SMC´s bankursers framtid?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ska inte märkas, vilket vi försökt vara extra noggranna med.

Ja, denna är ju lite svår i rollen som instruktör naturligtvis då jag behöver kunna följa min deltagare även om det bakifrån kommer en snabbare förare. Men nog försöker vi, i den mån det går, att köra så likt deltagarens spår som det bara går och framför allt vara spårtrogna så vi blir förutsägbara för dem som vill/behöver köra förbi.

Gör någon nåt "fel" så har vi inga problem att kommentera det med varandra heller.

Det här är bra! :tummenupp Och också en förutsättning för att få till snabba förändringar!

Hur säkerställer ni kvallitén inför 2013?

Mvh!
// Niklas

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hur säkerställer ni kvallitén inför 2013?

Mvh!
// Niklas

Ja, det är en bra fråga. Nån kommer säkert åka av någon gång, så det går ju inte att garantera något.
Men framförallt förklara vad som gäller och vara tydliga hur "vi gör" när det kommer in nya.

Sen tycker jag personligen att det handlar om mkt om att se till att ha kul! Och uppmuntra varandra oavsett fart istället för att göra det till en prestigefylld tävling avseende vem som kör om vem och vem som kör fortast.

Sen fortsätter jag för egen del att ta nån kurs som deltagare för att se till så jag inte lägger mig till med några konstigheter. Vem vet, kanske dyker upp på er körning på Gotland 2013, just den banan har jag bara kört med andra arrangörer så där finns säkert mkt konstigheteri min körning..

mojja83

Guest
Ta och lägg upp det så alla får se och bilda sig en uppfattning, istället för och smyga över den till smc.

I grund och botten gillar jag smc kurser väldigt mycket och dem har varit otroligt givande för min del,
Men när man ser hur skenheliga vissa är och säger en sak men gör en annan själva så fort dom får chansen blir man sne.

Det är nästan 3 timmars videomatrial från söndagen bara + lika mycket från lördagens kurs skulle jag få för mig att redigera ihop en Best of video så skulle jag skicka den till Tom då han bett om den och han är en människa jag respekterar och har gjort ett väldigt gott intryck på mig,

Sedan tvivlar jag inte på att Tom skulle använda denna video på rätt vis heller. Jag är inte ute efter att skada smc´s verksamhet men jag tycker man ska hålla rent framför egen dörr innan man klagar på grannens sktiga port.

Sedan behöver man inte vara ett geni för att lista ut vad som pågick när AI hade egen träning räcker med att titta på hur många avåkningar det var.

Last edited:

R5+1

Guest
Ta och lägg upp det så alla får se och bilda sig en uppfattning, istället för och smyga över den till smc.

Så fan heller att du ska hänga ut folk på nätet!! Vare sig det är instruktörer eller deltagare måste du be om deras tillstånd först! Det kan drabba några som inte kastat en enda paj i den här tråden, de förtjänar inte att piskas offentligt med regplåt synlig och allt!

Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Vad betyder AIA,AI, GI?
Var några år sen jag gick en SMC kurs men mycket var konstigt hur instruktörer körde, höll i teoripass men framför allt så borde feedbacken efter ett kört pass bli bättre tycker jag.Förstår att det blir svårt att ha hand om flera kursdeltagare men skillnaden mot Carlifornia Superbike School var stor.Dom ställer bara frågor hur man uppfattade övningarna och sin egen körning, så man fick tänka till vad man gjort och vad som borde ändras på.Sen bör det väl vara en allmän positiv stämning vara bra.Jag åker för att det ska va kul!!
Var på en Knix på Gröndal i år, dom var kanon! Tack för det!

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vad betyder AIA,AI, GI?
Var några år sen jag gick en SMC kurs men mycket var konstigt hur instruktörer körde, höll i teoripass men framför allt så borde feedbacken efter ett kört pass bli bättre tycker jag.Förstår att det blir svårt att ha hand om flera kursdeltagare men skillnaden mot Carlifornia Superbike School var stor.Dom ställer bara frågor hur man unfattade övningarna och sin egen körning, så man fick tänka till vad man gjort och vad som borde ändras på.Sen bör det väl vara en allmän positiv stämning vara bra.Jag åker för att det ska va kul!!
Var på en Knix på Gröndal i år, dom var kanon! Tack för det!

