Smaka asfalt jä#la knäpuck...

Gabor

Guest
Det är roligt!
Vara 'ett' med vägen, komma ett steg längre i sin körning, glömma att man kör hoj och bara färdas längs asfalten :yoparty

Jag har knäskrapat i världens minsta rondell i segeltorp/huddinge. Det gick så sakta att jag nästan ramlade av.
Jag och min polare höll på att dö av skratt :lol

Jo, det är roligt, håller med. :tummenupp . Jag tänkte nog mer på landsväg, sällan man är i närheten av knäskrap, även på mycket krokiga vägar, då har man annat att fasa sig över. Utfarter, mm. Svårt att få ett sådant tempo att de nedläggen krävs...:D

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
:hihi den va ball.

Det där med rondell är nog ingen höjdare. Det är bara olja och annat jox i dom, & sen kommer det nåt pannben från anslutande väg som ska hinna före och tjong pang så ligger man där.

Det blir Rörken istället. Är det varje måndag man kan dra dit??

Ja, varje måndag under säsong.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Jo, det är roligt, håller med. :tummenupp . Jag tänkte nog mer på landsväg, sällan man är i närheten av knäskrap, även på mycket krokiga vägar, då har man annat att fasa sig över. Utfarter, mm. Svårt att få ett sådant tempo att de nedläggen krävs...:D

Mja, jag väljer mina platser väl på landsväg...
Sen gäller det ju att komma i form också, dålig kombo att ha kalla däck och kall kropp.
Kurvorna jag körde idag har jag kört 1000^2 ggr, men ändå är det olika varje gång man kommer dit...
Och idag så tror jag att det gick lite för fort, kom på mig själv att jag inte skulle kunna
göra något åt nånting om det kom något i vägen, iof bra sikt och allt...

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Jag vill så gärna skrapa mina puckar i backen...

Var ute och körde igår och gjorde en avstickare till en stor parekeringsplats. Började jobba med att få ner hojen så mycket som möjligt.
Jag kommer till en viss gräns, men sen går det ju inte mer utan att det känns som hojen inte kommer klara mer.

Va fan, kan man verkligen skrapa dom rackarns puckarna i backen egentligen :va
E alla bilder man ser på hojar med såna nerlägg photoshoppade egentligen :confused:

Så klart vet jag att det går och jag är säkert inte tillräckligt erfaren, gör fel, behöver gå en kurvkurs, köpa ny hoj mm mm

Men vad ser ni det som ABSOLUT viktigaste att öva/tänka på??? Och då frågar jag främst er som käkar knäpuckar till frukost...

jag och Goba här på forumet håller på att nöta in det, gäller bara att man börjar hänga ut med med röven, Goba det aset har kört i 3 mån totalt och idag skrapade han vänstra pucken för första gången, grattis Goba :D Bara att nöta, det går alltid luta mer. Rätt bra att ha någon erfaren åkare med sig ut som vet hur det ska gå till, då får man kanonfina tips oftast.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Skoj att det funkar för några!!

Jag har försökt ett tag nu..
Känns som jag håller på att kliva av hojen för att få i knäet. :D

Provade till och med att köpa extra höga puckar.. :rofl
För det kunde ju vara nån centimeter kvar..
Men inte fan hjälpte det.

Nu skall jag ta de bättre vetandets råd och ge mig ut på bana i Mitten på Juni. ( Med vanliga puckar :D )
Så då vore det väl faen om det inte funkade..

Sen det där med motorvägspåfarter.. huh...
Ser alltid så grisigt ut på dom.. Törs fan vrida på där..

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag har inte heller fått i knät än, trots BKK. Men folk säger att dunderkissen är en väldigt stabil cykel som är svår att bryta ner så jag får väl skylla på det :D

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har inte heller fått i knät än, trots BKK. Men folk säger att dunderkissen är en väldigt stabil cykel som är svår att bryta ner så jag får väl skylla på det :D

Nu tolkar jag det inte som att du är av den uppfattningen, men det är annars en vanlig att man som nybörjare tycker att man inte "får ner hojen". Det beror enbart på att det går för för sakta. Kommer man till en kurva med med en viss radie i en viss hastighet så kommer nerlägget "automatiskt" att bli en specifik vinkel. Det går dock att påverka litegrann genom att hänga ut från hojen för att på så sätt flytta ekipagets tyngdpunkt i sidled.

Själv skrapar jag puckarna på bana, men har aldrig lyckats/vågat köra på det viset på gatan.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Tanken är ju inte med denna tråd (eller min mc körning) att man ska skrapa puck i varenda kurva ute på

Har du lyckats än ?

Jag har ett annat genialiskt affärsförslag annars som löser alla dina problem, och förebygger eventuella skador vid misslyckade skrapförsök !

Jag får dina puckar... och du kan i gengäld få en låda med skrapade av mig. Så kan du välja o vraka, byta ibland så polarna verkligen ser att du "förbrukar" dom... :tummenupp

Deal ? :tungan

PBV302

Längtar ut till banan
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
R6 -05
Varför är det så viktigt att få ner pucken i backen ???? :va

Om det är för att få ett bevis för din körskicklighet kan du ju alltid köra dessa på en slipmaskin eller låna ut dom till någon som kan...:rolleyes:

De flesta som kör hoj på allmän väg behöver inte lägga ner så mycket att pucken når i, då kör man oftast låååång över sin förmåga, om du nu inte kör runtrunt i en rondel...ser löjligt ut om inte annat. Impar på få..

Jag må köra som en gammal dam , men att få ner knät i backen på allmän väg, tror jag inte bevisar ett skit.

