nått.... Ni kan inte ta förgivet att man som ny här ska veta alla konstiga namn ni har....

Har du tänkt på att folk kanske inte svarar på dina frågor, för att dom inte kan eller vet svaret?
Tagga ner några kilo så ska du se att det går bättre...
Som YPVS säger, börja om... :tummenupp
Om du dessutom tar dig tid att läsa lite på forumet, så får du också reda på vilka vi är... Om du tittar i Supermotoforumet, ovanför alla inlägg, så står det en massa namn. Om du klickar på dem, så kommer du till den personens profil. Du kan skicka privata pm till dem där. Moderatorer är de som "vaktar" forumet. De tar bort bl.a.
dubbla profiler och stötande inlägg. Swedie grundade och äger detta forum. Han ska du hålla dig sams med. HW, Gustav O och Mr Rockster är moderatorer (deras namn står i grönt).

Jag är ingen expert på detta, så som sagt kan du snacka med moderatorerna om du har ytterligare frågor.


Mvh,
Sara
Sammankallande
LMS Supermoto
 
Last edited:

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
ypvs skrev:
Du ställer vilka frågor du vill.
Du talar om vem du är om nån frågar framförallt när inläggen riktar sig mot någon, eller någons heder, direkt eller indirekt.
Du använder god ton.

Börja om från början är mitt tips. Presentera dig, tala om vad du vill veta eller vad du tycker illa om och gör det på ett bra sätt så kommer du att vara välkommen och ingen kommer att bry sig om de sista två dagarna i längden.

Sen kommer det inte att vara några problem. Skulle du sen inte vilja vara här pga att vi är idioter eller att vårat forum är styrt av konstiga sociala koder så står det alla fritt att inte komma hit. Dock, vi från vår sida vill ha alla med lång fjädring och 17"-hjul med oss, det här är en kunskaps och informations central som är ovärdelig för gatåkare som rejsputte just pga att vi är så många.

Daniel

Tack och bock för din snabbkurs i forumsvärlden.... Ska försöka följa er värld då.
Till Olof som då frågade vem jag var så har han nog listat ut det nu då vi är konkurenter...hehe
Jag skulle då gärna vilja veta vilka ni är och vad ni har för bakgrund i supermotardens värld. Dig Daniel har jag lite koll på i alla fall genom denna tråd....Men ni andra som svarat och skrivit på mina tidigare så illa stälda frågor presentera er gärna. Vill ni veta mer om mig kan ni fråga eller bilda er en liten uppfattning om på min hemsida om ni vill.

Johan
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Lennartsson skrev:
Tack och bock för din snabbkurs i forumsvärlden.... Ska försöka följa er värld då.
Till Olof som då frågade vem jag var så har han nog listat ut det nu då vi är konkurenter...hehe
Jag skulle då gärna vilja veta vilka ni är och vad ni har för bakgrund i supermotardens värld. Dig Daniel har jag lite koll på i alla fall genom denna tråd....Men ni andra som svarat och skrivit på mina tidigare så illa stälda frågor presentera er gärna. Vill ni veta mer om mig kan ni fråga eller bilda er en liten uppfattning om på min hemsida om ni vill.

Johan
Starta en ny tråd isåfall, med rätt rubrik! ;) Här ska vi eg. diskutera SM 2006....
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
David P. skrev:
Håller med föregående!

Du fick en dålig början så att säga. Kanske bara är en fråga om retorik i ditt fall, men det var många som tog illa vid sig. Men det är snart glömt om man är trevlig o korrekt i fortsättningen. Bli inte avskräckt, detta forum blir som ett stort kompisgäng! O ska man köra motard på bana kommer man förmodligen oxå i kontakt med de flesta på detta forum.

/Dave

Tror ni tog mina korta meningar som klagan eller påhopp men så var inte fallet... jag är oftast fåordig och rakt på sak. Ska bättra mig där.......

Wheeliegirl skrev:
Starta en ny tråd isåfall, med rätt rubrik! ;) Här ska vi eg. diskutera SM 2006....


Jag har ju fullt upp med klara hitta hit ju...Hehe
Skriv under med fullständiga namn när ni svarar mig e jag nöjd. Alltså räcker ju göra det första gången då jag sen har koll....
Räcker gott för mig diskutera SM 2006 Var väl därför Crille skickade hit mig..........
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Lennartsson skrev:
Nä hoppas inte det för har inte smutskastat nån alls här....