GI = GrundInstruktör (Avrostning, KNIX, Grus)
AI = Avancerad Instruktör (Storbana)
GIA = GrundInstruktörsAspirant
AIA = Anvancerad InstruktörsAspirant

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Hoj
2012 ZX10R
Skulle hellre haft tillgång till smc´s speziale forum dit endast smc folk har tillträde och länkat in det i den här tråden när det gäller den gångna helgen på Åsen.

Behövs fler instruktörer som Hansi,Tom,jan,robban,jan olov och Compijer och säkert än fler som jag inte haft chansen att träffa än för att göra dessa dagar roliga för oss med lite mer ambitioner än att glida ner till den lokala korvmojen,

Tur att dessa guldkorn finns och att dom tar hand om även sporthojsåkarna som vill lära sig att använda sina maskiner som det är tänkt istället för att vara som många av dom andra skitnödiga och stelbenta sprättarna som springer runt och tror dom är bäst och kan allt och bara vill mästra.

Jag har en hel del roligt video matrial från helgen där diverse instruktörer beter sig på ett minst sagt konstigt vis på banan, Funderar nästan på att klippa ihop det och lägga ut det på tuben.

Frågan är igentligen vad som krävs för att bli instruktör på storbana och ska en deltagare som endast har en säsong på bana behöva känna sig nervös över vad instruktören framför har för sig?

En del av oss som körde söndagen kurs på Åsen fick köra AI passet och mindre respekt av medåkarna än under dessa pass har jag då aldrig upplevt. Stjäla spår macho attityd köra över sin förmåga var bara en del av sakerna som man stötte på sedan skulle deltagarna som körde dessa pass köras om till varje pris även om et innebar att köra dem av banan eller bara komma förbi för att sedan flaxa runt hela banan och tappa spår.

Film finns på det mesta kanske blir en best of film om jag blir nog sne.

Hej
Har du film från instruktörs gruppen på söndagen är jag
Intresserad om jag finns med en kawwa med West kåpor.
Jag vill förbättra min körning och det är alltid lättare att se sig på film.Man kan tex se om man hänger lika mycket som
Man tror.
MVH
Daniel

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Skulle hellre haft tillgång till smc´s speziale forum dit endast smc folk har tillträde och länkat in det i den här tråden när det gäller den gångna helgen på Åsen.

Behövs fler instruktörer som Hansi,Tom,jan,robban,jan olov och Compijer och säkert än fler som jag inte haft chansen att träffa än för att göra dessa dagar roliga för oss med lite mer ambitioner än att glida ner till den lokala korvmojen,

Tur att dessa guldkorn finns och att dom tar hand om även sporthojsåkarna som vill lära sig att använda sina maskiner som det är tänkt istället för att vara som många av dom andra skitnödiga och stelbenta sprättarna som springer runt och tror dom är bäst och kan allt och bara vill mästra.

Jag har en hel del roligt video matrial från helgen där diverse instruktörer beter sig på ett minst sagt konstigt vis på banan, Funderar nästan på att klippa ihop det och lägga ut det på tuben.

Frågan är igentligen vad som krävs för att bli instruktör på storbana och ska en deltagare som endast har en säsong på bana behöva känna sig nervös över vad instruktören framför har för sig?

En del av oss som körde söndagen kurs på Åsen fick köra AI passet och mindre respekt av medåkarna än under dessa pass har jag då aldrig upplevt. Stjäla spår macho attityd köra över sin förmåga var bara en del av sakerna som man stötte på sedan skulle deltagarna som körde dessa pass köras om till varje pris även om et innebar att köra dem av banan eller bara komma förbi för att sedan flaxa runt hela banan och tappa spår.

Film finns på det mesta kanske blir en best of film om jag blir nog sne.

Jag är klart intresserad av lite filmsnuttar från det där om du vill dela med dig. Flera vänner som körde och det kan vara av stort intresse att kika på tillsammans och förkovra sig i.

mojja83

Guest
Till dom som frågar om video snuttar på söndagens körning och enbart är ute efter AI AIA missödena kan sluta skicka PM. Är någon intresserad av om jag har matrial på dom själva så är ni välkomna att skicka pm eller fråga om det i tråden jag kommer kika igenom filmerna och klippa ut dom snuttar som jag har på er och enbart er.

