SMC´s bankursers framtid?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja det tar ju en halv evighet att få ett par värmare :rofl
5 minuter och då är även vattenflaskan fylld.

Bättre argument än så får ni gärna komma med för att lämna värmarna på hyllan.

Hur många körpass...6st. Räknar vi då 5min/pass, och då är du genomsnittssnabb (det finns de som tar längre tid på sig). Så tappar vi 30min tid med dig. Det förutsätter att alla andra i gruppen är på plats samtidigt som dig eller före dig dvs. de måste vänta på dig.

Dessutom förutsätter det att du inte måste byta däck under dagen (ex. vid regn) då förlorar vi mycket mer än så. Har du regndäck på fälg och är snabb tar det 20min att byta. Behöver du kränga däck och är långsam tar det lätt en timme.

Så tiden vi har med dig är viktig och det är ju inte rättvist mot dem som inte har däckvärmare att de skall behöva vänta eter varje pass OCH avbryta tidigare bara för att du/några enstaka skall ta av dem.

Så går tänket bla. i skåne och det får vi respektera vare sig vi gillar det eller inte. Men grundtanken är alltså av omtanke för deltagarna som har betalat en massa pengar och skall få valuta för dem.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Förstår inte uppståndelsen om värmare och förlorad kurstid då instruktörer själva kör med värmare.

Nej, det gör vi inte i Skåne. Och personligen gör jag det inte ngon annan stans heller så länge jag kör kurs. Egen träning och bandagar är dock annorlunda.

Men jag skulle tyckt synd om dom instuktörer som hade tvingats hänga på dom snabbaste deltagarna i snabb grupp under lördagen och söndagen om dom inte hade fått köra på bandäck.

Det går oftast alldeles utmärkt. Jag och många med mig kör varje kurs i snabba gruppen med de snabbaste deltagarna och har så gjort i många år på gatdäck.

Dessutom finns många lösningar att ta till om man INTE skulle hänga med i deltagarens tempo för att observera och ändå kunna ge feedback.

Mvh!
// Niklas
 

mojja83

Guest
Nej, det gör vi inte i Skåne. Och personligen gör jag det inte ngon annan stans heller så länge jag kör kurs. Egen träning och bandagar är dock annorlunda.



Det går oftast alldeles utmärkt. Jag och många med mig kör varje kurs i snabba gruppen med de snabbaste deltagarna och har så gjort i många år på gatdäck.

Dessutom finns många lösningar att ta till om man INTE skulle hänga med i deltagarens tempo för att observera och ändå kunna ge feedback.

Mvh!
// Niklas


Jag avsluitar med att säga synd att ni inte har kunnat velat få det funka med däckvärmare nere hos er. Här i mellan sverige verkar det fungera och kunna skötas på snyggt,snabbt och smidigt vis då ingen klagar på att värmare får användas eller ens reflekterar över att vissa har dom.

Numera älskar jag marginaler när jag kör och kör nästan aldrig längre på 100% på vanliga bandagar och i synnerhet inte på smc´s dagar.

Skurna slicks jag får köpa för 250 sek räcker för mig i ca 4-5 bandagar och är väldigt kostnadseffektivt jämnfört med nya gatdäck.

Alla tycker vi olika låt oss enas om att vara oense i denna sakfråga :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag avsluitar med att säga synd att ni inte har kunnat velat få det funka med däckvärmare nere hos er. Här i mellan sverige verkar det fungera och kunna skötas på snyggt,snabbt och smidigt vis då ingen klagar på att värmare får användas eller ens reflekterar över att vissa har dom.

Numera älskar jag marginaler när jag kör och kör nästan aldrig längre på 100% på vanliga bandagar och i synnerhet inte på smc´s dagar.

Skurna slicks jag får köpa för 250 sek räcker för mig i ca 4-5 bandagar och är väldigt kostnadseffektivt jämnfört med nya gatdäck.

Alla tycker vi olika låt oss enas om att vara oense i denna sakfråga :tummenupp

Båda synsätten/arbetsreglerna fungerar. Jag skriver vi därför att jag kör som ordinarie instruktör både där och i min hemmaregion/distrikt väst. Dessa båda distrikt har olika regler, som du vet, och bägge funkar. För mig som instruktör är det ingen skilnad då jag kör med gatdäck oavsett för vilket distrikt jag är instruktör.

För övrigt har jag inga synpunkter eller dömmer varken dig eller någon annan för att man väljer att köra på ett visst däck/däckstyp. Det är upp till var och en. Varför jag över huvud taget kommenterade det var att försöka förklara att det faktiskt går att köra på gatdäck. De är nämligen så himla bra nu för tiden och ger ett fantastiskt grepp både i torrt och blött.

OCH jag är mån om dig och vill inte att du skall forcera gränserna för de däck du åker på idag då, som jag skev, vurpar du går det betydligt fortare (i regel).

Mvh!
// Niklas
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Detta finns redan. Steg 6.
Ju fler som hittar dit, ju fler steg 6 kurser kommer det att bli...

Skulle enbart köra steg 6 om det inte vore för att man måste gå steg 5 (licenskurs) först.. :gnissla
(utöver det så tycker jag att smc sport-konceptet är helrätt!)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Problemet är ju att man måste köra 1-4 eller 5 innan.
När det gäller 5 så finns det ju andra som arrangerar licenskurs som är billigare.

Kravet idag är utlöst licens, inget mer, så ta lic. och boka!
Medlem måsta man kanske vara då för att kunna boka då......