Mina frågor än så länge var väl att jag undrade vad som gjorts för att höja klassen på motard SM och mediabevakningen 2006 kontra 2005. För i mina ögon ser det ju inte ut som det är gjort. Skulle ju gärna vilja bli omvänd med fakta där så man oxå kan se positivare på saken.

Tv sändningar är klart för de flesta av rejsen. Och för det, tror bara att det är ett eller två, som inte är ordnat så arbetas det på det.
Eventuellt så kommer några lite större namn att vara med på nåt rejs i år, det ska jag jobba på då jag känner många av dem personligen. Om det blir så att de kommer så kan det ge nån en liten självförtroende törn men de flesta en kul upplevelse, de här killarna är onaturligt snabba. Men, det går bara om nåt av datumen passar. De flesta av dem åker redan 3 serier.
Dock, detta skulle verkligen vara bra för sporten och förhoppningsvis ge mer TV/media-tid. Vi växer, var så lugna. Vad vi har är vad många andra motorsporter saknar. Racing som samtidigt är rena stuntuppvisningen.

Promotionsidan av sporten är det flera som jobbar på. Sponsorer t race osv så även om du inte har sett nåt av det så händer det mycket hela tiden och har gjort så i flera månader nu. Bara att sy ihop rejsdatumen och få ordning på reglementet var ett par månaders jobb. Det är i grund och botten två personer som ideellt gör detta arbete men vi är några fler som hjälper till med de saker som vi kan göra. Finns det nåt du känner att du kan/vill göra så finns det säkert jobb. Om inte nu så till hösten.

Så, oroa icke. I det fördolda händer massvis. Och säsongen blir bra i år.

Daniel
 
Last edited by a moderator:

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Där har du några bra vinklar...Håller med om 6 deltävlingar är bra. Gärna fler framöver. Banorna kan vi bara hoppas på men förutsättningarna finns. Rockie skulle enligt mig vara med på alla race för att bredda sporten=bra.
Tv däremot ställer jag mig frågande till att byta SVT 24 mot nån Expressen kanal som jag personligen aldrig hört talas om är bra????
Byta 5-7000 i publik mot enligt uppgift 300 på RR??
Är vi mogna dra egen publik eller skulle vi behövt leta upp publiken? Tänker på arrangera vid tex Powermeet, high chapparall och andra stora publik ställen där folket redan finns med motorintresse.
Får vi verkligen fler förare i supermoto SM 2006??

ypvs skrev:
Lennartsson skrev:
Nä hoppas inte det för har inte smutskastat nån alls här....

Mina frågor än så länge var väl att jag undrade vad som gjorts för att höja klassen på motard SM och mediabevakningen 2006 kontra 2005. För i mina ögon ser det ju inte ut som det är gjort. Skulle ju gärna vilja bli omvänd med fakta där så man oxå kan se positivare på saken.
QUOTE]

Tv sändningar är klart för de flesta av rejsen. Och för det, tror bara att det är ett eller två, som inte är ordnat så arbetas det på det.
Eventuellt så kommer några lite större namn att vara med på nåt rejs i år, det ska jag jobba på då jag känner många av dem personligen. Om det blir så att de kommer så kan det ge nån en liten självförtroende törn men de flesta en kul upplevelse, de här killarna är onaturligt snabba. Men, det går bara om nåt av datumen passar. De flesta av dem åker redan 3 serier.
Dock, detta skulle verkligen vara bra för sporten och förhoppningsvis ge mer TV/media-tid. Vi växer, var så lugna. Vad vi har är vad många andra motorsporter saknar. Racing som samtidigt är rena stuntuppvisningen.

Promotionsidan av sporten är det flera som jobbar på. Sponsorer t race osv så även om du inte har sett nåt av det så händer det mycket hela tiden och har gjort så i flera månader nu. Bara att sy ihop rejsdatumen och få ordning på reglementet var ett par månaders jobb. Det är i grund och botten två personer som ideellt gör detta arbete men vi är några fler som hjälper till med de saker som vi kan göra. Finns det nåt du känner att du kan/vill göra så finns det säkert jobb. Om inte nu så till hösten.

Så, oroa icke. I det fördolda händer massvis. Och säsongen blir bra i år.