Nu är det inte så att jag hängt på folk varv efter var har jag kommit ikapp långsammare piloter kanske dessa finns med ett par kurvor innan jag brassat förbi och har snabbare piloter kommit ikapp mig har dessa kört om och kört ifrån mig ganska fort.

Jag har även fått ett flertal pm från dom andra piloterna som körde AI passen i söndags vilka bekräftar det jag redan sagt om AI piloter som kört väldigt vårdslöst under egenträningen fler har upplevt samma sak och det är något smc själva måste jobba med i vinter.

Hoppas ni själva vågar/vill skriva om det i tråden så det verkligen kommer fram hur illa det var annars vill jag tacka er för att ni bekräftar det jag redan visste och beskrivit här och att ni upplevde det på samma vis som mig.

Håll er hela under hösten/vintern nu så ses vi till våren igen när solen tittar fram och en sak har vi ju alla gemensamt vi älskar motorcyklar och vill lära oss spaka dom på bästa vis och då är ju ändå smc´s kurser grymt roliga och utvecklande vilket är varför vi är där.

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Så fan heller att du ska hänga ut folk på nätet!! Vare sig det är instruktörer eller deltagare måste du be om deras tillstånd först! Det kan drabba några som inte kastat en enda paj i den här tråden, de förtjänar inte att piskas offentligt med regplåt synlig och allt!

Heh, Det är inte JAG som sitter på filmerna så JAG hänger inte ut någon. Hade JAG varit där och kört hade jag med all säkerhet lagt ut nån film på nätet.

Sedan kan jag upplysa dig om att i alla dom timtals SMC filmer som finns på "tuben" så har du även incidenter och krascher. Det är sånt som händer när man övar och råkar köra över sin "förmåga" och dom där "magiska 70%:en" som det mässas om. Så för att se om det var någe mer anmärkningsvärt denna helg måste man själv få se det för att kunna avgöra. För att jag har liknande erfarenhet som mojja av instruktörernas fria träning. Men just nu får man bara fantisera.. men men skitsamma man verkar trampat på några ömma tår.. ziiipppiiitttt! ;)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag lägger upp nästan varje varv jag kört på bana ocensurerat på youtube, så det är bara att sortera sig igenom mina 2-300 videoklipp på youtube så lär man hitta ett och annat instruktörspass om det är så intressant :)

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Jag lägger upp nästan varje varv jag kört på bana ocensurerat på youtube, så det är bara att sortera sig igenom mina 2-300 videoklipp på youtube så lär man hitta ett och annat instruktörspass om det är så intressant :)

haha, har bara 199 kvar nu.. :rofl

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Hoj
2012 ZX10R
Till dom som frågar om video snuttar på söndagens körning och enbart är ute efter AI AIA missödena kan sluta skicka PM. Är någon intresserad av om jag har matrial på dom själva så är ni välkomna att skicka pm eller fråga om det i tråden jag kommer kika igenom filmerna och klippa ut dom snuttar som jag har på er och enbart er.

Nu är det inte så att jag hängt på folk varv efter var har jag kommit ikapp långsammare piloter kanske dessa finns med ett par kurvor innan jag brassat förbi och har snabbare piloter kommit ikapp mig har dessa kört om och kört ifrån mig ganska fort.

Jag har även fått ett flertal pm från dom andra piloterna som körde AI passen i söndags vilka bekräftar det jag redan sagt om AI piloter som kört väldigt vårdslöst under egenträningen fler har upplevt samma sak och det är något smc själva måste jobba med i vinter.

Hoppas ni själva vågar/vill skriva om det i tråden så det verkligen kommer fram hur illa det var annars vill jag tacka er för att ni bekräftar det jag redan visste och beskrivit här och att ni upplevde det på samma vis som mig.

Håll er hela under hösten/vintern nu så ses vi till våren igen när solen tittar fram och en sak har vi ju alla gemensamt vi älskar motorcyklar och vill lära oss spaka dom på bästa vis och då är ju ändå smc´s kurser grymt roliga och utvecklande vilket är varför vi är där.