Att bevisa att man kan köra hoj för pucken är skrapad visar inte hur snabb man är. Det finns en uppsjö av stilar hur man kan skrapa i pucken, kikar man på ett bakdäck på en R hoj så ser man slitbanan hur däcket är körd i kurvor, det syns om man kör enda ut till kanten. Använder man hela däcket så måste man inte klänga som en apa på cykeln, knät går i asfalten i alla fall.
Så ska man leta efter om någon kan köra hoj, kolla bakdäcket, sen pucken...
Men man kan ju ha lånat ut cykeln och be någon annan göra det en, likadant med knäpucken, den kan man ju ha lånat ut...

Kör man på bana, går det åtminstone begränsa sina skador om det värsta skulle inträffa, En MC kan man alltid ersätta, men inte en allvarligt skadad kroppsdel. Köra med marginal efter sin egen rytm och inte följa på andra som är snabbare, så kommer knät gå i backen hur lätt som helst!

_raffe_

Inte som alla andra
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
ktm 640 bling bling edition
tja! ska till Gotlandring om 1 och halv vecka och ville så klart skrapa pucken!!! Frågan lyder: Är det så lätt med en motard?
För en djävla massa år sedan skrapade jag fotpinar på en honda dominator i en rondel :yoparty så det ska väl inte va omöjligt, eller? =)

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
tja! ska till Gotlandring om 1 och halv vecka och ville så klart skrapa pucken!!! Frågan lyder: Är det så lätt med en motard?
För en djävla massa år sedan skrapade jag fotpinar på en honda dominator i en rondel :yoparty så det ska väl inte va omöjligt, eller? =)
Ingen större svårighetsskillnad på en motard/sporthoj att få ner pucken i backen.

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Gör som dom flesta och sätt dig på garagegolvet och handslipa lite på pucken. Då kan man glida runt och posera som om man vore värsta Rossi klonen.

:lol :lol :rofl ...helt underbart kul...så de man blir imponerade av ..har egentligen suttit och slipat....:) Tack för morgonens bästa skratt

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Nu tolkar jag det inte som att du är av den uppfattningen, men det är annars en vanlig att man som nybörjare tycker att man inte "får ner hojen". Det beror enbart på att det går för för sakta. Kommer man till en kurva med med en viss radie i en viss hastighet så kommer nerlägget "automatiskt" att bli en specifik vinkel. Det går dock att påverka litegrann genom att hänga ut från hojen för att på så sätt flytta ekipagets tyngdpunkt i sidled.

Själv skrapar jag puckarna på bana, men har aldrig lyckats/vågat köra på det viset på gatan.

Jag tror säkert att det är lättare att skrapa knän med en r6 -07 än med min dunderkisse -96... Men det är nog inte omöjligt med min, någon gång ska knät ner, punkt slut!

Det är bara att köra köra köra köra köra...

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag tror säkert att det är lättare att skrapa knän med en r6 -07 än med min dunderkisse -96... Men det är nog inte omöjligt med min, någon gång ska knät ner, punkt slut!

Jag bytte nyligen från min gamla Kawasaki ZXR 750 -89 ur-sporthoj till en R1 -98, och upptäckte snart att det faktiskt var svårare att få ner knät i backen på R1:an, dvs. jag behövde köra fortare och luta mer i kurvorna på Anderstorp för att nå ner. Troligtvis beror skillnaden på att sitthöjden är ganska mycket högre på R1:an.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
ska till knäskraps-bb på måndag! Är hos en kompis utanför uppsala nu i helgen så varför inte? :yoparty

IronMike

Guest
Jag vill så gärna skrapa mina puckar i backen...

Var ute och körde igår och gjorde en avstickare till en stor parekeringsplats. Började jobba med att få ner hojen så mycket som möjligt.
Jag kommer till en viss gräns, men sen går det ju inte mer utan att det känns som hojen inte kommer klara mer.

Va fan, kan man verkligen skrapa dom rackarns puckarna i backen egentligen :va
E alla bilder man ser på hojar med såna nerlägg photoshoppade egentligen :confused:

Så klart vet jag att det går och jag är säkert inte tillräckligt erfaren, gör fel, behöver gå en kurvkurs, köpa ny hoj mm mm

Men vad ser ni det som ABSOLUT viktigaste att öva/tänka på??? Och då frågar jag främst er som käkar knäpuckar till frukost...
Man kanske ska upplysa om att alla kurvor inte tas kvickast med knäskrap.... Man kan posör-skrapa, å hänga er som ett as å dutta i knät, men hur snyggt är det - eller vad får man för känsla?

Knät åker i backen när det är lämplig kurva... Det är dock skitkul ute på vägarna runt stan, å ligga bakom ngn flaskhals som posörskrapar, han tror han är rossi, å inte kan åka fortare bara för han hänger ner å duttar i knäpucken, så tar man shommen på yttern, utan att ens va nära knäskrap själv. man ser i backspegeln hur han gått ut med 100% av sin egen förmåga, för att sedan åka...

:huvet

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Man kanske ska upplysa om att alla kurvor inte tas kvickast med knäskrap.... Man kan posör-skrapa, å hänga er som ett as å dutta i knät, men hur snyggt är det - eller vad får man för känsla?

Knät åker i backen när det är lämplig kurva... Det är dock skitkul ute på vägarna runt stan, å ligga bakom ngn flaskhals som posörskrapar, han tror han är rossi, å inte kan åka fortare bara för han hänger ner å duttar i knäpucken, så tar man shommen på yttern, utan att ens va nära knäskrap själv. man ser i backspegeln hur han gått ut med 100% av sin egen förmåga, för att sedan åka...

:huvet

Du är så duktig som vanligt.. :D

Finns vissa(, läs jag) som vill skrapa ändååååå......

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0