Daniel

Få hit lite stjärnor vore mumma.... Har funkat för oss inom Crossen med Amerikanare och så sista åren... Då blir det mera mediaintressant...... Å kul för oss få köra om dom på träning när dom kollar banan och vi laddar för fullt.
Jag vet det finns massor med jobb och som jag sagt innan Crille & co lägger ner massa tid på detta.... Som tur är.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Lennartsson skrev:
Där har du några bra vinklar...Håller med om 6 deltävlingar är bra. Gärna fler framöver. Banorna kan vi bara hoppas på men förutsättningarna finns. Rockie skulle enligt mig vara med på alla race för att bredda sporten=bra.
Tv däremot ställer jag mig frågande till att byta SVT 24 mot nån Expressen kanal som jag personligen aldrig hört talas om är bra????
Byta 5-7000 i publik mot enligt uppgift 300 på RR??
Är vi mogna dra egen publik eller skulle vi behövt leta upp publiken? Tänker på arrangera vid tex Powermeet, high chapparall och andra stora publik ställen där folket redan finns med motorintresse.
Får vi verkligen fler förare i supermoto SM 2006??

Instämmer i mkt.
Absolut hade det varit bättre med en rookie-serie som va med på alla SM-rejs. Men vi får väl se 2006 som ett steg i rätt riktning & jobba vidare för framtiden.
Håller med om att kanalen känns lite av ett nedköp. Dock är jag dåligt insatt i hur stor/liten den är? Antar att det är digitaltbaserad. För mig personligen har TV ingen större vikt än som en "kul grej", ju billigare ju bättre så att säga.
Ja några 5000-7000 personer i publiken kanske vi inte får se? Men jag tror nog vi kan komma upp i bra siffror, speciellt om vi alla hjälper till att promota för det. Dock hade det ju varit skit kul att köra fler race på arrangemang typ dom du nämner, oavsett om det är SM-deltävlingar eller inte. Har inte sett det med egna ögon, men Danska mästerskapet körs iaf delvis på liknade arr. & verkar funka klockrent. SM 2007 med 8-10 race varav ett par "stads-race"? :tummenupp
Att vi får fler förare är jag säker på, hur många vågar jag inte ens gissa på. Förhoppningsvis så många att det är fulla startfält i alla klasser på samtliga race.
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Jag får väl börja jobba på att arrangera en motardtävling under Powermeet här i Västerås. Motorsport har tyvärr inte så hög status i Västerås vilket kanske kommer att göra det lite svårare att arrangera något race.
Det är faktiskt snack varje år om att lägga ner Powermeet. :kocko

Men trägen vinner sägs det och om man bara lyckas att hitta en lämplig plats att gasa på så borde det gå. :tummenupp
 

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki 450
ypvs skrev:
Tv sändningar är klart för de flesta av rejsen. Och för det, tror bara att det är ett eller två, som inte är ordnat så arbetas det på det.
Eventuellt så kommer några lite större namn att vara med på nåt rejs i år, det ska jag jobba på då jag känner många av dem personligen. Om det blir så att de kommer så kan det ge nån en liten självförtroende törn men de flesta en kul upplevelse, de här killarna är onaturligt snabba. Men, det går bara om nåt av datumen passar. De flesta av dem åker redan 3 serier.
Dock, detta skulle verkligen vara bra för sporten och förhoppningsvis ge mer TV/media-tid. Vi växer, var så lugna. Vad vi har är vad många andra motorsporter saknar. Racing som samtidigt är rena stuntuppvisningen.

Promotionsidan av sporten är det flera som jobbar på. Sponsorer t race osv så även om du inte har sett nåt av det så händer det mycket hela tiden och har gjort så i flera månader nu. Bara att sy ihop rejsdatumen och få ordning på reglementet var ett par månaders jobb. Det är i grund och botten två personer som ideellt gör detta arbete men vi är några fler som hjälper till med de saker som vi kan göra. Finns det nåt du känner att du kan/vill göra så finns det säkert jobb. Om inte nu så till hösten.

Så, oroa icke. I det fördolda händer massvis. Och säsongen blir bra i år.