Hej
Vad det inte det jag precis gjorde????
Jag undrade ju om du hade film på MIG,
För jag var intresserad av min egen körning.
svart/vit kawwa zx10r med west logga på sidorna.
Tack på förhand
Daniel

mojja83

Guest
Hej
Vad det inte det jag precis gjorde????
Jag undrade ju om du hade film på MIG,
För jag var intresserad av min egen körning.
svart/vit kawwa zx10r med west logga på sidorna.
Tack på förhand
Daniel

Och jag har svarat att dom jag har videoklipp på som ber om sin egen körning kommer jag lägga ut det efter att jag tittat igenom matrialet.

mitt sista inlägg var ej riktat mot dig eller dom andra som bett om film på sin EGEN körning.

Vänligen Mojja

R5+1

Guest
Heh, Det är inte JAG som sitter på filmerna så JAG hänger inte ut någon. Hade JAG varit där och kört hade jag med all säkerhet lagt ut nån film på nätet.

:rolleyes:

Tänk dig en situation där man står tre personer och pratar. Person 1 (han med filmerna) säger "A". Person 2 (du) svarar "B". Då vill person 3 (jag) inflika med en kommentar eftersom denne tycker att "A" och "B" sammanvägt är nåt person 3 inte kan hålla med om.
Förstår du nu? (retorisk fråga!)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vänta lite nu, det låter som att det var total anarki helt plötsligt...nu var ju jag ute i AI-gruppen hela helgen, och givet att jag såg till att skapa mig fria varv hela tiden, och försökte att inte störa någon, men jag ser inte riktigt att det var så illa som det vill påstås ha varit?

Det var stora fartskillnader, givet, och i och med det lite tighta omkörningar från några, varav en slutade olyckligt med skrämd kollega på lördagen - och en deltagare som vurpade efter ejes och tog med en instruktör på söndagen.
Jag hade iofs skygglappar på (och kan ha missat något) och försökte ha en relaxad helg och fokusera på det jag tänkt träna på..

Och jag hade mest en kanonsöndag med med Peter1980 och Marcell...relaxat och fokus på att köra snyggt, safe och ha lite kul samtidigt som man jagar det där förbannade apexet. ;)

mojja83

Guest
Vänta lite nu, det låter som att det var total anarki helt plötsligt...nu var ju jag ute i AI-gruppen hela helgen, och givet att jag såg till att skapa mig fria varv hela tiden, och försökte att inte störa någon, men jag ser inte riktigt att det var så illa som det vill påstås ha varit?

Det var stora fartskillnader, givet, och i och med det lite tighta omkörningar från några, varav en slutade olyckligt med skrämd kollega på lördagen - och en deltagare som vurpade efter ejes och tog med en instruktör på söndagen.
Jag hade iofs skygglappar på (och kan ha missat något) och försökte ha en relaxad helg och fokusera på det jag tänkt träna på..

Och jag hade mest en kanonsöndag med med Peter1980 och Marcell...relaxat och fokus på att köra snyggt, safe och ha lite kul samtidigt som man jagar det där förbannade apexet. ;)

Endast för att jag är trött på din besserwiisser attityd kommer här ett citat från ett av mina pm under dagen och gårdagen.

Vem som skrivit det är skit samma men det sammanfattar det ganska bra.

Citat: du borde lägga upp filmen på youtube men inte "offentlig" utan så att bara personer med länken kan se den så att Tom eller någon kan länka den in till instruktörsforumet.

Det är precis som du säger skenheligt och otroligt mkt prestige bland en del av instruktörerna. När någon klotar så är det ALLTID någon annans fel, deltagare gjorde nåt konstig, fel på banan, fel på däcken osv.. Nästan alla AI kör dessutom med tidtagning och försöker sätta "personrekord" samtidigt som man förbjuder vanliga deltagare att köra med det.
Slut citat.

Basta från mig i denna tråd om jag ska kunna hålla vad jag lovat en viss person.

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag tror du missuppfattat mig helt. :)

Jag är less på tidtagningstramset, less på racedäckstramset (på våra steg 1-4) och less på folk som inte kan ta det lite vackert.

Så blir jag lite uppgiven när du mer eller mindre säger rakt ut att racedäcken är det som fått dig att sluta vurpa - det har ju gått snett någonstans.

/J - åker gatdäck, har tagit tid en gång på Sviestad, på egen bandag.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!