Fan vad ni rör till det
JA...
(tyvärr, kollade just på svmc.se/school och jag noterar att webben är anpassad till den delvisa frihet som finns i en så stor organisation)..
I dom gode gamla dagar för typ 6 år sedan började SMC med Sporthojskurser - riktat till Sporthojer - syfte att minska andelen av sporthojer i dödsolyckorna. En flong ny instruktörskår utbildades, vart så gott som alla kom från Sporthojskollektivet.
Steg utbildningen kom till, inte utan besvär; 1: MC´n (gassa, svänga, bromsa), 2: Vägen (navigera/titta, svänga) 3: Människan/Föraren (kontrollera överlevnads reaktioner, mera blick, sitta) och 4: Deltageren analyserar sin egen körning. I alla steg är det instruktörens uppgift att få till en tanke process om risk medvet och beteende i trafiken.
Parallellt med detta tillkom state of the art California Superbike School (som endast hade deltagare nog i 2 år), och det som växte mest var / är kurser på Gokartbanor.
Projektet med Sporthojer lyckades, andelen av sporthojer i dödsolyckor halverades.
Självfallet hade/har hojåkare på annat än sporthojer också behov / lust för utbildning. SMC, ska vara till för alla.
Efter ett par år och några demokratiska diskussioner (det är SMCs medlem som styr), beslöts att SMC ska ha två instruktörs kategorier; Grund Instruktörer och Avancerade Instruktörer. Den första kategori jobbar på grus, avrostningar och gokartbanor. Avancerade instruktörer på banor och kravet på sporthoj slopades, så även krav om instruktörens "hastighet".
Sedan har vissa steg kurser marknadsförts i "gamla termer" dvs Sporthoj eller Bättra Kör Kunskap / Broms Kurv Kurs - fast det beslöts att det var "Avancerade Kurser". Innehållet är i princip samma – fast det skiljer aningen på sittställning på scooter/custom/sporthoj, etc..
Tempot på en kurs sätts av deltagerna´s kunskaper. I början ku en kurs med "BMW Klubben" ha högra tempo än t. ex. en sporthojs kurs (sorry, men så var det!). Vi ser ibland att långsam grupp på en kurs kan hålla samma tempo som snabb på en annan kurs. På dom flesta kurser kan vi t. ex. ha steg 1 eller 2 även i snabb grupp. Det är dock enstaka distrikt som inte vill detta.
Jag hör ofta att man vill köra med SMC för det är ordning och reda, lugnt och tryggt, man får köra i eget tempo – oavset om det är snabbt eller långsamt.
Men, vi så att flera väljer att köra steg 4 igen och igen – och man lämnar det SMC kan ge, som ska öka marginaler i trafik. Dessa deltagare, har ett högt tempo, och ställer stora krav på den ideella instruktör, som ofta i dessa tempo grupper inte kan hantera vanligt deltager antal. (=ekonomisk elände). Vi fick sålunda ha en spär på antal deltagare till steg 4. På helgens kurs valde flera steg 4 folk, då att anmälda sig till lägra steg för att få plats – vilket i sin tur kan ge ger o-ordning när det är större antal!
SMC SPORT bildades för att ge denna steg 4 förare kategori ett enkelt sätt att pröva på MC Sport, och även under idrott utövningen ha försäkring via Sporten, dvs licens från Svemo. Jag hoppas personligen att SMC vill investera mera i detta, med flera sport körningar under 2013…
6 år senare, dvs idag - är SMC SCHOOL växt till en enorm kursverksamhet som med 800 ideella som producerar 15.000 deltager platser på en säsong. Och med en ekonomi som inte ger vinst, är det självfallet en utmaning, att ha samma utbildningsnivå och attityd av ideella eldsjälar överallt i hela Sverige på en stuts!
Jag har inte fått årets incident statistik, eftersom den inte är klar. Men, TS har sannolikt inte rätt i hans postulat om ökat antal incidenter – min uppfattning är tvärtom. Men, det är korrekt att vi tog tag i saken under helgen – när vi så några incidenter som ganska enkelt kändes som brist på förståelse för det mål som är med null incidenter..