Daniel


det blir ett spännande år med SM 2006 , en uppföljning av publiksiffror kommer att visa om samarbetet med roadracingen är det rätta eller om supermoton drar större publik på egna arrangemang i SM , om vi förare ställer upp och ser till att våra arrangörer alltid har fulla heat så kommer även förarnas position att stärkas för att kunna påverka framtida arrangemang och SM-upplägg , arrangörerna kommer att bli mer tillmötesgående om att ändra datum för att undvika krockar när de förstår att de har en tävling som kan bli attraktiv att få arrangera , ansökan om SM tävlingar måste påbörjas mycket tidigare än inför årets säsong , och som jag vid ett flertal tillfällen påpekat för Peter och Crille tycker jag att klubbar som satsar på permanenta banor skall uppmärksammas mera och tidigare än vad som skett till årets SM , permanenta banor är ett måste för alla som vill känna på supermoton , permanenta banor ger os även säkrare banor .

jag gillar debatten här på sporthoj , däremot känns det konstigt när det finns några som hela tiden vet mer än oss andra utan att föra det vidare till de som här på sporthoj visar att de vill diskutera vår framtid , berätta mer än att säga att det är några som jobbar mycket hårt , då kommer vi att få en kreativ debatt med många förslag , förslag som kanske ingen av de "hårt arbetande" tänkt på
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Supermoto-rider skrev:
det blir ett spännande år med SM 2006 , en uppföljning av publiksiffror kommer att visa om samarbetet med roadracingen är det rätta eller om supermoton drar större publik på egna arrangemang i SM , om vi förare ställer upp och ser till att våra arrangörer alltid har fulla heat så kommer även förarnas position att stärkas för att kunna påverka framtida arrangemang och SM-upplägg , arrangörerna kommer att bli mer tillmötesgående om att ändra datum för att undvika krockar när de förstår att de har en tävling som kan bli attraktiv att få arrangera , ansökan om SM tävlingar måste påbörjas mycket tidigare än inför årets säsong , och som jag vid ett flertal tillfällen påpekat för Peter och Crille tycker jag att klubbar som satsar på permanenta banor skall uppmärksammas mera och tidigare än vad som skett till årets SM , permanenta banor är ett måste för alla som vill känna på supermoton , permanenta banor ger os även säkrare banor .

jag gillar debatten här på sporthoj , däremot känns det konstigt när det finns några som hela tiden vet mer än oss andra utan att föra det vidare till de som här på sporthoj visar att de vill diskutera vår framtid , berätta mer än att säga att det är några som jobbar mycket hårt , då kommer vi att få en kreativ debatt med många förslag , förslag som kanske ingen av de "hårt arbetande" tänkt på
Instämmer fullständigt!
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Att man som arbetande representant för svemo eller som arrangör inte förmedlar precis allt man vet till ett publikt diskussionsforum tycker jag är helt logiskt. Besluten däremot, dom skall publiceras så fort dom är klara.

/HW
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
HW skrev:
Att man som arbetande representant för svemo eller som arrangör inte förmedlar precis allt man vet till ett publikt diskussionsforum tycker jag är helt logiskt. Besluten däremot, dom skall publiceras så fort dom är klara.

/HW

Grejjen som svemo alltid gör är att dom är knäpptysta om allt tills allt redan är spikat klart och ej går att ändra på... Tror det är lite det som herrarna ovan syftar på, och frågar dom nån om råd ser dom till fråga den förare dom vet har deras åsikt och sen säger dom att dom var duktiga fråga "förarna". För nått år sen gjorde vi en stor undersökning om klasser och heatlängder i MX och ett av förslagen var överväldigande majoritet åt... Vad tror ni svemo brydde sig om det... Nada zip zero.
Säger nu inte kanske Crille och Co gör så men kört Sm i cross sen 91 och har viss erfarenhet hur svemo jobbar med beslut. Men det är väl därför vi kanske har detta forum.. För att skapa diskussion.

Lite nyfiken på varför vi MÅSTE köra våra finaler i Anderstorp söndag EM? Lördagen borde räcka till... Nån som vet????
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
En rimlig förklaring från en som brukar ansvara för tävlingarna i Linköping är:

Tidsschemat. På lördag skall det fritränas och kvalas för ca 8-9 klasser om man samkör med roadracing, då får man bara inte tid med några race. Sen kräver det extra resurser när det är race. Funktionärer till startgrid osv. MÅSTE man inte locka dit dom en dag extra så slipper man nog gärna.

/HW
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
HW skrev:
En rimlig förklaring från en som brukar ansvara för tävlingarna i Linköping är:

Tidsschemat. På lördag skall det fritränas och kvalas för ca 8-9 klasser om man samkör med roadracing, då får man bara inte tid med några race. Sen kräver det extra resurser när det är race. Funktionärer till startgrid osv. MÅSTE man inte locka dit dom en dag extra så slipper man nog gärna.