Steg 1-4kravet är enbart på lic.kursen(steg 5 alltså), har du lic. är det bara att boka 6:an, kör hårt!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
E

Lokarasistiska påhopp var någonting nytt. Om du verkligen tog illa vid dig ber jag om ursäkt men jag trodde du kände mig bättre. Tydligen är folk väldigt känsliga och jag uttrycker mig nog lite för hårt. :-(
Nu har jag inte läst alla inläggen som kommer efter ditt, men BKK och SHK är samma SHK fast på en SHK försöker man rikta in sig på deltagare med sporthojar och inte mopeder som min. Steg 5-6 är SMC Sport och skall ej förväxlas med SHK.

Det finns dem som håller med dig angående däckvärmare och slicks. Därför är det inte tillåtet på SMC Skånes kursdagar. En del av anledningen till detta är att det inte är förenligt med trafiksäkerhet vilket SMC arbetar för.

Ingen fara:krama

Sticker man ut hakan får man tåla lite.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Men jag skulle tyckt synd om dom instuktörer som hade tvingats hänga på dom snabbaste deltagarna i snabb grupp under lördagen och söndagen om dom inte hade fått köra på bandäck.

Som jag innan skrivit finns folk som kör 1.11 tider på sportmax men hur många varv kommer man innan dom överhettas i det tempot?

Alltså ärligt talat hur snabba var dom deltagarna i snabbgrupp?. Och äre nån som kör 1.11 på sportmax så antar jag att dom va sprillans nya. För så äre det är bara några varv som man har det bästa greppet. Sedan mattas det av vartefter, speciellt när det gäller bakdäcken och då slirar det bara.

Varför tror du raceputtarna säljer sina däck som gått 20 min på åsen?. Jo, bara för dom gjort sitt när det gäller fäste när det gäller att köra dom tiderna som dom kör på. Men visst dom kanske funkar att köra runt åsen på 1.12 utan att det släpper alltförmycket. Och vissa däck är så att dom håller ett eller ett par pass tex pirelli SC1 och dunlops medium blandning. Efter det blir det skit av dom. Då kliar sig många i huvet och undrar vad det är för fel på fjädringen. mer retur, häng, kompression.:va Nej, det är däcken som gjorde sitt för ett tag sen!.

Men håll i hatten jag har gjort misstag på åsen MED gatdäck och hållt mig på banan alla ggr. Det är nog snarare så att det är din erfarenhet som gjort att du håller dig på banan nu snarare än racedäck med värmare. För kör du 1.26 på kurs vetefan om inte mönstrade slicks är halare än ett par bra sportgatdäck.

Men om du tror att det är just slicks o värmare som gör att du håller dig på banan nu så äre bra. För det är just sånt man behöver för att b0000000sttaa självförtroendet och åka snabbare.. :) Nästa gång kan det vara att höjja gaffelbenen 1mm i kronan eller liknande. Så äre... men när du kommer ned på 1:13 då äre nya däck som gäller om du ska gå vidare i utvecklingen!.

Sedan kan jag rekomendera denna som vinterövning för det är såhär du ska behandla tjejhojjen nästa år.


Då är du nere på 1:08.. :D
 

mojja83

Guest
Alltså ärligt talat hur snabba var dom deltagarna i snabbgrupp?. Och äre nån som kör 1.11 på sportmax så antar jag att dom va sprillans nya. För så äre det är bara några varv som man har det bästa greppet. Sedan mattas det av vartefter, speciellt när det gäller bakdäcken och då slirar det bara.

Varför tror du raceputtarna säljer sina däck som gått 20 min på åsen?. Jo, bara för dom gjort sitt när det gäller fäste när det gäller att köra dom tiderna som dom kör på. Men visst dom kanske funkar att köra runt åsen på 1.12 utan att det släpper alltförmycket. Och vissa däck är så att dom håller ett eller ett par pass tex pirelli SC1 och dunlops medium blandning. Efter det blir det skit av dom. Då kliar sig många i huvet och undrar vad det är för fel på fjädringen. mer retur, häng, kompression.:va Nej, det är däcken som gjorde sitt för ett tag sen!.

Men håll i hatten jag har gjort misstag på åsen MED gatdäck och hållt mig på banan alla ggr. Det är nog snarare så att det är din erfarenhet som gjort att du håller dig på banan nu snarare än racedäck med värmare. För kör du 1.26 på kurs vetefan om inte mönstrade slicks är halare än ett par bra sportgatdäck.

Men om du tror att det är just slicks o värmare som gör att du håller dig på banan nu så äre bra. För det är just sånt man behöver för att b0000000sttaa självförtroendet och åka snabbare.. :) Nästa gång kan det vara att höjja gaffelbenen 1mm i kronan eller liknande. Så äre... men när du kommer ned på 1:13 då äre nya däck som gäller om du ska gå vidare i utvecklingen!.

Sedan kan jag rekomendera denna som vinterövning för det är såhär du ska behandla tjejhojjen nästa år.


Då är du nere på 1:08.. :D

Haha dom snabbare i snabb grupp drog runt i 1.14-1.15 tempe på åsen ledigt vad jag kunde räkna fram det till och det såg väldigt städat och prydligt ut :)

Själv körde jag runt på stadiga 1.20 tider på tisdagen med cashback och 1.19.082 som bästa tid :) På smc´s dagar kör jag inte med snabbast tid runt banan utan för att lära mig så mycket som möjligt!!

Och visst har 23 bandagar detta år gjort att man har lite mera rutin och känsla för saker och ting än i början på säsongen.

Jag har främst kört runt på pirelli supercorsa sc1 fram och sc2 bak beggade efter en rookie förare. Dessa har dugit utmärkt för mitt nuvarande tempo och skulle däcken börja svika om jag blir snabbare så får jag helt enkelt köpa bättre däck :)

Tack för alla tips och den filmen du länkade till kommer jag nog titta på många ggr under hösten och vintern.:tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top