/HW

Köper den förklaringen i normalfall.... Men kan det inte vara värt försöka få dit det folket en dag till och förlänga dagen om det behövs lite för att 3 av topp 5 i SM tabellen 2005 ska kunna vara med?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Att planera en hel helg med 9 klasser, 200+ förare, 100+ funktionärer osv är inget litet jobb. Vi håller på med vår planering redan nu och det är massor av jobb. 2-3 eller tom. 10 förare hit eller dit räcker inte för att man skall göra om jobbet. Jag lovar! Det är som Daniel skrev ovanför, det är elitklasser, Svenska mästerskap vi snackar om och då får man välja. Kom och delta och tävla om mästartiteln eller låt bli. Man kan inte förvänta sig att hela sporten skall anpassa sig för någon enskild person.
Tänk om Zlatan skulle börja köra motard och visa sig vara skitbra, då skulle vi aldrig kunna köra tävlingar efterssom vi inte vill att hans matcher ska krocka...
(ok, lite extremt exempel men du kanske fattar principen).

Det är ett jättemaskineri och alla som arrangerat en större tävling förstår att det inte är så enkelt att justera tisdschemat. Samtidigt kan jag förstå att det inte är så enkelt att förstå för en som inte varit delaktig i en liknande planering.

/HW
 
Last edited:

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Om Svemos beslut skulle börjas tas efter öppen debatt så hade det istället aldrig blivit några beslut alls. Ljudnivågränsen hade legat kvar på 102dB (det hade jag röstat för :yoparty ) med efterföljande problem, kalendrar hade varit omöjliga totalt att spika osv. Tänk bara hur svårt det skulle vara att spika ett nytt reglemente med 300 punkter i som alla ska ha en åsikt om. Som det är nu skickas såna saker ut på en slags remiss där några (förarepresentant, arrangörer, Svemo, sakkunniga) får uttala sig och sen spikas formuleringarna, de som uttalat sig har mycket stor chans att få gehör. Det gäller ganska mycket av det som beslutas, iaf i Supermotard-sektionen av Svemo. Om den breda massan skulle vilja ha nya representanter (förarrepresentanter, Svemo-representanter) som arbetar för dem så kommer det att bli så. Förarrepresentant innebär inte så mycket arbete i regel mest att rådfrågad i vissa frågor. Svemo-representant however, problemet där är att hitta nån som brinner för sporten, är beredd att lägga 5-20 timmar i veckan på det gratis, kan deala med allt från knepiga arrangörer till storföretag och TV-kanaler samt på ett seriöst och ansvarsfullt sätt sköta genomdrivandet av nya regler osv. Dessutom ska personen i fråga vara beredd att göra detta under överskådlig framtid för att vi ska få kontinuitet i besluten. Såna personer finns, helt klart, men de är inte vanliga. De är dock värdefulla som diamanter vad det gäller vår sport. Utan nån/några som tagit tag i Supermotard på ett organisatoriskt plan hade vi ALDRIG kommit så långt som vi har nu. Vilka personerna är spelar mindre roll bara de är duktiga. Hur många kan säga att de skulle ta på sig det, och klara av det? Inte jag, en del hade jag mycket väl kunnat tänka mig att göra och det gör jag med men att ta ansvar för alltihop varken vill jag eller är säker på att jag skulle klara av.

Angående arrangemang så bestämmer vare sig förare eller Svemo när de blir. Det gör arrangörerna till 85%. Ibland kanske det dyker upp 2-3 olika helger att välja på ibland inte. Kalendern som är lagd är lagd så bra det går efter de datumen som det gått att leka med. Lösningen på eventuella krockar hade varit att stryka race, ingen bra lösning tycker jag dock.

Permanenta banor är bra men i stort en utopi i motard. Jag tror man kan räkna upp de permanenta motardbanorna som finns i hela Europa på fingrarna förmodligen på en hand tom, iaf om du menar att de nån gång under året skulle vara öppna för träning med gruspartiet inkluderat. Jag skulle vilja kämpa mer för tillfälliga arrangemang, så som motard till 75% arrangeras i vår omvärld. Dessutom tycker jag personligen att sådana banor är roligast att köra på. OCH, de ger mer massmedialt intresse samt 4ggr så mycket publik. Men, naturligtvis ska man ta hand om arrangörer som bygger permanentade grusslingor det är ju självklart.

Daniel
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
HW skrev:
Att planera en hel helg med 9 klasser, 200+ förare, 100+ funktionärer osv är inget litet jobb. Vi håller på med vår planering redan nu och det är massor av jobb. 2-3 eller tom. 10 förare hit eller dit räcker inte för att man skall göra om jobbet. Jag lovar! Det är som Daniel skrev ovanför, det är elitklasser, Svenska mästerskap vi snackar om och då får man välja. Kom och delta och tävla om mästartiteln eller låt bli. Man kan inte förvänta sig att hela sporten skall anpassa sig för någon enskild person.
Tänk om Zlatan skulle börja köra motard och visa sig vara skitbra, då skulle vi aldrig kunna köra tävlingar efterssom vi inte vill att hans matcher ska krocka...
(ok, lite extremt exempel men du kanske fattar principen).

Det är ett jättemaskineri och alla som arrangerat en större tävling förstår att det inte är så enkelt att justera tisdschemat. Samtidigt kan jag förstå att det inte är så enkelt att förstå för en som inte varit delaktig i en liknande planering.

/HW

Jag är insatt i tävlingsverksamhet sen jag var 10 år. Mina föräldrar är eldsjälar i Örebro MK. Vi arrangerar i örebro sveriges största ungdomstävling med ca 500startande i många olika klasser och firar i år 25 års jubileum med den tävlingen. Fortfarande den överlägster största cross tävlingen i sverige. Vi har arrangerat flertalet SM i motocross... Så jag vet mer än väl planeringen bakom tävlingar.

Det jag i alla fall ställer mig frågande till för motardens bästa är vad tycker masmedia om att de bästa inte kan vara med. Det var 14 st på stat linjen i Götene. Gränsen för att vi ens ska få köra SM har jag hört är 12 enligt rixidrottsförbundet. Jag har lista på exakt hur många som tagit ut Licens 2006 och vet att många av dom inte ens komer komma till en tävling för dom tog bara ut licens för att få ha en A licens... Ta sen bort ett gäng crossåkare..... ser vanskligt ut i mina ögon. Allt då för att man inte kan flytta finalerna på en deltävling till en dag.. Vi har ju kört endagars förut... till och med kvällsrace så jag tror tid finns att göra det om viljan finns.

Den dagen vi har bra klass på motarden och fulla startfällt... Då behöver vi inte ta hänsyn till något... Men frågan är om vi är där 2006????? Det får tiden utvisa.... Synd bara om det går åt skogen med SM statusen...

Finns det nån från anderstorp i detta forum föresten.... Skulle vara kul få höra om dom funderat på att kunna köra finalerna även på lördagen????
 
Last edited:

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Angående arrangemang så bestämmer vare sig förare eller Svemo när de blir. Det gör arrangörerna till 85%.

Till 99,9% säker på att MX datumen styrs helt och hållet av Svemo...Dom lägger ut datum sen söker arrangörer på dom datumen.

Håller helt med om tillfälliga arrangemang som jag sa innan...Tror vi ska till publiken och inte tvärs om i dagsläget.
 

Hulkster

Fotpinneskrapare
Gick med
19 May 2004
Ort
N:a Sthlm
Hoj
Husqvarnor
Lennartsson skrev:
Köper den förklaringen i normalfall.... Men kan det inte vara värt försöka få dit det folket en dag till och förlänga dagen om det behövs lite för att 3 av topp 5 i SM tabellen 2005 ska kunna vara med?
Jag tycker att ni (MX) skall försöka få Vissefjärda att köra allt under en och samma dag.
 

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Hulkster skrev:
Jag tycker att ni (MX) skall försöka få Vissefjärda att köra allt under en och samma dag.

Det jobbas på lösningar åt alla håll.....

Det som man blir lite fundersam på är all ovilja man möter här att försöka få till det att motardens toppskickt ska kunna köra SM. Jag blir bara mer och mer fundersam på varför ingen än så länge har tagit parti för att hjälpa till men nån konkret lösning utan bara klagar på MX förarna att de måste välja. ( undantaget Ola och Stålis )
Är det så att Motard förarna inte vill ha MX förare i sporten?
Alla frågor och förslag jag ger besvaras direkt med hur omöjligt allt är och hur mycket tid sektionen lägger ner....

Jag ser gärna möjligheter inte problem...Blir det problem löser man dom på bästa möjliga tänkbara sätt... Nu kanske det är så att vi har bästa tänkbara lösning 2006 då ger jag mig....men som sagt.... Än så länge har ni inte övertygat mig om det.
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top